
103 51 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2018 för Försäkringskassan och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Försäkringskassans verksamhet ska vara effektiv och rättssäker samt präglas av en god service och hög tillgänglighet. Socialförsäkringen ska tillämpas med hög kvalitet så att kvinnor och män får rätt ersättning i tid och relevant stöd.
Försäkringskassans uppgifter framgår huvudsakligen av förordningen (2009:1174) med instruktion för Försäkringskassan.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Mål för assistansersättningen
Försäkringskassans arbete med assistansersättning ska präglas av hög kvalitet och rättssäkerhet så att rätt person får rätt ersättning, såväl flickor och pojkar som kvinnor och män. Besluten ska vara likvärdiga över hela landet. Försäkringskassan ska verka för att utredningar, försäkringsmedicinska utredningar och läkarutlåtanden håller hög kvalitet. Försäkringskassan ska även säkerställa en god kontroll för att motverka överutnyttjande och brottsligt nyttjande med ett särskilt fokus på den ökande timutvecklingen.
Återrapportering
Försäkringskassan ska redovisa måluppfyllelsen och genomförda insatser för att uppnå målet. Här ska särskilt framgå vilka åtgärder som vidtagits i syfte att öka möjligheten att följa utvecklingen av förmånen, bland annat genom utveckling och förändring av it-stödet. Vidare ska Försäkringskassan redovisa samverkan med Inspektionen för vård och omsorg.
Mål för sjukförsäkringen
Försäkringskassan ska verka för att rätt ersättning ges till rätt person, och för att individen förstår myndighetens beslut. Försäkringskassan ska verka för att berörda aktörer vidtar åtgärder så att kvinnor och män ges stöd och förutsättningar att försörja sig genom förvärvsarbete. Därigenom ska Försäkringskassan, i samverkan med berörda aktörer, bidra till att uppfylla det övergripande målet om att frånvaron från arbete på grund av sjukdom ska ligga på en långsiktigt stabil och låg nivå. Försäkringskassan ska även verka för att rehabiliteringsbehovet för unga med aktivitetsersättning identifieras och vid behov kartläggs i samverkan med Arbetsförmedlingen i ökad utsträckning.
Försäkringskassan ska verka för att sjukpenningtalet i december 2020 inte överstiger 9,0 dagar. Försäkringskassan ska i sitt arbete med att nå målet samverka med berörda aktörer. Samtidigt ska antalet nybeviljade sjukersättningar inte överstiga 18 000 i genomsnitt per år under 2016-2020. Skillnaden i sjukpenningtal mellan kvinnor och män ska också minska.
Återrapportering
Försäkringskassan ska redovisa måluppfyllelsen och genomförda insatser, såväl de egna som de som vidtas i samverkan med andra aktörer, för att uppnå målen. Vad gäller den del av målet som avser individens förståelse för myndighetens beslut ska Försäkringskassan senast den 27 april 2018 redovisa de insatser som vidtas.
Mål för föräldraförsäkringen
Försäkringskassan ska verka för ett jämställt användande av föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Försäkringskassans information ska bidra till att föräldrar får bättre kunskap om föräldraförsäkringens regelverk.
Återrapportering
Försäkringskassan ska redovisa måluppfyllelsen och genomförda insatser för att uppnå målet. Det ska även framgå vilka informationsinsatser som Försäkringskassan har genomfört för att uppmuntra föräldrar, som tar ut ett fåtal ersättningsdagar, till ett mer jämställt uttag av föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.
Utveckling av kvalitet och förtroende
Försäkringskassan ska redovisa utvecklingen av kvaliteten i handläggningen av ärenden samt genomförda åtgärder i syfte att
förbättra kvaliteten. Försäkringskassan ska även analysera och redovisa utvecklingen av förtroendet för myndigheten respektive socialförsäkringen. I redovisningen ska genomförda åtgärder i syfte att öka förtroendet ingå.
Intern sjukfrånvaro
Arbetsmiljön i staten ska vara god. Försäkringskassan ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits i syfte att minska sjukfrånvaron vid myndigheten.
Offentlig upphandling
Försäkringskassan ska redovisa hur den vid upphandlingar som överstiger gällande tröskelvärden har arbetat med att uppfylla de nya kraven på kollektivavtalsenliga villkor som följer av 17 kap. 2—5 §§ lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.
Prognoser
Försäkringskassan ska redovisa prognoser för 2018–2021 vid följande tidpunkter under 2018:
- 17 januari
- 16 februari
- 2 maj
- 29 juli
- 8 november
Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
Vid prognostillfällena ska, om inte annat anges, följande redovisas:
- belastning på samtliga anslag och anslagsposter redovisat totalt samt fördelat per månad (redovisas inte den 17 januari)
- prognostiserat utfall för 2018 för samtliga anslag och anslagsposter, redovisat totalt samt fördelat per månad
- förklaring och analys till förändringar i prognos och utfall med hjälp av makro- och volymförändringar
- beskrivningar av eventuella förändringar av prognosmodeller
3 | Uppdrag |
Uppdrag
Redovisningen av respektive uppdrag nedan ska hänvisa till regleringsbrevet för 2018 avseende Försäkringskassan.
Om särskilda skäl föreligger kan de regeringsuppdrag som lämnas i regleringsbrevet, efter överenskommelse mellan Socialdepartementet och Försäkringskassan, rapporteras vid annan tidpunkt än vad som anges för respektive uppdrag, dock inte senare än två veckor efter angiven tidpunkt.
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Utökad information om tandvårdsstöden
Försäkringskassan ska bidra till en mer heltäckande information om tandvårdsstöden genom att utveckla sin befintliga webbplats. Syftet är att öka kännedomen om det statliga tandvårdsstödet och de tandvårdsstöd som administreras och finansieras av landsting (se regeringens proposition 2016/17:153 Det statliga tandvårdsstödet – förbättrad information, kontroll och uppföljning). Försäkringskassan ska inhämta synpunkter från Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting, Privattandläkarna, Folktandvårdsföreningen och andra berörda aktörer. Försäkringskassan ska löpande informera Regeringskansliet (Socialdepartementet) om hur arbetet fortskrider. Informationen ska vara utvecklad senast den 1 september 2018.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
Uppföljning av sjukfrånvarons utveckling
Försäkringskassan ska följa upp och analysera sjukfrånvarons utveckling för kvinnor respektive män. I uppföljningen ingår sjukfallens utveckling liksom utvecklingen av sjuk- och aktivitetsersättning. Arbetsförmedlingen ska bistå Försäkringskassan med relevant statistik. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 8 juni 2018.
Förstärkta insatser för personer som är sjukskrivna och för unga med aktivitetsersättning
Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan ska i samarbete utreda behovet av och genomföra insatser som förkortar tiden i sjukförsäkringen samt medför att den som är sjukskriven eller har aktivitetsersättning utvecklar eller återfår arbetsförmågan och därmed kan återgå i, eller få arbete. Behov av insatser ska identifieras och mötas så tidigt som möjligt för kvinnor och män som har behov av aktiva rehabiliteringsinsatser. Genom samverkan ska myndigheterna bidra till en låg och stabil sjukfrånvaro över tid.
Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan ska skapa goda förutsättningar för övergången till Arbetsförmedlingen för de personer som har nedsatt hälsa men av Försäkringskassan bedöms ha arbetsförmåga och därmed inte längre har rätt till ersättning från sjukförsäkringen. Myndigheterna ska gemensamt se till att behovet av insatser kan identifieras och mötas så tidigt som möjligt för att underlätta omställning till arbete. I uppdraget ingår att myndigheterna förbereder individer inför en övergång och informerar dem om vad myndigheterna inom sina ansvarsområden och tillsammans kan bidra med i form av insatser och stöd. I denna del av uppdraget ska myndigheterna löpande informera Regeringskansliet (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) om utvecklingen. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 17 maj 2019.
Insatser genom samordningsförbunden
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska arbeta för att samordningsförbunden prioriterar att finansiera insatser för långtidssjukskrivna, unga med funktionsnedsättning och unga som har aktivitetsersättning i syfte att stärka kvinnors och mäns förmåga till förvärvsarbete. Denna del av uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 17 maj 2019. Försäkringskassan ska även samlat redovisa målgrupper och resultat av de insatser som finansieras av samordningsförbunden. Denna del av uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2019.
Uppföljning av reformer för mer tydlighet och aktivitet i sjukersättningen och aktivitetsersättningen
Försäkringskassan ska följa upp de bestämmelser om hel sjukersättning från 19 år som trädde i kraft den 1 februari 2017. I redovisningen ska framgå vilka som får aktivitetsersättning respektive hel sjukersättning. Försäkringskassan ska mot bakgrund av övriga delar av reformen redovisa statistik över hur prövotid för studier och vilande sjukersättning och aktivitetsersättning vid arbete används. I redovisningen ska ett jämställdhetsperspektiv integreras. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 23 februari 2019.
Minska risken för rättsförluster i arbetsskadeförsäkringen
Försäkringskassan ska ge individuellt anpassad information till sjukskrivna som kan ha rätt till arbetsskadelivränta. Vidare ska Försäkringskassan utveckla ett läkarutlåtande som ska användas som underlag för bedömning av om en försäkrads arbetsförmåga är nedsatt för minst ett år till följd av ett olycksfall i arbetet eller annan skadlig inverkan i arbetet. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 3 december 2018.
Ersättning för höga sjuklönekostnader
Försäkringskassan ska återrapportera de sjuklönekostnader som arbetsgivare har inrapporterat till Skatteverket för kalenderåret 2017 och de ersättningar som har krediterats arbetsgivarnas skattekonton. Försäkringskassan ska vidare redovisa vilka åtgärder myndigheten har vidtagit med anledning av de resultat som en tidigare kvalitetsuppföljning av förmånen har gett (S2017/03474/SF). Återrapporteringen ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 10 augusti 2018.
Överenskommelser mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting
Försäkringskassan ska följa upp, beräkna och betala ut ersättning enligt följande överenskommelser som slutits mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL):
• Försäkringsmedicinska utredningar för perioden 1 november 2016–31 december 2017
• En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017–2018
• Försäkringsmedicinska utredningar 2018
Försäkringskassan ska, tillsammans med SKL och i tillämpliga delar Socialstyrelsen, fortsätta utvecklingsarbetet i enlighet med villkor 4, Utökat elektroniskt informationsutbyte, i överenskommelsen mellan staten och SKL om En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017–2018.
Försäkringskassan ska sammanställa landstingens underlag och resultat avseende villkor 1 och 2 i överenskommelsen om En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017–2018 och lämna en samlad redovisning till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 15 februari 2019. I de fall det framgår av landstingens underlag vilka åtgärder som har vidtagits för att uppmärksamma våld i nära relationer som faktor bakom ohälsa och sjukfrånvaro ska detta särskilt redovisas. Villkor 3 ska redovisas senast den 31 maj 2019.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Resultatindikatorer för den ekonomiska familjepolitiken
Försäkringskassan ska presentera indikatorer för utgiftsområdet Ekonomisk trygghet för familjer och barn. Försäkringskassan ska i samband med redovisningen lämna en analys av utvecklingen av de mest centrala indikatorerna. Försäkringskassan ska vidareutveckla indikatorer som syftar till att följa upp hur den ekonomiska familjepolitiken bidrar till ett jämställt föräldraskap. En första delredovisning av resultaten, i tabeller och diagram, ska lämnas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 14 maj 2018. Slutredovisning av resultat och analyser, ska ske senast den 11 juni 2018.
Övriga uppdrag
Verksamhetsutveckling
Försäkringskassan ska redovisa de viktigaste verksamhets- och it-utvecklingsinsatserna som har skett under året. Redovisningen ska göras utifrån förväntad nytta, påverkan på myndighetens sätt att utföra sina uppgifter och när effekten förväntas uppstå. Vidare ska myndigheten redovisa vilka större framtida utmaningar som har identifierats, men där något utvecklingsarbete ännu inte har inletts. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2019.
Det allmänna ombudets verksamhet
En samlad redogörelse för allmänna ombudets verksamhet under 2018 inklusive ombudets viktigaste iakttagelser ska lämnas. I redovisningen ska det framgå hur många beslut från Försäkringskassan respektive Pensionsmyndigheten som ombudet har överklagat under 2018. I redovisningen ska även framgå hur många prejudicerande domar som ombudet har bidragit till att driva fram. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2019.
Moderna beredskapsjobb
Myndigheterna ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införts successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2018 bör omfattningen uppgå till minst 2 000 personer. Myndigheterna ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända, för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten.
Försäkringskassan ska senast den 3 april 2018 till Statskontoret redovisa hur myndigheten bidragit till regeringens satsning enligt närmare instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
Planering av det civila försvaret
Försäkringskassan ska i arbetet med civilt försvar särskilt prioritera följande områden:
- Planering för stöd till Försvarsmakten under höjd beredskap avseende försörjning av kritiska förnödenheter, egendom och tjänster.
- Stärka arbetsformer, inklusive utrustning och tekniska system, för samverkan som möter de höga krav på sekretess och robusthet som ställs vid höjd beredskap.
- Planering för att kunna verka från alternativ och/eller skyddad ledningsplats.
- Översyn av tillämpbarhet och eventuellt behov av ändringar i författningar för totalförsvaret samt ansvarsförhållanden inom myndighetens ansvarsområde.
- Utvecklat samarbete med relevanta privata aktörer.
Vidtagna åtgärder och uppnådda resultat ska redovisas som en del av redovisningen enligt regeringens beslut den 10 december 2015 avseende Planeringsanvisningar för det civila försvaret (Ju2015/09669/SSK).
Krigsplacering av personal
Försäkringskassan ska krigsplacera den personal som behövs för verksamheten under höjd beredskap till senast den 31 december 2018. Arbetet ska ske med utgångspunkt i 16 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap samt 4 § och 6 § förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap. Under arbetet ska Försäkringskassan samverka med Totalförsvarets rekryteringsmyndighet.
Tidigare givna uppdrag i regleringsbrev eller särskilda regeringsbeslut
Uppdrag till Försäkringskassan och Inspektionen för arbetslöshetsförsäkring om införandet av ett it-system för utbyte av socialförsäkringsinformation på EU-nivå | 2009/02024/SF samt regleringsbrev för 2010 | Kvartalsvis, senast den sista i månaden efter respektive kvartal |
Uppdrag att utreda förutsättningar och konsekvenser av en överföring av utbetalning av lönegaranti och därmed sammanhängande uppgifter | S2017/06346/SF (delvis) | 8 januari 2018 |
Överenskommelser mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting | Regleringsbrev för 2017 | 15 februari 2018 |
Stärkt säkerhetsskyddsarbete | Regleringsbrev för 2017 | 22 februari 2018 |
Jämställdhetsintegrering | Regleringsbrev för 2015 | Årligen i årsredovisningen 2016-2018 samt en särskild delredovisning 22 februari 2018 |
Uppdrag att stärka sjukförsäkringshandläggningen för att åstadkomma en välfungerande sjukförsäkringsprocess | S2015/07316/SF | Årligen i samband med årsredovisningen för 2016-2021 |
Det nationella programmet för Europeiska socialfonden (ESF) 2014-2020 | Regleringsbrev för 2016 | Årligen i samband med årsredovisningen för 2016-2021 |
Uppdrag om metodutveckling för myndighetsgemensam kontroll för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet | A2017/02422/ARM | Årligen i samband med årsredovisningen för 2018-2020 |
Mina meddelanden | Regleringsbrev för 2017 | 28 februari 2018 |
Kvaliteten i bedömningen av försäkringsmedicinska utredningar | Regleringsbrev för 2017 | 28 februari 2018 |
Stärkt allmänt ombud | Regleringsbrev för 2017 | 28 februari 2018 |
Insatser genom samordningsförbunden | Regleringsbrev för 2017 | 28 februari 2018 |
Tillämplig lagstiftning | Regleringsbrev för 2017 | 28 februari 2018 |
Utvecklade utredningar inför beslut om aktivitetsersättning och förstärkta insatser för unga med aktivitetsersättning | Regleringsbrev för 2017 | 28 februari 2018 |
Förstärkt stöd för personer som är sjukskrivna och för unga med aktivitetsersättning | Regleringsbrev för 2017 | 19 maj 2018 |
Statistik inom det internationella området | Regleringsbrev för 2017 | 28 februari 2018 |
Uppdrag om digital information till utländska arbetstagare, arbetsgivare och egenföretagare som verkar eller avser att verka i Sverige | A2017/01962/ARM | Redovisas av Svenska institutet 28 februari 2018 och 1 januari 2019. |
Förlängning av uppdrag till Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket om förenklade och mer effektiva processer för nyanlända | A2017/01413/I | 28 februari 2019 |
Uppdrag att erbjuda samordnad och säker it-drift | Fi/2017/03257/DF | 18 december 2020 |
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
1:4 | Tandvårdsförmåner (Ramanslag) |
Disponeras av Socialstyrelsen | 8 500 |
ap.4 | Kompetenscentrum på tandvårdsområdet (ram) | 8 500 |
Disponeras av Försäkringskassan | 6 323 939 |
ap.1 | Statligt tandvårdsstöd (ram) | 6 323 939 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Statligt tandvårdsstöd
Anslagsposten får användas för utgifter för tandvårdsförmåner enligt socialförsäkringsbalken, lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken och lagen (2008:145) om statligt tandvårdsstöd.
ap.4 Kompetenscentrum på tandvårdsområdet
Socialstyrelsen disponerar anslagsposten för ekonomiskt stöd till kompetenscentrum på tandvårdsområdet. Högst 8 000 000 kronor får utbetalas till olika kompetenscentrum.
Av medlen ska Socialstyrelsen utbetala 500 000 kronor, engångsvis efter rekvisition, till Nordisk Institutt for Odontologiske Materialer (NIOM) för finansiering av Dentala Material Norden (nordisk produktdatabas för dentala biomaterial).
1:7 | Sjukvård i internationella förhållanden (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 465 030 |
ap.1 | Sjukvård i internationella förhållanden (ram) | 465 030 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Sjukvård i internationella förhållanden
Anslagsposten får användas för vårdförmåner enligt rådets förordning (EEG) nr 1408/71 om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen, förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen, lagen (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, gällande överenskommelser om social trygghet som Sverige tecknat med andra länder samt för sådan övrig vård som Sverige vid tillämpning av EU-rätten är skyldig att erbjuda.
4:3 | Bilstöd till personer med funktionsnedsättning (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 263 395 |
ap.1 | Bilstöd till personer med funktionsnedsättning (ram) | 263 395 |
Villkor för anslag 4:3
ap.1 Bilstöd till personer med funktionsnedsättning
Anslagsposten får användas för utgifter för bilstöd till personer med funktionsnedsättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
4:4 | Kostnader för statlig assistansersättning (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 25 693 300 |
ap.1 | Kostnader för statlig assistansersättning (ram) | 25 693 300 |
Villkor för anslag 4:4
ap.1 Kostnader för statlig assistansersättning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig assistansersättning till vissa personer med funktionsnedsättning enligt socialförsäkringsbalken, lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken samt förordningen (1993:1091) om assistansersättning.
Inkomster från kommunerna avseende assistansersättning för de första 20 timmarna per vecka ska redovisas brutto mot anslaget.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
1:1 | Sjukpenning och rehabilitering m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 38 810 429 |
ap.5 | Boendetillägg (ram) | 123 695 |
ap.8 | Sjukpenning respektive rehabiliteringspenning i särskilda fall (ram) | 112 034 |
ap.15 | Närståendepenning (ram) | 176 000 |
ap.16 | Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning (ram) | 16 000 |
ap.17 | Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning (ram) | 98 000 |
ap.18 | Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning (ram) | 3 542 000 |
ap.19 | Rehabiliteringspenning (ram) | 1 124 000 |
ap.20 | Arbetshjälpmedel m.m. (ram) | 168 200 |
ap.21 | Sjukpenning (ram) | 33 450 500 |
Villkor för anslag 1:1
ap.5 Boendetillägg
Anslagsposten får användas för utgifter för boendetillägg enligt socialförsäkringsbalken.
ap.8 Sjukpenning respektive rehabiliteringspenning i särskilda fall
Anslagsposten får användas för utgifter för sjukpenning respektive rehabiliteringspenning i särskilda fall enligt socialförsäkringsbalken.
ap.15 Närståendepenning
Anslagsposten får användas för utgifter för närståendepenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.16 Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 17 005 227 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om -1 005 227 kronor.
ap.17 Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 111 078 727 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om -13 078 727 kronor.
ap.18 Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 3 311 733 659 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om 230 266 341 kronor.
ap.19 Rehabiliteringspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för rehabiliteringspenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
Försäkringskassan får använda anslagsposten för utgifter för ersättning för skada orsakad av deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering enligt förordningen (1980:631) om ersättning av allmänna medel för skada orsakad av deltagare i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller arbetslivsinriktad rehabilitering m.m.
ap.20 Arbetshjälpmedel m.m.
Anslagsposten får användas för utgifter för arbetshjälpmedel, läkarutlåtanden och läkarundersökningar, särskilt bidrag samt resor till och från arbetet enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.21 Sjukpenning
Anslagsposten får användas för utgifter för sjukpenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken samt för de utgifter som kan uppkomma med anledning av vissa bestämmelser i sjuklönesystemet (s.k. sjuklönegaranti och särskilt högriskskydd), samt för utgifter för avskrivning av studielån avseende sjukperioder enligt studiestödslagen (1999:1395).
1:2 | Aktivitets- och sjukersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 46 909 313 |
ap.5 | Aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 35 467 000 |
ap.6 | Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 5 234 000 |
ap.7 | Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 32 313 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 6 176 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.5 Aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för aktivitetsersättning och sjukersättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.6 Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för bostadstillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.7 Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för sysselsättning av vissa personer med sjukersättning och aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 6 101 770 943 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om 74 229 057 kronor.
1:3 | Handikappersättning (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 1 384 000 |
ap.1 | Handikappersättningar (ram) | 1 384 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Handikappersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för handikappersättningar enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:4 | Arbetsskadeersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 876 000 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta (ram) | 213 000 |
ap.5 | Arbetsskadelivränta (ram) | 2 663 000 |
Villkor för anslag 1:4
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 224 001 903 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om -11 001 903 kronor.
ap.5 Arbetsskadelivränta
Anslagsposten får användas för utgifter för arbetsskadeersättning enligt 40, 41, 87 och 88 kap. socialförsäkringsbalken samt motsvarande äldre lagstiftning.
Försäkringskassan får från och med den 1 januari 2018 räkna om livräntor från den frivilliga yrkesskadeförsäkringen med den procentsats som motsvarar förändringen av prisbasbeloppet mellan 2017 och 2018.
1:5 | Ersättning inom det statliga personskadeskyddet (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 33 068 |
ap.3 | Ersättning inom det statliga personskadeskyddet (ram) | 32 173 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för ersättning inom det statliga personskadeskyddet (ram) | 895 |
Villkor för anslag 1:5
ap.3 Ersättning inom det statliga personskadeskyddet
Anslagsposten får användas för utgifter för ersättningar inom det statliga personskadeskyddet enligt 7, 43, 87 och 88 kap. socialförsäkringsbalken samt motsvarande äldre lagstiftning. Anslagsposten får också användas för utgifter för krigsskadeersättning till sjömän enligt 7, 44, 87 och 88 kap. socialförsäkringsbalken samt motsvarande äldre lagstiftning.
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för ersättning inom det statliga personskadeskyddet
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 944 191 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om -49 191 kronor.
1:6 | Bidrag för sjukskrivningsprocessen (Ramanslag) |
Disponeras av Kammarkollegiet | 4 000 |
ap.2 | Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen (ram) | 4 000 |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 897 000 |
ap.3 | Finansiell samordning genom samordningsförbund (ram) | 339 000 |
ap.4 | Medicinsk service (ram) | 55 000 |
ap.5 | Rehabiliteringsinsatser i samarbete mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen (ram) | 691 000 |
ap.8 | Arbetsplatsnära stöd (ram) | 118 000 |
ap.9 | Försäkringsmedicinska utredningar (ram) | 250 000 |
ap.10 | Bidrag till hälso- och sjukvården (ram) | 1 444 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.2 Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen
Anslagsposten får användas för utgifter för att ta fram kunskap om och utveckla sjukskrivningsprocessen.
ap.3 Finansiell samordning genom samordningsförbund
Anslagsposten får användas för utgifter för samverkan och finansiell samordning enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser. Av dessa medel får Försäkringskassan använda högst 3 000 000 kronor för administrativa kostnader till följd av arbetet med samordningsförbundens verksamhet.
ap.4 Medicinsk service
Anslagsposten får användas för utgifter för bidrag enligt förordningen (2017:117) om bidrag till företagshälsovården för köp av medicinsk service.
ap.5 Rehabiliteringsinsatser i samarbete mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Anslagsposten får användas för utgifter för samverkan inom rehabiliteringsområdet mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
ap.8 Arbetsplatsnära stöd
Anslagsposten får användas för utgifter för bidrag till arbetsgivare för köp av förebyggande och utredande insatser i syfte att underlätta för arbetsgivarna att ta sitt rehabiliteringsansvar enligt förordningen (2014:67) om bidrag till arbetsgivare för köp av arbetsplatsnära stöd för återgång i arbete.
ap.9 Försäkringsmedicinska utredningar
Anslagsposten får användas för utgifter för försäkringsmedicinska utredningar i enlighet med överenskommelsen mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting om försäkringsmedicinska utredningar för perioden 1 november 2016 till 31 december 2017 (dnr S2016/06220/SF) och försäkringsmedicinska utredningar för 2018 (dnr S2017/07246/SF). Försäkringskassan får köpa försäkringsmedicinska utredningar i de fall den allmänna hälso- och sjukvården inte kan bistå Försäkringskassan med sådana utredningar.
ap.10 Bidrag till hälso- och sjukvården
Anslagsposten får användas för utbetalning av bidrag till landstingen i enlighet med överenskommelsen mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017-18 (dnr S2016/07725/SF).
Högst 21 700 000 kronor får utbetalas till SKL för villkor 5 Utvecklingsmedel för stöd till rätt sjukskrivning.
Högst 9 000 000 kronor får utbetalas till SKL som ersättning för SKL:s arbete med utvecklingsinsatser i syfte att förbättra samverkan mellan arbetsgivare och/eller företagshälsovården och hälso- och sjukvården.
Högst 8 500 000 kronor får utbetalas till SKL som ersättning för SKL:s arbete med samordning och stöd.
Högst 9 000 000 kronor får användas för utvecklingsinsatser som Försäkringskassan ansvarar för, där syftet är att förbättra samarbetet mellan hälso- och sjukvården och Försäkringskassan.
Högst 10 000 000 kronor får utbetalas till Forte för uppdraget Forskning om insatsers betydelse för återgång i arbete, i Fortes regleringsbrev för 2017.
Högst 5 000 000 får utbetalas till Forte för uppdraget Forskning för ökad kunskap om insatsers betydelser för återgång i arbete, i Fortes regleringsbrev för 2018.
Högst 4 000 000 kronor får utbetalas till SKL för villkor 4 Utökat elektroniskt informationsutbyte, delvillkor 6.
Högst 5 000 000 kronor får användas för villkor 4 Utökat elektroniskt informationsutbyte, delvillkor 6.
1:7 | Ersättning för höga sjuklönekostnader (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 901 000 |
ap.1 | Ersättning för höga sjuklönekostnader (ram) | 901 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Ersättning för höga sjuklönekostnader
Anslagsposten får användas för utgifter för sjuklönekostnader enligt lagen (1991:1047) om sjuklön.
Beslutad ersättning för höga sjuklönekostnader ska krediteras stödmottagarnas skattekonton. Skatteverket får rekvirera medel från Försäkringskassan. Rekvisitionen ska ske i nära anslutning till krediteringstillfället. Försäkringskassan får efter inkommen rekvisition avseende genomförd kreditering av stödmottagarnas skattekonto för ersättning för höga sjuklönekostnader lämna bidrag till Skatteverket.
2:1 | Försäkringskassan (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 8 732 772 |
ap.1 | Förvaltningsmedel (ram) | 8 732 772 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Förvaltningsmedel
Anslaget får användas för Försäkringskassans förvaltningsutgifter. Anslaget får även användas för forskning inom socialförsäkringens område.
Av anslagsposten får högst 8 900 000 kronor användas för forskning inom socialförsäkringens område.
Av anslagsposten ska högst 7 500 000 kronor användas för det allmänna ombudet och ombudets kansli.
Försäkringskassan ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Försäkringskassan ska betala totalt 111 750 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1:1 | Barnbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 31 607 039 |
ap.1 | Allmänt barnbidrag (ram) | 27 870 209 |
ap.2 | Flerbarnstillägg (ram) | 3 450 725 |
ap.3 | Förlängt barnbidrag (ram) | 268 305 |
ap.4 | Tilläggsbelopp vid familjeförmån (ram) | 17 800 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Allmänt barnbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för allmänt barnbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.2 Flerbarnstillägg
Anslagsposten får användas för utgifter för flerbarnstillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.3 Förlängt barnbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för förlängt barnbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.4 Tilläggsbelopp vid familjeförmån
Anslaget får användas för tilläggsbelopp vid familjeförmåner enligt rådets förordning nr 883/04 om samordning av de sociala trygghetssystemen i EU.
1:2 | Föräldraförsäkring (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 42 958 598 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning (ram) | 3 094 486 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning (ram) | 710 650 |
ap.9 | Föräldrapenning (ram) | 31 256 185 |
ap.10 | Statlig ålderspensionsavgift för graviditetspenning (ram) | 63 533 |
ap.11 | Tillfällig föräldrapenning (ram) | 7 175 157 |
ap.12 | Graviditetspenning (ram) | 658 587 |
Villkor för anslag 1:2
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 3 184 246 912 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om -89 760 912 kronor.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 653 682 400 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om -56 967 600 kronor.
ap.9 Föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för föräldrapenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.10 Statlig ålderspensionsavgift för graviditetspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 65 199 889 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om -1 666 889 kronor.
ap.11 Tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för tillfällig föräldrapenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.12 Graviditetspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för graviditetspenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:3 | Underhållsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 861 850 |
ap.1 | Underhållsstöd (ram) | 2 861 850 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Underhållsstöd
Anslagsposten får användas för utgifter för underhållsstöd enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. Betalningar från bidragsskyldiga föräldrar ska återföras och särredovisas till anslaget.
1:4 | Adoptionsbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 23 284 |
ap.1 | Adoptionsbidrag (ram) | 23 284 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Adoptionsbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för bidrag till kostnader för internationella adoptioner enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. Bidrag lämnas för adoptioner som förmedlas enligt en sammanslutning som är auktoriserad enligt lagen (1997:192) om internationell adoptionsförmedling.
1:6 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 4 264 510 |
ap.3 | Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 386 670 |
ap.4 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 3 877 840 |
Villkor för anslag 1:6
ap.3 Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten får användas för utgifter för ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2018 om 383 902 212 kronor och ett regleringsbelopp för 2015 om 2 767 788 kronor.
ap.4 Vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten får användas för utgifter för vårdbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:8 | Bostadsbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 4 526 437 |
ap.2 | Bostadsbidrag (ram) | 4 526 437 |
Villkor för anslag 1:8
ap.2 Bostadsbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för bostadsbidrag till barnfamiljer samt till unga som fyllt 18 år men inte 29 år enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
1:4 Tandvårdsförmåner | |||
ap.1 | 316 196 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
1:7 Sjukvård i internationella förhållanden | |||
ap.1 | 23 251 | Inget | 0 |
4:3 Bilstöd till personer med funktionsnedsättning | |||
ap.1 | 26 339 | Inget | 0 |
4:4 Kostnader för statlig assistansersättning | |||
ap.1 | 1 284 665 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |||
ap.5 | 6 184 | Inget | 0 |
ap.8 | 5 601 | Inget | 0 |
ap.15 | 8 800 | Inget | 0 |
ap.16 | 0 | Inget | 0 |
ap.17 | 0 | Inget | 0 |
ap.18 | 0 | Inget | 0 |
ap.19 | 56 200 | Inget | 0 |
ap.20 | 8 410 | Inget | 0 |
ap.21 | 1 672 525 | Inget | 0 |
1:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m. | |||
ap.5 | 1 773 350 | Inget | 0 |
ap.6 | 261 700 | Inget | 0 |
ap.7 | 1 615 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
1:3 Handikappersättning | |||
ap.1 | 69 200 | Inget | 0 |
1:4 Arbetsskadeersättningar m.m. | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 266 300 | Inget | 0 |
1:5 Ersättning inom det statliga personskadeskyddet | |||
ap.3 | 1 608 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
1:6 Bidrag för sjukskrivningsprocessen | |||
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
ap.9 | 0 | Inget | 0 |
ap.10 | 0 | Inget | 0 |
1:7 Ersättning för höga sjuklönekostnader | |||
ap.1 | 45 050 | Inget | 0 |
2:1 Försäkringskassan | |||
ap.1 | 261 983 | 3 % | 0 |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Barnbidrag | |||
ap.1 | 1 393 510 | Inget | 0 |
ap.2 | 172 536 | Inget | 0 |
ap.3 | 13 415 | Inget | 0 |
ap.4 | 890 | Inget | 0 |
1:2 Föräldraförsäkring | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
ap.9 | 1 562 809 | Inget | 0 |
ap.10 | 0 | Inget | 0 |
ap.11 | 358 757 | Inget | 0 |
ap.12 | 32 929 | Inget | 0 |
1:3 Underhållsstöd | |||
ap.1 | 143 092 | Inget | 0 |
1:4 Adoptionsbidrag | |||
ap.1 | 698 | Inget | 0 |
1:6 Vårdbidrag för funktionshindrade barn | |||
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 193 892 | Inget | 0 |
1:8 Bostadsbidrag | |||
ap.2 | 226 321 | Inget | 0 |
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:2 Föräldraförsäkring | |
ap.1 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
Anslag/ap | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:6 Bidrag för sjukskrivningsprocessen | |||||
ap.9 | 53 928 | 53 928 | 0 | 0 | 2019 |
ap.10 | 979 072 | 959 072 | 20 000 | 2020 |
Villkor
Bemyndiganderamarna avseende anslag1:6 Bidrag för sjukskrivningsprocessen ap. 9 Försäkringsmedicinska utredningar och som avser ekonomiska åtaganden som medför utgifter under följande budgetår får ingås av regeringen (Socialdepartementet). De ekonomiska åtaganden som regeringen (Socialdepartementet) ingår ska rapporteras till Försäkringskassan för införande och redovisning i Försäkringskassans årsredovisning. Beloppet under rubriken "Infriade åtaganden" i tabellen ovan är indikativt.
Bemyndiganderamarna avseende anslag 1:6 Bidrag för hälso- och sjukvården ap. 10 Bidrag till hälso- och sjukvården och som avser åtaganden som medför utgifter under följande budgetår får ingås av regeringen (Socialdepartementet). De ekonomiska åtaganden som regeringen (Socialdepartementet) ingår ska rapporteras till Försäkringskassan för införande och redovisning i Försäkringskassans årsredovisning. Beloppen under rubriken "Infriade åtaganden" i tabellen ovan är indikativa och anger hur fördelningen av utgifterna har beräknats för respektive period.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 2 000 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 349 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | 170 000 |
- varav ÖVRIGT | 170 000 |
Villkor
- varav ÖVRIGT
Krediten ska användas till att finansiera Försäkringskassans betalningar till enskilda personer för sådan vård som de erhållit i ett annat EU/EES-land eller Schweiz samt myndighetens betalningar av utländska leverantörsfakturor som avser vård inom EU/EES och Schweiz där landstinget har kostnadsansvar enligt lagen (2013:514) om landstingens och kommunernas kostnadsansvar för viss vård i utlandet.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2018-01-25 | 727 731 |
2018-02-25 | 727 731 |
2018-03-25 | 727 731 |
2018-04-25 | 727 731 |
2018-05-25 | 727 731 |
2018-06-25 | 727 731 |
2018-07-25 | 727 731 |
2018-08-25 | 727 731 |
2018-09-25 | 727 731 |
2018-10-25 | 727 731 |
2018-11-25 | 727 731 |
2018-12-25 | 727 731 |
Summa | 8 732 772 |
2:1 ap.1 | Förvaltningsmedel |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Administration av statlig fordran | 0 | 0 | 12 100 | 12 100 | 0 | 0 |
Ersättning från försvaret | 0 | 0 | 8 690 | 8 690 | 0 | 0 |
Ersättning från affärsdrivande verk | 0 | 0 | 550 | 550 | 0 | 0 |
Intäkter från pensionsmyndigheten | 0 | 0 | 259 000 | 259 000 | 0 | 0 |
EESSI | 0 | 0 | 3 610 | 3 610 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 283 950 | 283 950 | 0 | 0 |
Villkor
Administration av statlig fordran
Avser avgifter som tas ut av gäldenärer i enlighet med bl.a. lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. och förordningen (1992:1094) om avgifter vid Kronofogdemyndigheten.
Ersättning från försvaret
Försäkringskassan ska ta ut avgifter för administration av ersättningar till
- hemvärnsmän som betalas ut enligt förordningen (1997:147) om förmån för hemvärnsmän,
- frivilliga enligt förordningen (1994:523) om förmåner till frivilliga,
- officersaspiranter enligt officersförordningen (2007:1268) och
- rekryter enligt förordningen (2015:613) om militär grundutbildning.
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Administration av statlig fordran
Avgifter som tas ut av gäldenärer i enlighet med bl.a. lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. och förordningen (1992:1094) om avgifter vid Kronofogdemyndigheten ska bidra till att täcka kostnaderna för verksamheten.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Försäkringskassan får med undantag av 3 kap. 3 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) använda statens centralkonto i Riksbanken för utbetalningar av medel i enlighet med förordningen (2013:711) om ersättningar för vissa vårdkostnader i internationella förhållanden under tiden tills medel för utbetalningarna lämnats från ansvarigt försäkringsland i EU/EES, för utbetalningar av aktivitetsstöd och etableringsersättning enligt förordningen (2017:819) om ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser samt för pensioner och pensionsrelaterade förmåner som Försäkringskassan ombesörjer åt Pensionsmyndigheten enligt förordningen (2002:782) om ansökan och utbetalning av pension m.fl. förmåner och 108 kap. 14 a § socialförsäkringsbalken (2010:110) under tiden tills medel för utbetalningarna lämnats från Arbetsförmedlingen respektive Pensionsmyndigheten.