
Fö2012/1158/MFU (delvis)
Fö2012/2188/ESL(delvis)
16490 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2013 för Totalförsvarets forskningsinstitut och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
1. CBRN-forskning
Forskning
Totalförsvarets forskningsinstitut ska inom ramen för en helhetssyn avseende CBRN-området bedriva forskning avseende skydd mot och hot från CBRN-ämnen. Myndigheten ska säkerställa att grundkompetens och förmåga långsiktigt upprätthålls för att kunna utföra oberoende bedömningar rörande hot och risker inom CBRN-området samt tidigt upptäcka förändringar av dessa.
Övergripande mål för forskningen ska vara att bidra till den nationella säkerheten och den svenska krisberedskapen samt att öka skyddsnivån för svensk personal i insatser. Nya potentiella hot och skydd mot dessa ska prioriteras.
Bland annat ska omvärlds- och hotbildsanalyser samt risk och sårbarhetsanalyser beaktas avseende skyddsforskningen.
Forskningen ska bedrivas i huvudsak enligt det förslag myndigheten redovisat den 20 september 2012 (Fö2012/1718/MFU).
Återrapportering
Uppnådda resultat inom CBRN-forskningen ska redovisas separat i samband med årsredovisningen.
I budgetunderlaget ska myndigheten efter samråd med Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap lämna förslag till inriktning av forskning inom CBRN-området indelat i kategorierna
- förebyggande och riskreducerande åtgärder,
- upptäcka och varna,
- identifiera och verifiera,
- fysiskt skydd och
- konsekvenshantering
Senast den 31 maj 2013 ska Totalförsvarets forskningsinstitut lämna en muntlig redovisning av arbetsläget gällande projektförslag avseende CBRN-forskning till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet).
Senast den 20 september 2013 ska Totalförsvarets forskningsinstitut i samverkan med Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap inkomma med ett myndighetsgemensamt kostnadsberäknat projektförslag avseende CBRN-forskningen för 2014. Projektförslagen ska vara indelat i samma kategorier som förslagen i budgetunderlaget.
Helhetssyn och expertorgan avseende CBRN-frågor
Totalförsvarets forskningsinstitut ska som expertorgan kunna ge berörda myndigheter och regeringen stöd och råd, t. ex. genom operativ medverkan eller som operativt expertstöd vid t. ex. hot om eller vid inträffade CBRN-händelser. Totalförsvarets forskningsinstitut ska efter samråd med Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) även kunna utföra sådana uppgifter inför och under internationella uppdrag. Verksamhet som riktas mot myndigheter ska vara avgiftsfinansierad.
Återrapportering
Totalförsvarets forskningsinstitut ska redovisa vilket stöd och vilken rådgivning, inklusive operativ medverkan, som lämnats. Intäkter och kostnader ska redovisas.
2. Stöd rörande CBRN avseende nedrustnings- och ickespridningsfrågor
Totalförsvarets forskningsinstitut ska kunna bistå Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) med teknisk sakkunskap i frågor om massförstörelsevapen och vapenbärare samt bidra till att uppfylla Sveriges internationella åtaganden på dessa områden. Stöd till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ska lämnas inom nedan angivna områden. Verksamheten finansieras från det under utgiftsområde 5 Internationell samverkan uppförda anslaget 1:6 Forskning, utredningar och andra insatser rörande säkerhetspolitik och nedrustning, ap. 4. Det närmare innehållet bestäms i dialog mellan Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) och Totalförsvarets forskningsinstitut.
Totalförsvarets forskningsinstitut ska:
- bistå Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) i arbetet med aktuella nedrustnings- och icke-spridningsfrågor inom ramen för icke-spridningsfördraget (NPT) och internationella atomenergiorganet (IAEA),
- bevaka den tekniska utvecklingen på kärnvapenområdet samt bidra till arbetet inom internationella exportkontrollarrangemang för nukleära frågor (Nuclear Suppliers Group och Zanggerkommittén). Myndigheten ska driva ett nationellt datacenter och leverera data till det internationella datacentret i enlighet med Sveriges åtagande i provstoppsavtalet (CTBT),
- tillföra Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) sakkunskap på missilområdet, inkl. expertstöd inom ramen för exportkontrollregimen MTCR och rörande frågor om missilförsvar,
- bistå Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) i arbetet med B-vapenkonventionen och C-vapenkonventionen, delta i det internationella arbetet för beredskap att upptäcka brott mot konventionerna samt ge tekniskt stöd i arbetet inom Australiengruppen,
- upprätthålla laboratoriekapacitet för verifikation av kemiska vapen i syfte att bidra till internationell beredskap att påvisa brott mot C-vapenkonventionen,
- fortsätta sitt arbete till stöd för Sveriges deltagande i Global Initiative to Combat Nuclear Terrorism och Proliferation Security Initiative samt
- lämna tekniskt stöd till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) i aktuella nedrustnings- och icke-spridningsfrågor med koppling till rymden.
Totalförsvarets forskningsinstitut ska även ha beredskap att bistå de myndigheter som ansvarar för och deltar i svensk exportkontroll. Sådan verksamhet ska vara avgiftsfinansierad.
3. Forskning/analysstöd för regeringens behov
Totalförsvarets forskningsinstitut ska stödja utformningen av svensk säkerhets- och försvarspolitik genom att bedriva kvalitativ och relevant verksamhet som underlag till regeringens arbete.
Verksamheten inriktas av Regeringskansliet (Försvarsdepartementet).
Återrapportering
Totalförsvarets forskningsinstitut ska i årsredovisningen lämna en separat redovisning av verksamheten samt redovisa kostnaderna.
Totalförsvarets forskningsinstitut ska i budgetunderlaget lämna förslag till inriktning av verksamheten inom området.
Senast den 20 september 2013 ska Totalförsvarets forskningsinstitut till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) inkomma med kostnadsberäknade projektförslag för budgetåret 2014.
4. Nordiskt samarbete
Totalförsvarets forskningsinstitut ska inom ramen för det nordiska samarbetet NORDEFCO stödja Försvarsmakten i frågor som faller inom myndighetens kompetensområde.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa omfattningen av och inriktningen på stödet.
5. Försvarsunderrättelseproduktion
Totalförsvarets forskningsinstitut ska genom sin försvarsunderrättelseverksamhet bidra till regeringens och övriga uppdragsgivares behov av underrättelser för att skapa fullgoda underlag för planering, beslut och genomförande av verksamhet. Försvarsunderrättelsverksamheten ska vara förankrad i och styrd av uppdragsgivarens behov och bedrivas så att den snabbt kan anpassas till händelseutvecklingen i omvärlden.
Återrapportering
Totalförsvarets forskningsinstitut ska, separat men i samband med myndighetens årsredovisning, redovisa vilka uppdragsgivare myndigheten rapporterat till och i vilken utsträckning uppgifterna har kunnat lösas. Därutöver ska en detaljerad redovisning avseende måluppfyllnad av den av regeringen beslutade inriktningen för försvarsunderrättelseverksamheten lämnas.
6. Effektivisering och rationalisering av verksamheten
Återrapportering
Utöver vad som framgår av regeringens beslut om effektiviseringar och rationaliseringar inom Totalförsvarets forskningsinstitut (Fö2008/3334/MFU, delvis, Fö2011/613/MFU, delvis) ska redovisningen inkludera relevanta nyckeltal, exempelvis medeltimpriser och debiteringsgrad. Redovisningen ska vara rensad från sidoeffekter eller s.k. mixeffekter.
7. Budget för avgiftsbelagd verksamhet m. m.
Totalförsvarets forskningsinstitut ska i budgetunderlaget utöver vad som anges i förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag lämna förslag till resultatbudget, investeringsplan och budget för avgiftsbelagd verksamhet.
8. Gemensamt nyttjande och ägande av resurser
Återrapportering
Totalförsvarets forskningsinstitut ska, i enlighet med de krav på kostnadseffektiv användning av de resurser som ställs på myndigheten och som regeringen framhållit i budgetpropositionen för 2013 (prop. 2012/13:1 utgiftsområde 6) redovisa de åtgärder Totalförsvarets forskningsinstitut har vidtagit inom det internationella samarbetet och gemensamma forskningsprogram.
9. Prognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2013–2017 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket:
16 januari
20 februari
2 maj
29 juli
25 oktober.
2 | Organisationsstyrning |
10. Effektivitet och god hushållning
Totalförsvarets forskningsinstitut ska genom resultatindikatorer, nyckeltal eller på annat sätt visa om myndighetens verksamhet bedrivits effektivt och med god hushållning. Av redovisningen ska om möjligt framgå en jämförelse med de två senast föregående åren. Utvecklingen ska analyseras och kommenteras.
11. Tjänsteexport
Myndigheten ska i årsredovisningen redovisa de totala kostnaderna och intäkterna i tjänsteexportverksamheten.
3 | Uppdrag |
12. Rapporteringsskyldighet
Totalförsvarets forskningsmyndighet ska om möjligt inom 24 timmar från mötets avslutande lämna en skriftlig rapport till Regeringskansliet (Försvarsdepartdepartementet) från de internationella högnivåmöten som representanter från myndigheten har deltagit i.
13. Samarbetet med Rikspolisstyrelsen och Säkerhetspolisen
Totalförsvarets forskningsinstitut ska i samråd med Rikspolisstyrelsen och Säkerhetspolisen identifiera myndigheternas framtida behov av stöd från Totalförsvarets forskningsinstitut och utifrån detta behov föreslå hur en långsiktig finansiering av stödet säkerställs. Om myndigheterna identifierar att det finns behov av en för Rikspolisstyrelsen och Säkerhetspolisen ändamålsenlig forskning på lång sikt ska redovisningen också innehålla förslag på samarbetsformer till stöd för en sådan. Redovisningen ska lämnas senast den 31 maj 2013.
14. Nedbrytning av intäkter
Totalförsvarets forskningsinstitut ska, separat men i samband med myndighetens årsredovisning, redovisa en nedbrytning av summa intäkter av avgifter för tjänster per kund.
15. Intern styrning och kontroll
Totalförsvarets forskningsinstitut ska till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) senast den 1 mars 2013 redovisa en samlad rapport rörande myndighetens arbete avseende intern styrning och kontroll. Redovisningen ska avse perioden 2010 fram till redovisningstillfället.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
1:9 | Totalförsvarets forskningsinstitut (Ramanslag) |
Disponeras av Totalförsvarets forskningsinstitut | 169 821 |
ap.1 | Forskning/Analysstöd för regeringens behov (ram) | 50 878 |
ap.2 | Forskning inom CBRN-området (ram) | 102 540 |
ap.4 | Internationell verksamhet (ram) | 16 403 |
Villkor för anslag 1:9
ap.2 Forskning inom CBRN-området
Från anslagsposten ska högst 600 tkr finansiera Totalförsvarets forskningsinstituts deltagande och medverkan i samverkansområdet farliga ämnen (SOFÄ).
ap.4 Internationell verksamhet
Anslagsposten får användas för internationell verksamhet inom försvarsmateriel- och forskningsområdet.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2013 | Indrag av anslagsbelopp |
1:9 Totalförsvarets forskningsinstitut | |||
ap.1 | 1 527 | 3 % | 0 |
ap.2 | 3 076 | 3 % | 0 |
ap.4 | 492 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 125 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 110 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2013-01-25 | 14 152 |
2013-02-25 | 14 152 |
2013-03-25 | 14 152 |
2013-04-25 | 14 152 |
2013-05-25 | 14 152 |
2013-06-25 | 14 152 |
2013-07-25 | 14 152 |
2013-08-25 | 14 152 |
2013-09-25 | 14 152 |
2013-10-25 | 14 152 |
2013-11-25 | 14 152 |
2013-12-25 | 14 149 |
Summa | 169 821 |
1:9 ap.1 | Forskning/Analysstöd för regeringens behov |
1:9 ap.2 | Forskning inom CBRN-området |
1:9 ap.4 | Internationell verksamhet |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2011 | +/- 2012 | Int. 2013 | Kost. 2013 | +/- 2013 | Ack. +/- utgå. 2013 |
Avgiftsbelagd verksamhet | ||||||
Uppdragsfinaniserad verksamhet inkl. bidrag och räntor | 181 910 | -6 000 | 965 000 | 977 000 | -12 000 | 163 910 |
Tjänsteexport | 0 | 0 | 10 000 | 10 000 | 0 | 0 |
Summa | 181 910 | -6 000 | 975 000 | 987 000 | -12 000 | 163 910 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
1. Avgiftsinkomsterna, inklusive tjänsteexport, får disponeras av myndigheten.