
M2017/03160/S
Box 4
681 21 Kristinehamn
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2018 för Elsäkerhetsverket.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
1. Prognoser
Elsäkerhetsverket ska redovisa utgiftsprognoser för 2018−2021 vid nedanstående tillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
- 17 januari
- 16 februari
- 2 maj
- 29 juli
- 8 november
2. Elbehörighetsreformen
Myndigheten ska redogöra för hur den arbetat med genomförandet av elbehörighetsreformen och vilka effekter reformen haft i ett inledande skede. Rapportering ska ske till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 31 januari 2019.
3. Jämställdhet
Myndigheten ska redogöra för hur den arbetat och avser arbeta, på strategisk nivå, för att främja jämställdhet inom myndigheten och i energisektorn.
4. Standardisering
Myndigheten ska redogöra för hur den under 2018 har deltagit i framtagandet av harmoniserade standarder som ger förutsättning för överensstämmelse med krav i unionsrättsakter inom myndighetens ansvarsområde. Rapportering ska ske till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 31 januari 2019.
5. Klimatanpassning
Elsäkerhetsverket har under 2017 tagit fram en handlingsplan för klimatanpassning av elsäkerhetsarbetet i Sverige. Myndigheten ska redogöra för resultatet av handlingsplanen, vilka prioriteringar myndigheten har valt att göra utifrån handlingsplanen, hur arbetet med att genomföra handlingsplanen fortskrider, samt hur planerna för arbetet ser ut för nästkommande år. Rapportering ska ske till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 30 september 2018.
6. Offentlig upphandling
Elsäkerhetsverket ska redovisa hur den vid upphandlingar som överstiger gällande tröskelvärden har arbetat med att uppfylla de nya kraven på kollektivavtalsenliga villkor som följer av 17 kap. 2—5 §§ lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.
2 | Organisationsstyrning |
1. Krigsplacering av personal
Elsäkerhetsverket ska krigsplacera den personal som behövs för verksamheten under höjd beredskap till senast den 31 december 2018. Arbetet ska ske med utgångspunkt i 16 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap samt 4 § och 6 § förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap. Under arbetet ska samverkan ske med Totalförsvarets rekryteringsmyndighet.
3 | Uppdrag |
1. Informationsinsatser gällande försäljning av elektriska installationsprodukter
Elsäkerhetsverket ska, mot bakgrund av resultaten och slutsatserna i rapporten Informationskrav vid försäljning av elektriska installationsprodukter (dnr M2017/01659/Ee), ta fram en handlingsplan avseende informationsinsatser gällande elinstallationsarbete vid försäljning av elektriska installationsprodukter gentemot anläggningsägare, elinstallationsföretag, återförsäljare, konsumenter m.fl. gällande vad som är ett elinstallationsarbete samt vad som krävs för att utföra ett sådant arbete. Handlingsplanen ska tas fram i samverkan med berörda aktörer, främst elinstallationsföretagen och återförsäljare, men även andra aktörer så som försäkringsbolag, ekonomiska aktörer och konsumentorganisationer. Elsäkerhetsverket ska därefter genomföra de informationsinsatser som identifierats i handlingsplanen. Handlingsplanen ska rapporteras till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 31 januari 2019. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 31 januari 2021.
2. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar
Elsäkerhetsverket ska i arbetet med civilt försvar särskilt prioritera följande områden:
- Planering för stöd till Försvarsmakten under höjd beredskap avseende försörjning av kritiska förnödenheter, egendom och tjänster.
- Stärka arbetsformer, inkl. utrustning och tekniska system, för samverkan som möter de höga krav på sekretess och robusthet som ställs vid höjd beredskap.
- Planering för att kunna verka från alternativ och/eller skyddad ledningsplats.
- Översyn av tillämpbarhet och ev. behov av ändringar i författningar för totalförsvaret samt ansvarsförhållanden inom myndighetens ansvarsområde.
Vidtagna åtgärder och uppnådda resultat ska redovisas tillsammans med det som anges inom ramen för uppdraget om Planeringsanvisningar för det civila försvaret (dnr Ju2015/09669/SSK) till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet med kopia till Justitiedepartementet) senast den 28 februari 2019.
3. Moderna beredskapsjobb
Myndigheterna ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införts successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2018 bör omfattningen uppgå till minst 2 000 personer. Myndigheterna ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända, för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten.
Elsäkerhetsverket ska senast den 3 april 2018 till Statskontoret redovisa hur myndigheten bidragit till regeringens satsning enligt närmare instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
4:1 | Elsäkerhetsverket (Ramanslag) |
Disponeras av Elsäkerhetsverket | 58 578 |
ap.1 | Elsäkerhetsverket (ram) | 58 578 |
Villkor för anslag 4:1
ap.1 Elsäkerhetsverket
Anslagsposten får användas för Elsäkerhetsverkets förvaltningsutgifter.
Elsäkerhetsverket ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet RAKEL. Elsäkerhetsverket ska efter fakturering betala totalt 57 000 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som abonnemangsavgift.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
4:1 Elsäkerhetsverket | |||
ap.1 | 1 757 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 3 500 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 3 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2018-01-25 | 4 882 |
2018-02-25 | 4 882 |
2018-03-25 | 4 882 |
2018-04-25 | 4 882 |
2018-05-25 | 4 882 |
2018-06-25 | 4 882 |
2018-07-25 | 4 882 |
2018-08-25 | 4 882 |
2018-09-25 | 4 882 |
2018-10-25 | 4 882 |
2018-11-25 | 4 882 |
2018-12-25 | 4 876 |
Summa | 58 578 |
4:1 ap.1 | Elsäkerhetsverket |
6 | Avgifter och bidrag |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Ansökningsavgifter | 2552 | 0 | 0 | 1 800 | 0 | 1 800 | 1 800 |
Elsäkerhetsavgift enligt elavgiftsförordningen (2017:1040) | 2552 | 0 | 0 | 58 500 | 58 500 | 0 | 0 |
Elberedskapsavgift enligt elavgiftsförordningen (2017:1040) | 2552 | 0 | 0 | 267 000 | 255 000 | 12 000 | 12 000 |
Nätövervakningsavgift enligt elavgiftsförordningen (2017:1040) | 2552 | 0 | 0 | 21 400 | 0 | 21 400 | 21 400 |
Summa | 0 | 0 | 348 700 | 313 500 | 35 200 | 35 200 |
Villkor
Elsäkerhetsavgift enligt elavgiftsförordningen (2017:1040)
Elsäkerhetsverket är ansvarig administrativ myndighet för hanteringen av denna avgift.
Elberedskapsavgift enligt elavgiftsförordningen (2017:1040)
Elsäkerhetsverket är ansvarig administrativ myndighet för hanteringen av denna avgift.
Elsäkerhetsverket ska i sin årsredovisning och budgetunderlag redovisa de kostnader Affärsverket svenska kraftnät (SvK) har för elberedskap som rapporteras till Elsäkerhetsverket enligt SvK:s regleringsbrev. Elsäkerhetsverket ska tillsammans med SvK samråda med Ekonomistyrningsverket om avgiften enligt § 7 i avgiftsförordningen (1992:191).
Nätövervakningsavgift enligt elavgiftsförordningen (2017:1040)
Elsäkerhetsverket är ansvarig administrativ myndighet för hanteringen av denna avgift. Avgiften har inte krav på full kostnadstäckning.