
Röda vägen 1
781 89 Borlänge
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2014 för nedan angivna anslag.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Budgetår 2013
1:15 | Avveckling av affärsverket Statens Järnvägar (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 0 |
ap.1 | Avveckling av SJ - del till Trafikverket (ram) | 0 |
Villkor för anslag 1:15
ap.1 Avveckling av SJ - del till Trafikverket
Återrapportering
Återrapportering ska ske i enlighet med vad som framgår av uppdraget till Trafikverket att genomföra avveckling av Statens järnvägar (dnr N2012/6136/TE).
Bemyndigande om ekonomiska förpliktelser
Överlåtelse av Statens järnvägars tillgångar och skulder, till de delar som inte övertagits tillsammans med överförda uppgifer av Trafikverket, Riksgäldskontoret eller Statens tjänstepensionsverk, ska ske till bokfört värde till Trafikverket enligt 5 kap. 5 och 8 §§ förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Statens järnvägar ansvarar för sina tillgångar och skulder till och med den 31 december 2012 och Trafikverket övertar ansvaret från och med den 1 januari 2013 för att slutföra avvecklingen av affärsverket Statens järnvägar. Övertagandet innebär även förfogande över Statens järnvägars rättigheter och skyldigheter enligt finansiella instrument och avtal, samt bankkonton.
Övriga villkor
Anslagsposten får användas till att betala upplupna kostnader avseende statliga tjänstepensioner m.m. vid affärsverket Statens järnvägar.
Trafikverket ska i årsredovisningen lämna särredovisning av kostnaderna för avvecklingen och hur de finansierats samt hur övertalig personal respektive tillgångar och skulder omhändertagits.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2014 | Indrag av anslagsbelopp |
1:15 (2013) Avveckling av affärsverket Statens Järnvägar | |||
ap.1 (2013) | 0 | Inget | 0 |