
Vasagatan 16
103 51 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2011 för Försäkringskassan och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Socialförsäkringen och Försäkringskassan ska ha medborgarnas fulla förtroende.
Myndighetens verksamhet ska präglas av en god service och en hög kvalitet i tillämpningen av socialförsäkringen samt att rätt person får rätt ersättning i tid.
Övergripande politiska mål
De övergripande politiska mål som riksdagen har beslutat ska gälla för budgetåret 2011 för utgiftsområdena 9, 10 och 12, är följande;
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
- Hälso- och sjukvårdspolitik:
Befolkningen ska erbjudas en behovsanpassad, tillgänglig och effektiv vård av god kvalitet.
- Funktionshinderspolitik:
- En samhällsgemenskap med mångfald som grund,
- att samhället utformas så att människor med funktionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet,
- jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder.
- Barnrättspolitik:
Barn och unga ska respekteras och ges möjlighet till utveckling och trygghet samt delaktighet och inflytande.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Frånvaron från arbete på grund av sjukdom ska ligga på en långsiktigt stabil och låg nivå.Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Den ekonomiska familjepolitiken ska bidra till förbättrade förutsättningar för en god ekonomisk levnadsstandard samt ökad valfrihet och stärkt makt över den egna livssituationen för alla barnfamiljer.
Återrapportering i årsredovisningen
Försäkringskassan ska inte återrapportera mot de övergripande politiska målen.
Försäkringskassan ska, med stöd av 3 kap. 1 § förordningen (SFS 2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag, redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter som anges i 1 – 5 §§ förordningen (SFS 2009:1174) med instruktion för Försäkringskassan.
Gällande den instruktionsreglerade uppgiften att säkerställa att felaktiga utbetalningar inte görs och motverka bidragsbrott enligt 2 § 3, ska Försäkringskassan redovisa och kommentera verksamhetens resultat i en särskild rapport till regeringen (Socialdepartementet) i samband med årsredovisningen.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Mål 1
Förtroendet för Försäkringskassan och administrationen av socialförsäkringen ska vara högt.
Mål 2
Försäkringskassan ska verka för en väl fungerande sjukskrivningsprocess som präglas av tidiga och aktiva åtgärder så att fler personer återfår arbetsförmågan och ges förutsättningar att återgå i arbete.
Återrapportering
Försäkringskassan ska redovisa måluppfyllelsen gällande mål 1 och mål 2.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Mål 1
Föräldrar ska genom Försäkringskassans information få goda förutsättningar att välja hur man vill fördela föräldrapenningsdagarna mellan sig.
Mål 2
Försäkringskassan ska verka för att särlevande föräldrar i större utsträckning på egen hand reglerar underhållet för barnet.
Återrapportering
Återrapportering mål 1
Försäkringskassan ska redovisa måluppfyllelsen samt redovisa genomförda insatser.
Återrapportering mål 2
Försäkringskassan ska redovisa genomförda insatser och vilken effekt dessa har haft. Försäkringskassan ska även redovisa i vilken utsträckning särlevande föräldrar reglerar underhållet på egen hand. I detta sammanhang ska Försäkringskassan beakta ökningen av det växelvisa boendet.
2 | Organisationsstyrning |
1. Återrapportering gällande rapporter från Inspektionen för socialförsäkringen
Försäkringskassan ska inom sex veckor från det att Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) lämnat en rapport som särskilt berör Försäkringskassan till regeringen (Socialdepartementet) kommentera ISF:s slutsatser och rapportera vilka åtgärder Försäkringskassan eventuellt avser att vidta med anledning av den lämnade rapporten.
2. Likformig tillämpning
Försäkringskassan ska till regeringen redovisa hur myndigheten arbetar med att säkerställa en likformig tillämpning och att utfallet av handläggningen hos Försäkringskassan inte är beroende av var den försäkrade bor eller var ärendet har handlagts. Försäkringskassan ska även redovisa hur myndigheten arbetar med att säkerställa att handläggningens utfall inte påverkas av någon form av diskriminering. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) den 28 maj 2011.
Försäkringskassan ska även senast den 22 februari 2012 redovisa eventuella variationer i tillämpningen av lagstiftningen.
3. Samverkan med Pensionsmyndigheten
Pensionsmyndigheten ska i samverkan med Försäkringskassan redovisa samarbetet myndigheterna emellan samt hur kostnadseffektivitet uppnås och hur man säkerställer att rätt avgifter i syfte att uppnå full kostnadstäckning tas ut för de tjänster som Försäkringskassan tillhandahåller Pensionsmyndigheten. Uppdraget ska redovisas av Pensionsmyndigheten till regeringen (Socialdepartementet) i årsredovisningen för 2011.
3 | Uppdrag |
Prognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2011–2015 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV.
19 januari, 23 februari, 5 maj, 1 augusti, 28 oktober
Vid prognostillfällena ska följande redovisas, om inte annat anges:
- belastning på samtliga anslag och anslagsposter redovisat totalt samt fördelat per månad (redovisas inte den 19 januari),
- prognoser för anslaget 1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. ap. 3 Samverkansmedel uppdelat på de olika samverkansformerna (redovisas inte den 19 januari),
- förbrukade samt intecknade ännu inte utbetalda medel för anslaget 1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. ap. 20 Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m. (redovisas inte den 19 januari). Redovisningen ska vara uppdelad på fördjupade medicinska utredningar, arbetshjälpmedel, resor och utgifter för läkarutlåtanden,
- prognostiserat utfall för 2011 för samtliga anslag och anslagsposter, redovisat totalt samt fördelat per månad,
- förklaring till och analys av utfall i samband med förändringar i prognoser, och
- beskrivningar av eventuella förändringar av prognosmodeller.
Försäkringskassan, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen ska samverka kring processen för framtagande och redovisning av prognoser avseende anslag som tillförts budgetmedel för genomförande av reformen för etablering av vissa nyanlända invandrare. Arbetsförmedlingen ska samordna arbetet.
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
1. Tandvårdsregister
Försäkringskassan ska månadsvis leverera befintliga tandvårdsregister med verksamhets- och ekonomiska utfall till Statistiska centralbyrån (SCB) senast den tolfte i efterföljande månad i enlighet med regeringsbeslut (S2008/10800/HS) om uppdrag till SCB angående tandvårdsdata för uppföljning av tandvårdsstödet och för att analysera regelverkets effekter.
2. Avveckling av prisportalen
Inera AB har i uppdrag att utveckla en ny prisjämförelsetjänst inom ramen för Tandvårdsrådgivningen/Sjukvårdsrådgivningen 1177. Försäkringskassan ska under 2011 avveckla den befintliga prisjämförelsetjänsten för tandvården inför slutlig avveckling januari 2012. Försäkringskassan ska också vid behov bistå Inera AB. Eventuella verksamhetsmässiga och ekonomiska konsekvenser av uppdraget ska redovisas i en delrapport till regeringen (Socialdepartementet) senast den 15 april 2011. En slutredovisning ska ske i samband med årsredovisningen för 2011.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
1. Uppföljning av sjukförsäkringsreformen
a) Försäkringskassan ska följa upp och analysera rehabiliteringskedjan samt de nya reglerna för sjukersättning som trädde i kraft 1 juli 2008. Dessutom ska uppföljning av reglerna för s.k. steglös avräkning göras. En plan för uppföljningen under 2011 ska utarbetas i samråd med Socialdepartementet. Planen ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 1 mars 2011.
b) Försäkringskassan ska tillsammans med Arbetsförmedlingen följa upp och analysera situationen för de personer som har uppnått maximal tid i sjukförsäkringen. Detta gäller personer som uppburit förlängd sjukpenning i 550 dagar eller tidsbegränsad sjukersättning under 18 månader med stöd av övergångsbestämmelser. Uppdragets närmare utformning, inklusive tidsplan, ska tas fram i samråd med Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet. Uppgifter ska lämnas kvartalsvis till regeringen (Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet).2. Sjukskrivnas återgång till arbete
a) Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska genom gemensamt samarbete vid behov underlätta den enskildes övergång från ersättning via sjukförsäkringen till aktivt arbetssökande och nytt arbete. För att främja en återgång i arbete med hjälp av rehabiliteringskedjans fasta tidpunkter är det särskilt viktigt att vid behov så tidigt som möjligt vidta nödvändiga rehabiliteringsinsatser samt underlätta omställning till annat arbete. För personer som deltar i arbetslivsintroduktionen ska myndigheterna samarbeta för att ta tillvara individens arbetsförmåga. I de fall den försäkrade, trots vidtagna åtgärder, åter blir aktuell för ersättning från sjukförsäkringen ska myndigheterna samverka för att underlätta en sådan återgång.
Följande grupper ska prioriteras:
- personer som varit sjukskrivna mellan 91 och 180 dagar och som kan behöva stöd för omställning till annat arbete,
- personer som varit sjukskrivna i mer än 180 dagar som har behov av rehabiliteringsåtgärder i samverkan,
- personer med aktivitetsersättning,
- personer med tidsbegränsad sjukersättning, samt
- personer vars dagar med sjukpenning eller månader med sjukersättning tagit slut, inklusive de personer som har uppburit sjukersättning i form av garantiersättning.
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska redovisa de i uppdraget prioriterade grupperna med avseende på vidtagna åtgärder och resultaten av dessa åtgärder samt finansiering och kostnader inom respektive myndighet. En delredovisning, omfattande insatser under första halvåret 2011, ska lämnas senast den 1 augusti 2011. En samlad redovisning för 2011 ska lämnas till regeringen (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 22 februari 2012.
b) Sjukförsäkringsreformen har bidragit till färre sjukfall och kortare sjukskrivningstider. Sjuskrivningsprocessen har blivit mer aktiv genom att det införts fasta tidpunkter för prövning av arbetsförmågan, vilket är en ambitionshöjning när det gäller att skapa förutsättningar att ta tillvara varje persons förmåga att arbeta. Väl utvecklade gemensamma insatser anpassade till rehabiliteringskedjan är en förutsättning för att stödja den enskildes återgång i arbete och för att skapa fler vägar in på arbetsmarknaden. Mot denna bakgrund ska Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, utifrån hittillsvarande erfarenheter, vidareutveckla samarbetet och stödet till den enskilde och insatserna så att respektive myndighets kompetens tillvaratas och att effektiva åtgärder sätts in så tidigt som möjligt i sjukskrivningsprocessen. Utifrån rehabiliteringskedjans hållpunkter och tidsgränser, dvs för anställda, anställda som behöver stöd för omställning till annat arbete och arbetslösa, ska myndigheterna:
analysera behovet och omfattningen av gemensamma insatser efter 2011,
lämna förslag på hur gemensamma insatser kan utvecklas för att skapa fler vägar tillbaka till arbetsmarknaden för den enskilde,
- analysera och lämna förslag på hur stödet från andra berörda aktörer i sjukskrivningsprocessen, såsom arbetsgivare, hälso- och sjukvård, socialtjänst och samordningsförbund kan utvecklas.
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska redovisa uppdraget till regeringen (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 2 maj 2011.
3. Ungdomar med aktivitetsersättning
Stödet till ungdomar med aktivitetsersättning ska utvecklas för att underlätta återgång i arbete. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska i samverkan med berörda aktörer och inom ramen för samordningsförbundens verksamhet prioritera ungdomar som uppbär aktivitetsersättning.
Myndigheterna ska redovisa vilka insatser som vidtagits i samverkan med berörda aktörer för unga med aktivitetsersättning samt resultaten av vidtagna åtgärder. Utfallet vad gäller särskilt högriskskydd för personer som uppburit aktivitetsersättning ska särskilt redovisas. En delredovisning, omfattande insatser under första halvåret 2011, ska lämnas senast den 1 augusti 2011. En samlad redovisning för 2011 ska lämnas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 22 februari 2012.
4. Uppföljning av samverkan och finansiell samordning
Försäkringskassan ska redovisa resultaten av samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet. I resultatredovisningen ska i möjligaste mån de olika samverkansformerna jämföras med varandra. Försäkringskassan ska redovisa hur samtliga samverkansmedel har använts uppdelat på de olika verksamheterna med avseende på kostnader, fördelat inom respektive myndighets förvaltningskostnader och kostnader för åtgärder. Försäkringskassan ska också redovisa resultaten av respektive verksamhet som samverkansmedlen finansierar med avseende på målgrupper, insatser och resultat av vidtagna åtgärder, bl.a. i form av antal och andel i subventionerat respektive osubventionerat arbete. En första redovisning ska lämnas senast den 1 augusti 2011 och en samlad redovisning lämnas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 22 februari 2012.
5. Uppföljning och utbetalning av sjukskrivningsmiljarden
Försäkringskassan har ansvar för att följa upp och betala ut den s.k. sjukskrivningsmiljarden, dvs. den överenskommelse som slutits mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om åtgärder för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess under 2010-2011. Försäkringskassan ansvarar för att:
- följa upp villkoren i överenskommelsen om sjukskrivningsmiljarden samt efter samråd med SKL, och även Socialstyrelsen avseende villkor 1:A, besluta om dels vilka redovisningskrav som ska ställas på landstingen, dels vilka metoder och urvalsstorlekar som ska användas vid kvalitetsmätningar,
- besluta om villkoren uppfylls av landstingen,
- besluta om storlek på de medel som respektive landsting kvalificerar sig för inom ramen för den rörliga respektive villkorade delen samt svara för utbetalning av medel till respektive landsting.
6. Uppföljning av Högkostnadsskyddet mot sjuklönekostnader
Högkostnadsskyddet mot sjuklönekostnader trädde i kraft den 1 juli 2010. Högkostnadsskyddet syftar till att särskilt de små företagen ska ges bättre förutsättningar att kunna anställa fler personer. Försäkringskassan ska med reformens syfte som utgångspunkt redovisa lämplig statistik över antalet arbetsgivare som fått ett beslut avseende högkostnadsskyddet, samt hur mycket ersättning som utbetalats. Statistiken ska även redovisas för olika grupper av företag och arbetsgivare. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 31 oktober 2011.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1. Prognoser och utfall för jämställdhetsbonusen
Försäkringskassan ska genomföra och till regeringen redovisa prognoser avseende jämställdhetsbonusen vid varje prognostillfälle. Dessutom ska antalet bonusdagar som uppkommit samt antalet föräldrar som kan komma att vara berättigade till bonus rapporteras.
Den 1 juni 2011 ska uppkomna bonusdagar för 2010 redovisas enligt följande:
- antal dagar som uppkommit baserat på fördelningen av föräldrapenningsdagar mellan föräldrarna,
- antalet dagar det ansökts om,
- hur stort belopp som kommer att krediteras skattekonton av Skatteverket avseende intjänade bonusdagar, samt
- antalet berörda föräldrar som bonus betalats till.
Vid varje prognostillfälle ska även preliminära månadsvisa resultat uppkomna under 2011 redovisas.
2. Uppföljning av föräldrapenningsuttaget
Försäkringskassan ska analysera och följa upp utvecklingen av föräldrapenningsuttaget. Analysen ska ta hänsyn till barnets födelseår och de skillnader i regelsystemen som gäller för olika årskullar. Redovisningen ska lämnas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 29 april 2011.
Försäkringskassan ska månadsvis redovisa en pivottabell avseende föräldrars uttag av föräldrapenning efter barnets födelseår och födelsemånad. Tabellen ska visa föräldrarnas uttag när barnet är ett år och varje uppnådd ålder till och med åtta års ålder. Tabellen ska även visa föräldrapenningsuttag för barn som uppnått 2,5 års ålder.
3. Analys av utvecklingen av indikatorerna
FK ska redovisa och analysera utvecklingen av indikatorer för utgiftsområdet Ekonomisk trygghet för familjer och barn:- I samband med årsredovisningen med framskrivna värden för aktuellt år, samt
- i slutet av juni månad, efter publicering av de mest aktuella HEK- siffrorna, med framskrivning för endast ett år.
En ny indikator under indikator 5 ska tas fram. Den nya indikatorn ska visa utvecklingen av andelen individer med låg ekonomisk standard och ska utgå från konsumentverkets beräkningar av skälig levnadsstandard. Tre av indikatorerna ska dessutom i enlighet med budgetpropositionen för 2011 beräknas med hjälp av STAR-urvalet. Detta ska även ske med den nya indikatorn.
Uppdrag gällande nyanlända invandrare
Övergripande uppdrag
a) Försäkringskassan ska utarbeta och redovisa statistik till regeringen som möjliggör en månadsvis och årsvis uppföljning av reformen för etablering av vissa nyanlända invandrare, bland annat utbetalning av etableringsersättning samt beslut om rätten till och utbetalning av etableringstillägg och bostadsersättning. En plan för redovisningen ska utarbetas i samråd med Arbetsmarknadsdepartementet. En beskrivning av vilken statistik som ska redovisas ska lämnas till regeringen (Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 27 februari 2011.
b) Försäkringskassan ska senast den 1 augusti 2011 rapportera till regeringen (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) hur implementeringen av reformen för etablering av vissa nyanlända invandrare framskrider. Av redovisningen ska framgå hur myndigheten samverkar med övriga myndigheter i reformens olika delar.
Utbetalning av ersättning till nyanlända invandrare
a) Skatteverket, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan ska vidta åtgärder och samverka för att den nyanlände får utbetalning av etableringsersättning, etableringstillägg och bostadsersättning så snart som möjligt efter det första etableringssamtalet. Myndigheterna ska gemensamt redovisa vidtagna åtgärder och resultatet av dessa. Arbetsförmedlingen ska samordna och lämna redovisningen till regeringen (Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 1 augusti 2011 och 22 februari 2012.
b) Försäkringskassan ska under 2011 vidta åtgärder för att minska handläggningstiden för utredning av och beslut om försäkringstillhörighet. Försäkringskassan ska till regeringen (Socialdepartementet) redovisa vilka åtgärder myndigheten har vidtagit och effekterna av dessa senast den 3 maj 2011. Försäkringskassan ska särskilt redovisa situationen avseende handläggningstider för personer som omfattas av lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.
Övriga uppdrag
Regelförenkling
Regeringens övergripande mål med förenklingsarbetet är att åstadkomma en märkbar positiv förändring i företagens vardag. Som ett led i detta och en viktig drivkraft i arbetet ingår målet att minska företagens administrativa kostnader till följd av statliga regler med 25 procent till 2012 jämfört med 2006. Försäkringskassan ska därför inom sitt ansvarsområde bistå Tillväxtverket i mätningarna av företagens administrativa kostnader med en uppdatering av förändringarna i regelverken för 2010. Det underlag som behövs ska redovisas vid den tidpunkt som Tillväxtverket anger i särskild ordning.
IT för en grönare förvaltning
Försäkringskassan ska redovisa hur myndigheten följt de mål och rekommendationer som regeringen beslutat i IT för en grönare förvaltning - agenda för IT för miljön 2010-2015 (N2010/3482/ITP [delvis]). Återrapportering ska ske i samband med den årliga miljörapporteringen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
Tidigare lämnade uppdrag i regleringsbrev eller särskilda regeringsbeslut
Försäkringskassans fordringsverksamhet | Regleringsbrev för 2010 |
Uppdrag att följa upp beslut om personlig assistans | S2010/3919/ST |
Uppdrag angående Försäkringskassans effektiviseringsarbete | S2010/8271/SF |
Uppföljning av särskilt högriskskydd | Regleringsbrev för 2010 |
Uppdrag om att följa upp och utvärdera företagshälsovårdssatsningen | S2010/4942/SF |
Uppdrag angående införandet av ett IT-system för utbyte av socialförsäkringsinformation på EU-nivå | 2009/2024/SF samt regleringsbrev för 2010 |
Ändring av uppdrag att stimulera gemensam kunskapsutveckling om rehabilitering för personer med psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning | S2006/9394/HS |
Uppdrag att följa utvecklingen av ungdomars levnadsvillkor | IJ2010/2002/UF |
Uppdrag om tandvårdsstöd | S2008/10484/HS |
Erbjudande till kommuner att teckna lokala utvecklingsavtal för 2011 | IJ2010/1966/IU |
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
1:4 | Tandvårdsförmåner m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Socialstyrelsen | 8 500 |
ap.4 | Kompetenscentrum på tandvårdsområdet (ram) | 8 500 |
Disponeras av Försäkringskassan | 6 685 980 |
ap.1 | Statligt tandvårdsstöd (ram) | 6 685 980 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Statligt tandvårdsstöd
Anslagsposten disponeras för tandvårdsförmåner enligt socialförsäkringsbalken, lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken och lagen (2008:145) om statligt tandvårdsstöd.
ap.4 Kompetenscentrum på tandvårdsområdet
Socialstyrelsen disponerar anslagsposten för ekonomiskt stöd till kompetenscentrum på tandvårdsområdet. Högst 8 000 000 kronor får utbetalas till olika kompetenscentrum. Ett belopp om 500 000 kronor får användas först efter beslut av regeringen.
1:7 | Sjukvård i internationella förhållanden (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 623 425 |
ap.1 | Sjukvård i internationella förhållanden (ram) | 623 425 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Sjukvård i internationella förhållanden
Anslagsposten disponeras för sjukförsäkringsförmåner enligt rådets förordning (EEG) nr 1408/71 om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen och förordning (EG) 883/04 om samordning av de sociala trygghetssystemen, fördraget om Europeiska unionens funktionssätt och gällande överenskommelser om social trygghet som Sverige tecknat med andra länder.
4:4 | Bilstöd till personer med funktionshinder (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 256 000 |
ap.1 | Bilstöd till personer med funktionshinder (ram) | 256 000 |
Villkor för anslag 4:4
ap.1 Bilstöd till personer med funktionshinder
Anslagsposten disponeras för bilstöd till personer med funktionshinder enligt socialförsäkringsbalken, lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken samt förordningen (1988:890) om bilstöd till personer med funktionshinder.
4:5 | Kostnader för statlig assistansersättning (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 20 160 000 |
ap.1 | Kostnader för statlig assistansersättning (ram) | 20 160 000 |
Villkor för anslag 4:5
ap.1 Kostnader för statlig assistansersättning
Anslagsposten disponeras för assistansersättning till vissa personer med funktionshinder enligt socialförsäkringsbalken, lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken samt förordningen (1993:1091) om assistansersättning. Inkomster från kommunerna avseende assistansersättning för de första 20 timmarna per vecka tillgodoförs och särredovisas under detta anslag.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
1:1 | Sjukpenning och rehabilitering m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 21 926 816 |
ap.1 | Företagshälsovård och rehabiliteringsgaranti (ram) | 1 485 500 |
ap.3 | Samverkansmedel (ram) | 604 050 |
ap.7 | Högkostnadsskydd för arbetsgivare (ram) | 38 000 |
ap.15 | Närståendepenning (ram) | 138 000 |
ap.16 | Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning (ram) | 13 000 |
ap.17 | Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning (ram) | 67 000 |
ap.18 | Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning (ram) | 1 632 266 |
ap.19 | Rehabiliteringspenning (ram) | 939 000 |
ap.20 | Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m. (ram) | 148 000 |
ap.21 | Sjukpenning (ram) | 16 862 000 |
Disponeras av Kammarkollegiet | 4 000 |
ap.4 | Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen (ram) | 4 000 |
Disponeras av Regeringskansliet/Socialdepartementet | 34 000 |
ap.2 | Till Regeringskansliets disposition (ram) | 34 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Företagshälsovård och rehabiliteringsgaranti
Anslagsposten får användas för rehabiliteringsgarantin inom hälso- och sjukvården i enlighet med överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting.
Anslagsposten får även användas till företagshälsovård enligt förordning (SFS 2009:1423) om bidrag till företagshälsovård med vissa insatser inom rehabiliteringsområdet. Tillgängliga medel för bidrag enligt denna förordning uppgår till sammanlagt 480 000 000 kronor per år. Av denna summa får ersättning lämnas med högst:
- 100 345 000 kronor för grundbidrag,
- 133 444 950 kronor för tilläggsbidrag till läkarbesök enligt 10 § första stycket,
- 181 210 050 kronor för tilläggsbidrag för redovisning av koordinerande insatser enligt 10 § andra stycket, och
- 65 000 000 kronor för ersättning för kostnader för medicinsk service enligt 11 §.
Högst 25 000 000 kronor av anslagsposten får användas för att genomföra uppdraget om att vidareutveckla metoder och instrument för bedömning av arbetsförmåga i enlighet med regeringens beslut (S2010/5364/SF delvis).
ap.2 Till Regeringskansliets disposition
Anslagsposten disponeras för att upphandla företagshälsovårdsutbildningar. Av anslagsposten får högst 4 000 000 kronor disponeras för administration.
ap.3 Samverkansmedel
Anslagsposten får användas för samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet. Medel ska fördelas i enlighet med vad som anges i budgetpropositionen för 2011 (prop. 2010/11:1 utgiftsområde 10).
De statliga medlen för finansiell samordning mellan sjukförsäkring och hälso- och sjukvård får användas för åtgärder på samma sätt som i den försöksverksamhet med finansiell samordning mellan socialförsäkring och hälso- och sjukvård som bedrevs under åren 1993 -1997 (prop. 1991/92:105).
De åtgärder som får finansieras enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser, ska ligga inom de samverkande parternas samlade ansvarsområde. Av resurserna till den finansiella samordningen ska Försäkringskassan bidra med hälften. De medel som Försäkringskassan utbetalar ska utgöra statens samlade andel i finansiell samordning.
ap.4 Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen
Anslagsposten disponeras för att ta fram kunskap om och utveckla sjukskrivningsprocessen.
ap.7 Högkostnadsskydd för arbetsgivare
Anslaget disponeras för ersättning för vissa kostnader för sjuklön enligt lagen (1991:1047) om sjuklön.
ap.15 Närståendepenning
Anslagsposten disponeras för närståendepenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.16 Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om
13 547 143 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om
-547 143 kronor.
ap.17 Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 91 578 619 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -24 578 619 kronor.
ap.18 Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 1 643 332 351 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -11 066 351 kronor.
ap.19 Rehabiliteringspenning
Anslagsposten disponeras för rehabiliteringspenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
Försäkringskassan får använda anslagsposten för ersättning för skada orsakad av deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering enligt förordningen (1980:631) om ersättning av allmänna medel för skada orsakad av deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program eller arbetslivsinriktad rehabilitering m.m.
ap.20 Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m.
Anslagsposten får användas för köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster i form av försäkringsmedicinska utredningar och arbetslivsinriktade rehabiliteringsutredningar, arbetshjälpmedel, läkarutlåtanden och läkarundersökningar, särskilt bidrag samt resor till och från arbetet.
Försäkringskassan får endast köpa utredningar och utlåtanden i de fall den allmänna hälso- och sjukvården inte kan bistå Försäkringskassan med sådana utredningar eller utlåtanden.
ap.21 Sjukpenning
Anslagsposten disponeras i huvudsak för sjukpenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken samt för de utgifter som kan uppkomma med anledning av vissa bestämmelser i sjuklönesystemet (s.k. sjuklönegaranti och särskilt högkostnadsskydd), samt avskrivning av studielån.
1:2 | Aktivitets- och sjukersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 57 971 029 |
ap.5 | Aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 45 041 762 |
ap.6 | Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 4 379 931 |
ap.7 | Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 34 900 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 8 514 436 |
Villkor för anslag 1:2
ap.5 Aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för aktivitetsersättning och sjukersättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.6 Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för bostadstillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.7 Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för ersättning avseende särskilda insatser för personer med trefjärdedels sjukersättning eller aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 9 167 978 679 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -653 542 679 kronor.
1:3 | Handikappersättningar (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 1 250 000 |
ap.1 | Handikappersättningar (ram) | 1 250 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Handikappersättningar
Anslagsposten disponeras för handikappersättningar enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:4 | Arbetsskadeersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 4 181 000 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta (ram) | 253 000 |
ap.5 | Arbetsskadelivränta (ram) | 3 928 000 |
Villkor för anslag 1:4
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 298 032 770 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -45 148 451 kronor varav 115 680 kronor avser regleringsbelopp för 2008 avseende ap.1.
ap.5 Arbetsskadelivränta
Anslagsposten disponeras för ersättning vid arbetsskada m.m. enligt bl.a. socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. För skador som inträffat före den 1 juli 1977 belastas anslagsposten bl.a. enligt lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring.
Regeringen bemyndigar Försäkringskassan att fr.o.m. den 1 januari 2011 räkna upp livräntor från frivilliga yrkesskadeförsäkringen med den procentsats som motsvarar förändringen av prisbasbeloppet mellan 2010 och 2011.
1:5 | Ersättning för kroppsskador (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 45 700 |
ap.3 | Ersättning för kroppsskador (ram) | 45 000 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för ersättning för kroppsskador (ram) | 700 |
Villkor för anslag 1:5
ap.3 Ersättning för kroppsskador
Anslagsposten disponeras för ersättning enligt reglerna om statligt personskadeskydd i socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. För skador som inträffat före den 1 juli 1977 belastas anslagsposten bl.a. enligt lagen (1950:261) om ersättning med anledning av kroppsskada ådragen under militärtjänstgöring.
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för ersättning för kroppsskador
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 1 079 923 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -379 923 kronor.
1:6 | Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård (Ramanslag) |
Disponeras av regeringen | 5 000 |
ap.1 | Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård - del till regeringens disposition (ram) | 5 000 |
Disponeras av Försäkringskassan | 995 000 |
ap.2 | Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård (ram) | 995 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.1 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård - del till regeringens disposition
Anslagsposten disponeras för utvärderingsinsatser i arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård av den så kallade sjukskrivningsmiljarden.
ap.2 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård
Anslagsposten disponeras för utbetalning av bidrag till landsting under förutsättning att landstinget har vidtagit åtgärder i syfte att minska sjukfrånvaron i enlighet med den överenskommelse som träffats mellan Staten och Sveriges Kommuner och Landsting.
2:1 | Försäkringskassan (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 7 363 930 |
ap.1 | Förvaltningsmedel (ram) | 7 363 930 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Förvaltningsmedel
Av anslagsposten får högst 8 900 000 kronor användas för att stödja forskning inom socialförsäkringens område. Finansiering av forskning om socialförsäkringarna, inklusive pensionsområdet, ska ske i samråd med Pensionsmyndigheten.
Utgifter/kostnader för särskilda åtgärder och ersättningar till personal som är föremål för avveckling, utöver dem som finansieras av Trygghetsstiftelsen och/eller som följer av gällande kollektivavtal, får ej finansieras från anslaget.
Av anslagsposten får högst 3 000 000 kronor, efter regeringens beslut (S2008/10484/HS [delvis]), användas till att samordna ett utvärderingsprogram för tandvårdsstödet.
Försäkringskassan ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Försäkringskassan ska betala totalt 75 000 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1:1 | Allmänna barnbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 24 398 000 |
ap.1 | Allmänna barnbidrag (ram) | 24 398 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Allmänna barnbidrag
Anslagsposten disponeras för barnbidrag, flerbarnstillägg och förlängt barnbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. Medel har beräknats för tilläggsbelopp vid familjeförmåner (EU-regler).
1:2 | Föräldraförsäkring (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 33 992 171 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning (ram) | 2 458 639 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning (ram) | 410 422 |
ap.9 | Föräldrapenning (ram) | 25 608 681 |
ap.10 | Statlig ålderspensionsavgift för graviditetspenning (ram) | 47 708 |
ap.11 | Tillfällig föräldrapenning (ram) | 4 948 054 |
ap.12 | Graviditetspenning (ram) | 518 667 |
Villkor för anslag 1:2
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 2 529 606 367 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -70 967 367 kronor.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 449 675 478 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om - 39 253 478 kronor.
ap.9 Föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för föräldrapenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.10 Statlig ålderspensionsavgift för graviditetspenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 50 570 428 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -2 862 428 kronor.
ap.11 Tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för tillfällig föräldrapenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.12 Graviditetspenning
Anslagsposten disponeras för graviditetspenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:3 | Underhållsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 059 000 |
ap.1 | Underhållsstöd (ram) | 2 059 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Underhållsstöd
Anslagsposten disponeras för underhållsstöd enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. Inkomster från återbetalningsskyldiga ska tillgodoföras och särredovisas under denna anslagspost.
1:4 | Bidrag till kostnader för internationella adoptioner (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 35 784 |
ap.1 | Bidrag till kostnader för internationella adoptioner (ram) | 35 784 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Bidrag till kostnader för internationella adoptioner
Anslagsposten disponeras för kostnader för bidrag vid adoption av utländska barn enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:6 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 801 400 |
ap.3 | Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 252 400 |
ap.4 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 2 549 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.3 Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten disponeras för kostnader för ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2011 om 262 416 003 kronor och ett regleringsbelopp för 2008 om -10 016 003 kronor.
ap.4 Vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten disponeras för kostnader för vårdbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:8 | Bostadsbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 3 540 000 |
ap.2 | Bostadsbidrag (ram) | 3 540 000 |
Villkor för anslag 1:8
ap.2 Bostadsbidrag
Anslagsposten disponeras för bostadsbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:4 Tandvårdsförmåner m.m. | |||
ap.1 | 334 299 | Inget | 0 |
ap.4 | 255 | Inget | 0 |
1:7 Sjukvård i internationella förhållanden | |||
ap.1 | 55 000 | Inget | 0 |
4:4 Bilstöd till personer med funktionshinder | |||
ap.1 | 7 695 | Inget | 0 |
4:5 Kostnader för statlig assistansersättning | |||
ap.1 | 604 800 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |||
ap.1 | 0 | 25 000 | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.7 | 11 400 | Inget | 0 |
ap.15 | 6 900 | Inget | 0 |
ap.16 | 0 | Inget | 0 |
ap.17 | 0 | Inget | 0 |
ap.18 | 0 | Inget | 0 |
ap.19 | 46 450 | Inget | 0 |
ap.20 | 7 400 | Allt | 0 |
ap.21 | 2 124 332 | Inget | 0 |
1:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m. | |||
ap.5 | 2 252 088 | Inget | 0 |
ap.6 | 350 394 | Inget | 0 |
ap.7 | 1 745 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
1:3 Handikappersättningar | |||
ap.1 | 62 500 | Inget | 0 |
1:4 Arbetsskadeersättningar m.m. | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 196 400 | Inget | 0 |
1:5 Ersättning för kroppsskador | |||
ap.3 | 2 250 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
1:6 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
2:1 Försäkringskassan | |||
ap.1 | 220 918 | 3 % | 0 |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Allmänna barnbidrag | |||
ap.1 | 1 219 900 | Inget | 0 |
1:2 Föräldraförsäkring | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
ap.9 | 1 297 234 | Inget | 0 |
ap.10 | 0 | Inget | 0 |
ap.11 | 230 603 | Inget | 0 |
ap.12 | 25 933 | Inget | 0 |
1:3 Underhållsstöd | |||
ap.1 | 123 540 | Inget | 0 |
1:4 Bidrag till kostnader för internationella adoptioner | |||
ap.1 | 1 074 | Inget | 0 |
1:6 Vårdbidrag för funktionshindrade barn | |||
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 127 450 | Inget | 0 |
1:8 Bostadsbidrag | |||
ap.2 | 177 000 | Inget | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |||
1:1 ap.6 | 1:1 ap.7 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2011 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |
ap.6 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |||||
ap.1 | 1 000 000 | 1 000 000 | |||
ap.2 | 20 000 | 20 000 | |||
1:6 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård | |||||
ap.2 | 3 000 000 | 0 | 1 000 000 | 2 000 000 | 2015 |
2:1 Försäkringskassan | |||||
ap.1 | 8 900 | 7 900 | 1 000 |
Villkor
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m.
ap.1 Företagshälsovård och rehabiliteringsgaranti
För ändamålet rehabiliteringsgarantin inom hälso- och sjukvården i enlighet med överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting, bemyndigas reringen att 2011 ingå ekonomiska åtaganden, som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 1 000 000 000 kronor under 2012 och 2013.ap.2 Till Regeringskansliets disposition
För ändamålet att upphandla företagshälsovårdsutbildningar inom ramen för kommittén Utredning av det framtida huvudmannaskapet för företagshälsovårdsutbildningen m.m. (Dir. 2009:18), bemyndigas regeringen att under 2011 ingå ekonomiska åtaganden, som inklusive tidigare gjorda åtaganden, medför behov av framtida anslag på högst 20 000 000 kronor under 2012.
1:6 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvården
ap. 2 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård
För ändamålet åtgärder för att stimulera landstingen till att ge sjukskrivningsfrågorna högre prioritet i hälso- och sjukvården och utveckla sjukskrivningsprocessen bemyndigas regeringen att 2011 ingå ekonomiska åtaganden, som medför behov av framtida anslag på högst 3 000 000 000 kronor under 2013 - 2015.
2:1 Försäkringskassan
ap. 1 Förvaltningsmedel
För ändamålet att stödja forskning inom socialförsäkringens område, bemyndigas Försäkringskassan att 2011 ingå ekonomiska åtaganden, som inklusive tidigare åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 8 900 000 kronor efter 2011.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 7 kap 1 § budgetlagen) | 2 000 000 |
Räntekontokredit (enl 7 kap 4 § budgetlagen) | 731 000 |
Övriga kreditramar (enl 7 kap 6 § budgetlagen) |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2011-01-25 | 613 661 |
2011-02-25 | 613 661 |
2011-03-25 | 613 661 |
2011-04-25 | 613 661 |
2011-05-25 | 613 661 |
2011-06-25 | 613 661 |
2011-07-25 | 613 661 |
2011-08-25 | 613 661 |
2011-09-25 | 613 661 |
2011-10-25 | 613 661 |
2011-11-25 | 613 661 |
2011-12-25 | 613 659 |
Summa | 7 363 930 |
2:1 ap.1 | Förvaltningsmedel |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Ersättning från småföretagsförsäkringen | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 |
Administration av statlig fordran | 0 | 0 | 10 000 | 10 000 | 0 | 0 |
Ersättning från försvaret | 216 | 183 | 2 917 | 3 100 | -183 | 216 |
Ersättning från affärsdrivande verk | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 |
Övrigt | 216 | 0 | 55 600 | 55 600 | 0 | 216 |
Intäkter från pensionsmyndigheten | 0 | 0 | 423 507 | 423 507 | 0 | 0 |
Ersättning tjänstesamverkan | 0 | 0 | 115 000 | 115 000 | 0 | 0 |
Summa | 432 | 183 | 610 024 | 610 207 | -183 | 432 |
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning.
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
1. Följande avgifter bestäms av regeringen:
avgift för administration av arbetsskador vid affärsdrivande verk för skador som reglerats före den 1 juli 1995,
avgift för administration av familjebidrag och dagpenning till totalförsvarspliktiga, samt
avgift för administration av statlig fordran.
2. Storleken på övriga avgifter fastställs av Försäkringskassan, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
3. När Försäkringskassan lämnar ut handlingar i arbetsskadeärenden till AFA Trygghetsförsäkring får avgift, i stället för enligt bestämmelserna i 15 § avgiftsförordningen (1992:191), tas ut enligt grunder som Försäkringskassan och AFA Trygghetsförsäkring kommer överens om.
4. Försäkringskassan får utöver vad som anges i 4 § avgiftsförordningen (1992:191) mot ersättning utföra datorbearbetningar för externa beställare samt tillhandahålla tjänster inom områdena systemutveckling, statistik, statistiskt metodstöd och efterbehandling av postförsändelser, om inte annat sägs i förordning (2003:766) om behandling av personuppgifter inom socialförsäkringens administration. Inkomsterna tillförs anslaget 2:1.
5.Eventuell verksamhet med tjänsteexport inom Försäkringskassan ska bedrivas inom ramen för full kostnadstäckning.
6. Försäkringskassan har rätt att ta ut avgifter för de tjänster som tillhandahålls åt Pensionsmyndigheten.
7. Försäkringskassan disponerar avgiftsintäkterna.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Försäkringskassan får med undantag av 13 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) använda statens centralkonto i Riksbanken för utbetalningar av aktivitetsstöd enligt förordningen (1996:1100) om aktivitetsstöd, etableringsersättning enligt förordningen (2010:407) om ersättning till vissa nyanlända invandrare samt pensioner och pensionsrelaterade förmåner som Försäkringskassan ombesörjer åt Pensionsmyndigheten (prop. 2008/09:202 sidan 114) under tiden tills bidrag för utbetalningarna lämnats från Arbetsförmedlingen respektive Pensionsmyndigheten.
Försäkringskassan har redovisningsansvar för de av Pensionsmyndighetens fordringar som Försäkringskassan enligt 9 kap 3a § lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken har ansvar för i övrigt. I not till balansräkningen i årsredovisningen och delårsrapporten ska framgå storleken på de utestående fordringar som redovisas hos Försäkringskassan men som avser Pensionsmyndighetens verksamhet.