
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2013 för nedan angivet anslag.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
1:2 | Freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet (Ramanslag) |
Disponeras av Rikspolisstyrelsen | 2 500 |
ap.2 | Rikspolisstyrelsen. Verksamhet utomlands (ram) | 2 500 |
Disponeras av Försvarsmakten | 70 700 |
ap.1 | Försvarsmakten (ram) | 70 700 |
Disponeras av Folke Bernadotteakademin | 9 500 |
ap.6 | Fredsfrämjande - del till FBA (ram) | 9 500 |
Disponeras av Kammarkollegiet | 56 754 |
ap.3 | Freds- och säkerhetsfrämjande - Särskilda insatser (ram) | 56 754 |
Disponeras av Regeringskansliet/Utrikesdepartementet | 4 500 |
ap.4 | Utrikesdepartementet. Särskilda insatser (ram) | 4 500 |
ap.4.1 | del till UD (ram) | 3 400 |
ap.4.2 | del till Svenska institutet i Alexandria (ram) | 1 100 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Försvarsmakten
Insatser inom ramen för EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik
Försvarsmakten ska ställa personal till förfogande för insatser inom ramen för EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik (GSFP). Av medlen får 10,6 miljoner kronor användas för personalbidrag inom ramen för GSFP till följande insatser:
EU:s insats i Bosnien och Hercegovina (ALTHEA), minst 1,0 miljoner kronor.
EU:s träningsinsats för Somalia, lokaliserad till Uganda (EUTM Somalia), högst 6 miljoner kronor.
EU:s maritima insats vid Afrikas Horn (EUCAP Nestor), .
EU:s träningsinsats i Mali (EUTM Mali), högst 3 miljoner kronor. EUTM Somalia och EUTM Mali finansieras även från utgiftsområde 6, Försvar och samhällets krisberedskap.
FN:s fredsbevarande insatser med flera
Försvarsmakten ska ställa personal till förfogande för FN:s fredsbevarande insatser och till andra insatser som specificeras nedan. Av medlen får 58,25 miljoner kronor användas för personalbidrag till följande av FN:s och andra organisationers insatser:
FN:s stabiliseringsinsats i Demokratiska republiken Kongo (MONUSCO), minst 7,0 miljoner kronor.
FN:s insats i Sydsudan (UNMISS), högst 12,0 miljoner kronor.
FN:s insats i Afghanistan (UNAMA), minst 1,5 miljoner kronor.
FN:s militära observatörsgrupp i Indien och Pakistan (UNMOGIP), högst 9,0 miljoner kronor.
FN:s kommission för stilleståndsövervakning i Mellanöstern (UNTSO), högst 15,0 miljoner kronor.
FN:s interimsstyrka i Libanon (UNIFIL).
FN:s observatörsgrupp för truppåtskillnad i Syrien/Israel (UNDOF).
Neutrala nationernas övervakningskommission i Korea (NNSC), minst 11,0 miljoner kronor.
Multinational Force & Observers övervakning av gränsen mellan Egypten och Israel i Sinai (MFO), högst 6,4 miljoner kronor.
Nya insatser
Försvarsmakten ska ha organisatorisk beredskap att delta i nya insatser som EU, FN, OSSE, Nato/PFF inleder under 2013. Deltagande i nya insatser ska ske efter regeringsbeslut och dialog med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet och Försvarsdepartementet) och ska i första hand finansieras genom omfördelning av medel från insatser inom samma organisation.
Insatsnära verksamhet
Av medlen får högst 1,8 miljoner kronor användas för annan insatsnära verksamhet i form av t.ex. insatsförberedande utbildning, samverkan mellan myndigheter, bidrag till internationella organisationers policy- och metodutveckling eller annan internationell samverkan på insatsområdet.
Försvarsmakten ska bidra till att förstärka kunskaperna i franska språket hos sådan utvald personal som avses för tjänstgöring i internationella krishanteringsinsatser där sådana kunskaper är nödvändiga. Försvarsmakten får avsätta högst 0,05 miljoner kronor för de merkostnader som denna utbildning skapar.
Återrapportering
Försvarsmakten ska redovisa prognoser för 2013-2017 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
16 januari
20 februari
2 maj
29 juli
25 oktober
I samband med prognostillfällena i Hermes den 2 maj och 29 juli ska myndigheten inkomma till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet och Utrikesdepartementet) med en utförlig kommentar till prognosen innehållande en analys av prognosen i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoskommentaren ska vara uppbruten på respektive insats. En sådan prognos ska också överlämnas till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet och Utrikesdepartementet) den 30 september.
Försvarsmakten ska vidare redovisa
• samarbetet med andra svenska myndigheter kring bidragen till freds-, säkerhetsfrämjande och konfliktförebyggande verksamhet,
• hur erfarenheterna tas om hand i organisationen.
ap.2 Rikspolisstyrelsen. Verksamhet utomlands
Anslagsposten får användas för att med bred geografisk representation ställa svensk personal - observatörer och andra experter - till förfogande för freds-, säkerhetsfrämjande och konfliktförebyggande verksamhet, främst inom ramen för FN, OSSE, EU samt annan verksamhet som specificeras nedan för att bidra till internationell krishantering, konfliktlösning och konfliktförebyggande verksamhet.
Rikspolisstyrelsen ska redovisa prognoser för 2013-2017 vid nedanstående prognostillfällen. I samband med dessa ska Rikspolisstyrelsen inkomma till Regeringskansliet (Justitiedepartementet och Utrikesdepartementet) med en utförlig kommentar till prognosen innehållande en analys av prognosen i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoskommentaren ska vara uppbruten på respektive insats. Prognoserna lämnas i Hermes den 16 januari, 20 februari, 2 maj, 29 juli samt 25 oktober, enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
ap.3 Freds- och säkerhetsfrämjande - Särskilda insatser
Anslagsposten får användas till att främja följande områden: fredsfrämjande, konfliktförebyggande och säkerhetsfrämjande verksamhet, folkrätt och mänskliga rättigheter.
Anslagsposten avser stöd till internationella seminarier, konferenser, utbildningsinsatser och forskningsprojekt samt stöd till mellanstatliga eller enskilda organisationer och institutioner för projekt eller andra särskilda insatser inom det freds- och säkerhetsfrämjande området.
Anslagsposten får även användas för att med bred geografisk representation ställa svensk personal till förfogande för freds-, säkerhetsfrämjande och konfliktförebyggande verksamhet, främst inom ramen för FN, Europarådet, OSSE, EU samt Nato/PFF.
Inom ramen för de villkor som anges för anslagsposten får Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ingå överenskommelser om bidragets inriktning och därtill relaterade projekt.
Medlen utbetalas av Kammarkollegiet efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
ap.4.1 del till UD
Anslagsposten får användas till att främja följande områden: fredsfrämjande, konfliktförebyggande och säkerhetsfrämjande verksamhet, folkrätt och mänskliga rättigheter.
Anslagsposten avser stöd till internationella seminarier, konferenser, utbildningsinsatser och forskningsprojekt.
Anslagsposten får även användas för att med bred geografisk representation ställa svensk personal till förfogande för freds-, säkerhetsfrämjande och konfliktförebyggande verksamhet, främst inom ramen för FN, Europarådet, OSSE, EU samt Nato/PFF.
Inom ramen för de villkor som anges för anslagsposten får Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ingå överenskommelser om bidragets inriktning och därtill relaterade projekt.
ap.4.2 del till Svenska institutet i Alexandria
Svenska institutet i Alexandria disponerar 1 100 000 kronor för sin verksamhet.
ap.6 Fredsfrämjande - del till FBA
Anslagsposten får användas till verksamhet som inte omfattas av OECD:s biståndskommittés (DAC) direktiv.
Följande verksamhetsområden ska främjas:
• Säkerhetssektorreformer (SSR),
• Avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter (DDR),
• Samordna och utveckla det internationella samarbetet inom the International Forum for the Challenges of Peace Operations (Challenges Forum)
• Internationella forskararbetsgrupper för fredsbevarande operationer
• Personalstöd till OSSE:s verksamhet, såväl i fält som i sekretariatet och institutionerna.
Fördelningen av medel bör utgå från nedan angivna riktmärken
Indikativt belopp i tkr | |
Personalstöd till OSSE:s verksamhet | 5 250 |
Säkerhetssektorreformer (SSR) | 650 |
Avväpning, demobilisering och återanpassning av före detta kombattanter (DDR) | 500 |
The international Forum for the Challenges of Peace Operations (Challenges Forum) | 1 800 |
Internationella forskararbetsgrupper för fredbevarande operationer | 1 300 |
Totalt | 9 500 |
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2013 | Indrag av anslagsbelopp |
1:2 Freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet | |||
ap.1 | 2 182 | Inget | 0 |
ap.2 | 105 | Inget | 0 |
ap.3 | 1 293 | Inget | 0 |
ap.4.1 | 419 | Inget | 0 |
ap.4.2 | 33 | Inget | 0 |
ap.6 | 286 | Inget | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:2 Freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet | |||
1:2 ap.4 | 1:2 ap.4.1 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2013 års nomenklatur