
N2016/07819/KLS (delvis)
N2016/02496/SUBT (delvis) m.fl.
Se bilaga 1
601 73 Norrköping
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2017 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2017–2021 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket. Prognos ska lämnas
– den 18 januari,
– den 17 februari,
– den 3 maj,
– den 31 juli, och
– den 25 oktober.
Resultatredovisning
Transportstyrelsens resultatredovisning ska vara indelad i verksamhetskategorier baserat på myndighetens huvuduppgifter, dvs. regelgivning, tillståndsprövning, tillsyn och registerhållning, och eventuellt andra delområden som myndigheten bedömer som relevanta ur ett uppföljningsperspektiv. För respektive verksamhetskategori ska de totala kostnaderna och verksamhetens finansiering framgå. Vidare ska det så långt möjligt framgå i vilken utsträckning myndighetens prestationer har bidragit till att uppfylla de transportpolitiska målen. Redovisningen av verksamhetskategorierna ska vara möjlig att aggregera till en helhetsbild av myndighetens verksamhet.
I årsredovisningen ska Transportstyrelsen särskilt redovisa
hur de 10 000 000 kronor som avsatts för arbetet med att genomföra det fjärde järnvägspaketet har använts,
hur myndigheten under året har arbetat för att åstadkomma en säkrare fritidsbåtstrafik respektive allmänflygtrafik,
hur myndigheten under året har arbetat för att förbereda anslutning av relevanta meddelandeflöden inom myndighetens ansvarsområde till Mina meddelanden, samt andra större framsteg i myndighetens digitaliseringsarbete, samt
hur myndigheten utifrån Nationella upphandlingsstrategin (bilaga till regeringens beslut i ärende Fi2016/00833/OU) har utvecklat arbetet med strategiska offentliga inköp.
3 | Uppdrag |
1. Moderna beredskapsjobb
Transportstyrelsen ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införs successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att i de statliga myndigheterna sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2017 bör omfattningen uppgå till sammanlagt minst 500 personer. Myndigheterna och därmed även Transportstyrelsen ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden inklusive nyanlända för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten.
Senast den 31 mars 2017 ska Transportstyrelsen återrapportera till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) hur man avser att lägga upp sitt arbete med de moderna beredskapsjobben, inklusive ambitionsnivån för insatsen under 2017.
Transportstyrelsen ska även lämna en redovisning av uppdraget till Statskontoret senast den 1 augusti 2017 enligt instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
2. Stärkt säkerhetsskyddsarbete
Transportstyrelsen ska, i egenskap av bevakningsansvarig myndighet enligt förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap, redovisa vilka övergripande åtgärder som myndigheten har vidtagit för att bedriva ett systematiskt säkerhetsskyddsarbete i enlighet med säkerhetsskyddslagen (1996:627) och säkerhetsskyddsförordningen (1996:633). Uppdraget ska redovisas tillsammans med det som anges inom ramen för uppdraget om planeringsanvisningar för det civila försvaret (dnr Ju2015/09669/SSK) till Regeringskansliet (Näringsdepartementet med kopia till Justitiedepartementet) senast den 22 februari 2018.
Pågående uppdrag
I bilaga 2 redovisas Transportstyrelsens pågående uppdrag.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
Disponeras av Transportstyrelsen | 2 086 091 |
ap.3 | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet (ram) | 1 511 298 |
ap.4 | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet (ram) | 574 793 |
Villkor för anslag 1:12
ap.3 Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
Anslagsposten får användas för att betala svenskt medlemskap i internationella organisationer inom transportområdet i de fall där utgiften täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
ap.4 Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter.
Minst 10 000 000 kronor ska användas för arbetet med att genomföra det fjärde järnvägspaketet.
Anslagsposten får användas för att betala svenskt medlemskap i internationella organisationer inom transportområdet i de fall där utgiften inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter.
Från anslagsposten får Transportstyrelsen disponera medel för att kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Transportstyrelsen ska betala 332 500 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2017 | Indrag av anslagsbelopp |
1:12 Transportstyrelsen | |||
ap.3 | 45 339 | 3 % | 0 |
ap.4 | 17 244 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 700 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 50 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2017-01-25 | 173 841 |
2017-02-25 | 173 841 |
2017-03-25 | 173 841 |
2017-04-25 | 173 841 |
2017-05-25 | 173 841 |
2017-06-25 | 173 841 |
2017-07-25 | 173 841 |
2017-08-25 | 173 841 |
2017-09-25 | 173 841 |
2017-10-25 | 173 841 |
2017-11-25 | 173 841 |
2017-12-25 | 173 840 |
Summa | 2 086 091 |
1:12 ap.3 | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet |
1:12 ap.4 | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2015 | +/- 2016 | Int. 2017 | Kost. 2017 | +/- 2017 | Ack. +/- utgå. 2017 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Informationsuttag | 45 226 | -19 000 | 52 000 | 71 000 | -19 000 | 7 226 |
Övriga uppdrag | 12 294 | 1 000 | 9 000 | 8 000 | 1 000 | 14 294 |
Summa | 57 520 | -18 000 | 61 000 | 79 000 | -18 000 | 21 520 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart | ||||||
GAS | -49 252 | -21 000 | 857 000 | 844 000 | 13 000 | -57 252 |
CNS | 0 | 0 | 71 000 | 71 000 | 0 | 0 |
Undervägsavgift | 0 | 0 | 149 000 | 149 000 | 0 | 0 |
Summa | -49 252 | -21 000 | 1 077 000 | 1 064 000 | 13 000 | -57 252 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafik | ||||||
Adm. felparkeringsavgifter | 0 | 0 | 20 000 | 20 000 | 0 | 0 |
Adm. infrastrukturavgifter | 0 | 0 | 10 000 | 10 000 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 30 000 | 30 000 | 0 | 0 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2015 | +/- 2016 | Int. 2017 | Kost. 2017 | +/- 2017 | Ack. +/- utgå. 2017 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafik | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 671 197 | -205 000 | 940 000 | 1 141 000 | -201 000 | 265 197 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -4 038 | -2 000 | 60 000 | 70 000 | -10 000 | -16 038 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 76 497 | -3 000 | 240 000 | 237 000 | 3 000 | 76 497 |
Offentligrättsliga avgifter järnväg | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -4 706 | -11 000 | 65 000 | 71 000 | -6 000 | -21 706 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafik
Ackumulerat överuttag av avgifter inom vägtrafikområdet t.o.m. 2015 har justerats ner med 65 000 000 kronor. Detta belopp ska inte beaktas vid fastställandet av avgifter inom området.
Inkomster från den försäljning av personliga fordonsskyltar som Transportstyrelsen bedriver enligt förordningen (2001:650) om vägtrafikregister motsvarande utgifter för handläggning av ärenden om sådana fordonsskyltar ska redovisas mot inkomsttitel 2534 Avgifter vid Transportstyrelsen. Resterande inkomster ska kvartalsvis föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Dessa inkomster framgår inte av tabell 6.1.
Inkomster från felparkeringsavgifter som Transportstyrelsen tar ut enligt förordningen (1976:1128) om felparkeringsavgift får disponeras av myndigheten för utgifter förknippade med verksamheten avseende avgiftsupptaget. Resterande del av statens inkomster ska kvartalsvis föras till inkomsttitel 2624 Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter. Dessa inkomster framgår inte av tabell 6.2. Det överskott avseende administration av felparkeringsavgifter som ackumulerats t.o.m. utgången av 2016 ska redovisas mot inkomsttitel 2624 Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter. Överskottet beräknas uppgå till
41 697 000 kronor.
Inkomster från infrastrukturavgifter som Transportstyrelsen tar ut enligt förordningen (2014:1564) om infrastrukturavgifter på väg för passage på bron över Motalaviken på riksväg 50 och bron över Sundsvallsfjärden på E4 får disponeras av Transportstyrelsen för system- och administrationsutgifter förknippade med avgiftsupptaget. Resterande inkomster, inklusive inkomster från försenings- och tilläggsavgifter, ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Dessa inkomster framgår inte av tabell 6.1.
Offentligrättsliga avgifter sjöfart
Ackumulerat underuttag av avgifter inom sjöfartsområdet t.o.m. 2015 har justerats ner med 53 539 000 kronor. Detta belopp ska inte beaktas vid fastställandet av avgifter inom området.
Offentligrättsliga avgifter luftfart
Ackumulerat underuttag av direkta avgifter inom luftfartsområdet t.o.m. 2015 har justerats ner med 110 891 000 kronor. Ackumulerat överuttag av myndighetsavgiften t.o.m. 2015 har justerats ner med 110 891 000 kronor. Dessa belopp ska inte beaktas vid fastställandet av avgifter inom området.
Den del av undervägsavgiften som utgörs av kompensation från Eurocontrol för förlorade skatteintäkter för staten Sverige (internal taxes) ska redovisas mot inkomsttitel 2534 Avgifter vid Transportstyrelsen. Denna kompensation beräknas uppgå till 10 000 000 kronor. Det överskott avseende kompensation från Eurocontrol som ackumulerats t.o.m. utgången av 2016 ska redovisas mot inkomsttitel 2534 Avgifter vid Transportstyrelsen. Detta överskott beräknas uppgå till 169 819 000 kronor.
Offentligrättsliga avgifter järnväg
Ackumulerat underuttag av avgifter inom järnvägsområdet t.o.m. 2015 har justerats ner med 44 238 000 kronor. Detta belopp ska inte beaktas vid fastställandet av avgifter inom området.
Bilaga 1 till Regeringsbeslut II 5, 2016-12-20
Diarienummerförteckning
N2016/07819/KLS (delvis)
N2016/02496/SUBT (delvis)
N2016/01801/SUBT
N2015/08816/SUBT (delvis)
N2015/03910/SUBT
N2015/03401/SUBT
N2015/02874/MRT (delvis)