
N2015/03447/TIF
78189 Borlänge
Med ändring av regeringens beslut om regleringsbrev den 22 december 2014, den 19 mars 2015, den 30 april 2015, den 28 maj 2015 och den 25 juni 2015 beslutar regeringen att följande ska gälla under budgetåret 2015 för Trafikverket och nedan angivna anslag.
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2015 för Trafikverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Trafikverket ska redovisa ackumulerad betalningsutfästelse för Svensk-Danska Broförbindelsen SVEDAB AB (Svedab).
Trafikverket ska redovisa utfall och utgiftsprognoser för åren 2015–2019 för samtliga anslag, anslagsposter och delposter som myndigheten disponerar, inklusive äldre anslag och från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk. Prognoserna ska kommenteras med avseende på avvikelser jämfört med tilldelat anslag, föregående prognos och föregående års utfall. Prognoskommentarerna ska vid varje tillfälle inkludera en prognos av brutto- och nettoupplåningen för respektive år. De antaganden som ligger till grund för prognosen ska tydligt redovisas. Prognosen ska också fördelas månadsvis för anslagen under innevarande år så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Osäkerheter i prognosen ska redovisas och kommenteras utförligt. Prognoserna ska, enligt instruktion från Ekonimistyrningsverket, lämnas i informationssystemet Hermes senast
- den 20 januari 2015,
- den 20 februari 2015,
- den 5 maj 2015,
- den 27 juli 2015, och
- den 26 oktober 2015.Trafikverket ska vid samma tidpunkter som anges ovan redovisa intäktsprognoser för åren 2015–2019 för trängselskattesystemen i Stockholm och Göteborg. Trafikverket ska även för aktuella år fram till 2019 redovisa intäktsprognoser relaterade till budgeterade intäkter för uttag av avgifter på bro över Motalaviken på riksväg 50 och bro över Sundsvallsfjärden på väg E4. Transportstyrelsen ska bistå Trafikverket med nödvändiga underlag. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
Trafikverket ska redovisa underlag inför strategiska dialoger med Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
Av Trafikverkets resultatredovisning ska det så långt möjligt framgå vad myndighetens prestationer bidragit till i form av leveranskvaliteter för drift och underhåll samt uppfyllelse av de transportpolitiska målen.
2 | Organisationsstyrning |
Trafikverket ansvarar för förvaltning av vissa av statens kulturhistoriska samlingar inom väg, järnväg och luftfart.
3 | Uppdrag |
- Trafikverket ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i It för en grönare förvaltning – agenda för it för miljön 2010-2015 (dnr 2010/3482/ITP [delvis]). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
- Trafikverket ska i sitt fibernät erbjuda tjänster på grossistnivå på konkurrensneutrala villkor till aktörer som efterfrågar elektroniska kommunikationer, i den mån kapaciteten inte behövs för Trafikverkets egna behov. Vidare ska Trafikverket, i syfte att skapa goda förutsättningar för bredbandsutbyggnad, samverka med aktörer som efterfrågar elektroniska kommunikationer och som vill etablera infrastruktur i samband med nyanläggning eller ombyggnad av vägnätet eller i anslutning till det befintliga vägnätet. Trafikverket ska i sin verksamhet även verka för att befintlig kanalisation i vägnätet görs tillgänglig för dessa aktörer på marknadsmässiga och konkurrensneutrala villkor. Detta ska utgå från Trafikverkets egna behov och krav på säkerhet m.m. Trafikverket ska i sin årsredovisning redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit med anledning av uppdraget.
- Trafikverket ska, utgående från tecknade avtal, för 2015 redovisa från avtalsparterna erhållen medfinansiering och, för åren 2016 till 2018, från avtalsparterna förväntad medfinansiering av statlig infrastruktur uppdelat på enskilda kommuner, landsting och företag. Redovisningen av medfinansiering från landstingen ska även innefatta förvaltningar och bolag som landstingen ansvarar för.
Redovisningen ska innefatta medfinansiering av såväl namngivna åtgärder med en total projektkostnad över 50 miljoner kronor som medfinansiering av åtgärder med en total projektkostnad under 50 miljoner kronor.
Redovisningen ska avse åtgärder som ingår i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 och de som ingår i de trafikslagsövergripande länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025.
Redovisningen ska även omfatta erhållen eller förväntad medfinansiering genom räntefria lån, så kallad förskottering, för åtgärder som omnämns ovan. Redovisningen ska vidare i denna del också omfatta under 2015 genomförda återbetalningar av förskotteringar och för åren 2016 till 2018 planerade återbetalningar av förskotteringar. Här avses även återbetalning av förskotteringar som erhölls före 2015.
I fall där medfinansiering sker i form av marköverlåtelser eller motsvarande ska Trafikverket redovisa i vilka kommuner detta sker.
Redovisningen av uppdraget ska ske i samband med årsredovisningen för 2015. - Trafikverket ska under 2015 upprätthålla ett myndighetsnätverk som etablerats inom ramen för det s.k. REMM-projektet. I uppdraget ingår att utifrån upparbetade erfarenheter och kunskaper erbjuda stödjande funktioner och informations- och utbildningsinsatser främst i form av webbinarier.
- Trafikverket ska i arbetet med 2015 års risk- och sårbarhetsanalyser särskilt beakta och analysera informationssäkerheten i de delar av verksamheten och i de tekniska system som är nödvändiga för att myndigheten ska kunna utföra sitt arbete. I detta arbete ska även informationssäkerheten inom myndigheten ansvarsområde beaktas och analyseras. Myndigheten ska redovisa en bedömning av informationssäkerheten samt vidtagna åtgärder. Redovisningen ska vara en del av den sammanställning som görs i arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser enligt 9 § förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:1 | Utveckling av statens transportinfrastruktur (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 21 716 343 |
ap.10 | Större investeringar i nationell plan (ram) | 11 024 125 |
ap.10.1 | Väginvesteringar (ram) | 3 078 125 |
ap.10.2 | Järnvägsinvesteringar (ram) | 7 820 000 |
ap.10.3 | Sjöfartsinvesteringar (ram) | 76 000 |
ap.10.4 | Luftfartsinvesteringar (ram) | 50 000 |
ap.11 | Övriga investeringar (ram) | 2 721 086 |
ap.11.1 | Trimning och effektivisering samt miljöinvesteringar (ram) | 2 221 086 |
ap.11.2 | Kollektivtrafiksatsning (ram) | 500 000 |
ap.6 | Investeringar i regional plan (ram) | 3 107 857 |
ap.12 | Övrig verksamhet (ram) | 1 786 700 |
ap.12.1 | Planering, stöd och myndighetsutövning (ram) | 1 035 300 |
ap.12.2 | Forskning och innovation (ram) | 316 400 |
ap.12.3 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbrokonsortiet (ram) | 435 000 |
ap.7 | Räntor och återbetalning av lån (ram) | 3 076 575 |
ap.7.1 | Räntor och återbetalning av lån för vägar (ram) | 532 500 |
ap.7.2 | Räntor och återbetalning av lån för järnvägar (ram) | 2 544 075 |
Disponeras av Kammarkollegiet | 2 199 |
ap.1 | Kammarkollegiet (ram) | 2 199 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Kammarkollegiet
Medel från anslagsposten 1 får betalas ut till följande myndigheter: Trafikverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Arbetsdomstolen, Diskrimineringsombudsmannen, Nämnden mot diskriminering samt Konsumentverket. Medel betalas ut för:
a) ersättning till parter, vittnen, tolkar m.fl. som föranleds av föreskrift i lag eller förordning,
b) kostnad, som föranleds av föreskrift i lag eller förordning, för syn, kungörelse och delgivning samt för bevisupptagning i utlandet,
c) kostnad med anledning av tillämpning av den europeiska konventionen av den 7 juni 1968 angående upplysningar om innehållet i utländsk rätt, enligt förordningen (1981:366) om rätt att i vissa fall begära upplysningar om innehållet i utländsk rätt,
d) kostnad med anledning av mål vid domstolen där Diskrimineringsombudsmannen eller Konsumentombudsmannen för talan,
e) ersättning som ska utges av staten enligt lagen (1981:1310) om offentliga funktionärers rätt till gottgörelse för rättegångskostnad i vissa mål m.m.,
f) rättegångskostnad, för vilken staten är skyldig att svara, i trafikmål även då staten inte är part, och
g) ersättning av det slag som anges i 5 § förordningen (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten.
ap.6 Investeringar i regional plan
Trafikverket får disponera medel från anslagsposten 6 för investeringar i regional transportinfrastruktur som planeras i enlighet med förordningen (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur. Medel från anslagsposten får även användas till förbättringsåtgärder på det statliga stamvägnätet samt statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
Från anslagsposten 6 utbetalas även statsbidrag till investeringar i enlighet med de prioriteringar som finns i de fastställda länsplanerna för regional transportinfrastruktur enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m., miljö och trafiksäkerhet på kommunala gator samt till utökad handikappanpassning av kollektivtrafiken utöver fastställda länsplaner för regional transportinfrastruktur.
ap.7.1 Räntor och återbetalning av lån för vägar
Trafikverket får använda medel från delposten 7.1 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 1, 2 och 6 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt på lån för anläggningstillgångar.
ap.7.2 Räntor och återbetalning av lån för järnvägar
Trafikverket får använda medel från delposten 7.2 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 3–6 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt på lån för anläggningstillgångar.
Trafikverket ska från delposten 7.2 betala den administrativa avgiften till Riksgäldskontoret för Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB samt garantiavgiften för statens garantiåtaganden rörande bolaget.
Trafikverket ska från delposten 7.2 betala ränta och administrativ avgift till Riksgäldskontoret avseende Riksgäldskontorets villkorslån till A-Train AB.
Delposten 7.2 får användas för kostnader för eventuella kreditförluster avseende den obligationsportfölj som härrör från de numera avslutade amerikanska leasingtransaktioner som ingicks av affärsverket Statens järnvägar.
ap.10.1 Väginvesteringar
Från delposten 10.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det nationella stamvägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar där investeringen har en totalkostnad över 50 miljoner kronor. Medel från delposten får även användas till statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
Från delposten 10.1 får Transportstyrelsen rekvirera medel för informationsinsatser med anledning av öppnandet av bro över Motalaviken på riksväg 50 och bro över Sundsvallsfjärden på E4. Högst 2 400 000 kronor får användas för detta ändamål.
ap.10.2 Järnvägsinvesteringar
Från delposten 10.2 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det statliga järnvägsnätet där investeringen har en totalkostnad över 50 miljoner kronor. Medel från delposten får även användas till statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m. samt till statlig medfinansiering till projektering av tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm.
Från delposten 10.2 får Trafikverket disponera medel för att betala statens kostnader för sådana förrättningar som begärts enligt 2 kap. 20 § lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.
Från delposten 10.2 får Trafikverket disponera medel till utgifter för ersättning till fordonsinnehavare avseende utrustning inklusive installation som säkerställer funktionen hos tågfordonens befintliga telekommunikationssystem för talkommunikation och som säkerställer funktionen hos befintlig ombordutrustning för signalsäkerhetssystemet ERTMS.
ap.10.3 Sjöfartsinvesteringar
Från delposten 10.3 får Trafikverket disponera medel för investeringar i stora och strategiska farleder och slussar.
ap.10.4 Luftfartsinvesteringar
Från delposten 10.4 får Trafikverket disponera medel för ett statligt investeringsbidrag för ombyggnad av Sälens flygplats. Ett statligt investeringsbidrag förutsätter ett godkännande av EU-kommissionen.
ap.11.1 Trimning och effektivisering samt miljöinvesteringar
Överföringsbelopp från 2014 som förs till anslagsposten ska i sin helhet belasta trimning och effektivisering.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det nationella stamvägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar där investeringen har en totalkostnad under 50 miljoner kronor.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar och förbättringar i det nationella statliga järnvägsnätet där investeringen har en totalkostnad under 50 miljoner kronor.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för miljöinvesteringar i befintlig statlig transportinfrastruktur där investeringen har en totalkostnad under 50 miljoner kronor.
Från delposten 11.1 får medel användas för åtgärder inom fyrstegsprincipens alla steg.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för kostnader för åtgärder förknippade med statens miljöansvar inom transportområdet.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för statlig medfinansiering till lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik i tätort enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
Från delposten 11.1 ska Trafikverket avräkna eventuellt infriande av betalningsutfästelse som Trafikverket ställt ut till Svedab.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för åtgärder i Nationalstadsparken. Sammanlagt får totalt högst 75 000 000 kronor användas för detta ändamål.
Från delposten 11.1 får Kommerskollegium rekvirera högst 600 000 kronor för uppgiften att vara förlikningsorgan enligt lagen (2013:1164) om elektroniska vägtullssystem.
Från delposten 11.1 ska Trafikverket avräkna statens kostnader till Riksgäldskontoret vid ett eventuellt infriande av Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för investeringar på andra infrastrukturförvaltares järnvägsnät i anslutning till statens järnvägsnät i samverkan med externa intressenter till ett belopp om högst en procent av anslag 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur.
Från delposten 11.1 får Trafikverket disponera medel för inbetalning av aktiekapital till det schweiziska bolaget Eurofima (European Company for the Financing of Railroad Rolling Stock).
ap.11.2 Kollektivtrafiksatsning
Regeringen har för avsikt att återkomma avseende hur medlen på anslagsposten får användas.
ap.12.1 Planering, stöd och myndighetsutövning
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för arbete med kort- och långsiktig planering av transportsystemet.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för att stödja och delta i samhällsplanering, att utveckla och förvalta metoder och tekniker för projektering och byggande samt ge övrigt internt stöd som inte hanteras inom projekterings- och byggprojekt.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för den myndighetsutövning som följer av författningar samt verksamhet enligt 2 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket och som inte täcks av anslag 1:3 Trafikverket eller som avses täckas med avgifter i enlighet med avsnitt 6 Avgifter och bidrag i detta regleringsbrev. Från anslagsposten finansieras även handläggning av statlig medfinansiering till regionala spårfordon.
Myndighetsutövning omfattar:
1. Fastställande av järnvägsplan enligt förordning (2012:708) byggande av järnväg
2. Fastställande vägplan enligt väglagen (1971:948)
3. Handläggning enligt förordning (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar
4. Handläggning enligt förordning (1989:891) om bidrag till enskild väghållning
5. Handläggning enligt förordning (2006:1577) om driftbidrag till icke statliga flygplatser.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för åtgärder enligt 2 § 3, 6 och 11 samt 3 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för bidrag till ideella organisationer som utför uppgifter som bidrar till att de transportpolitiska målen uppnås.
Från delposten 12.1 får Trafikverket disponera medel för kostnader för förvaltning av vissa av statens kulturhistoriska samlingar inom väg, järnväg och luftfart.
Från anslagsposten 12.1 får Transportstyrelsen rekvirera medel som motsvarar den avgift som Transportstyrelsen annars skulle ha tagit ut för verksamhet som avser ärenden om körkort med villkor om alkolås enligt körkortslagen (1998:488), eller deltagande i försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse enligt övergångsbestämmelser i körkortslagen, i enlighet med de nu upphävda bestämmelserna i lagen (1998:489) om försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse. Högst 15 000 000 kronor får användas till detta ändamål.
ap.12.2 Forskning och innovation
Från delposten 12.2 får Trafikverket disponera medel för kostnader för forskning och innovation följer av 2 § 7 i förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket.
Sammantaget ska minst 50 000 000 kronor användas till forskning och innovation inom sjöfartsområdet och minst 50 000 000 kronor till forskning och innovation inom luftfartsområdet. Beslut om finansiering av forskning och innovation inom sjöfartsområdet ska ske i samverkan med Sjöfartsverket och beslut om finansiering av forskning och innovation inom luftfartsområdet ska ske i samverkan med Luftfartsverket.
ap.12.3 Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbrokonsortiet
Från anslagsposten 12.3 finansieras bidrag till Inlandsbanan med 147 000 000 kronor och avgift till Öresundsbrokonsortiet med 288 000 000 kronor för utnyttjandet av järnvägsförbindelsen över Öresund.
1:2 | Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 20 201 798 |
ap.1 | Vidmakthållande Väg (ram) | 12 718 778 |
ap.1.1 | Drift och underhåll av vägar (ram) | 10 400 051 |
ap.1.2 | Bärighet och tjälsäkring av vägar (ram) | 1 187 436 |
ap.1.3 | Bidrag för drift av enskild väg (ram) | 1 131 291 |
ap.2 | Vidmakthållande järnväg (ram) | 7 332 120 |
ap.2.1 | Drift, underhåll och trafikledning på järnväg (ram) | 7 332 120 |
ap.4 | Forskning och innovation (ram) | 150 900 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1.1 Drift och underhåll av vägar
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för trafikledning, drift och underhåll på det statliga vägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för att betala kostnader för ersättning enligt särskilda bestämmelser för vissa person- och sakskador som inträffar i samband med den statliga väghållningen samt statens kostnader för sådana förrättningar som påkallats med stöd av 20 a och 25 §§ väglagen (1971:948). Anslagsposten får även användas för att vidta riskreducerande åtgärder med avseende på den fysiska väginfrastrukturen.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för att betala kostnader för stakning av vinterled till Holmön.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för att kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Trafikverket ska betala totalt 4 792 750 kronor till Myndigheten för samhällskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för att betala kostnader för eftersök av vilt som varit inblandat i sammanstötning med motorfordon, liksom polisens administrations- och fakturahanteringskostnader för detta. Kammarkollegiet ska årligen rekvirera medlen från Trafikverket för den ersättning som betalats ut ur Viltvårdsfonden till polismyndigheten för eftersök av vilt vid olyckor med motorfordon. Medlen ska återföras till Viltvårdsfonden. Utbetalningar ska ske i enlighet med riksdagens beslut med anledning av regeringens förslag i propositionen Eftersök av trafikskadat vilt (prop. 2008/09:191, 2008/09:MJU3, rskr. 2009/10:25).
Från delposten 1.1 får Trafikverket disponera medel för utgifter för räntor och amorteringar av lån som upptagits för byggande av broar som ersätter färjor i statens vägnät.
ap.1.2 Bärighet och tjälsäkring av vägar
Från delposten 1.2 får Trafikverket disponera medel till åtgärder som leder till framkomlighet året runt för lätt trafik, full bärighet på broar och för näringslivet viktiga vägar, anpassning till upplåten last på för näringslivet viktiga vägar samt beläggning av grusvägar.
ap.1.3 Bidrag för drift av enskild väg
Från delposten 1.3 får Trafikverket disponera medel för utbetalningar i enlighet med förordningen (1989:891) om statsbidrag till enskild väghållning.
ap.2.1 Drift, underhåll och trafikledning på järnväg
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för trafikledning, drift, underhåll och reinvesteringar på det statliga järnvägsnätet.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för att kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Trafikverket ska betala totalt 4 792 750 kronor till Myndigheten för samhällskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för betalning av kvalitetsavgifter till följd av avvikelser från, i tågplan och trafikeringsavtal, fastställt nyttjande av infrastrukturen som orsakats av Trafikverket.
Från delposten 2.1 får Trafikverket disponera medel för att betala kostnader för eftersök av vilt som varit inblandat i sammanstötning med spårbundna fordon, liksom polisens administrations- och fakturahanteringskostnader för detta. Kammarkollegiet ska årligen rekvirera medlen från Trafikverket för den ersättning som betalats ut ur Viltvårdsfonden till polismyndigheten för eftersök av vilt vid olyckor med spårbunden trafik. Medlen ska återföras till Viltvårdsfonden. Utbetalningar ska ske i enlighet med riksdagens beslut med anledning av regeringens förslag i propositionen Eftersök av vilt vid sammanstötning med spårbundna fordon (prop. 2011/12:58, bet. 2011/12:MJU5, rskr. 2011/12:146).
ap.4 Forskning och innovation
Från anslagsposten 4 får Trafikverket disponera medel för kostnader för forskning och innovation följer av 2 § 7 i förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket.
1:3 | Trafikverket (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 1 282 706 |
ap.2 | Trafikverkets administration (ram) | 1 282 706 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Trafikverkets administration
Från anslagsposten 2 får Trafikverket disponera medel för kostnader för ledning, ekonomiadministration, personaladministration, planering och uppföljning av verksamheten, övrigt verksamhetsstöd och intern utveckling till den del dessa aktiviteter inte är direkt hänförliga till kärnverksamhetens produkter och tjänster/prestationer.
Från anslagsposten 2 får Trafikverket disponera medel för kostnader avseende administration av statens miljöansvar inom det transportpolitiska området.
Anslagsposten får även användas för modellutveckling och analys inom transportområdet samt för verksamhet rörande den långsiktiga infrastrukturplaneringen och riksintressen som bedrivs inom sjöfartsområdet. Anslagsposten får vidare användas för verksamhet rörande den långsiktiga infrastrukturplaneringen och riksintressen inom luftfarten samt administration av drift- och investeringsbidrag till icke statliga flygplatser och administrationen av trafikavtal.
Anslagsposten får användas till att betala medlemsavgift till följande europeiska intressegrupperingar (EEIG): GEIE des Utilisateurs d'ERTMS, European Railway Telecommunications EWIV (EURATEL) samt ytterligare en europeisk intressegruppering vars verksamhet ska röra förvaltning av godskorridoren på järnväg mellan Stockholm och Palermo. De kostnader som Trafikverkets medlemskap i de tre grupperingarna medför får inte överskrida 6 000 000 kronor per år.
1:6 | Driftbidrag till icke statliga flygplatser (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 80 013 |
ap.1 | Icke statliga flygp - del till Trafikverket (ram) | 63 013 |
ap.3 | Beredskapsflygplatser (ram) | 7 000 |
ap.2 | Flygtrafiktjänster (ram) | 10 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.1 Icke statliga flygp - del till Trafikverket
Från anslagsposten 1 får Trafikverket disponera medel för att lämna bidrag till icke statliga flygplatser. Utöver vad som följer av förordningen (2006:1577) om driftbidrag till icke statliga flygplatser ska Trafikverket lämna bidrag till icke statliga flygplatser och i enlighet med de principer som följer av riksdagens beslut med anledning av propositionen Moderna transporter (prop. 2005/06:160, bet. 2005/06:TU5, rskr. 2005/06:308).
Högst 150 000 kronor av stödet får avsättas för ekonomisk uppföljning av driften på flygplatserna.
ap.2 Flygtrafiktjänster
Från anslagsposten 2 får Trafikverket disponera medel för att täcka kostnader för sådana flygningar som är undantagna från avgift för flygtrafiktjänster inom ramen för tillämpningen av kommissionens förordning (EG) 1794/2006 av den 6 december 2006 om ett gemensamt avgiftssystem för flygtrafiktjänster eller kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 391/2013 av den 3 maj 2013 om inrättande av ett gemensamt avgiftssystem för flygtrafiktjänster. Medlen ska i första hand användas för kostnader avseende 2015.
ap.3 Beredskapsflygplatser
Från anslagsposten 3 får Trafikverket disponera medel för att täcka kostnader för överenskommelser syftande till att säkerställa att det finns ett nät av flygplatser som upprätthåller en grundläggande beredskap för att samhällsviktiga transporter ska kunna utföras.
1:7 | Trafikavtal (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 831 000 |
ap.1 | Trafikavtal (ram) | 831 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Trafikavtal
Från anslagsposten 1 får Trafikverket disponera medel för statens trafikavtal rörande transportpolitiskt motiverad interregional kollektiv persontrafik. Vidare får delposten 1 användas för tillfällig juridisk, ekonomisk eller annan expertis vid ingående av nya avtal samt för vissa förvaltningskostnader som är direkt hänförliga till trafikavtal.
1:10 | Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 348 500 |
ap.5 | EU-stöd, TEN (ram) | 348 500 |
Villkor för anslag 1:10
ap.5 EU-stöd, TEN
Från anslagsposten 5 får Trafikverket disponera medel från de bidrag som beviljats av Europeiska unionen till projekt inom ramen för Transeuropeiska nätverk. Från anslagsposten utbetalas stöd motsvarande Europeiska unionens finansiering av svenska projekt inom området Transeuropeiska nätverk.
Från anslagsposten 5 får Trafikverket disponera medel för högst ett belopp som motsvarar uppburet finansiellt stöd från Europeiska unionen som av myndigheten redovisats mot inkomsttitel "6511 - Bidrag till transeuropeiska nätverk". Beloppet som disponeras kan dock inte överstiga tillgängliga medel på anslagsposten.
4.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Budgetår 2013
1:1 | Väghållning (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 0 |
ap.14 | Bidrag (ram) | 0 |
ap.14.2 | Vissa bidrag till trafiksystem (ram) | 0 |
Villkor för anslag 1:1
ap.14.2 Vissa bidrag till trafiksystem
Från anslagssparande på delposten 14.2 får utbetalas statsbidrag till investeringar i storstädernas trafiksystem i de fall någon annan än staten är huvudman för genomförandet. Utan hinder av vad som gäller enligt 5 § förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m. får Trafikverket från delposten 14.2 utbetala statsbidrag till Stockholms läns landsting och Göteborgs kommun för objekt som ingår i överenskommelsen om trafik och miljö i Stockholm och överenskommelsen om investeringar i trafikinfrastruktur i Göteborgsregionen även om det statliga byggnadsbidraget därmed överstiger 50 procent respektive 75 procent av byggkostnaden.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2015 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur | |||
ap.1 | 66 | Inget | 0 |
ap.6 | 93 236 | Allt | 0 |
ap.7.1 | 15 975 | Allt | 0 |
ap.7.2 | 76 322 | Allt | 0 |
ap.10.1 | 92 344 | Allt | 0 |
ap.10.2 | 234 600 | Allt | 0 |
ap.10.3 | 2 280 | Allt | 0 |
ap.10.4 | 1 500 | Inget | 0 |
ap.11.1 | 66 633 | Inget | 0 |
ap.11.2 | 15 000 | Inget | 0 |
ap.12.1 | 31 059 | 31 059 | 0 |
ap.12.2 | 9 492 | 9 492 | 0 |
ap.12.3 | 13 050 | Allt | 0 |
1:1 (2013) Väghållning | |||
ap.14.2 (2013) | 0 | Allt | 0 |
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur | |||
ap.1.1 | 1 040 005 | Allt | 0 |
ap.1.2 | 118 744 | Allt | 0 |
ap.1.3 | 113 129 | Allt | 0 |
ap.2.1 | 733 212 | Allt | 0 |
ap.4 | 4 527 | 4 527 | 0 |
1:3 Trafikverket | |||
ap.2 | 38 481 | 3 % | 0 |
1:6 Driftbidrag till icke statliga flygplatser | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.2 | 1 000 | Inget | 0 |
ap.3 | 388 | Inget | 0 |
1:7 Trafikavtal | |||
ap.1 | 24 930 | Inget | 0 |
1:10 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk | |||
ap.5 | 10 455 | Allt | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur | |||
1:1 ap.3 | 1:1 ap.12.1 | 100 % | |
1:1 ap.5.1 | 1:1 ap.10.1 | 74 % | |
1:1 ap.5.1 | 1:1 ap.11.1 | 26 % | |
1:1 ap.5.2 | 1:1 ap.10.2 | 47 % | |
1:1 ap.5.2 | 1:1 ap.11.1 | 53 % | |
1:1 ap.5.3 | 1:1 ap.10.3 | 100 % | |
1:1 ap.8 | 1:1 ap.12.3 | 100 % | |
1:1 ap.9 | 1:1 ap.12.1 | 100 % | |
1:1 ap.2 | 1:1 ap.1 | 100 % | |
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur | |||
1:2 ap.1.4 | 1:2 ap.1.3 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2015 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur | |
ap.2 | ram |
ap.3 | ram |
ap.4 | ram |
ap.5.1 | ram |
ap.5.2 | ram |
ap.5.3 | ram |
ap.8 | ram |
ap.9 | ram |
1:1 (2013) Väghållning | |
ap.16.1 (2013) | ram |
ap.16.2 (2013) | ram |
ap.16.3 (2013) | ram |
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur | |
ap.1.4 | ram |
1:2 (2013) Banhållning | |
ap.10.1 (2013) | ram |
1:15 (2013) Avveckling av affärsverket Statens Järnvägar | |
ap.1 (2013) | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur | |||||
ap.6 | 4 060 500 | 1 376 000 | 1 209 200 | 1 475 300 | 2050 |
ap.7.1 | 11 070 000 | 602 000 | 601 000 | 9 867 000 | 2050 |
ap.7.2 | 56 124 500 | 2 286 400 | 2 598 300 | 51 239 800 | 2050 |
ap.10.1 | 12 298 460 | 2 434 240 | 2 244 120 | 7 387 100 | 2050 |
ap.10.2 | 7 634 333 | 3 579 690 | 2 179 893 | 1 674 750 | 2050 |
ap.11.1 | 3 598 207 | 1 146 670 | 813 487 | 1 638 050 | 2050 |
ap.12.2 | 14 000 | 11 000 | 3 000 | 0 | 2050 |
1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur | |||||
ap.1.1 | 7 299 300 | 3 612 700 | 2 442 600 | 1 044 000 | |
ap.1.2 | 805 700 | 421 300 | 384 400 | 0 | |
ap.1.3 | 800 000 | 800 000 | 0 | 0 | |
ap.2.1 | 9 103 000 | 3 935 000 | 2 656 000 | 2 312 000 | |
1:7 Trafikavtal | |||||
ap.1 | 7 500 000 | 604 000 | 851 000 | 5 619 000 | 2027 |
Villkor
Trafikverket bemyndigas att ingå ekonomiska åtaganden som, inklusive tidigare ingångna ekonomiska åtaganden, medför ett behov av framtida anslag på högst 120 308 000 000 kronor efter 2015. Bemyndigandet innefattar anslagen 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur, 1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur och 1:7 Trafikavtal och avser all upphandlad verksamhet och bidrag där fleråriga avtal sluts, som inte faller under 6 kap. 2 § budgetlagen (2011:203). 500 000 000 kronor av beställningsbemyndigandet för 2015 avseende anslag 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur får användas först efter beslut av regeringen. 360 000 000 kronor av beställningsbemyndigandet för 2015 avseende anslag 1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur, anslagsposten 2.1 Drift, underhåll och trafikledning på järnväg får användas först efter beslut av regeringen.
Bemyndigandet omfattar även framtida räntekostnader på upptagna lån. Fördelningen i tabellen på anslagspost- och delpostnivå är endast indikativ.
Bidrag från kommuner, landsting och företag, förskottering (räntefria lån) samt statlig medfinansiering till infrastruktur för vilken staten inte är huvudman ingår i Trafikverkets bemyndigande.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 3 270 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 3 799 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | 43 000 000 |
- varav INVESTERING | 43 000 000 |
Villkor
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar under budgetåret 2015 en låneram om 3 270 000 000 kronor i Riksgälden för investeringar i anläggningstillgångar.
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen)
Krediten på räntekontot uppgår till 3 799 000 000 kronor.
Från räntekontot verkställs samtliga betalningar för de ändamål som de aktuella anslagen/anslagsposterna anvisats för. I efterhand ska inbetalningar av anslagsmedel till Trafikverkets räntekonto justeras så att årets inbetalningar uppgår till vad som faktiskt anslagsavräknats och så att ränteeffekten av tidsdifferensen mellan verkligt utbetalningsdatum och ränteneutralt utbetalningsdatum korrigeras. Årets ränta ska justeras med anledning av justeringen av inbetalda anslagsmedel. Justerad utgående balans på Trafikverkets räntekonto disponeras av Trafikverket. Resultatet av Trafikverkets kassahållning ska särredovisas i Trafikverkets årsredovisning.
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar övriga krediter om 43 000 000 000 kronor under budgetåret 2015.
1. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för delen Svinesundsförbindelsen (inklusive Hogdal–Nordby) samt för de prioriterade vägprojekten E6 delen Rabbalshede–Hogdal, E 20 delen Tollered-Alingsås samt genom Alingsås, Rv 40 delen Brämhult–Hester, Rv 40 delen Haga-Ljungarum, Rv 45 delen Angeredsbron–Älvängen, Rv 44 delen Båberg–Väne Ryr samt Rv 49 Skara–Varnhem.
2. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för byggande av vägbroar som ersätter färjor. Varje sådant objekt ska underställas regeringens prövning. Eventuell samfinansieringslösning och avgiftsfinansiering ska övervägas om ordinarie driftmedel inte täcker kostnaderna för en bro.
3. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för järnvägsinvesteringar i eldrifts- och teleanläggningar, telenätsutrustning samt för statens andel av lån avseende vissa investeringar i Stockholmsområdet enligt överenskommelse år 1983 mellan Statens järnvägar, staten och Stockholms läns landsting.
4. Trafikverket får ta upp lån för de prioriterade järnvägsprojekten Hallsberg–Degerön, Mjölby–Motala, Trollhättan–Göteborg samt järnvägsprojekt i Stockholmsområdet. De olika lånedelarna avseende de prioriterade projekten ska återbetalas i jämn takt under 25 år med start vid den tidpunkt när respektive banprojekt färdigställts.
5. Högst 14 600 000 000 kronor av den totala låneramen får användas för lån avseende Botniabanan.
6. Trafikverket får ta upp lån för nya investeringar i vissa väg- och järnvägsprojekt för vilka trängselskatt eller vägavgifter planeras att tas ut. Låneramen inkluderar räntekostnader för dessa lån. Lån får endast tas upp för den del av investeringen vars kapitalkostnader ska finansieras med inkomster från trängselskatt eller vägavgifter.
Övrigt
1. Trafikverket får finansiera vissa av regeringen utpekade investeringar och åtgärder där kostnaden överstiger 50 000 000 kronor i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för 2014–2025, för vilka regeringen beslutat om byggstart t genom bidrag från kommuner, landsting eller företag. Intäkterna från medfinansiering genom bidrag till dessa utpekade investeringar och åtgärder får uppgå till högst 3 250 000 000 kronor.
Trafikverket får finansiera utbyggnad av väg och järnväg samt anläggande av allmän farled som staten ansvarar för genom bidrag från kommuner, landsting eller företag om åtgärderna genomförs enligt den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 och byggkostnaden för respektive åtgärd understiger 50 000 000 kronor eller avser åtgärder enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025. Intäkterna från medfinansiering genom bidrag till åtgärder i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 med byggkostnad understigande 50 000 000 kronor får uppgå till högst 2 000 000 000 kronor fram till 2025. De intäkter från medfinansiering av åtgärder som genomförs enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025 får uppgå till högst 3 500 000 000 kronor fram till 2025.
2. Trafikverket får finansiera vissa av regeringen utpekade investeringar och åtgärder där kostnaden överstiger 50 000 000 kronor i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för 2014–2025, för vilka regeringen beslutat om byggstart genom förskottering (räntefria lån) från kommuner, landsting eller företag. De medel som räntefritt lånas in till staten för dessa utpekade investeringar och åtgärder får uppgå till högst 875 000 000 kronor.
Trafikverket får finansiera utbyggnad av väg och järnväg samt anläggande av allmän farled som staten ansvarar för genom förskottering från kommuner, landsting eller företag om åtgärderna genomförs enligt den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 och byggkostnaden för respektive åtgärder understiger 50 000 000 kronor eller avser åtgärder enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur för perioden 2014–2025. De medel som räntefritt lånas in till staten för åtgärder i den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2014–2025 med byggkostnad understigande 50 000 000 kronor får uppgå till högst 3 200 000 000 kronor fram till 2025. De medel som räntefritt lånas in till staten för åtgärder som genomförs enligt länsplanerna för regional transportinfrastruktur får uppgå till högst 5 300 000 000 kronor fram till 2025.
3. Trafikverket ska tillämpa följande riktlinjer i all hantering av förskotteringar:
- Den samlade skulden för Trafikverkets åtaganden i förskotteringsavtal får inte överskrida 30 procent av tilldelade medel som får användas till aktuella åtgärder innevarande år.
- Avtal om förskottering får inte innehålla villkor som innebär indexuppräkning av eller räntor på förskotterade belopp.
- Förskotteringar ska alltid till övervägande del omfatta byggkostnader.
- Ett objekt som förskotteras får maximalt tidigareläggas med fem år i förhållande till plan.
- Skälen för behovet av förskottering ska anges i den förskotterade aktörens ansökan till Trafikverket.
- För att sluta avtal om förskottering från en kommun ska fullmäktigebeslut kunna uppvisas i ärendet.
- Konsekvenserna för fullgörandet av den långsiktiga planen ska utredas innan avtal ingås och eventuell påverkan på andra objekt ska klargöras.
- Avtal om förskottering får inte innehålla uppgifter om tidpunkt för återbetalning av förskottering, annat än att förskottering återbetalas när medel finns tillgängliga i Trafikverkets budget. I sin årsredovisning ska Trafikverket redovisa den sammanlagda förskotteringsskulden vid utgången av 2014.
4. Trafikverket har för statens räkning oåterkalleligen förbundit sig att när så erfordras lämna villkorat aktieägartillskott till Svedab för att bolagets eget kapital vid varje tillfälle ska uppgå till det registrerade aktiekapitalet. Trafikverket ska uppfylla denna förpliktelse genom att när så erfordras utställa en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande erforderligt aktieägartillskott. Vidare ska Trafikverket årligen ställa ut en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande upplupen ränta på utställda betalningsutfästelser.
5. Trafikverket har rätt att använda derivatkontrakt för säkring finansiella av risker avseende valutaexponering och exponering av elpriser.
6. Trafikverket ska förskottsvis löpande tillföra erforderligt kapital till Arlandabanan Infrastructure AB för bolagets drift.
7. Trafikverket har utfärdat en kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB. Ett infriande av kapitaltäckningsgarantin belastar i ett första led Riksgäldskontorets garantireserv och i ett andra led tilldelade medel på Trafikverkets anslag. Riksgäldskontoret får debitera Trafikverket en administrativ avgift för kapitaltäckningsgarantin.
8. Trafikverket disponerar angiven kredit beträffande anslagsposterna Större investeringar i nationell plan, Övriga investeringar, Investeringar i regional plan, Övrig verksamhet och Räntor och återbetalning av lån under anslag 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur med den fördelning på anslagsposter/delposter som Trafikverket finner lämpligt, utan att summan av anslagskrediten för aktuella anslagsposter/delposter under anslaget överskrids.
9. Trafikverket disponerar vidare angiven kredit beträffande anslagsposterna Vidmakthållande av väg och Vidmakthållande av järnväg under anslag 1:2 Vidmakthållande av statens transportinfrastruktur med den fördelning på anslagsposter/delposter som Trafikverket finner lämpligt utan att summan av anslagskrediten för aktuella delposter under anslaget överskrids.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2015-01-25 | 3 454 131 |
2015-02-25 | 3 454 131 |
2015-03-25 | 3 454 131 |
2015-04-25 | 3 454 131 |
2015-05-25 | 3 454 131 |
2015-06-25 | 3 454 131 |
2015-07-25 | 4 074 131 |
2015-08-25 | 3 454 131 |
2015-09-25 | 3 454 131 |
2015-10-25 | 3 454 131 |
2015-11-25 | 3 454 131 |
2015-12-25 | 3 454 115 |
Summa | 42 069 556 |
1:1 ap.6 | Investeringar i regional plan |
1:1 ap.7.1 | Räntor och återbetalning av lån för vägar |
1:1 ap.7.2 | Räntor och återbetalning av lån för järnvägar |
1:1 ap.10.1 | Väginvesteringar |
1:1 ap.10.2 | Järnvägsinvesteringar |
1:1 ap.10.3 | Sjöfartsinvesteringar |
1:1 ap.10.4 | Luftfartsinvesteringar |
1:1 ap.11.1 | Trimning och effektivisering samt miljöinvesteringar |
1:1 ap.11.2 | Kollektivtrafiksatsning |
1:1 ap.12.1 | Planering, stöd och myndighetsutövning |
1:1 ap.12.2 | Forskning och innovation |
1:1 ap.12.3 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbrokonsortiet |
1:2 ap.1.1 | Drift och underhåll av vägar |
1:2 ap.1.2 | Bärighet och tjälsäkring av vägar |
1:2 ap.2.1 | Drift, underhåll och trafikledning på järnväg |
1:2 ap.4 | Forskning och innovation |
1:3 ap.2 | Trafikverkets administration |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2013 | +/- 2014 | Int. 2015 | Kost. 2015 | +/- 2015 | Ack. +/- utgå. 2015 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Förare | 80 576 | 41 000 | 436 000 | 398 000 | 38 000 | 159 576 |
Banavgifter | 0 | 0 | 1 321 000 | 1 321 000 | 0 | 0 |
Avgifter för ansökan om sjöfartsstöd | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 |
Summa | 80 576 | 41 000 | 1 758 000 | 1 720 000 | 38 000 | 159 576 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Färjeleder | -12 600 | 2 000 | 89 000 | 87 000 | 2 000 | -8 600 |
Utbildning | -1 200 | -7 000 | 55 000 | 55 000 | 0 | -8 200 |
Teletjänster och IT | 167 100 | 70 000 | 248 000 | 166 000 | 82 000 | 319 100 |
Materialservice | 76 000 | 38 000 | 889 000 | 888 000 | 1 000 | 115 000 |
Elförsäljning | 0 | 0 | 1 352 000 | 1 352 000 | 0 | 0 |
Fastighetsförvaltning | 0 | 0 | 70 000 | 70 000 | 0 | 0 |
Övriga uppdrag | 94 400 | 12 000 | 110 000 | 95 000 | 15 000 | 121 400 |
Uthyrning av reservbroar | 11 800 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 11 800 |
Förvaltning av järnvägsfordon | 46 000 | 39 000 | 73 000 | 38 000 | 35 000 | 120 000 |
Summa | 381 500 | 154 000 | 2 888 000 | 2 753 000 | 135 000 | 670 500 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2013 | +/- 2014 | Int. 2015 | Kost. 2015 | +/- 2015 | Ack. +/- utgå. 2015 |
Offentligrättsliga avgifter | |||||||
Ansökningsavgifter för transportdispenser | 2511 | 0 | 0 | 22 000 | 22 000 | 0 | 0 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för uppdragsverksamhet
1. Trafikverket får utföra uppdrag åt utomstående. För sådana uppdrag ska ersättning tas ut. Trafikverket får, efter samråd med Ekonomistyrningsverket rörande beräkningsgrunderna, besluta om prissättning för verksamheten.
2. Trafikverket ska årligen i budgetunderlaget och årsredovisningen lämna en särskild redogörelse för omfattningen och det ekonomiska resultatet av uppdragsverksamheten där varje resultatområde särredovisas.
3. För försäljning av data ur den nationella vägdatabasen har regeringen den 27 juni 1996 beslutat om särskilda utgångspunkter för prissättningen.
Villkor för offentligrättslig verksamhet
1. Trafikverkets offentligrättsliga verksamhet ska finansieras med avgifter som bestäms av regeringen enligt förordningen (2010:1578) om provavgifter för körkort och yrkesmässig trafik, m.m. Inkomsterna får disponeras av Trafikverket, utom de från ansökningsavgifter för transportdispenser.
2. Avgiftsintäkter avseende ansökningsavgifter för transportdispenser m.m. ska redovisas mot inkomsttitel Övriga offentligrättsliga avgifter.
3. Avgifter för trafik på statens spåranläggningar ska tas ut enligt 7 kap. järnvägslagen (2004:519).
4. Trafikverket får för administrationskostnader i ärendehanteringen av ansökningar om sjöfartsstöd disponera de avgifter som myndigheten ska ta ut.
Återrapportering
För den avgiftsbelagda verksamheten ska redovisning för 2015 ske i förhållande till ovanstående tabeller. Väsentliga avvikelser mot budgeten ska analyseras och kommenteras, liksom väsentliga över- och underskott för året. Resultatet av avgiftsbelagd verksamhet ska jämföras med beräknat resultat.
7 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 155 000 |
Beräknade övriga inkomster som inte disponeras | 22 000 |
Villkor
Intäkter från de avgifter som tas ut för passage över den nya Svinesundsförbindelsen beräknas uppgå till 79 000 000 kronor. Dessa får disponeras för att betala räntor och amorteringar på de lån som finansierat byggandet av Svinesundsförbindelsen samt för drift och underhåll av avgiftsstationen.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende intäkter från avgifter som tas ut för passage över den nya bron över Motalaviken på riksväg 50 ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för räntor och amorteringar för de lån som tagits upp för byggandet av bron samt kostnader för vägavgiftssystemet. Intäkterna för 2015 beräknas uppgå till 11 000 000 kronor.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende intäkter från avgifter som tas ut för passage över den nya bron över Sundsvallsfjärden på väg E4 ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för räntor och amorteringar för de lån som tagits upp för byggandet av bron samt kostnader för vägavgiftssystemet. Intäkterna för 2015 beräknas uppgå till 57 000 000 kronor.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål. Intäkterna och deras användning ska särredovisas i årsredovisningen. Intäkterna för 2015 beräknas uppgå till 8 000 000 kronor.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
a) Trafikverket medges undantag från 2 kap. 6 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) enligt de villkor som anges under 5 Övriga villkor i detta regleringsbrev avseende rätt att finansiera infrastrukturella anläggningstillgångar med lån.
b) Trafikverket får utan hinder av vad som anges i 6 kap. 1 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) ta emot och disponera ickestatliga medel som inte är av tillfällig natur eller mindre omfattning.
c) Trafikverket medges undantag från 25 a § avgiftsförordningen (1992:191) vad gäller bestämmelser om förfarande vid mer än 10 procents ackumulerat överskott i den avgiftsbelagda verksamheten inom områdena tele och materialförsörjning. Resultatet av denna avgiftsbelagda verksamhet får, efter balansering, disponeras av Trafikverket för att finansiera kostnader för järnvägsunderhåll.