
Fö2013/379/SSK
Fö2013/478/SSK m.fl.
Se bilaga 1
Stumholmen
371 23 Karlskrona
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2014 för Kustbevakningen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Mål 1
Kustbevakningen ska under 2014, med nationella befintliga resurser, vidmakthålla förmågan att kunna bekämpa oljeutsläpp på upp till 10 000 ton till sjöss och arbeta för att utveckla denna förmåga. Vidare ska Kustbevakningen, med befintliga resurser, även vidmakthålla förmågan till nödbogsering, nödläktring och brandbekämpning till sjöss i syfte att ansvara för miljöräddningstjänst när olja eller andra skadliga ämnen har kommit ut i vattnet eller då det föreligger en överhängande fara för detta, samt arbeta för att vidareutveckla dessa förmågor.
Återapportering
1. Kustbevakningen ska redovisa hur den nationella förmågan och kapaciteten till nödbogsering, nödläktring och brandbekämpning till sjöss vidmakthållits och utvecklats genom att befintliga resurser utnyttjas effektivare i syfte att förhindra att olja eller andra farliga ämnen kommer ut i vattnet. Redogörelsen ska innehålla en bedömning av insatsförmågan, eventuella brister i förmågan och beredskapen.
Förmågan att bekämpa oljeutsläpp på upp till 10 000 ton ska analyseras och kommenteras utifrån såväl nationella som internationella resurser.
Mål 2
Kustbevakningens verksamhet ska bidra till att de miljökvalitetsmål som har anknytning till myndighetens verksamhetsområde nås. Kustbevakningen ska särskilt bidra till att utsläpp av olja eller andra skadliga ämnen från fartyg minskar.
Återrapportering
2. Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits och hur åtgärderna bidragit till att målet kan uppnås.
Kustbevakningen ska redovisa:
- det totala antalet anmälda och konstaterade utsläpp,
- hur många konstaterade utsläpp som har lett till lagföring respektive beslut om vattenföroreningsavgift och
- en bedömning av var de konstaterade utsläppen har skett och volymen utsläppt olja eller andra skadliga ämnen.
Verksamheten ska analyseras och kommenteras.
Mål 3
Kustbevakningen ska vidareutveckla verksamheten för att bekämpa brott inom myndighetens ansvarsområde.
Kustbevakningen ska inom ramen för sitt uppdrag medverka i arbetet med att bekämpa den grova organiserade brottsligheten med maritim anknytning.
Återrapportering
3. Kustbevakningen ska redovisa en bedömning av hur vidtagna åtgärder bidrar till målen för brottsbekämpningen.
Mål 4
Kustbevakningen ska inom kontrollverksamheten, genom utveckling av arbetsmetoder, utveckla urvalet av kontrollobjekt. Kontrollverksamheten ska genomföras i nära samarbete med berörda myndigheter i syfte att bidra till att uppfylla målen inom huvudansvariga myndigheters ansvarsområden.
Återraportering
4. Kustbevakningen ska för samtlig kontrollverksamhet redovisa hur myndighetens utveckling av arbetsmetoderna har förbättrat urvalet av kontrollobjekt. I redovisningen ska ingå en bedömning av hur vidtagna åtgärder bidrar till målen för bl.a. fiskerikontrollen och varukontrollen till sjöss.
5. Vidare ska Kustbevakningen redovisa genomförd verksamhet avseende kontrollverksamheten genom att ange antalet genomförda kontroller, särskilda åtgärder och antalet misstänkta brott i tillsyns- och kontrollverksamheten som anmälts samt hur samverkan skett med berörda myndigheter. För fiskerikontrollverksamheten ska andelen kontroller riktade mot yrkes- respektive fritidsfisket särskilt specificeras.
Utvecklingen ska analyseras och kommenteras.
Övrig återrapportering
6. Kustbevakningen ska göra en sammanställning av sina internationella engagemang och EU-samarbeten. Av redovisningen ska framgå i vilken form och med vilken representation myndigheten deltar. Av informationen ska framgå hur insatserna och övningarna kopplar till verksamhetens kärnverksamhet och var i instruktionen och/eller regleringsbrev som verksamheten regleras.
7. Kustbevakningen ska, om möjligt inom 24 timmar från mötets avslutande, lämna en skriftlig rapport till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) från de internationella möten som representanter från myndigheten deltagit i.
8. Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som genomförts inom ramen för samverkan och överenskommelser med Försvarsmakten och andra nationella myndigheter.
Prognoser
9. Myndigheten ska redovisa prognoser för 2014-2018 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket:
16 januari,
21 februari,
5 maj,
28 juli, samt
27 oktober.
2 | Organisationsstyrning |
Internationella insatser och övningar
10. Kustbevakningen ska före beslut om planerade internationella insatser och övningar, som kan ge konsekvenser för myndighetens sjöövervakningsverksamhet och beredskap för räddningstjäns eller för myndighetens ekonomiska handlingsfrihet, informera Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) om konsekvenserna och om de åtgärder myndigheten avser vidta.
Effektivitet och god hushållning
11. Kustbevakningen ska fortsätta arbetet med att utveckla resultatindikatorer och nyckeltal för att förbättra redovisningen av verksamheten.
12. Kustbevakningen ska redovisa direkta och indirekta kostnader per verksamhetsgren.
3 | Uppdrag |
13. Kustbevakningen ska, enligt förordningen (2007:853) med instruktion för Kustbevakningen, samordna civila behov av sjöövervakning och förmedla civil sjöinformation till berörda myndigheter. För att bistå Kustbevakningen i detta arbete ska det, enligt instruktionen, vid myndigheten finnas ett samrådsorgan för civil sjöövervakning och sjöinformation. Samrådsorganet benämns Sjöövervakningsrådet. Det består av myndighetens chef eller den chefen utser, som ordförande, och högst tolv andra ledamöter.
Kustbevakningen ska inom ramen för verksamheten i Sjöövervakningsrådet leda arbetet med att ta fram en nationell strategi för sjöövervakning för civila behov. Arbetet ska bedrivas i samverkan med de myndigheter som ingår i Sjöövervakningsrådet. Senast den 31 december 2015 ska strategin ha kommit in till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet).
14. Kustbevakningen ska inom ramen för sin uppdragsverksamhet enligt särskild överenskommelse vid behov kunna bistå SMHI med fartygsresurser för utsjömätningar under 2014. Uppdragen ska inplaneras på ett sådant sätt att konflikt med Kustbevakningens ordinarie verksamhet inte uppstår.
Pågående uppdrag
15. Kustbevakningen har tillsammans med Rikspolisstyrelsen, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Kriminalvården, Brottsförebyggande rådet, Domstolsverket, Tullverket och Skatteverket i uppdrag att fortsätta arbetet med att samordna informationsförsörjningen i brottmålsprocessen och därigenom utveckla verksamheterna i rättsväsendet (Ju2012/6639/SI).
Under 2014 ska Kustbevakningen vidare bistå Regeringskansliet (Justitiedepartementet) med beräkningar som möjliggör kostnads- och nyttokalkyler.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
2:1 | Kustbevakningen (Ramanslag) |
Disponeras av Kustbevakningen | 1 046 633 |
ap.1 | Kustbevakningen (ram) | 1 046 633 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Kustbevakningen
1. Anslaget disponeras av Kustbevakningen för sjöövervakning och räddningstjänst till sjöss. Anslaget finansierar även Kustbevakningens kostnader för att samordna de civila behoven av sjöövervakning och förmedla civil sjöinformation till berörda myndigheter.
2. Kustbevakningen ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Kustbevakningen ska betala totalt 7 647 500 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2014 | Indrag av anslagsbelopp |
2:1 Kustbevakningen | |||
ap.1 | 31 399 | Allt | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 2 900 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 40 000 |
Villkor
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen)
Investeringsplan
Följande ska gälla för investeringsplanen
(tkr) | Antal | Anskaffat t.o.m. 2012 | Prognos 2013 | Beräknat 2014 | Beräknat 2015 | Beräknat 2016 |
Kombinationsfartyg typ 031 | 4 | 833 000 | 189 000 | |||
Övervakningsfartyg typ 312 | 5 | 148 200 | 56 800 | |||
Övriga investeringar | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | ||
Summa investeringar | 981 200 | 295 800 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | |
Lån i Riksgäldskontoret | 893 200 | 290 800 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | |
EU-bidrag | 88 000 | 5 000 | ||||
Summa finansiering | 981 200 | 295 800 | 50 000 | 50 000 | 50 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2014-01-25 | 87 219 |
2014-02-25 | 87 219 |
2014-03-25 | 87 219 |
2014-04-25 | 87 219 |
2014-05-25 | 87 219 |
2014-06-25 | 87 219 |
2014-07-25 | 87 219 |
2014-08-25 | 87 219 |
2014-09-25 | 87 219 |
2014-10-25 | 87 219 |
2014-11-25 | 87 219 |
2014-12-25 | 87 224 |
Summa | 1 046 633 |
2:1 ap.1 | Kustbevakningen |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2012 | +/- 2013 | Int. 2014 | Kost. 2014 | +/- 2014 | Ack. +/- utgå. 2014 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras | ||||||
Uppdragsverksamhet | 65 | 0 | 6 000 | 6 000 | 0 | 65 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2012 | +/- 2013 | Int. 2014 | Kost. 2014 | +/- 2014 | Ack. +/- utgå. 2014 |
Beräknad budget för avgiftsbelagdverksamhet där intäkterna ej disponeras | |||||||
Offentlig rättslig verksamhet | 2713 | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras | |||||||
Ersättning för miljöräddnings- och sjöövervakningsoperationer samt i enlighet med ingångna avtal | 2811 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Villkor
Offentlig rättslig verksamhet
Vattenföroreningsavgift enligt lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg uppbärs och redovisas mot inkomsttitel 2713 Vattenföroreningsavgifter m.m.
Ersättning för kostnader för räddningstjänst enligt sjölagen (1994:1009)
Inkomster från krav på ersättning enligt sjölagen (1994:1009) för kostnader för räddningstjänst ska redovisas mot inkomsttitel 2713 Vattenföroreningsavgifter m.m. Kustbevakningen ska avräkna medel från eventuella inkomster motsvarande merkostnader som myndigheten åsamkats.
Ersättning för miljöräddnings- och sjöövervakningsoperationer samt i enlighet med ingångna avtal
Ersättning som betalas för att Kustbevakningen på begäran av annan stat bistått i miljöräddnings- och sjöövervakningsoperationer samt i enlighet med av Sverige ingångna avtal får disponeras av Kustbevakningen för att täcka uppkomna merkostnader.
6.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
1. Ersättning från EU:s budget som utbetalas till Sverige inom Kustbevakningens verksamhetsområde får disponeras av Kustbevakningen.
2. Ersättning från anslaget 2:3 Ersättning för räddningstjänst m.m. utbetalas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap till Kustbevakningen i enlighet med villkor för anslag 2:3 i regleringsbrevet avseende Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Kustbevakningen har rätt att använda det icke räntebärandeflödet inom statens checkräkning för löpande kostnader för miljöräddningstjänst till sjöss
Bilaga 1 till Regeringsbeslut 14, 2013-12-19
Diarienummerförteckning
Fö2013/379/SSK
Fö2013/478/SSK
Fö2013/2255/ESL(delvis)