
N2017/04357/KLS (delvis)
781 89 Borlänge
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2017 för Trafikverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Verksamhet
Trafikverket ska redovisa ackumulerad betalningsutfästelse för Svensk-Danska Broförbindelsen SVEDAB AB (Svedab).
Trafikverket ska redovisa utfall och utgiftsprognoser för åren 2017–2021 för samtliga anslag, anslagsposter och delposter som myndigheten disponerar, inklusive äldre anslag och från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk. Prognoserna ska kommenteras med avseende på avvikelser jämfört med tilldelat anslag, föregående prognos och föregående års utfall. Prognoskommentarerna ska vid varje tillfälle inkludera en prognos av brutto- och nettoupplåningen för respektive år. De antaganden som ligger till grund för prognosen ska tydligt redovisas. Prognosen ska också fördelas månadsvis för anslagen under innevarande år så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Osäkerheter i prognosen ska redovisas och kommenteras utförligt. Prognoserna ska, enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket, lämnas i informationssystemet Hermes senast
– den 18 januari 2017,
– den 17 februari 2017,
– den 3 maj 2017,
– den 31 juli 2017, och
– den 25 oktober 2017.Trafikverket ska vid samma tidpunkter som anges ovan redovisa intäktsprognoser för åren 2017–2021 för trängselskattesystemen i Stockholm och Göteborg. Trafikverket ska även för aktuella år fram till 2021 redovisa intäktsprognoser relaterade till budgeterade intäkter för uttag av avgifter på bro över Motalaviken på riksväg 50 och bro över Sundsvallsfjärden på väg E4. Transportstyrelsen ska bistå Trafikverket med nödvändiga underlag. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
- Uppföljningen av den investeringsplan som finns i bilaga 3 och den investeringsbudget som finns i bilaga 4 till detta beslut ska göras både i myndighetens årsredovisning och i budgetunderlaget. I årsredovisningen ska en uppföljning göras av budgeten för 2017 och i budgetunderlaget ska en uppföljning göras av beräkningarna för 2018–2020.
Trafikverket ska, inom ramen för Sveriges exportstrategi, bidra internationellt med kunskap om sitt verksamhetsområde.
- Trafikverket ska redovisa vad som föranlett eventuellt utnyttjande av anslagskrediten på anslag 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur.
2 | Organisationsstyrning |
Trafikverket ansvarar för förvaltning av vissa av statens kulturhistoriska samlingar inom väg, järnväg och luftfart.
3 | Uppdrag |
1. Underlag gällande Norrbotniabanan inför beslut om byggstart
Trafikverket ska inkomma med underlag till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) inför beredningen av ett särskilt regeringsbeslut om att objektet Umeå–Dåva på Norrbotniabanan ska få byggstarta inom 1–3 år. Detta ska ske så snart Trafikverket bedömer att objektet uppfyller kraven om att få byggstarta inom 1–3 år, dock senast den 31 december 2017.
2. Kartläggning av statens åtagande enligt miljögarantin
Trafikverket ska, på en övergripande nivå, kartlägga omfattningen av statens åtagande enligt miljögarantin och utöka dialogen med de berörda bolagen om hanteringen av garantin.
3. Tjänster i Trafikverkets fibernät
Trafikverket ska i sitt fibernät erbjuda tjänster på grossistnivå på konkurrensneutrala villkor till aktörer som efterfrågar elektroniska kommunikationer, i den mån kapaciteten inte behövs för Trafikverkets egna behov.
4. Kortare handläggningstider för ledningsrättsärenden
Trafikverket ska korta handläggningstiderna för ledningsrättsärenden.
5. Redovisning av erhållen samt förväntad medfinansiering och förskottering
Trafikverket ska, med utgångspunkt från tecknade avtal, för 2017 redovisa erhållen medfinansiering från avtalsparterna och, för åren 2018 till 2020, förväntad medfinansiering från avtalsparterna av statlig infrastruktur uppdelat på enskilda kommuner, landsting och företag. Redovisningen av medfinansiering från landstingen ska även innefatta förvaltningar och bolag som landstingen ansvarar för.
Redovisningen ska innefatta medfinansiering av såväl namngivna åtgärder med en total projektkostnad över 50 miljoner kronor som medfinansiering av åtgärder med en total projektkostnad under 50 miljoner kronor. Redovisningen ska avse åtgärder som ingår i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 och åtgärder som ingår i de trafikslagsövergripande länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025. Redovisningen ska även omfatta erhållen eller förväntad medfinansiering genom räntefria lån, så kallad förskottering, för åtgärder som omnämns ovan. Redovisningen ska vidare i denna del omfatta under 2017 genomförda återbetalningar av förskotteringar och för åren 2018 till 2020 planerade återbetalningar av förskotteringar. Här avses även återbetalning av förskotteringar som erhölls före 2017. I fall där medfinansiering sker i form av marköverlåtelser eller motsvarande ska Trafikverket redovisa i vilka kommuner detta sker.
6. Moderna beredskapsjobb i staten
Trafikverket ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införs successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att i de statliga myndigheterna sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2017 bör omfattningen uppgå till minst sammanlagt 500 personer. Trafikverket ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden inklusive nyanlända för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten. Trafikverket ska lämna en redovisning av uppdraget till Statskontoret senast den 1 augusti 2017 enligt instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
7. Stärkt säkerhetsskyddsarbete
Trafikverket ska, i egenskap av bevakningsansvarig myndighet enligt förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap, redovisa vilka övergripande åtgärder som myndigheten har vidtagit för att bedriva ett systematiskt säkerhetsskyddsarbete i enlighet med säkerhetsskyddslagen (1996:627) och säkerhetsskyddsförordningen (1996:633).
Uppdraget ska redovisas tillsammans med det som anges inom ramen för uppdraget om planeringsanvisningar för det civila försvaret (Ju2015/09669/SSK) till Regeringskansliet (Näringsdepartementet med kopia till Justitiedepartementet) senast den 22 februari 2018.
I bilaga 2 redovisas Trafikverkets pågående uppdrag.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:1 | Utveckling av statens transportinfrastruktur (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 24 121 533 |
ap.6 | Investeringar i regional plan (ram) | 3 181 042 |
ap.7 | Räntor och återbetalning av lån (ram) | 2 835 471 |
ap.7.1 | Räntor och återbetalning av lån för vägar (ram) | 412 718 |
ap.7.2 | Räntor och återbetalning av lån för järnvägar (ram) | 2 422 753 |
ap.10 | Större investeringar i nationell plan (ram) | 12 992 202 |
ap.10.1 | Väginvesteringar (ram) | 4 217 149 |
ap.10.2 | Järnvägsinvesteringar (ram) | 8 319 529 |
ap.10.3 | Sjöfartsinvesteringar (ram) | 405 000 |
ap.10.4 | Luftfartsinvesteringar (ram) | 50 524 |
ap.11 | Övriga investeringar (ram) | 3 176 530 |
ap.11.1 | Trimning och effektivisering samt miljöinvesteringar (ram) | 2 426 530 |
ap.11.2 | Stadsmiljöavtal (ram) | 750 000 |
ap.12 | Övrig verksamhet (ram) | 1 936 288 |
ap.12.1 | Planering, stöd och myndighetsutövning (ram) | 1 140 820 |
ap.12.2 | Forskning och innovation (ram) | 343 468 |
ap.12.3 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbrokonsortiet (ram) | 452 000 |
Disponeras av Kammarkollegiet | 2 193 |
ap.1 | Kammarkollegiet (ram) | 2 193 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Kammarkollegiet
Medel från anslagsposten 1 får betalas ut till följande myndigheter: Trafikverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Arbetsdomstolen, Diskrimineringsombudsmannen, Nämnden mot diskriminering samt Konsumentverket. Medel betalas ut för:
a) ersättning till parter, vittnen, tolkar m.fl. som föranleds av föreskrift i lag eller förordning,
b) kostnad, som föranleds av föreskrift i lag eller förordning, för syn, kungörelse och delgivning samt för bevisupptagning i utlandet,
c) kostnad med anledning av tillämpning av den europeiska konventionen av den 7 juni 1968 angående upplysningar om innehållet i utländsk rätt, enligt förordningen (1981:366) om rätt att i vissa fall begära upplysningar om innehållet i utländsk rätt,
d) kostnad med anledning av mål vid domstolen där Diskrimineringsombudsmannen eller Konsumentombudsmannen för talan,
e) ersättning som ska utges av staten enligt lagen (1981:1310) om offentliga funktionärers rätt till gottgörelse för rättegångskostnad i vissa mål m.m.,
f) rättegångskostnad, för vilken staten är skyldig att svara, i trafikmål även då staten inte är part, och
g) ersättning av det slag som anges i 5 § förordningen (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten.
ap.6 Investeringar i regional plan
Trafikverket får disponera medel från anslagsposten 6 för investeringar i regional transportinfrastruktur som planeras i enlighet med förordningen (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur.
Från anslagsposten 6 utbetalas även statlig medfinansiering till investeringar i enlighet med de prioriteringar som finns i de fastställda länsplanerna för regional transportinfrastruktur enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m., miljö och trafiksäkerhet på kommunala gator samt till utökad handikappanpassning av kollektivtrafiken utöver fastställda länsplaner för regional transportinfrastruktur.
ap.7.1 Räntor och återbetalning av lån för vägar
Trafikverket får använda medel från delposten 7.1 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 1 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt på lån för anläggningstillgångar.
ap.7.2 Räntor och återbetalning av lån för järnvägar
Trafikverket får använda medel från delposten 7.2 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 3–5 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt på lån för anläggningstillgångar.
Trafikverket ska från delposten 7.2 betala den administrativa avgiften till Riksgäldskontoret för Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB samt garantiavgiften för statens garantiåtaganden rörande bolaget.
Trafikverket ska från delposten 7.2 betala ränta och administrativ avgift till Riksgäldskontoret avseende Riksgäldskontorets villkorslån till A-Train AB.
Delposten 7.2 får användas för kostnader för eventuella kreditförluster avseende den obligationsportfölj som härrör från de numera avslutade amerikanska leasingtransaktioner som ingicks av affärsverket Statens järnvägar.
ap.10.1 Väginvesteringar
Från delposten 10.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det nationella stamvägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar där investeringen har en beräknad totalkostnad över 50 000 000 kronor. Medel från delposten får även användas till statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m., med de begränsningar som följer av förordningen (2009:236) om en nationell plan för transportinfrastruktur.
ap.10.2 Järnvägsinvesteringar
Från delposten 10.2 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det statliga järnvägsnätet där investeringen har en beräknad totalkostnad över 50 000 000 kronor. Medel från delposten får även användas till statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m., med de begränsningar som följer av förordningen (2009:236) om en nationell plan för transportinfrastruktur, bidrag till rullande materiel på järnväg som framgår av regeringens beslut om fastställelse av nationell banhållningsplan för åren 2004–2014 (dnr N2003/05566/IR) samt till statlig medfinansiering till projektering av tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm.
Från delposten 10.2 får Trafikverket disponera medel för att betala statens kostnader för sådana förrättningar som begärts enligt 2 kap. 20 § lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.
Från delposten 10.2 får Trafikverket disponera medel till utgifter för ersättning till fordonsinnehavare avseende utrustning inklusive installation som säkerställer funktionen hos tågfordonens befintliga telekommunikationssystem för talkommunikation och som säkerställer funktionen hos befintlig ombordutrustning för signalsäkerhetssystemet ERTMS. Utgifter för sådan ersättning till fordonsinnehavare får totalt uppgå till högst 120 000 000 kronor.
ap.10.3 Sjöfartsinvesteringar
Från delposten 10.3 får Trafikverket disponera medel för investeringar i stora och strategiska farleder och slussar där investeringen har en beräknad totalkostnad över 50 000 000 kronor.
ap.10.4 Luftfartsinvesteringar
Från delposten 10.4 får Trafikverket disponera medel för ett statligt investeringsbidrag för ombyggnad av Sälens flygplats. Ett statligt investeringsbidrag förutsätter ett godkännande av EU-kommissionen.
ap.11.1 Trimning och effektivisering samt miljöinvesteringar
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det nationella stamvägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar där investeringen har en beräknad totalkostnad under 50 000 000 kronor.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det nationella statliga järnvägsnätet där investeringen har en beräknad totalkostnad under 50 000 000 kronor.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar av sjöfartsinvesteringar där investeringen har en beräknad totalkostnad under 50 000 000 kronor och åtgärderna utförs i stora och strategiska farleder och slussar.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för miljöinvesteringar i befintlig statlig transportinfrastruktur där investeringen har en beräknad totalkostnad under 50 000 000 kronor.
Från delposten 11.1 får medel användas för åtgärder inom fyrstegsprincipens alla steg.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för kostnader för åtgärder förknippade med statens miljöansvar inom transportområdet.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för statlig medfinansiering till lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik i tätort enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
Från delposten 11.1 ska Trafikverket avräkna eventuellt infriande av betalningsutfästelse som Trafikverket ställt ut till Svedab.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för åtgärder i Nationalstadsparken. Sammanlagt får totalt högst 75 000 000 kronor användas för detta ändamål.
Från delposten 11.1 får Kommerskollegium rekvirera högst 450 000 kronor för uppgiften att vara förlikningsorgan enligt lagen (2013:1164) om elektroniska vägtullssystem.
Från delposten 11.1 ska Trafikverket avräkna statens kostnader till Riksgäldskontoret vid ett eventuellt infriande av Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar på andra infrastrukturförvaltares järnvägsnät i anslutning till statens järnvägsnät i samverkan med externa intressenter till ett belopp om högst en procent av anslag 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för inbetalning av aktiekapital till det schweiziska bolaget Eurofima (European Company for the Financing of Railroad Rolling Stock).
Från delposten 11.1 ska Trafikverket disponera medel om minst 209 000 000 kronor för infrastrukturåtgärder för främjande av kollektivtrafik i landsbygd.
Från delposten 11.1 ska Trafikverket disponera medel om minst 53 400 000 kronor till åtgärder för ett attraktivt och trafiksäkert cykelnät med god framkomlighet. Demonstrationsprojekt med nya innovativa lösningar får genomföras. Medel får användas för cykelåtgärder och demonstrationsprojekt för cykel längs hela det befintliga statliga vägnätet.
Trafikverket ska vidta åtgärder för att 2018 kunna höja takten i genomförandet av miljöinvesteringar i befintlig transportinfrastruktur.
Från delposten 11.1 ska Trafikverket disponera medel upp till 139 000 000 kronor till utgifter för att ersätta transportörer för kostnader som har uppstått för identitetskontroller med stöd av förordningen (2016:1264) om ersättning för kostnader i samband med vissa identitetskontroller vid transporter som utförs med buss, tåg eller passagerarfartyg till Sverige från en annan stat under 2016 fram till och med den 3 november samma år.
Från delposten 11.1 ska Trafikverket disponera 122 500 000 kronor till utgifter för att ersätta transportörer för kostnader som har uppstått för identitetskontroller med stöd av förordningen (2016:1264) om ersättning för kostnader i samband med vissa identitetskontroller vid transporter som utförs med buss, tåg eller passagerarfartyg till Sverige från en annan stat under perioden den 4 november 2016 fram till och med den 3 maj 2017 vilket även i mån av utrymme inkluderar ersättning för avvecklingskostnader från den 4 maj 2017 fram till den 4 augusti 2017. Detta får inte innebära att planerade miljöåtgärder inom delposten 11.1 nedprioriteras.
ap.11.2 Stadsmiljöavtal
Från delposten 11.2 får Trafikverket disponera medel för utbetalning av stöd enligt förordningen (2015:579) om stöd för att främja hållbara stadsmiljöer. Från delposten får Trafikverket disponera medel för den myndighetsutövning som följer av förordningen (2015:579) om stöd för att främja hållbara stadsmiljöer. För denna myndighetsutövning får Trafikverket disponera högst 2 000 000 kronor. Från delposten får Trafikverket även disponera medel för att utvärdera stödet. För detta ändamål får Trafikverket disponera högst 1 000 000 kronor.
ap.12.1 Planering, stöd och myndighetsutövning
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för arbete med kort- och långsiktig planering av transportsystemet.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för att stödja och delta i samhällsplanering, att utveckla och förvalta metoder och tekniker för projektering och byggande samt ge övrigt internt stöd som inte hanteras inom projekterings- och byggprojekt.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för den myndighetsutövning som följer av författningar samt verksamhet enligt 2 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket och som inte täcks av anslag 1:3 Trafikverket eller som avses täckas med avgifter i enlighet med avsnitt 6 Avgifter och bidrag i detta regleringsbrev. Från anslagsposten finansieras även handläggning av statlig medfinansiering till regionala spårfordon.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för åtgärder enligt 2 § 3, 6 och 11 samt 3 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för bidrag till ideella organisationer som utför uppgifter som bidrar till att de transportpolitiska målen uppnås.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för kostnader för förvaltning av vissa av statens kulturhistoriska samlingar inom väg, järnväg och luftfart.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för kostnader i samband med ansvaret för Europeiska trafikantveckan.
Från delposten 12.1 ska Trafikverket efter rekvisition betala ut medel till Luftfartsverket för uppdatering av Försvarsmaktens flyghinderdatabas till den del som avser den civila luftfarten. Högst 12 600 000 kronor får rekvireras för detta ändamål.
Från delposten 12.1 ska Trafikverket finansiera kostnader som följer av regeringsuppdrag till såväl Trafikverket som till andra myndigheter och som har bäring på regeringens arbete för ökad och säker cykling. Medel får betalas ut till andra myndigheter efter rekvisition i de fall där finansiering enligt regeringsuppdraget uttryckligen ska ske från anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur och upp till det belopp som där specificeras. Sanmanlagt får totalt högst 21 600 000 kronor användas för detta ändamål.
ap.12.2 Forskning och innovation
Från delposten 12.2 får Trafikverket disponera medel för kostnader för forskning och innovation som följer av 2 § 7 förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket.
Sammantaget ska minst 55 000 000 kronor användas till forskning och innovation inom sjöfartsområdet och minst 50 000 000 kronor till forskning och innovation inom luftfartsområdet. Beslut om finansiering av forskning och innovation inom sjöfartsområdet ska ske i samverkan med Sjöfartsverket och beslut om finansiering av forskning och innovation inom luftfartsområdet ska ske i samverkan med Luftfartsverket.
ap.12.3 Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbrokonsortiet
Från anslagsposten 12.3 finansieras bidrag till Inlandsbanan med 141 000 000 kronor och avgift till Öresundsbrokonsortiet med 311 000 000 kronor för utnyttjandet av järnvägsförbindelsen över Öresund.
1:2 | Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 21 556 141 |
ap.1 | Vidmakthållande väg (ram) | 12 676 080 |
ap.1.1 | Drift och underhåll av vägar (ram) | 10 355 184 |
ap.1.2 | Bärighet och tjälsäkring av vägar (ram) | 1 186 146 |
ap.1.3 | Bidrag för drift av enskild väg (ram) | 1 134 750 |
ap.2 | Vidmakthållande järnväg (ram) | 8 702 731 |
ap.2.1 | Drift, underhåll och trafikledning på järnväg (ram) | 8 702 731 |
ap.4 | Forskning och innovation (ram) | 177 330 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1.1 Drift och underhåll av vägar
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för trafikledning, drift och underhåll på det statliga vägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för att betala kostnader för ersättning enligt särskilda bestämmelser för vissa person- och sakskador som inträffar i samband med den statliga väghållningen samt statens kostnader för sådana förrättningar som påkallats med stöd av 20 a och 25 §§ väglagen (1971:948). Anslagsposten får även användas för att vidta riskreducerande åtgärder med avseende på den fysiska väginfrastrukturen.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för att kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Trafikverket ska betala totalt 11 582 400 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för att betala kostnader för eftersök av vilt som varit inblandat i sammanstötning med motorfordon, liksom polisens administrations- och fakturahanteringskostnader för detta. Kammarkollegiet ska årligen rekvirera medlen från Trafikverket för den ersättning som betalats ut ur Viltvårdsfonden till polismyndigheten för eftersök av vilt vid olyckor med motorfordon. Medlen ska återföras till Viltvårdsfonden. Utbetalningar ska ske i enlighet med riksdagens beslut med anledning av regeringens förslag i propositionen Eftersök av trafikskadat vilt (prop. 2008/09:191, bet. 2008/09:MJU3, rskr. 2009/10:25).
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för utgifter för räntor och amorteringar av lån som upptagits för byggande av broar som ersätter färjor i statens vägnät.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för utgifter för kommunikationer till Holmön.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel upp till 50 000 000 kronor för slyröjning och främjande av biologisk mångfald m.m. Även manuell ogräs- och vegetationsbekämpning inklusive invasiva arter, samt inventeringar av artrika vägkanter, inventering av vägtrummor, dräneringar och uppstädning eller andra personalintensiva underhållsåtgärder längs det statliga vägnätet kan omfattas. Syftet ska vara att ge sysselsättning till personer som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Från delposten 1.1 ska Trafikverket disponera medel om minst 100 000 000 kronor för åtgärder för förbättrat vägunderhåll i landsbygd.
ap.1.2 Bärighet och tjälsäkring av vägar
Från delposten 1.2 får Trafikverket disponera medel till åtgärder som leder till framkomlighet året runt för lätt trafik, full bärighet på broar och för näringslivet viktiga vägar, anpassning till upplåten last på för näringslivet viktiga vägar samt beläggning av grusvägar.
ap.1.3 Bidrag för drift av enskild väg
Från delposten 1.3 får Trafikverket disponera medel för utbetalningar i enlighet med förordningen (1989:891) om statsbidrag till enskild väghållning.
ap.2.1 Drift, underhåll och trafikledning på järnväg
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för trafikledning, drift, underhåll och reinvesteringar på det statliga järnvägsnätet.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för att kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Trafikverket ska betala totalt 2 895 600 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för betalning av kvalitetsavgifter till följd av avvikelser från, i tågplan och trafikeringsavtal, fastställt nyttjande av infrastrukturen som orsakats av Trafikverket.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för att betala kostnader för eftersök av vilt som varit inblandat i sammanstötning med spårbundna fordon, liksom polisens administrations- och fakturahanteringskostnader för detta. Kammarkollegiet ska årligen rekvirera medlen från Trafikverket för den ersättning som betalats ut ur Viltvårdsfonden till polismyndigheten för eftersök av vilt vid olyckor med spårbunden trafik. Medlen ska återföras till Viltvårdsfonden. Utbetalningar ska ske i enlighet med riksdagens beslut med anledning av regeringens förslag i propositionen Eftersök av vilt vid sammanstötning med spårbundna fordon (prop. 2011/12:58, bet. 2011/12:MJU5, rskr. 2011/12:146).
Från delposten 2.1 ska Trafikverket disponera medel om minst 100 000 000 kronor för åtgärder för förbättrat järnvägsunderhåll i landsbygd.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för ersättning som betalas ut av Trafikverket i egenskap av infrastrukturförvaltare med stöd av lagen (2015:338) om internationell järnvägstrafik.
Från delposten 2.1 ska Trafikverket reservera 388 000 000 kronor. Regeringen har för avsikt att återkomma med besked om hur medlen får användas.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel upp till 50 000 000 kronor för slyröjning och främjande av biologisk mångfald m.m. Även manuell ogräs- och vegetationsbekämpning inklusive invasiva arter, samt inventeringar av artrika banvallar och stationsområden, dräneringar, uppstädning kring bangårdar eller andra personalintensiva underhållsåtgärder längs det statliga järnvägsnätet kan omfattas. Syftet ska vara att ge sysselsättning till personer som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Från delposten 2.1 ska Trafikverket disponera medel för att delfinansiera uppstarten av ett branschsamarbete avseende utveckling av lastsäkringsmetoder för bruk vid järnvägstrafik med fordonstyper som är vanligt förekommande i Sverige. Trafikverket får efter rekvisition betala ut medel till den aktör som av den svenska tågbranschen utses till att ansvara för detta utvecklingsarbete. Sammanlagt får totalt högst 2 000 000 kronor användas för detta ändamål.
ap.4 Forskning och innovation
Från anslagsposten 4 får Trafikverket disponera medel för kostnader för forskning och innovation som följer av 2 § 7 förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket.
1:3 | Trafikverket (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 1 305 021 |
ap.2 | Trafikverkets administration (ram) | 1 305 021 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Trafikverkets administration
Från anslagsposten 2 får Trafikverket disponera medel för kostnader för ledning, ekonomiadministration, personaladministration, planering och uppföljning av verksamheten, övrigt verksamhetsstöd och intern utveckling till den del dessa aktiviteter inte är direkt hänförliga till kärnverksamhetens produkter och tjänster/prestationer.
Från anslagsposten 2 får Trafikverket disponera medel för kostnader avseende administration av statens miljöansvar inom det transportpolitiska området.
Anslagsposten får även användas för modellutveckling och analys inom transportområdet samt administrationen av trafikavtal.
Anslagsposten får användas till att betala medlemsavgift till följande europeiska intressegrupperingar (EEIG): GEIE des Utilisateurs d'ERTMS och European Railway Telecommunications EWIV (EURATEL). De kostnader som Trafikverkets medlemskap i de två organisationerna medför får inte överskrida 4 000 000 kronor per år.
1:6 | Ersättning avseende icke statliga flygplatser (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 82 513 |
ap.1 | Icke statliga flygplatser (ram) | 63 013 |
ap.2 | Flygtrafiktjänster (ram) | 10 000 |
ap.3 | Beredskapsflygplatser (ram) | 9 500 |
Villkor för anslag 1:6
ap.1 Icke statliga flygplatser
Från anslagsposten 1 får Trafikverket disponera medel för utgifter för att finansiera delar av driftunderskott vid kommunala och privata flygplatser som trafikeras av flyglinjer som upphandlas av staten. Utöver vad som följer av förordningen (2006:1577) om statsbidrag till icke statliga flygplatser ska Trafikverket lämna ersättning till icke statliga flygplatser och i enlighet med de principer som följer av riksdagens beslut med anledning av propositionen Moderna transporter (prop. 2005/06:160, bet. 2005/06:TU5, rskr. 2005/06:308).
Högst 150 000 kronor av stödet får avsättas för ekonomisk uppföljning av driften på flygplatserna.
ap.2 Flygtrafiktjänster
Från anslagsposten 2 får Trafikverket disponera medel för att täcka kostnader för sådana flygningar som är undantagna från avgift för flygtrafiktjänster inom ramen för tillämpningen av kommissionens förordning (EG) 1794/2006 av den 6 december 2006 om ett gemensamt avgiftssystem för flygtrafiktjänster eller kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 391/2013 av den 3 maj 2013 om inrättande av ett gemensamt avgiftssystem för flygtrafiktjänster.
ap.3 Beredskapsflygplatser
Från anslagsposten 3 får Trafikverket disponera medel för utgifter för att upprätthålla beredskap för samhällsviktiga transporter på vissa flygplatser.
1:7 | Trafikavtal (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 920 000 |
ap.1 | Trafikavtal (ram) | 920 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Trafikavtal
Från anslagsposten 1 får Trafikverket disponera medel för statens trafikavtal rörande transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik. Vidare får anslagsposten användas för tillfällig juridisk, ekonomisk eller annan expertis vid ingående av nya avtal samt för vissa förvaltningskostnader som är direkt hänförliga till trafikavtal.
1:10 | Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 150 000 |
ap.5 | EU-stöd, TEN (ram) | 150 000 |
Villkor för anslag 1:10
ap.5 EU-stöd, TEN
Från anslagsposten 5 får Trafikverket disponera medel motsvarande de bidrag som beviljats av Europeiska unionen genom det äldre regelverket om finansiering på området för Transeuropeiska nätverk för transporter, TEN-T och Fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF.
Från anslagsposten 5 får Trafikverket disponera medel för högst ett belopp som motsvarar uppburet finansiellt stöd från Europeiska unionen som av myndigheten redovisats mot inkomsttitel "6511 - Bidrag till transeuropeiska nätverk". Beloppet som disponeras kan dock inte överstiga tillgängliga medel på anslagsposten.
1:15 | Sjöfartsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 1 632 000 |
ap.1 | Sjöfartsstöd (ram) | 1 632 000 |
Villkor för anslag 1:15
ap.1 Sjöfartsstöd
Från anslagsposten 1 får Trafikverket disponera medel för utgifter för sjöfartsstöd som lämnas till fysiska och juridiska personer samt till partrederier som har eller har haft sjömän anställda för arbete ombord på svenskregistrerade fartyg.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2017 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur | |||
ap.1 | 66 | Inget | 0 |
ap.6 | 159 052 | Allt | 0 |
ap.7.1 | 12 382 | Allt | 0 |
ap.7.2 | 72 682 | Allt | 0 |
ap.10.1 | 211 857 | Allt | 0 |
ap.10.2 | 415 976 | Allt | 0 |
ap.10.3 | 20 250 | Allt | 0 |
ap.10.4 | 2 526 | Allt | 0 |
ap.11.1 | 119 527 | Allt | 0 |
ap.11.2 | 22 500 | Allt | 0 |
ap.12.1 | 34 225 | 3 % | 0 |
ap.12.2 | 10 304 | 3 % | 0 |
ap.12.3 | 13 560 | Allt | 0 |
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur | |||
ap.1.1 | 310 656 | Allt | 0 |
ap.1.2 | 35 584 | Allt | 0 |
ap.1.3 | 34 042 | Allt | 0 |
ap.2.1 | 261 082 | Allt | 0 |
ap.4 | 5 320 | 3 % | 0 |
1:3 Trafikverket | |||
ap.2 | 39 151 | 3 % | 0 |
1:6 Ersättning avseende icke statliga flygplatser | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.2 | 1 000 | Inget | 0 |
ap.3 | 285 | Inget | 0 |
1:7 Trafikavtal | |||
ap.1 | 27 000 | Inget | 0 |
1:10 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk | |||
ap.5 | 4 500 | Allt | 0 |
1:15 Sjöfartsstöd | |||
ap.1 | 81 600 | Inget | 0 |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur | |||||
ap.6 | 4 859 000 | 2 865 000 | 1 757 000 | 237 000 | 2050 |
ap.7.1 | 5 665 000 | 427 000 | 415 000 | 4 823 000 | 2050 |
ap.7.2 | 51 747 000 | 2 583 000 | 2 567 000 | 46 597 000 | 2050 |
ap.10.1 | 6 026 000 | 4 067 400 | 1 058 600 | 500 000 | 2050 |
ap.10.2 | 25 060 900 | 7 798 000 | 6 842 900 | 10 420 000 | 2050 |
ap.10.3 | 10 500 | 9 000 | 1 500 | 0 | 2050 |
ap.11.1 | 1 916 000 | 1 000 000 | 916 000 | 0 | 2050 |
ap.11.2 | 807 000 | 807 000 | 0 | 0 | 2050 |
ap.12.1 | 16 600 | 16 600 | 0 | 0 | 2050 |
ap.12.2 | 72 000 | 52 000 | 20 000 | 0 | 2050 |
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur | |||||
ap.1.1 | 12 474 000 | 2 055 200 | 3 035 200 | 7 187 600 | 2021 |
ap.1.2 | 1 154 000 | 230 800 | 630 800 | 292 400 | 2021 |
ap.1.3 | 853 000 | 853 000 | 0 | 0 | 2021 |
ap.2.1 | 12 466 000 | 2 244 000 | 2 504 000 | 7 513 000 | 2021 |
ap.4 | 213 000 | 95 000 | 35 000 | 83 000 | 2021 |
1:7 Trafikavtal | |||||
ap.1 | 6 000 000 | 789 000 | 626 000 | 4 385 000 | 2027 |
Villkor
Fördelningen i tabellen på anslagspost- och delpostnivå är endast indikativ.
För det fall Trafikverket ingår ett avtal om medfinansiering från kommuner, landsting eller företag och detta, utöver grundutförande, medför ett tilläggsutförande, vilket Trafikverket finansierar del av, ska det betraktas som ett åtagande och redovisas mot bemyndigandet det år som Trafikverket ingår avtalet. Även statlig medfinansiering till infrastruktur, för vilken staten inte är huvudman, ska redovisas mot bemyndigandet det år som staten ingår ett sådant avtal.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 3 200 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 2 398 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | 42 800 000 |
- varav INVESTERING | 42 800 000 |
Villkor
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar under budgetåret 2017 en låneram om 3 200 000 000 kronor i Riksgälden för investeringar i anläggningstillgångar.
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen)
Krediten på räntekontot uppgår till 2 398 000 000 kronor.
Från räntekontot verkställs samtliga betalningar för de ändamål som de aktuella anslagen/anslagsposterna anvisats för. I efterhand ska inbetalningar av anslagsmedel till Trafikverkets räntekonto justeras så att årets inbetalningar uppgår till vad som faktiskt anslagsavräknats och så att ränteeffekten av tidsdifferensen mellan verkligt utbetalningsdatum och ränteneutralt utbetalningsdatum korrigeras. Årets ränta ska justeras med anledning av justeringen av inbetalda anslagsmedel. Justerad utgående balans på Trafikverkets räntekonto disponeras av Trafikverket. Resultatet av Trafikverkets kassahållning ska särredovisas i Trafikverkets årsredovisning.
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar övriga krediter om 42 800 000 000 kronor under budgetåret 2017.
1. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för delen Svinesundsförbindelsen (inklusive Hogdal–Nordby) samt för de prioriterade vägprojekten E6 delen Rabbalshede–Hogdal, E 20 delen Tollered-Alingsås samt genom Alingsås, Rv 40 delen Brämhult–Hester, Rv 40 delen Haga-Ljungarum, Rv 45 delen Angeredsbron–Älvängen, Rv 44 delen Båberg–Väne Ryr samt Rv 49 Skara–Varnhem.
2. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för byggande av vägbroar som ersätter färjor. Varje sådant objekt ska underställas regeringens prövning. Eventuell samfinansieringslösning och avgiftsfinansiering ska övervägas om ordinarie driftmedel inte täcker kostnaderna för en bro.
3. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för järnvägsinvesteringar i eldrifts- och teleanläggningar samt telenätsutrustning.
4. Trafikverket får ta upp lån för de prioriterade järnvägsprojekten Hallsberg–Degerön, Mjölby–Motala, Trollhättan–Göteborg samt järnvägsprojekt i Stockholmsområdet. De olika lånedelarna avseende de prioriterade projekten ska återbetalas i jämn takt under 25 år med start vid den tidpunkt när respektive banprojekt färdigställts.
5. Högst 13 800 000 000 kronor av den totala låneramen får användas för lån avseende Botniabanan.
6. Trafikverket får ta upp lån för nya investeringar i vissa väg- och järnvägsprojekt för vilka trängselskatt eller vägavgifter planeras att tas ut. Låneramen inkluderar räntekostnader för dessa lån. Lån får endast tas upp för den del av investeringen vars kapitalkostnader ska finansieras med inkomster från trängselskatt eller vägavgifter.
Övrigt
1. Trafikverket får finansiera vissa av regeringen utpekade investeringar och åtgärder där kostnaden överstiger 50 000 000 kronor i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för 2014–2025, för vilka regeringen beslutat om byggstart genom bidrag från kommuner, landsting eller företag. Intäkterna från medfinansiering genom bidrag till dessa utpekade investeringar och åtgärder får uppgå till högst 3 250 000 000 kronor.
Trafikverket får finansiera utbyggnad av väg och järnväg samt anläggande av allmän farled som staten ansvarar för genom bidrag från kommuner, landsting eller företag om åtgärderna genomförs enligt den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 och byggkostnaden för respektive åtgärd understiger 50 000 000 kronor eller avser åtgärder enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025. Intäkterna från medfinansiering genom bidrag till åtgärder i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 med byggkostnad understigande 50 000 000 kronor får uppgå till högst 2 000 000 000 kronor fram till 2025. De intäkter från medfinansiering av åtgärder som genomförs enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025 får uppgå till högst 3 500 000 000 kronor fram till 2025.
2. Trafikverket får finansiera vissa av regeringen utpekade investeringar och åtgärder där kostnaden överstiger 50 000 000 kronor i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för 2014–2025, för vilka regeringen beslutat om byggstart genom förskottering (räntefria lån) från kommuner, landsting eller företag. De medel som räntefritt lånas in till staten för dessa utpekade investeringar och åtgärder får uppgå till högst 875 000 000 kronor.
Trafikverket får finansiera utbyggnad av väg och järnväg samt anläggande av allmän farled som staten ansvarar för genom förskottering från kommuner, landsting eller företag om åtgärderna genomförs enligt den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 och byggkostnaden för respektive åtgärder understiger 50 000 000 kronor eller avser åtgärder enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025. De medel som räntefritt lånas in till staten för åtgärder i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 med byggkostnad understigande 50 000 000 kronor får uppgå till högst 3 200 000 000 kronor fram till 2025. De medel som räntefritt lånas in till staten för åtgärder som genomförs enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur får uppgå till högst 5 300 000 000 kronor fram till 2025.
3. Trafikverket ska tillämpa följande riktlinjer i all hantering av förskotteringar:
- Den samlade skulden för Trafikverkets åtaganden i förskotteringsavtal får inte överskrida 30 procent av tilldelade medel som får användas till aktuella åtgärder innevarande år.
- Avtal om förskottering får inte innehålla villkor som innebär indexuppräkning av eller räntor på förskotterade belopp.
- Förskotteringar ska alltid till övervägande del omfatta byggkostnader.
- Ett objekt som förskotteras får maximalt tidigareläggas med fem år i förhållande till plan.
- Skälen för behovet av förskottering ska anges i den förskotterade aktörens ansökan till Trafikverket.
- För att sluta avtal om förskottering från en kommun ska fullmäktigebeslut kunna uppvisas i ärendet.
- Konsekvenserna för fullgörandet av den långsiktiga planen ska utredas innan avtal ingås och eventuell påverkan på andra objekt ska klargöras.
- Avtal om förskottering får inte innehålla uppgifter om tidpunkt för återbetalning av förskottering, annat än att förskottering återbetalas när medel finns tillgängliga i Trafikverkets budget. I sin årsredovisning ska Trafikverket redovisa den sammanlagda förskotteringsskulden vid utgången av 2017.
4. Trafikverket har för statens räkning oåterkalleligen förbundit sig att när så erfordras lämna villkorat aktieägartillskott till Svedab för att bolagets eget kapital vid varje tillfälle ska uppgå till det registrerade aktiekapitalet. Trafikverket ska uppfylla denna förpliktelse genom att när så erfordras utställa en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande erforderligt aktieägartillskott. Vidare ska Trafikverket årligen ställa ut en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande upplupen ränta på utställda betalningsutfästelser.
5. Trafikverket har rätt att använda derivatkontrakt för säkring av finansiella risker avseende valutaexponering och exponering av elpriser.
6. Trafikverket ska förskottsvis löpande tillföra erforderligt kapital till Arlandabanan Infrastructure AB för bolagets drift.
7. Trafikverket har utfärdat en kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB. Ett infriande av kapitaltäckningsgarantin belastar i ett första led Riksgäldskontorets garantireserv och i ett andra led tilldelade medel på Trafikverkets anslag. Riksgäldskontoret får debitera Trafikverket en administrativ avgift för kapitaltäckningsgarantin.
8. Trafikverket disponerar angiven kredit beträffande anslagsposterna Större investeringar i nationell plan, Övriga investeringar, Investeringar i regional plan, Övrig verksamhet och Räntor och återbetalning av lån under anslag 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur med den fördelning på anslagsposter/delposter som Trafikverket finner lämpligt, utan att summan av anslagskrediten för aktuella anslagsposter/delposter under anslaget överskrids.
9. Trafikverket disponerar vidare angiven kredit beträffande anslagsposterna Vidmakthållande av väg och Vidmakthållande av järnväg under anslag 1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur med den fördelning på anslagsposter/delposter som Trafikverket finner lämpligt utan att summan av anslagskrediten för aktuella delposter under anslaget överskrids.
INVESTERINGSPLAN
Investeringsplanen i bilaga 3 gäller som riktlinje för myndighetens samhällsinvesteringar.
INVESTERINGSBUDGET
Investeringsbudgeten i bilaga 4 gäller som riktlinje för angivna verksamhetsinvesteringar.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2017-01-25 | 3 819 330 |
2017-02-25 | 3 819 330 |
2017-03-25 | 3 819 330 |
2017-04-25 | 3 819 330 |
2017-05-25 | 3 819 330 |
2017-06-25 | 3 819 330 |
2017-07-25 | 3 835 330 |
2017-08-25 | 3 819 330 |
2017-09-25 | 3 819 330 |
2017-10-25 | 3 819 330 |
2017-11-25 | 3 819 330 |
2017-12-25 | 3 819 315 |
Summa | 45 847 945 |
1:1 ap.6 | Investeringar i regional plan |
1:1 ap.7.1 | Räntor och återbetalning av lån för vägar |
1:1 ap.7.2 | Räntor och återbetalning av lån för järnvägar |
1:1 ap.10.1 | Väginvesteringar |
1:1 ap.10.2 | Järnvägsinvesteringar |
1:1 ap.10.3 | Sjöfartsinvesteringar |
1:1 ap.10.4 | Luftfartsinvesteringar |
1:1 ap.11.1 | Trimning och effektivisering samt miljöinvesteringar |
1:1 ap.11.2 | Stadsmiljöavtal |
1:1 ap.12.1 | Planering, stöd och myndighetsutövning |
1:1 ap.12.2 | Forskning och innovation |
1:1 ap.12.3 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbrokonsortiet |
1:2 ap.1.1 | Drift och underhåll av vägar |
1:2 ap.1.2 | Bärighet och tjälsäkring av vägar |
1:2 ap.2.1 | Drift, underhåll och trafikledning på järnväg |
1:2 ap.4 | Forskning och innovation |
1:3 ap.2 | Trafikverkets administration |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2015 | +/- 2016 | Int. 2017 | Kost. 2017 | +/- 2017 | Ack. +/- utgå. 2017 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Förare | 154 752 | 43 600 | 479 400 | 429 600 | 49 800 | 248 152 |
Banavgifter | 0 | 0 | 1 712 000 | 1 712 000 | 0 | 0 |
Avgifter för ansökan om sjöfartsstöd | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 |
Summa | 154 752 | 43 600 | 2 192 400 | 2 142 600 | 49 800 | 248 152 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Färjeleder | -7 232 | 2 500 | 91 300 | 89 000 | 2 300 | -2 432 |
Utbildning | -9 338 | -288 | 52 400 | 51 900 | 500 | -9 126 |
Materialservice | 15 053 | 16 600 | 1 026 000 | 1 020 900 | 5 100 | 36 753 |
Elförsäljning | 0 | 0 | 1 128 800 | 1 128 800 | 0 | 0 |
Fastighetsförvaltning | 0 | 0 | 94 500 | 94 500 | 0 | 0 |
Övriga uppdrag | 126 551 | 17 800 | 70 900 | 51 200 | 19 700 | 164 051 |
Uthyrning av reservbroar | 9 955 | 500 | 2 000 | 1 500 | 500 | 10 955 |
Förvaltning av järnvägsfordon | 114 227 | 34 760 | 74 600 | 52 600 | 22 000 | 170 987 |
Teletjänster och it | 22 826 | 10 000 | 91 400 | 76 300 | 15 100 | 47 926 |
Summa | 272 042 | 81 872 | 2 631 900 | 2 566 700 | 65 200 | 419 114 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2015 | +/- 2016 | Int. 2017 | Kost. 2017 | +/- 2017 | Ack. +/- utgå. 2017 |
Offentligrättsliga avgifter | |||||||
Ansökningsavgifter för transportdispenser | 2511 | 0 | 0 | 18 000 | 18 000 | 0 | 0 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för uppdragsverksamhet
1. Trafikverket ska årligen i budgetunderlaget och årsredovisningen lämna en särskild redogörelse för omfattningen och det ekonomiska resultatet av uppdragsverksamheten där varje resultatområde särredovisas.
2. För försäljning av data ur den nationella vägdatabasen har regeringen den 27 juni 1996 beslutat om särskilda utgångspunkter för prissättningen. Ingående data bör tillhandahållas på sådana villkor att en vidsträckt användning främjas. De kostnader för vägdatabasen som inte täcks av avgifter ska finansieras inom ramen för Trafikverkets ordinarie anslag.
Villkor för offentligrättslig verksamhet
1. Trafikverkets offentligrättsliga verksamhet ska finansieras med avgifter som bestäms av regeringen enligt förordningen (2010:1578) om provavgifter för körkort och yrkesmässig trafik, m.m. Inkomsterna får disponeras av Trafikverket, utom de från ansökningsavgifter för transportdispenser.
2. Avgiftsintäkter avseende ansökningsavgifter för transportdispenser m.m. ska redovisas mot inkomsttitel Övriga offentligrättsliga avgifter.
3. Avgifter för trafik på statens spåranläggningar ska tas ut enligt 7 kap. järnvägslagen (2004:519).
4. Trafikverket får för administrationskostnader i ärendehanteringen av ansökningar om sjöfartsstöd disponera de avgifter som myndigheten ska ta ut.
Återrapportering
För den avgiftsbelagda verksamheten ska redovisning för 2017 ske i förhållande till ovanstående tabeller. Väsentliga avvikelser mot budgeten ska analyseras och kommenteras, liksom väsentliga över- och underskott för året. Resultatet av avgiftsbelagd verksamhet ska jämföras med beräknat resultat.
7 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 144 000 |
Beräknade övriga inkomster som inte disponeras | 18 000 |
Villkor
Inkomster från de avgifter som tas ut för passage över den nya Svinesundsförbindelsen beräknas uppgå till 81 000 000 kronor. Dessa får disponeras för att betala räntor och amorteringar på de lån som finansierat byggandet av Svinesundsförbindelsen samt för drift och underhåll av avgiftsstationen.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende inkomster från infrastrukturavgifter, inklusive försenings- och tilläggsavgifter, som tas ut för passage över den nya bron över Motalaviken på riksväg 50 ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för räntor och amorteringar för de lån som tagits upp för byggandet av bron samt kostnader för vägavgiftssystemet. Inkomsterna för 2017 beräknas uppgå till 14 000 000 kronor.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende inkomster från infrastrukturavgifter, inklusive försenings- och tilläggsavgifter, som tas ut för passage över den nya bron över Sundsvallsfjärden på väg E4 ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för räntor och amorteringar för de lån som tagits upp för byggandet av bron samt kostnader för vägavgiftssystemet. Inkomsterna för 2017 beräknas uppgå till 37 000 000 kronor.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål. Intäkterna och deras användning ska särredovisas i årsredovisningen. Inkomsterna för 2017 beräknas uppgå till 12 000 000 kronor.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
a) Trafikverket medges undantag från 2 kap. 6 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) enligt de villkor som anges under 5 Övriga villkor i detta regleringsbrev avseende rätt att finansiera infrastrukturella anläggningstillgångar med lån.
b) Trafikverket får utan hinder av vad som anges i 6 kap. 1 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) ta emot och disponera ickestatliga medel som inte är av tillfällig natur eller mindre omfattning.