
N2014/2645/MRT (delvis)
60173 Norrköping
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2015 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2015–2019 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket. Prognos ska lämnas
– den 20 januari,
– den 20 februari,
– den 5 maj,
– den 27 juli, och
– den 26 oktober.
Resultatredovisning
Transportstyrelsens resultatredovisning ska ha följande indelning:
- Regelgivning
- Tillståndsprövning
- Tillsyn
- Registerhållning
Av redovisningen ska det så långt möjligt framgå i vilken utsträckning myndighetens prestationer bidragit till att uppfylla de transportpolitiska målen.
2 | Organisationsstyrning |
Transportstyrelsen ska särskilt fokusera på att utveckla sina insatser gällande villkor för marknadstillträde och konkurrensvillkor, i syfte att främja sund konkurrens präglad av god regelefterlevnad på marknaderna inom transportområdet.
3 | Uppdrag |
1. Avgiftsuttag i balans
Transportstyrelsen ska, efter samråd med Ekonomistyrningsverket, redovisa en plan, och vid behov förslag, för hantering av över- och underuttag av avgifter i myndighetens bruttoredovisade offentligrättsliga avgiftsbelagda verksamhet och i uppdragsverksamheten. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 4 maj 2015.
2. It för en grönare förvaltning
Transportstyrelsen ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i It för en grönare förvaltning – agenda för it för miljön 2010–2015 (dnr N2010/3482/ITP [delvis]). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
3. Informationssäkerhet
Transportstyrelsen ska i arbetet med 2015 års risk- och sårbarhetsanalyser särskilt beakta och analysera informationssäkerheten i de delar av verksamheten och i de tekniska system som är nödvändiga för att myndigheten ska kunna utföra sitt arbete. I detta arbete ska även informationssäkerheten inom myndighetens ansvarsområde beaktas och analyseras. Myndigheten ska redovisa en bedömning av informationssäkerheten samt vidtagna åtgärder. Redovisningen ska vara en del av den sammanställning som görs i arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser enligt 9 § förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap.
4. Nulägesanalys av tillgängligheten för fordonsbesiktning
Transportstyrelsen ska redovisa en nulägesanalys av tillgängligheten till fordonsbesiktning i hela landet. I uppdraget ingår att redovisa tillgängligheten till fordonsbesiktning i landets glesbygdsområden och till besiktning av tunga fordon samt om tillgängligheten har förändrats efter omregleringen av fordonsbesiktningsmarknaden 2010. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 31 maj 2016.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
Disponeras av Transportstyrelsen | 2 019 977 |
ap.3 | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet (ram) | 1 484 790 |
ap.4 | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet (ram) | 535 187 |
Villkor för anslag 1:12
ap.3 Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
ap.4 Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter samt för att betala svenskt medlemskap i internationella organisationer inom transportområdet.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2015 | Indrag av anslagsbelopp |
1:12 Transportstyrelsen | |||
ap.3 | 44 544 | 3 % | 0 |
ap.4 | 16 056 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 785 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 100 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2015-01-25 | 168 332 |
2015-02-25 | 168 332 |
2015-03-25 | 168 332 |
2015-04-25 | 168 332 |
2015-05-25 | 168 332 |
2015-06-25 | 168 332 |
2015-07-25 | 168 332 |
2015-08-25 | 168 332 |
2015-09-25 | 168 332 |
2015-10-25 | 168 332 |
2015-11-25 | 168 332 |
2015-12-25 | 168 325 |
Summa | 2 019 977 |
1:12 ap.3 | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet |
1:12 ap.4 | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2013 | +/- 2014 | Int. 2015 | Kost. 2015 | +/- 2015 | Ack. +/- utgå. 2015 |
Uppdragsverksamhet vägtrafikområdet | ||||||
Informationsuttag | 45 036 | 6 000 | 44 348 | 44 348 | 0 | 51 036 |
Adm. felparkeringsavgifter | 41 657 | 3 343 | 16 566 | 16 566 | 0 | 45 000 |
Övriga uppdrag | 11 945 | -1 884 | 11 428 | 11 428 | 0 | 10 061 |
Summa | 98 638 | 7 459 | 72 342 | 72 342 | 0 | 106 097 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart | ||||||
Gemensamma avgiften säkerhetskontroll samt undervägsavgiften | 100 980 | 37 516 | 1 021 795 | 975 040 | 46 755 | 185 251 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet | ||||||
Infrastrukturavgifter Motala | 0 | 0 | 3 100 | 3 100 | 0 | 0 |
Infrastrukturavgifter Sundsvall | 0 | 0 | 7 800 | 7 800 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 10 900 | 10 900 | 0 | 0 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2013 | +/- 2014 | Int. 2015 | Kost. 2015 | +/- 2015 | Ack. +/- utgå. 2015 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 614 771 | 108 066 | 1 188 043 | 1 132 688 | 55 355 | 778 192 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -40 388 | -1 154 | 74 797 | 76 658 | -1 861 | -43 403 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 65 446 | 5 000 | 243 525 | 243 524 | 1 | 70 447 |
Offentligrättsliga avgifter järnväg | |||||||
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -32 362 | -11 500 | 51 053 | 60 941 | -9 888 | -53 750 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
- Transportstyrelsen får för att täcka sina utgifter för svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon avräkna 14 kronor respektive 140 kronor för varje redovisad felparkeringsavgift. Resterande del av statens inkomster ska kvartalsvis föras till inkomsttitel "2624–Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter".
- Inbetalningar avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska efter avdrag av Transportstyrelsens utgifter för verksamheten kvartalsvis betalas till Trafikverket.
Inkomster från infrastrukturavgifter som tas ut för passage på bron över Motalaviken på riksväg 50 och bron över Sundsvallsfjärden på E4 får disponeras av Transportstyrelsen för system- och administrationsutgifter förknippade med avgiftsupptaget. Resterande inkomster ska föras till Trafikverket för kapitalkostnader förknippade med broarna.