
Box 45316
10430 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2011 för Ekonomistyrningsverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Återrapportering av resultatet enligt myndighetens instruktion ska ske så att verksamhet som avser ekonomisk styrning, prognoser, informationssystemet Hermes, EU-revision samt tjänsteexport särredovisas.
Ekonomisk styrning
Myndigheten ska särskilt prioritera de utvecklingsinsatser och andra aktiviteter som krävs för en effektiv implementering av den föreslagna nya budgetlagen (prop. 2010/11:40) och tillhörande förordningar.
Analysen av utfallet för statsbudgeten ska vara integrerad med prognosverksamheten. Utfallet för statsbudgeten ska löpande följas och analyseras. Utfall avseende statsbudgetens utgifter ska även redovisas realekonomiskt fördelade.
Prognoser
1. Myndigheten ska göra tillförlitliga analyser och prognoser för statens utgifter respektive inkomster och intäkter. Prognoserna ska redovisas i enlighet med statsbudgetens struktur och med beaktande av rådande makroekonomiska utsikter.
För hushållens och företagens inkomstskatter samt mervärdesskatt ska prognoserna för de bakomliggande skattebaserna redovisas och kommenteras.
Prognoserna ska ha hög precision och beakta förslag i propositioner och aviseringar i den ekonomiska vårpropositionen och i budgetpropositionen.
2. Myndigheten ska ytterligare förbättra sin bevakning och analys av utvecklingen av statens finanser. Risker för budgetavvikelser avseende såväl utgifter som intäkter ska identifieras i ett tidigt skede. De bakomliggande analyserna ska vara tolkningsbara och dokumenteras tydligt.
Myndigheten ska löpande följa upp de budgetpolitiska målen - utgiftstaket för de statliga utgifterna, balanskravet för kommunsektorn och överskottsmålet för den offentliga sektorn.
Myndigheten ska beträffande punkterna 1 och 2 månadsvis, med undantag för juli månad, redovisa utvecklingen av statens finanser till Regeringskansliet (Finansdepartementet). Senast den 29 april 2011 ska myndigheten vidare
a) redovisa och kommentera prognosprecisionen,
b) analysera prognosavvikelser,
c) redovisa hur prognoserna görs tillgängliga,
d) redovisa hur prognosmetoderna dokumenteras, samt
e) redovisa insatser och resultat när det gäller att fördjupa analysen.
3. Metoder och modeller ska underhållas och utvecklas så att prognosernas kvalitet förbättras kontinuerligt.
Myndigheten ska redovisa vilka utvecklingsinsatser av metoder och modeller som gjorts.
4. Prognoser avseende statsbudgetens utgifter ska även redovisas realekonomiskt fördelade.
Informationssystemet Hermes
Myndigheten ska senast den 1 februari 2011 till regeringen (Finansdepartementet) redovisa en arbetsplan för Hermes, som ska innehålla aktiviteter med ekonomiska ramar fördelade på teknisk plattform, drift och support. För transaktionsdatabasen och statsredovisningen ska även utvecklingsarbete redovisas.
Myndigheten ska senast den 30 september 2011 till regeringen (Finansdepartementet) lämna en lägesbeskrivning avseende genomförandet av arbetsplanen för Hermes.
Myndigheten ska senast den 15 juni 2011 i en rapport till regeringen (Finansdepartementet) analysera och bedöma behovet av åtgärder för att förbättra svarstiderna i verksamhetsstöden för budgetering och hantering av dokument inom den statliga budgetprocessen (RK Statsbudgetstöd).
Myndigheten ska senast den 15 april 2011 till regeringen (Finansdepartementet) lämna ett underlag med föreslagna utvecklings- och förvaltningsåtgärder för RK Statsbudgetstöd inför 2012. Förslagen ska avse åtgärder som myndigheten anser behövliga.
EU-revision
Myndigheten ska samlat till regeringen (Finansdepartementet) senast den 1 februari 2012 redovisa de årliga revisionsrapporter som ska utarbetas enligt
1. artikel 62 i rådets förordning (EG) 1083/2006 av den 11 juli 2006 om allmänna bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden och Sammanhållningsfonden samt om upphävande av förordning (EG) nr 1260/1999,
2. artikel 61 i rådets förordning (EG) 1198/2006 av den 27 juli 2006 om Europeiska fiskerifonden för programperioden 2007–2013,
3. artikel 7 och 8 i rådets förordning (EG) 1290/2005 av den 21 juni 2005 om finansieringen av den gemensamma jordbrukspolitiken,
4. artikel 32.3 a–c) i Europaparlamentets och rådets beslut 574/2007/EG av den 23 maj 2007 om inrättande av fonden för yttre gränser för perioden 2007–2013 som en del av det allmänna programmet Solidaritet och hantering av migrationsströmmar,
5. artikel 28.3 a–c) i rådets beslut 2007/435/EG av den 25 juni 2007 om inrättande av Europeiska fonden för integration av tredjelandsmedborgare för perioden 2007–2013 som en del av det allmänna programmet Solidaritet och hantering av migrationsströmmar,
6. artikel 30.3 a–c) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 573/2007/EG av den 23 maj 2007 om inrättande av Europeiska flyktingfonden för perioden 2008–2013 som en del av det allmänna programmet Solidaritet och hantering av migrationsströmmar och om upphävande av rådets beslut 2004/904/EG, samt
7. artikel 30.3 a–c) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 575/2007/EG av den 23 maj 2007 om inrättande av Europeiska återvändandefonden för perioden 2008–2013 som en del av det allmänna programmet Solidaritet och hantering av migrationsströmmar.
Prognoser för myndighetens anslag
Myndigheten ska i Hermes redovisa prognoser för anslagsbelastningen för 2011–2015 senast den 19 januari, 23 februari, 5 maj, 1 augusti och 28 oktober 2011. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten.
Stöd till Regeringskansliet
Myndigheten ska redovisa de totala kostnaderna för olika typer av stöd till Regeringskansliet samt hur stor andel av dessa som finansieras med avgifter. Kostnaderna för remisserna ska särredovisas.
Avgiftsbelagd verksamhet
Den sammanlagda omfattningen av undantagen från det ekonomiska målet för den avgiftsbelagda verksamheten ska redovisas och kommenteras.
3 | Uppdrag |
Statsbudgetens utfall
1. Myndigheten ska lämna tidsserier över statsbudgetens utfall i 2011 års budgetstruktur senast den 16 mars 2011.
Rapportering av inkomsttitlar
2. Myndigheten ska efter samråd med Regeringskansliet (Finansdepartementet) och i enlighet med dess behov besluta om och meddela berörda myndigheter de inkomsttitlar och undertitlar som behövs för myndigheternas rapportering av utfall och för den löpande uppföljningen av statsbudgetens inkomster under inkomsttyp 9000, löpande redovisade skatter m.m. Detta innefattar även underhåll av strukturer och fördelningsnycklar för överföring från inkomsttyp 9000 till inkomsttyp 1000.
I samband med budgetårets utgång ska myndigheten nollställa inkomsttyp 9000 och redovisa skatter under inkomsttypen 1000, 7000 och 8000, i enlighet med den uppställning som godkänts av riksdagen.
Prognoser
3. Myndigheten ska fortsätta sitt arbete med att utveckla metoder för att göra prognoser på det finansiella sparandet i staten, ålderspensions- systemet och kommunsektorn.
Kontroll av utbetalningar från välfärdssystemen
4. Myndigheten presenterade i april 2010 resultatet av regeringsuppdraget att utveckla en metod för att utvärdera den utbetalningskontroll som sker i välfärdssystemen och att lämna förslag på vilka myndigheter som ska omfattas av en sådan utvärdering (dnr Fi2009/4747).
Myndigheten ska förvalta och vidareutveckla metoden. Metoden ska utvecklas så att kommuners och arbetslöshetskassors deltagande kan omfattas. Myndigheten ska vidare göra en utvärdering årligen i enlighet med den nya metoden. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden och Migrationsverket ska omfattas av denna utvärdering. Resultatet av utvärderingen ska under en treårsperiod rapporteras årligen med början den 30 april 2011. I slutredovisningen 2013 ska förslag på fortsatt hantering lämnas.
Informationssystemet Hermes
5. Myndigheten ska, efter samråd med Regeringskansliet och i enlighet med dess behov,
a) färdigställa uppgraderingen av e-budget till ny programvara (.net),
b) utveckla en rapport avseende reformer, en rapport till riksdagen samt återställa användargränssnitt i RK Statsbudgetstöd,
c) förbättra viss funktionalitet avseende behörigheter på budgetversioner,
d) medverka i Regeringskansliets översyn av verksamhetsstödet för regleringbrev, samt
e) arbeta med mindre förbättringsåtgärder avseende RK Statsbudgetstöd,
f) påbörja uppgradering av regleringsbrev till ny programvara (.net).
Uppdraget om att leverera en första produktionsgodkänd version (dnr Fi2010/3210) av RK Statsbudgetstöd förlängs, och ska återrapporteras slutligt till regeringen (Finansdepartementet) senast den 31 december 2011. En delrapport ska lämnas senast den 15 april 2011.
Myndigheten ska stödja Regeringskansliet i arbetet med avstämningar i Hermes.
EDP-rapportering
6. Myndigheten ska i nära samarbete med berörda myndigheter och Regeringskansliet (Finansdepartementet) under 2011 utveckla en fullständig balansräkning (ställnings- och transaktionsvärden) för staten som är anpassad till finansräkenskapernas behov. Under 2012 ska arbetet bedrivas i en försöksverksamhet med sikte på att myndigheten i anslutning till utgången av 2012 ska kunna leverera fullständiga uppgifter enligt finansräkenskapernas behov för 2012. Som ett led i detta arbete ska myndigheten senast den 1 juni 2011 i en rapport till regeringen (Finansdepartementet) analysera och bedöma behovet av åtgärder samt presentera alternativa systemlösningar och dess kostnader.
Jämförelser med internationella redovisningsstandarder m.m.
7. Myndigheten ska göra en jämförelse mellan redovisningsregler som tillämpas i årsredovisningen för staten och internationella redovisningsstandarder (IPSAS och IFRS). Myndigheten ska redogöra för väsentliga avvikelser och där det bedöms lämpligt lämna förslag till kompletteringar i syfte att ytterligare utveckla och anpassa redovisningen i staten till internationella standarder. Myndigheten ska översiktligt bedöma de budgetmässiga konsekvenserna av en sådan anpassning. Myndigheten ska även bedöma om anpassningen får konsekvenser för budgetsaldot eller målen för den ekonomiska politiken och hur en sådan anpassning avviker från de principer som tillämpas i nationalräkenskaperna. Inom ramen för uppdraget ska myndigheten också belysa hur redovisningsreglerna har byggts upp och hur annan anslutande information presenteras i årsredovisningen för staten eller motsvarande dokument i några för Sverige relevanta OECD-länder. Graden av anpassning till internationella standarder ska också belysas. Myndigheten ska vidare utreda förutsättningarna och lämpligheten av en anpassning av tillgångsredovisningen i årsredovisningen för staten till de principer som tillämpas i nationalräkenskaperna samt bedöma konsekvenserna av en sådan anpassning. En lägesrapport ska lämnas till regeringen (Finansdepartementet) senast den 15 februari 2012. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Finansdepartementet) senast den 15 december 2012.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
1:3 | Verksamhetsstöd för den statliga budgetprocessen (Ramanslag) |
Disponeras av Ekonomistyrningsverket | 39 885 |
ap.1 | Gemensamma delar Hermes (ram) | 14 110 |
ap.2 | RK Statsbudgetstöd ESV, Hermes (ram) | 16 270 |
ap.2.1 | Finansiella kostnader (ram) | 2 600 |
ap.2.2 | Grunduppdrag (ram) | 8 815 |
ap.2.3 | Övriga uppdrag (ram) | 4 855 |
ap.4 | Statsredovisning, Hermes (ram) | 9 255 |
ap.5 | Transaktionsdatabas, Hermes (ram) | 250 |
Disponeras av Regeringskansliet/Finansdepartementet | 4 600 |
ap.3 | RK Statsbudget RK, Hermes (ram) | 4 600 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Gemensamma delar Hermes
Medlen får användas för kostnader för förvaltning och utveckling av de gemensamma delarna i Hermes efter samråd med Regeringskansliet och i enlighet med dess behov.
ap.2.1 Finansiella kostnader
Medlen får användas för kostnader för räntor och avskrivningar avseende utveckling av RK Statsbudgetstöd.
ap.2.2 Grunduppdrag
Medlen får användas för kostnader enligt regeringsbeslut den 3 juni 2010 (dnr Fi2010/3210).
ap.2.3 Övriga uppdrag
Sammanlagt får högst 4 590 000 kronor användas för uppdragen 5 a–f samt för att ta fram en rapport för bedömning av åtgärder för att förbättra svarstider i RK Statsbudgetstöd, åtgärder avseende uppdrag att anpassa RK Statbudgetstöd till en reformerad budgetlag (dnr Fi2010/5682) samt arbetet med fiktiv information i utvecklings-, test- och utbildningsmiljöerna i RK Statsbudgetstöd.
Kostnaderna för respektive uppdrag ska redovisas till Regeringskansliet (Finansdepartementet) snarast efter genomförandet.
ap.3 RK Statsbudget RK, Hermes
Medlen får användas för Regeringskansliets kostnader för förvaltning och utveckling av RK Statsbudgetstöd.
ap.4 Statsredovisning, Hermes
Medlen får användas för kostnader för förvaltning och utveckling av statsredovisningen i Hermes.
ap.5 Transaktionsdatabas, Hermes
Medlen får användas för kostnader för förvaltning och utveckling av transaktionsdatabasen i Hermes.
1:8 | Ekonomistyrningsverket (Ramanslag) |
Disponeras av Ekonomistyrningsverket | 108 614 |
ap.1 | Ekonomistyrningsverket förvaltning (ram) | 103 614 |
ap.3 | Myndighetsövergripande arbete inom ramen för samverkansuppdraget (ram) | 5 000 |
Disponeras av Regeringskansliet/Finansdepartementet | 0 |
ap.2 | Informationssystemet Hermes del till RK:s disposition (ram) | 0 |
Villkor för anslag 1:8
ap.3 Myndighetsövergripande arbete inom ramen för samverkansuppdraget
Beslut om utbetalning ska tas av Ekonomistyrningsverket efter samråd med referensgruppen för samverkansuppdraget. Regeringskansliet (Finansdepartementet) ska informeras löpande om planering och resursanvändning.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:3 Verksamhetsstöd för den statliga budgetprocessen | |||
ap.1 | 0 | Allt | 0 |
ap.2.1 | 130 | Allt | 0 |
ap.2.2 | 0 | Allt | 0 |
ap.2.3 | 0 | Allt | 0 |
ap.3 | 0 | Allt | 0 |
ap.4 | 0 | Allt | 0 |
ap.5 | 0 | Allt | 0 |
1:8 Ekonomistyrningsverket | |||
ap.1 | 3 108 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Allt | 0 |
ap.3 | 150 | Inget | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:8 Ekonomistyrningsverket | |||
1:8 ap.4 | 1:8 ap.2 | 100 % | |
1:8 ap.5 | 1:8 ap.2 | 100 % | |
1:8 ap.6 | 1:8 ap.2 | 100 % | |
1:8 ap.2 | 1:8 ap.1 | 720 |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2011 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:8 Ekonomistyrningsverket | |
ap.4 | ram |
ap.5 | ram |
ap.6 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:3 Verksamhetsstöd för den statliga budgetprocessen | |||||
ap.3 | 45 000 | 9 000 | 36 000 | 2016 |
Villkor
Bemyndiganderamen avser ekonomiska åtaganden i form av avtal för utveckling och underhåll av informationssystemet Hermes. Fördelningen mellan åren av belopp för åtaganden är indikativ.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 7 kap 1 § budgetlagen) | 40 000 |
Räntekontokredit (enl 7 kap 4 § budgetlagen) | 15 000 |
Övriga kreditramar (enl 7 kap 6 § budgetlagen) |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2011-01-25 | 12 126 |
2011-02-25 | 12 126 |
2011-03-25 | 12 126 |
2011-04-25 | 12 126 |
2011-05-25 | 12 126 |
2011-06-25 | 12 126 |
2011-07-25 | 12 193 |
2011-08-25 | 12 193 |
2011-09-25 | 12 193 |
2011-10-25 | 12 193 |
2011-11-25 | 12 193 |
2011-12-25 | 12 178 |
Summa | 145 899 |
1:3 ap.1 | Gemensamma delar Hermes |
1:3 ap.4 | Statsredovisning, Hermes |
1:3 ap.5 | Transaktionsdatabas, Hermes |
1:3 ap.2.1 | Finansiella kostnader |
1:3 ap.2.2 | Grunduppdrag |
1:3 ap.2.3 | Övriga uppdrag |
1:8 ap.1 | Ekonomistyrningsverket förvaltning |
1:8 ap.3 | Myndighetsövergripande arbete inom ramen för samverkansuppdraget |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Ekonomisk styrning | -6 151 | 650 | 16 749 | 16 400 | 349 | -5 152 |
Administrativa system | 4 565 | 1 900 | 11 000 | 12 118 | -1 118 | 5 347 |
Tjänsteexport | 2 492 | -300 | 350 | 571 | -221 | 1 971 |
Summa | 906 | 2 250 | 28 099 | 29 089 | -990 | 2 166 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Offenligrättslig verksamhet | |||||||
Landstingsavtal | 2811 | 0 | 0 | 2 188 | 0 | 2 188 | 2 188 |
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning. Om en avgiftssättning, enligt myndigheten, motverkar syftet med en verksamhet inom områdena Prognoser och Ekonomisk styrning, får i enskilda fall principen om full kostnadstäckning frångås.
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Informationssystemet Hermes
Överskottet av Hermesavgiften får användas för att ta fram en produktionsgodkänd version av Hermes i enlighet med regeringsbeslut den 3 juni 2010 (dnr Fi2010/3210).
Statlig inköpssamordning
Överlåtelse av inköpssamordningens tillgångar och skulder till Kammarkollegiet ska ske till bokfört värde enligt 5 kap. 5 och 8 §§ förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.
Hyresintäkter för landstingsavtalen
Hyresintäkterna för landstingsavtalen betalas in på statens centralkonto och redovisas under inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.
Avgifter
Följande avgifter bestäms av regeringen:
- avgifter för samråd enligt 5 § förordningen (1994:1261) om statliga myndigheters redovisningssystem,
- avgifter för samråd enligt 7 § avgiftsförordningen (1992:191), och
- avgifter för samråd enligt 4 § förordningen (2001:17) om förrättningsavgifter för vissa besiktningsorgan på fordonsområdet.
Storleken på övriga avgifter bestäms av myndigheten, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen. Avgiftsintäkterna disponeras av myndigheten.
6.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Myndigheten får ta emot bidrag från statliga finansiärer. Bidragsinkomsterna disponeras av myndigheten.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Myndigheten undantas från kravet enligt 9 § förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap på att redovisa en värdering och analys baserad på resultatet av arbetet med risk- och sårbarhetsanalys.
Arvode till extern ordförande i redovisningsrådet ska utgå med 40 000 kronor per år och till ledamot med 19 000 kronor per år. Arvode till ledamot i internrevisionsrådet ska utgå med 19 000 kronor per år.