
Box 2
17213 Sundbyberg
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2014 för Kemikalieinspektionen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Handlingsplan för en giftfri vardag
Återrapportering
Kemikalieinspektionen ska redovisa resultat och kostnader för genomförandet av handlingsplanen för en giftfri vardag. I redovisningen ska myndigheten särskilt ange åtgärder för att
- förbättra kunskapsläget avseende risker för växande individer,
- påskynda arbetet inom Reach, bl.a. antalet påbörjade och inlämnade dossierer för ämnen på kandidatlistan, begränsningar samt ämnesutvärderingar,
- minska riskerna från hälsoskadliga ämnen i livsmedel (inom ramen för sitt ansvarsområde),
- bidra till förbättrad information om kemikalier i varor,
- stödja frivilliga initiativ till substitution,
- öka varutillsynen, och
- öka internationellt arbete.
Prövning av bekämpningsmedel
Prövningen av bekämpningsmedel ska så långt som möjligt effektiviseras i syfte att förkorta handläggningstiderna men med bibehållande av en hög rättssäkerhet och en hög skyddsnivå för människors hälsa och miljön.
Kemikalieinspektionen ska påskynda harmoniseringen av prövningen inom EU för växtskyddsmedel och biocidprodukter och därmed upprätthålla avsett skydd för hälsa och miljö.
Återrapportering bekämpningsmedel
Kemikalieinspektionen ska redovisa
- handläggningstiderna för växtskyddsmedel respektive biocidprodukter,
- kostnaderna för handläggningen av växtskyddsmedel respektive biocidprodukter samt intäkterna uppdelat per resultatområde,
- antalet inkommande respektive avslutade ärenden per år de senaste fem åren, och
- analysera och kommentera de uppgifter och siffror som lämnas.
Av redovisningen ska också översiktligt framgå vilka åtgärder som har genomförts samt planeras att genomföras för att effektivisera prövningen av bekämpningsmedel.
Miljöteknik
Kemikalieinspektionen ska redovisa vilka viktigare aktiviteter inom myndigheten som bedöms öka tillgången till eller efterfrågan på miljöteknik och miljöinnovationer.
Miljömål
Kemikalieinspektionen ska redovisa hur myndigheten har verkat för att nå generationsmålet och miljökvalitetsmålen och hur arbetet har integrerats i genomförandet av myndighetens arbete.
Jämställdhetsintegrering
Kemikalieinspektionen ska återrapportera hur mydighetens verksamhet har bidragit till att regeringens jämställdhetspolitiska mål enligt prop. 2005/06:155 har uppnåtts. Av återrapporteringen ska framgå vilka utvecklingsbehov som kan finnas inom myndighetens verksamhetsområde och vilka åtgärder som myndigheten avser att vidta om myndigheten har identifierat sådana utvecklingsbehov. Myndigheten ska även redovisa när i tiden satsningarna i så fall ska genomföras.
Nordiskt samarbete om antibakteriella ämnen i varor
Kemikalieinspektionen ska tillsammans med andra berörda nordiska myndigheter fortsätta att utveckla och genomföra ett strategiskt arbete inom Norden i syfte att minska användningen av antibakteriella ämnen i varor. Arbetet ska utföras i samarbete med berörda myndigheter.
Hormonstörande ämnen
Kemikalieinspektionen ska, inom EU och globalt, verka för utveckling och framtagande av nya testmetoder, strategier och kriterier för identifiering av hormonstörande ämnen.
Utgiftsprognoser
Kemikalieinspektionen ska redovisa prognoser för 2014–2018 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
16 januari
21 februari
5 maj
28 juli
27 oktober
3 | Uppdrag |
Textilier
Kemikalieinspektionen får i uppdrag att ta fram en kunskapssammanställning om riskerna för miljö och hälsa med farliga kemikalier i textilier. Vid behov ska även en studie genomföras med analys av förekomst av och risk med farliga ämnen i textilier. Uppdraget ska genomföras efter samråd med Naturvårdsverket och Konsumentverket. Uppdraget ska författas både på svenska och engelska. Uppdraget ska rapporteras till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 1 juli 2014.
Handlingsplanen för en giftfri vardag - skydda barnen bättre
Utifrån erfarenheterna med arbetet med "Handlingsplanen för en giftfri vardag 2011–2014" ska Kemikalieinspektionen redovisa hur handlingsplanen kan vidareutvecklas för perioden 2015–2020. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet)senast den 16 juni 2014.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
1:6 | Kemikalieinspektionen (Ramanslag) |
Disponeras av Kemikalieinspektionen | 216 327 |
ap.1 | Kemikalieinspektionen (ram) | 162 970 |
ap.2 | Nationell prövning och tillsyn av bekämpningsmedel (ram) | 53 357 |
Villkor för anslag 1:6
ap.1 Kemikalieinspektionen
Högst 5 500 000 kronor får användas för bidrag till Internationella kemikaliesekretariatet (the International Chemical Secretariat, ChemSec). Medlen betalas ut mot rekvisition.
Högst 150 000 kronor får betalas ut till Läkemedelsverket för genomförande av regeringens uppdrag om hormonstörande parabener.
Från anslaget får medel användas för att täcka upp eventuella underskott i prövningsverksamheten enligt förordning (EG) nr 1107/2009 och direktiv 98/8/EG inom det svenska rapportörsprogrammet (SERP) rörande riskbedömning av befintliga och nya verksamma ämnen i bekämpningsmedel. Sådana medel ska hanteras och redovisas separat.
Minst 4 000 000 kronor av anslagsposten ska användas för Kemikalieinspektionens insats i utvecklingen av en konsumentupplysningstjänst. Arbetet ska bedrivas i samråd med övriga berörda aktörer. Konsumentinformation inom ramen för handlingsplanen för en giftfri vardag ska utgöra en del av tjänsten.
ap.2 Nationell prövning och tillsyn av bekämpningsmedel
Kemikalieinspektionen ska från anslaget betala ut högst 4 000 000 kronor till Livsmedelsverket och högst 1 500 000 kronor till Statens jordbruksverk för nationell prövning av växtskyddsmedel och biocidprodukter. Livsmedelsverket och Statens jordbruksverk ska redovisa till Kemikalieinspektionen hur medlen har disponerats och hur de har bidragit till att minska handläggningstiderna.
Minst 4 000 000 kronor ska användas för prövning av ansökningar om godkännande av växtskyddsmedel enligt direktiv 91/414/EEG.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2014 | Indrag av anslagsbelopp |
1:6 Kemikalieinspektionen | |||
ap.1 | 4 889 | 3 % | 0 |
ap.2 | 1 601 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 30 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 8 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2014-01-25 | 18 027 |
2014-02-25 | 18 027 |
2014-03-25 | 18 027 |
2014-04-25 | 18 027 |
2014-05-25 | 18 027 |
2014-06-25 | 18 027 |
2014-07-25 | 18 027 |
2014-08-25 | 18 027 |
2014-09-25 | 18 027 |
2014-10-25 | 18 027 |
2014-11-25 | 18 027 |
2014-12-25 | 18 030 |
Summa | 216 327 |
1:6 ap.1 | Kemikalieinspektionen |
1:6 ap.2 | Nationell prövning och tillsyn av bekämpningsmedel |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2012 | +/- 2013 | Int. 2014 | Kost. 2014 | +/- 2014 | Ack. +/- utgå. 2014 |
Avgiftsbelagd verksamhet | ||||||
SERP | -14 877 | 0 | 13 090 | 13 090 | 0 | -14 877 |
varuprover | 0 | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 |
Summa | -14 877 | 0 | 13 190 | 13 190 | 0 | -14 877 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Tjänsteexport | 0 | 0 | 350 | 350 | 0 | 0 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2012 | +/- 2013 | Int. 2014 | Kost. 2014 | +/- 2014 | Ack. +/- utgå. 2014 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Allmänkemikalier | 9433 | 78 057 | 2 000 | 43 000 | 34 100 | 8 900 | 88 957 |
Bekämpningsmedel | 9437 | -53 349 | -3 000 | 55 500 | 52 000 | 3 500 | -52 849 |
Dispensavgifter | 2811 | 152 | 55 | 30 | 30 | 0 | 207 |
Summa | 24 860 | -945 | 98 530 | 86 130 | 12 400 | 36 315 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
A. Avgifter som disponeras av myndigheten.
- Avgifter för genteknisk verksamhet enligt 5 kap. 1 § förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
- Avgifter för prövning m.m. som avser verksamma ämnen i bekämpningsmedel enligt 6—7 kap. förordningen (2013:63) om bekämpningsmedelsavgifter.
- Avgifter för provtagning m.m. enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 6 kap. 49 § 2 och enligt 8 kap. 2 § förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
B. Avgifter som inte disponeras av myndigheten.
- Kemikalieavgifter enligt 6 kap. 2—6 §§ förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken och bekämpningsmedelsavgifter enligt 2—5 kap. och 8 kap. förordningen (2013:63) om bekämpningsmedelsavgifter.
6.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Kemikalieinspektionen får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin uppdragsverksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.