
Valhallavägen 199
10525 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2011 för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Sidas uppgifter framgår av förordningen (2010:1080) med instruktion för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete.
Under 2011 ska Sida särskilt prioritera att förbättra sin bidragshantering, inklusive i de delar som rör riskhantering och statistik.
Det är vidare av största vikt att Sida kommer i ekonomisk balans senast 2012 samt att myndigheten säkerställer en god intern styrning och kontroll.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Regeringens tre tematiska prioriteringar
Sida ska redovisa hur regeringens tre tematiska prioriteringar (demokrati och mänskliga rättigheter, miljö och klimat samt främjande av jämställdhet och kvinnors roll i utvecklingen) har fått genomslag i myndighetens verksamhet.
Biståndseffektivitet
I arbetet för ökad biståndseffektivitet i enlighet med Parisdeklarationen och Handlingsplanen från Accra ska Sida särskilt främja stärkt resultatorientering, ökad transparens och förbättrade förutsättningar för ansvarsutkrävande såväl i dialogen med samarbetspartners som i myndighetens eget arbete.
Sida ska vidare öka insatsernas genomsnittliga storlek och längd. Det totala antalet insatser ska minska. Större insatser ska kompletteras med strategiska mindre insatser av katalytisk karaktär.
Redovisning av vissa kostnader m.m.
Sida ska redovisa:
- kostnader för utvecklingssamarbetets omfattning och inriktning, inklusive de 20 största samarbetsländerna,
- kostnader per anslagspost, region och land,
- kostnader per huvudsektor (enligt Sidas klassificeringssystem), region och land,
- totalt bidrag till civilsamhällesorganisationer samt bidrag genom svenska civilsamhällesorganisationer med ramavtal med Sida,
- kostnader som har belastat anslaget 1:1 Biståndsverksamhet till följd av det finansiella villkoret att Sida får finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar samt revisioner,
- kostnader för Sidas egen informations- och kommunikationsverksamhet som har belastat utgiftsområde 7, anslag 1:1 Biståndsverksamhet, anslagspost 27,
- förvaltningskostnader för utvecklingssamarbetet totalt samt per biståndsform, huvudsektor och strategistyrd verksamhet. Sida ska analysera och redovisa myndighetens slutsatser utifrån resultatet,
- antal huvudsektorer i samarbetet med länder och regioner,
- utbetalade bidrag till multilaterala utvecklingsorganisationer i enlighet med riktlinjer för ansvarsfördelning för det svenska multilaterala utvecklingssamarbetet (UF2009/24919/MU); rapporteringen ska ske två gånger per år, senast den 1 mars samt den 15 september 2011,
- analysera och kommentera kostnader för Sidas Östersjöteam; redovisningen ska ske per sektor, land samt per samarbetspartner (civilsamhällesorganisationer, statliga myndigheter, regioner/kommuner och länsstyrelser).
Utgiftsprognoser 2011-2015 samt särskild rapportering avseende Sidas förvaltningsanslag
Sida ska redovisa prognoser för 2011–2015 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska analyseras och kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket (ESV) vid följande datum 2011: 19 januari, 23 februari, 5 maj, 1 augusti och 28 oktober.
När det gäller anslaget 1:2 Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) ska Sida särskilt redovisa och kommentera anslagsutveckling och prognos. Utöver de datum för återrapportering som nämns ovan ska Sida rapportera denna del även vid följande tidpunkter 2011: 25 mars, 19 april, 17 juni, 22 augusti, 23 september, 21 november och 21 december.
2 | Organisationsstyrning |
Administration av vissa ambassader
Sida ska ansvara för administrationen av ambassaderna i Chisinau, Kigali, La Paz, Monrovia, Ouagadougou, Phnom Penh, Pristina, Tbilisi och Tirana.
3 | Uppdrag |
Ämnesfokusering
Sida ska senast den 30 juni 2011 presentera förslag med konsekvensanalys på hur verksamheten kan koncentreras till färre sektorer/delar av sektorer.
Landfokusering
Sida ska fasa ut utvecklingssamarbetet med Burundi, Sierra Leone och Östtimor. Sida ska ersätta nuvarande strategier med en utfasningsplan senast den 1 juli 2011. Inga utbetalningar får ske till Burundi och Sierra Leone efter den 31 december 2012 och till Östtimor efter den 31 december 2013.
Samarbetsstrategier
Under 2011 ska bilaterala samarbetsstrategier utarbetas för Zambia, Sudan, Tanzania samt Västbanken/Gaza. Sida ska senast den 31 mars 2011 till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) inkomma med bedömningsunderlag för dessa länder och områden. Bedömningsunderlaget ska utarbetas i enlighet med Riktlinjer för samarbetsstrategier (UF2009/90457/USTYR).
Samarbetsstrategierna för Mali och Burkina Faso (UD2004/24834/AF), Etiopien (UD2003/229/AF), Kambodja (UD2008/10263/ASO) förlängs att gälla till dess att beslut fattats av regeringen om nya strategier.
Förhållningssättet för Somalia (UF2009/49469/AF) förlängs att gälla till dess att beslut fattats av regeringen om nytt förhållningssätt.
Ekonomi, organisation och verksamhet
Sida ska den 30 juni 2011 redovisa vilka åtgärder myndigheten har vidtagit för att komma till rätta med de ekonomiska, organisatoriska och verksamhetsmässiga problem som tidigare uppmärksammats. Redovisningen ska bl.a. innehålla hur myndigheten säkerställer väl fungerande system för intern styrning och kontroll, ekonomisk planering och uppföljning samt för mål och resultatstyrning som tillämpas i hela organisationen.
Sveriges politik för global utveckling
Sida ska senast den 31 december 2011 redovisa hur myndigheten inom ramen för den egna verksamheten och i samarbete med andra aktörer bidrar till genomförandet av Sveriges politik för global utveckling. Redovisningen ska särskilt fokusera på arbetsformer och metoder och ska, där det är relevant, relatera till de globala utmaningarna i regeringens skrivelse 2007/08:89 samt regeringens skrivelse 2009/10:129.
Strategi för särskilda insatser för demokratisering och yttrandefrihet
Sida ska i sin årliga rapport om genomförandet av strategin för särskilda insatser för demokratisering och yttrandefrihet 2009-2011 (UF2008/27888/UP) även redovisa myndighetens bedömning av arbetsformer för strategins genomförande.
Samarbete i Östersjöområdet
Sida ska senast den 30 april 2011, till Tillväxtverket, redovisa hur myndigheten bidragit till att sprida erfarenheter och kunnande om EU:s territoriella samarbetsprogram i Östersjöområdet.
Stöd för återinträde på svenska arbetsmarknaden
Sida ska i samband med årsredovisningen 2011 redovisa hur många som omfattats av stöd för återinträde på den svenska arbetsmarknaden, under hur lång tid samt med vilket belopp. Vidare ska Sida redovisa om stödet bidragit till återinträde på den svenska arbetsmarknaden och om anställningen haft koppling till internationellt utvecklingssamarbete.
Utnyttjande av anslagsposter
Sida ska senast den 31 mars 2011 föreslå åtgärder som leder till ett effektivare utnyttjande av de anslagsposter under anslagen 1:1 och 2:1 som Sida beslutar om, med bibehållen eller ökad kvalitet och flexibilitet i användningen.
Livsmedelstrygghet och jordbruk
Sida ska senast den 15 april 2011 redovisa en analys av sina erfarenheter av insatser inom livsmedelstrygghet och jordbruk. Analysen bör främst fokusera på insatser för produktivitetsökningar i jordbruket inklusive på satsningar på bioteknologi.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
1:1 | Biståndsverksamhet (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 27 669 278 |
ap.1 | Humanitära insatser och konflikthantering (ram) | 2 705 000 |
ap.2 | Informations- och kommunikationsverksamhet (ram) | 96 300 |
ap.5 | Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället (ram) | 1 497 700 |
ap.6 | Asien (ram) | 1 524 000 |
ap.7 | Latinamerika (ram) | 567 000 |
ap.9 | Afrika (ram) | 5 498 000 |
ap.17 | Mellanöstern och Nordafrika (ram) | 550 000 |
ap.21 | Globala ämnesstrategiska utvecklingsinsatser (ram) | 1 408 500 |
ap.22 | Särskilda insatser för demokratisering och yttrandefrihet (ram) | 150 000 |
ap.23 | Miljölån (ram) | 250 000 |
ap.24 | Kapacitetsutveckling och samverkan (ram) | 680 000 |
ap.25 | Särskilt demokratistöd genom svenska partianknutna organisationer(PAO) (ram) | 75 000 |
ap.26 | Östeuropa och Centralasien (ram) | 0 |
ap.26.1 | Östeuropa och Centralasien, ODA-länder (ram) | 0 |
ap.26.2 | Östeuropa och Centralasien, icke ODA-länder (ram) | 0 |
ap.32 | Forskningssamarbete (ram) | 550 000 |
ap.33 | U-krediter (ram) | 0 |
ap.27 | Internationella finansieringsinstitutioner (ram) | 3 168 826 |
ap.34 | Europeiska utvecklingsfonden (ram) | 1 068 600 |
ap.35 | FN:s ekonomiska och sociala verksamhet (ram) | 3 509 000 |
ap.35.1 | Basbudgetstöd till FN:s ekonomiska och sociala verksamhet (ram) | 3 449 000 |
ap.35.2 | Övrigt stöd till FN-relaterad verksamhet (ram) | 60 000 |
ap.36 | Konflikthantering (ram) | 319 000 |
ap.37 | Organisations- och temastöd (ram) | 3 825 352 |
ap.38 | Ekonomiska program (ram) | 227 000 |
ap.39 | Östeuropa och Centralasien, icke ODA-länder (ram) | 0 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Humanitära insatser och konflikthantering
Generella villkor för anslagsposterna:
ap.1 | ap.2 | ap.5 | ap.6 | ap.7 | ap.9 | ap.17 | ap.21 |
ap.22 | ap.23 | ap.24 | ap.25 | ap.26.1 | ap.26.2 | ap.32 | ap.33 |
- Medel under anslaget 1:1 Biståndsverksamhet får endast användas i enlighet med OECD:s biståndskommitté DAC:s riktlinjer för vad som kan klassificeras som utvecklingssamarbete. Stöd får endast lämnas till länder som av DAC definieras som utvecklingsländer. Undantag får dock göras i fråga om humanitärt bistånd i Ryssland i anslutning till den väpnade konflikten i Tjetjenien och Internationella rödakorskommitténs regionala delegationer. Undantag får även göras, när så bedöms vara väl motiverat, för insatser till stöd genom svenska partianknutna organisationer till demokratiuppbyggnad i länder som av DAC inte definieras som utvecklingssamarbete. Undantag från att medel endast får användas i enlighet med DAC:s riktlinjer om utvecklingssamarbete görs för anslagsposten 26.2 Östeuropa och Centraleuropa, icke ODA-länder.
- För en ökad flexibilitet inom ramen för det totala strategibeloppet medges Sida att inom ramen för beslutad anslagspost överstiga alternativt understiga årligt beslutat strategibelopp för land eller region med 10 procent. I det fall avsteg från ovan behöver göras ska samråd ske med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
- Ca 445 000 000 kronor ska användas för insatser inom det bilaterala och regionala forskningssamarbetet.
- Utbetalningar ska ske i takt med att medelsbehov uppstår inom ramen för ingångna avtal och fattade beslut.
- Sida ska undvika att teckna större och/eller längre avtal mot slutet av en strategiperiod. Målet är att minst 50 respektive 75 procent av nuvarande årsvolym ska vara ointecknad 2 respektive 3 år efter det att strategin löper ut. I de fall avsteg från ovan behöver göras ska samråd ske mellan Sida och Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
- Sida får utan regeringens medgivande fatta beslut om högst 50 000 000 kronor per insats. För beslut i enlighet med regeringsbeslut om strategistyrd verksamhet krävs inte regeringens medgivande. Även för anslagspost 5, anslagspost 32, samt beträffande stöd till Svenska Röda Korset under anslagspost 1, får Sida fatta beslut oavsett ovanstående beloppsgräns.
- Sida får ikläda staten betalningsansvar i form av statliga garantier som inklusive tidigare gjorda åtaganden uppgår till ett belopp av högst 10 000 000 000 kronor. Garantigivningen innefattar utställda biståndsgarantier för u-krediter och fristående garantier samt garantier inom systemet för finansiering av utvecklingslån och garantier.
- Kostnader för finansiering av utvecklingslån och garantier finansieras från anslagsposterna 6, 7, 9, 17. Sida kan med eget yttrande hänskjuta ärenden om utvecklingslån till regeringens prövning. Återbetalningar på enligt äldre villkor lämnade bistånds- och villkorskrediter ska redovisas mot inkomsttitel 4526, Återbetalning av övriga lån. Erhållen ränta ska redovisas mot inkomsttitel 2394, Övriga ränteinkomster.
- Sida får finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar samt revisioner inom respektive anslagspost.
- Valobservatörsinsatser med deltagande av svenskar finansieras över anslagsposterna 6, 7, 9, 17. Regeringsbeslut för ändamålet ska fattas i varje enskilt fall. Rekrytering och utbildning inför viss insats kan dock initieras efter överenskommelse med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) i avvaktan på regeringsbeslut.
- I de länder där FN enats om ett gemensamt landprogram ska multibi-stöd till FN endast förekomma inom ramen för detta program, med undantag för humanitära insatser. Avsteg från denna princip medges i undantagsfall och efter samråd med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
- Organisation som beviljas bidrag ska på begäran ge Riksrevisionen tillfälle att granska hur bidrag används av mottagaren och därvid lämna de uppgifter som behövs för granskningen. Granskning av verksamhet med annat land eller mellanstatlig organisation som huvudman ska ske i enlighet med avtal. Sådana avtal ska innehålla bestämmelser som reglerar uppföljning, utvärdering och revision av verksamhet eller verksamhetsområde.
- Med anledning av pågående översyn i frågan om överföring av biståndsmedel genom vissa fonder ska Sida tills vidare undvika att fatta beslut om nya ekonomiska åtaganden i utländska fonder, bolag och andra icke-statliga och mellanstatliga institutioner som används för att kanalisera bistånd. Undantag från denna restriktion gäller fonder och andra juridiska institutioner under Världsbanken, International Finance Corporation (IFC), European Investment Bank (EIB), European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), Asian Development Bank (AsDB), African Development Bank (AfDB), Interamerican Development Bank (IDB), International Fund for Agricultural Development (IFAD), FN, Nordiska investeringsbanken, Nordic Development Fund, fonder skapade för global givarsamordning där fonden inte bedriver affärsverksamhet, t.ex. Globala fonden, samt mindre icke-statliga och icke-vinstdrivande institutioner som bedriver verksamhet som är allmännyttig (civilsamhällesorganisationer) samt Nordiska Miljöfinansieringsbolaget (NEFCO).
Generella villkor för anslagsposterna:
ap. 27 | ap.34 | ap35.1 | ap. 35.2 | ap.36 | ap.37 | ap.38 | ap. 39 |
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet.
Medel under anslaget 1:1 Biståndsverksamhet får endast användas i enlighet med OECD:s biståndskommitté DAC:s riktlinjer för vad som kan klassificeras som utvecklingssamarbete. Stöd får endast lämnas till länder som av DAC definieras som utvecklingsländer.
Undantag från att medel endast får användas i enlighet med DAC:s riktlinjer om utvecklingssamarbete görs för anslagsposten 39 Östeuropa och Centraleuropa, icke ODA-länder.
ap.1 Humanitära insatser och konflikthantering
Medlen avseende humanitära insatser ska användas i enlighet med strategin för Sidas humanitära bistånd 2008-2010 (UD2007/47656/SP). Denna strategi ska fortsätta gälla tills dess att beslut fattats av regeringen om ny strategi. Även insatser i Östeuropa får finansieras under anslagsposten.
Högst 200 000 000 kronor får användas för insatser avseende konfliktrelaterad verksamhet. Medel för denna verksamhet ska användas i enlighet med policyn för säkerhet och utveckling samt regeringsbeslut om interimistisk styrning av Sidas anslagsposter (UD2007/43979/USTYR). En utgångspunkt för dessa insatser är att de ska präglas av snabbhet och flexibilitet. Samråd kring planerade insatser ska ske mellan Sida och Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
ap.2 Informations- och kommunikationsverksamhet
Medlen ska användas i enlighet med strategin för informations- och kommunikationsverksamhet, inklusive genom organisationer i det civila samhället, 2010-2014 (UD/2008/35922/USTYR). Sida får högst använda 27 000 000 kronor för sin egen informations- och kommunikationsverksamhet.
ap.5 Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället
Medlen ska användas i enlighet med strategin för stöd genom svenska organisationer i det civila samhället 2010-2014 (UF2009/28632/UP).
Minst 200 000 000 kronor ska avse stöd till barn och ungdomars rätt till hälsa och till utbildning. För detta ändamål kan vid behov även stöd genom internationella CSO-aktörer komma ifråga.
ap.6 Asien
Medlen ska användas i enlighet med gällande samarbetsstrategier eller motsvarande.
ap.7 Latinamerika
Medlen ska användas i enlighet med gällande samarbetsstrategier eller motsvarande.
ap.9 Afrika
Medlen ska användas i enlighet med gällande samarbetsstrategier eller motsvarande.
Av medlen får högst 300 000 000 kronor avsättas till regionala hiv och aids-insatser och insatser inom ramen för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, inkusive HBT-personers rättigheter.
ap.17 Mellanöstern och Nordafrika
Medlen ska användas i enlighet med gällande samarbetsstrategier eller motsvarande.
ap.21 Globala ämnesstrategiska utvecklingsinsatser
Av medlen ska Sida bereda och besluta om bidrag om sammanlagt högst 30 500 000 kronor till följande organisationer:
Organisation: | Med belopp om högst: |
Svenska FN-förbundet | 2 000 000 |
International Center for Transitional Justice (ICTJ) | 5 000 000 |
International Legal Assistance Consortium (ILAC) | 9 000 000 |
International Rehabilitation Council for Torture (ICRT) | 2 000 000 |
Small Arms Survey (SAS) | 1 000 000 |
Geneva International Center for Humanitarian Demining(GICHD) | 4 000 000 |
Landmine Monitor (LM) | 200 000 |
Afghanistan Analysts Network | 3 300 000 |
United Nations Industrial Development Organization | 4 000 000 |
Övriga medel ska användas i enlighet med strategin för stöd till globala utvecklingsinsatser 2008-2010 (UD2007/47594/USTYR). Denna strategi ska fortsätta gälla tills dess att beslut fattats av regeringen om ny strategi.
Minst 126 500 000 kronor ska avse stöd till insatser för fred och säkerhet, inklusive de insatser inom området fred och säkerhet som specificeras i ovan tabell.
ap.22 Särskilda insatser för demokratisering och yttrandefrihet
Medlen ska användas i enlighet med strategin för särskilda insatser för demokratisering och yttrandefrihet 2009-2011 (UF2008/27888/UP).
ap.23 Miljölån
Medlen ska användas i enlighet med strategin för finansiering av utvecklingslån och garantier avseende miljöåtgärder(miljölån) (UF2009/27922/USTYR).
ap.24 Kapacitetsutveckling och samverkan
Medlen ska användas i enlighet med strategin för kapacitetsutveckling och samverkan 2011-2013 (UF2010/46581/USTYR). Inom ramen för detta ska medel avsättas för ett praktikantprogram med verksamhet under 2011.
Medlen får användas för att stödja återinträdet på den svenska arbetsmarknaden för återvändande personal som har deltagit i Sidas resursbasprogram. Bidraget ska inte överstiga nivån för svensk arbetslöshetsersättning. I enlighet med avtal mellan berörda arbetsmarknadsparter ska denna typ av anställning inte ge anställningstrygghet och anställningstiden ska vara högst fem månader.
ap.25 Särskilt demokratistöd genom svenska partianknutna organisationer(PAO)
Medlen ska användas i enlighet med strategin för särskilt demokratistöd genom svenska partianknutna organisationer 2011-2015 (UF2010/34078/UP), som fasas in under 2011.
Gällande avtal mellan Sida och svenska partianknutna organisationer ska förlängas för att omfatta verksamhet under 2011.
ap.26.1 Östeuropa och Centralasien, ODA-länder
Medlen ska användas i enlighet med tidigare samarbetsstrategier eller motsvarande.
ap.26.2 Östeuropa och Centralasien, icke ODA-länder
Medlen ska användas i enlighet med tidigare samarbetsstrategier eller motsvarande.
ap.27 Internationella finansieringsinstitutioner
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet om inte annat departement anges).
Regeringskansliet (Finansdepartementet) beslutar om högst 10 000 000 kronor för stöd till Internationella valutafondens lånefaciliteter för låginkomstländer med faktiska eller potentiella betalningsbalansproblem; insatsen är del av ett femårigt åtagande 2010-2014 som kommer att betalas ut i fem lika stora delar och totalt uppgå till 50 000 000 kronor.
Nedan redovisas tilldelade anslagsmedel för 2011 fördelade på organisation (beräknat belopp i kronor).
Världsbanksgruppen (IDA) | 2 080 105 000 |
Regionala utvecklingsbanker | 813 721 000 |
Afrikanska utvecklingsfonden | 675 000 000 |
Afrikanska utvecklingsbanken | 60 000 000 |
Asiatiska utvecklingsfonden | 47 431 000 |
Asiatiska utvecklingsbanken | 19 000 000 |
Interamerikanska utvecklingsbanken | 12 290 000 |
Övriga utvecklingsbanker och fonder | 265 000 000 |
Nordiska utvecklingsfonden | 145 000 000 |
Internationella jordbruksfonden | 120 000 000 |
Medel från anslagsposten får utbetalas till Riksgäldskontoret för att täcka statens kostnader vid eventuella infrianden av garantier till följande internationella finansieringsinstitutioner: Världsbanken (IBRD), Multilaterala investeringsorganet (MIGA), Asiatiska utvecklingsbanken (AsDB), Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB) och Interamerikanska utvecklingsbanken (IDB).
ap.32 Forskningssamarbete
Medlen ska användas i enlighet med strategin för Sidas stöd till forskningssamarbete 2010-2014 (UF2009/75123/UP).
Av medlen ska minst 75 000 000 kronor avse forskning om sjukdomar som främst drabbar fattiga barn och minst 25 000 000 kronor ska avse forskning om framtida livsmedelsförsörjning.
ap.34 Europeiska utvecklingsfonden
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Under anslagsposten utbetalas medel till Europeiska utvecklingsfonden (EUF). Fonden förvaltas av Europeiska kommissionen och Europeiska investeringsbanken (EIB). Medel från anslagsposten får också utbetalas till eventuella kostnader för riskreservationer för, och kostnader vid eventuella infrianden av, de garantier som svenska staten utfärdar med anledning av Cotonou-avtalet och Lomé IV Bis, samt administrativa kostnader som uppstår i samband med riskhanteringen.
ap.35.1 Basbudgetstöd till FN:s ekonomiska och sociala verksamhet
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) får ingå överenskommelse med fonder och program inom FN-systemet om det svenska bidragets inriktning samt om utbetalning av bidraget.
Nedan redovisas tilldelade anslagsmedel för 2011 fördelade på organisationer (beräknat belopp).
UNDP | 689 000 000 |
UNHCR | 613 000 000 |
UNICEF | 480 000 000 |
WFP | 556 500 000 |
UNFPA | 445 500 000 |
UNRWA | 282 000 000 |
UNAIDS | 266 000 000 |
UNCDF | 35 000 000 |
UNODC | 45 000 000 |
UN Women (f d UNIFEM) | 26 000 000 |
UN HABITAT | 11 000 000 |
ap.35.2 Övrigt stöd till FN-relaterad verksamhet
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Medel under anslagsposten avser stöd för FN:s reformarbete. Medlen får användas till uppföljning och genomförande av reforminitiativ som syftar till reformering av FN-systemets verksamhet inom det ekonomiska och sociala området och till individuella FN-organs pågående reformerings- och effektiviseringsprocesser.
ap.36 Konflikthantering
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Medel för konflikthantering inom ramen för främjande av den globala säkerheten får användas för finansiellt stöd till verksamhet och initiativ på området civil konflikthantering, underlättande av fredsprocesser, säkerhetsfrämjande insatser inklusive genom främjandet av de mänskliga rättigheterna, insatser för säkerhetssektorreformer samt genomförande av FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet och Sveriges nationella handlingsplan på området. Särskild vikt ska läggas vid direkt och praktiskt arbete med konfliktlösning. Vidare får medlen användas till konfliktförebyggande- och krishanteringsinsatser inom ramen för FN, EU, OSSE och andra regionala, mellanstatliga och enskilda organisationer eller andra institutioner och nätverk. Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ska verka för en fördjupad dialog med dessa institutioner om prioriteringar för verksamhetens inriktning. Inom ramen för de villkor som anges för anslagsposten får Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ingå överenskommelser om det svenska bidragets inriktning och därtill relaterade projekt.
Högst 60 000 000 kronor avser icke-öronmärkt bidrag till den tematiska fonden för krisförebyggande (BCPR) inom FN:s utvecklingsprogram (UNDP).
Högst 60 000 000 kronor avser bidrag till FN:s fredsbyggande fond (PBF).
ap.37 Organisations- och temastöd
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet om inte annat departement anges).
Medlen under anslagsposten avser organisations- och temastöd i enlighet med regeringens prioriteringar och tillämpliga policyer, bl.a. inom nedanstående områden. Regeringskansliet får ingå överenskommelser om det svenska bidragets inriktning och därtill relaterade insatser.
Demokratisk utveckling och mänskliga rättigheter
Medlen avser insatser som bidrar till demokratisk utveckling och respekten för de mänskliga rättigheterna. I enlighet med policyn för demokratisk utveckling och mänskliga rättigheter inom svenskt utvecklingssamarbete kan medlen användas för organisationsstöd; stöd till insatser som ökar respekten för de mänskliga rättigheterna, bidrar till mellanstatlig dialog om demokrati och mänskliga rättigheter samt tillförsäkrar deltagandet av alla grupper i demokratiska processer.
Högst 64 600 000 kronor avser basbudgetstöd samt ersättning i enlighet med gällande värdlandsavtal för Internationella institutet för demokrati och fria val (IDEA). I detta ingår kostnader avseende hyresavtal gällande kanslilokaler.
Miljö och klimat
Medlen avser insatser för miljö och klimat. I enlighet med policyn för miljö och klimatfrågor inom svenskt utvecklingssamarbete kan medlen användas för stöd till organisationer, fonder och sekretariat, kapacitetshöjande insatser för utvecklingsländer samt insatser för att främja ett ökat deltagande från utvecklingsländer vid multilaterala förhandlingar i miljöfrågor. Medlen kan även användas för insatser av policyskapande och katalytisk karaktär inom områdena klimatförändringar, energi, miljö och säkerhet samt vatten.
Högst 254 705 000 kronor avser Sveriges bidrag till Globala miljöfonden (GEF) utifrån tidigare gjorda åtaganden inom ramen för påfyllnadsförhandlingar.
Högst 11 000 000 kronor avser Sveriges bidrag till den multilaterala fonden i Montrealprotokollet om ämnen som bryter ned ozonskiktet.
Högst 100 000 000 kronor avser bidrag till Clean Technology Fund som etablerats vid Världsbanken för investeringar i utvecklingsländer som leder till minskade utsläpp av växthusgaser.
Högst 585 000 000 kronor avser bidrag under regeringens klimatsatsning för insatser under de mekanismer som etablerats under FN:s klimatkonvention och/eller dess Kyotoprotokoll eller för andra multilaterala insatser som syftar till att stärka utvecklingsländernas möjlighet att anpassa sig till klimatförändringar, men också att bidra till utvecklingsländernas åtgärder för att begränsa sin klimatpåverkan.
Högst 40 000 000 kronor avser bidrag under regeringens klimatsatsning för insatser inom det katastrofförebyggande området med syfte att stödja genomförandet av Hyogo Framework for Action 2005-2015 (HFA).
Högst 7 000 000 kronor avser stöd till Global Water Partnership Organisation (GWPO).
Bidrag om högst 20 500 000 kronor beslutas av Regeringskansliet (Miljödepartementet) för insatser för att främja utvecklingsländernas möjligheter att genomföra miljö- och klimatkonventioner, tillhörande protokoll och globala överenskommelser samt att delta i relaterade förhandlingar. Medlen kan även användas för multilaterala insatser för uppföljning av Agenda 21 och Johannesburgstoppmötet, bl.a. inom ramen för FN:s kommission för hållbar utveckling (CSD) och för att främja FN:s miljöprograms (UNEP) utvecklingssamarbete. Samtliga insatser ska kunna klassificeras som bistånd enligt OECD/DAC:s riktlinjer. Miljödepartementet ska rapportera till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) om medlens användning senast den 31 januari 2012.
Jämställdhet och kvinnors roll i utveckling
I enlighet med policyn för jämställdhet och kvinnors rättigheter och roll inom utvecklingssamarbetet får medlen användas för stöd till organisationer eller nätverk för jämställdhetsfrämjande insatser inom områdena kvinnors ekonomiska aktörskap och arbetsvillkor; sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR); kvinnors politiska deltagande och inflytande samt kvinnor och säkerhet, inklusive bekämpning av könsrelaterat våld och arbetet mot människohandel. Medlen kan även användas för uppföljning av Världsbankens Gender Action Plan.
Ekonomisk tillväxt, inklusive handel
Medlen avser insatser för ekonomisk tillväxt, inklusive handel och ska användas i enlighet med policyn för ekonomisk tillväxt inom utvecklingssamarbetet. Handelsstöd ska utformas i enlighet med regeringens riktlinjer för svenskt handelsrelaterat utveckingssamarbete.
a) handel
Medlen avser handelsrelaterad biståndsverksamhet för att främja i första hand de fattigaste ländernas möjligheter att dra nytta av internationell handel och investeringar. Detta inkluderar utvecklingsländernas deltagande i och tillträde till Världshandelsorganisationen (WTO) liksom ansträngningar för att åstadkomma god samhällsstyrning och korruptionsbekämpning för ett fördelaktigt ekonomiskt klimat.
Stöd ska utformas i enlighet med regeringens riktlinjer för svenskt handelsrelaterat utvecklingssamarbete i avvaktan på att regeringen fastställer en policy om handelsrelaterat utvecklingssamarbete. Medlen kan t.ex. avse stöd till världshandelsorganisationen WTO:s kapacitetsuppbyggnadsfond, Advisory Centre on WTO Law (ACWL), FN:s konferens om handel och utveckling (UNCTAD) samt till fortsatt finansiering för kontaktpunkten för export från utvecklingsländer (Open Trade Gate Sweden). Medlen får även användas för projekt som verkställs av enskilda organisationer eller nätverk.
b) företagens samhällsansvar
Medlen avser insatser till stöd för utveckling av företagens samhällsansvar som sker i enlighet med FN:s Global Compact och OECD:s riktlinjer, multilateralt arbete kring mänskliga rättigheter och företag samt till pilotprojekt av strategisk karaktär. Medlen ska vara avsedda för insatser vad gäller företagens samhällsansvar (främjande av mänskliga rättigheter, grundläggande arbetsvillkor, miljöhänsyn och korruptionsbekämpning) i utvecklingsländer. Medlen kan även användas för projekt som verkställs av internationella enskilda organisationer.
c) övriga insatser för ekonomisk tillväxt
Högst 250 000 000 kronor avser kapitaltillskott till det statligt ägda bolaget Swedfund International AB, varav minst 200 miljoner kronor ska avse investeringar i Afrika.
Högst 200 000 000 kronor avser åtgärder för att stärka livsmedelsförsörjningen, stödja ökad produktion och minska risken för undernäring och svält bl.a. till följd av klimatförändringar.
Hiv och aids och smittsamma sjukdomar
Medlen avser insatser mot smittsamma sjukdomar inklusive hiv och aids. Medlen kan användas för ytterligare stöd till FN-organ som arbetar mot smittsamma sjukdomar och hiv och aids, Globala fondens arbete, rent bilaterala insatser, insatser för information och kommunikation, stöd för forskning samt övriga insatser för att stärka det förebyggande arbetet och mildra konsekvenserna av hiv och aids.
a) hiv och aids
Medlen ska avändas i enighet med policyn för Svergies internationella hiv och aidsarbete.
Högst 700 000 000 kronor avser Sveriges basbidrag till Globala fonden mot aids, tuberkulos och malaria (GFATM). Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) får ingå överenskommelse med Världsbanken om utbetalning av det svenska bidraget till Globala fonden.
b) smittsamma sjukdomar
Högst 20 000 000 kronor avser Sveriges bidrag till internationella finansieringsfaciliteten för immunisering, IFFIm.
Humanitärt bistånd
Medlen avser insatser inom ramen för humanitärt bistånd. I enlighet med policyn för Sveriges humanitära bistånd kan medlen användas för stöd till FN:s, Rödakors- och Rödahalvmånerörelsens samt internationella och mellanstatliga enskilda organisationers humanitära verksamhet.
Högst 45 000 000 kronor avser Sveriges bidrag till Internationella rödakorskommitténs (ICRC) reguljära budget.
Högst 120 000 000 kronor avser Sveriges kärnbidrag till FN:s kontor för humanitär samordning (OCHA).
Högst 11 000 000 kronor avser Sveriges bidrag till den verksamhet i sekretariatet för FN:s internationella strategi för naturkatastrofförebyggande, ISDR, som avser utvecklingsländer.
Högst 3 500 000 kronor avser Sveriges uttaxerade avgift till Internationella migrationsorganisationen (IOM).
Högst 465 000 000 kronor avser bidrag till FN:s fond för katastrofbistånd (CERF).
Övrigt organisationsstöd
Högst 7 000 000 kronor avser stöd till Norske Röde Kors United World College.
Högst 8 000 000 kronor avser stöd till Dag Hammarskjölds minnesfond.
Högst 1 000 000 kronor avser stöd till samarbetet inom Multilateral Organisations Performance Assessment Network (MOPAN).
ap.38 Ekonomiska program
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Medlen under anslagsposten avser skuldlättnader. Medlen får användas för att finansiera Sveriges internationella åtaganden för skuldlättnader, kompensationsanspråk från Exportkreditnämnden (EKN) med anledning av skuldavskrivningar vilka överenskommits i Parisklubben samt kapacitetshöjande insatser inom området stöd till ekonomiska reformer samt skuldhantering.
Stöd ska utformas i enlighet med de riktlinjer för stöd till ekonomiska reformer och skuldlättnader som fastställts av regeringen den 28 oktober 1999.
ap.39 Östeuropa och Centralasien, icke ODA-länder
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
1:2 | Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 946 110 |
ap.1 | Sida (ram) | 946 110 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Sida
Av medlen får 20 300 000 kronor endast användas för stöd till icke ODA-länder, varav högst 15 300 000 kronor får användas för Sidas Östersjöteam och 5 000 000 kronor avser samarbetet med Ryssland.
2:1 | Reformsamarbete i Östeuropa (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 1 262 313 |
ap.6 | Reformsamarbete i Östeuropa (ram) | 1 187 803 |
ap.6.1 | Reformsamarbete i Östeuropa (ram) | 1 140 500 |
ap.6.2 | Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället (ram) | 47 303 |
ap.3 | Reformsamarbete i Östeuropa (UD) (ram) | 74 510 |
Villkor för anslag 2:1
ap.3 Reformsamarbete i Östeuropa (UD)
Generella villkor för anslaget 2:1
Medlen får användas endast i enlighet med OECD:s biståndskommitté DAC:s riktlinjer för vad som kan klassificeras som utvecklingssamarbete. Stöd får lämnas endast till länder som av DAC definieras som utvecklingsländer.
ap. 3 Reformsarmarbete i Östeuropa (UD)
Medlen utbetalas efter beslut av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Medlen under anslagsposten får användas bl.a. för stöd till seminarier, publikationer, utbildning, studier, för sekondering av personal vid internationella organisationer samt stöd för genomförande av multilateralt samarbete.
Inom ramen för stöd för genomförande av multilateralt samarbete får även viss verksamhet i Centralasien ingå.
ap.6.1 Reformsamarbete i Östeuropa
Medlen ska användas i enlighet med gällande samarbetsstrategier eller motsvarande.
- För en ökad flexibilitet inom ramen för det totala strategibeloppet medges Sida att inom ramen för beslutad anslagspost överstiga alternativt understiga årligt beslutat strategibelopp för land eller region med 10 procent. I det fall avsteg från ovan behöver göras ska samråd ske med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
- Utbetalningar ska ske i takt med att medelsbehov uppstår inom ramen för ingångna avtal och fattade beslut.
- Sida ska undvika att teckna större och/eller längre avtal mot slutet av en strategiperiod. Målet är att minst 50 respektive 75 procent av nuvarande årsvolym ska vara ointecknad 2 respektive 3 år efter det att nuvarande strategi förväntas löpa ut. I de fall avsteg från ovan behöver göras ska samråd ske mellan Sida och Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
- Sida får utan regeringens medgivande fatta beslut om högst
50 000 000 kronor per insats. För beslut i enlighet med regeringsbeslut om land- och samarbetsstrategi eller motsvarande krävs dock inte regeringens medgivande. - Sida får finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar samt revisioner inom respektive anslagspost.
- För valobservatörsinsatser med deltagande av svenskar ska regeringsbeslut för ändamålet fattas i varje enskilt fall. Valobservatörsinsatser kan även avse Centralasien. Rekrytering och utbildning inför viss insats kan dock initieras efter överenskommelse med Utrikesdepartementet i avvaktan på regeringsbeslut.
- Kostnader för utvecklingslån får finansieras från anslaget på samma villkor som gäller under utgiftsområde 7, anslag 1:1 Biståndsverksamhet.
- Organisation som beviljas bidrag ska på begäran ge Riksrevisionen tillfälle att granska hur bidrag används av mottagaren och därvid lämna de uppgifter som behövs för granskningen. Granskning av verksamhet eller verksamhetsområde med annat land eller mellanstatlig organisation som huvudman ska ske i enlighet med avtal. Sådana avtal ska innehålla bestämmelser som reglerar uppföljning, utvärdering och revision av verksamhet eller verksamhetsområde.
ap.6.2 Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället
Medlen ska användas i enlighet med strategin för stöd genom svenska organisationer i det civila samhället 2010-2014 (UF2009/28632/UP).
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
1:11 | Samarbete inom Östersjöregionen (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 93 168 |
ap.1 | Samarbete inom Östersjöregionen (ram) | 93 168 |
ap.1.1 | Sidas Östersjöteam (ram) | 24 168 |
ap.1.2 | Samarbete inom miljöområdet (ram) | 35 000 |
ap.1.3 | Samarbete inom området demokrati och mänskliga rättigheter (ram) | 34 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.1.1 Sidas Östersjöteam
Medlen omfattar samarbete med Estland, Lettland, Litauen, Polen och Ryssland (i första hand S:t Petersburg samt Leningrads och Kaliningrads län). Medel får användas för i första hand kontakt- och informationsarbete på miljö- och energiområdet (ej investeringar), sociala området samt inom civil säkerhet och för insatser med syfte att underlätta Sveriges medverkan i genomförandet av EU:s Östersjöstrategi.
ap.1.2 Samarbete inom miljöområdet
Medlen ska främst avse stöd till investeringar i nordvästra Ryssland.
ap.1.3 Samarbete inom området demokrati och mänskliga rättigheter
Medlen ska användas i enlighet med gällande strategi för stöd till demokrati och mänskliga rättigheter i Ryssland.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:11 Samarbete inom Östersjöregionen | |||
ap.1.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.1.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.1.3 | 0 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Biståndsverksamhet | |||
ap.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.5 | 0 | 3 % | 0 |
ap.6 | 0 | 3 % | 0 |
ap.7 | 0 | 3 % | 0 |
ap.9 | 0 | 3 % | 0 |
ap.17 | 0 | 3 % | 0 |
ap.21 | 0 | Allt | 0 |
ap.22 | 0 | 3 % | 0 |
ap.23 | 0 | 3 % | 0 |
ap.24 | 0 | Inget | 0 |
ap.25 | 0 | Inget | 0 |
ap.26.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.26.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.27 | 0 | Allt | 0 |
ap.32 | 0 | 3 % | 0 |
ap.33 | 0 | 3 % | 0 |
ap.34 | 0 | Allt | 0 |
ap.35.1 | 0 | Allt | 0 |
ap.35.2 | 0 | Allt | 0 |
ap.36 | 0 | Allt | 0 |
ap.37 | 0 | Allt | 0 |
ap.38 | 0 | Allt | 0 |
ap.39 | 0 | Allt | 0 |
1:2 Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) | |||
ap.1 | 28 383 | 3 % | 0 |
2:1 Reformsamarbete i Östeuropa | |||
ap.3 | 0 | Allt | 0 |
ap.6.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.6.2 | 0 | 3 % | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:1 Biståndsverksamhet | |||
1:1 ap.3 | 1:1 ap.21 | 100 % | |
1:1 ap.13 | 1:1 ap.27 | 100 % | |
1:1 ap.15 | 1:1 ap.34 | 31 524 | |
1:1 ap.15 | 1:1 ap.27 | 56 000 | |
1:1 ap.16.1 | 1:1 ap.35.1 | 100 % | |
1:1 ap.16.2 | 1:1 ap.35.1 | 10 000 | |
1:1 ap.16.2 | 1:1 ap.35.2 | 1 466 | |
1:1 ap.28 | 1:1 ap.36 | 100 % | |
1:1 ap.29.1 | 1:1 ap.37 | 65 000 | |
1:1 ap.29.1 | 1:1 ap.27 | 15 000 | |
1:1 ap.29.1 | 1:1 ap.35.1 | 47 000 | |
1:1 ap.29.2 | 1:1 ap.35.1 | 21 200 | |
1:1 ap.30 | 1:1 ap.38 | 5 370 | |
1:1 ap.30 | 1:1 ap.35.1 | 18 335 | |
1:1 ap.31.2 | 1:1 ap.39 | 100 % | |
2:1 Reformsamarbete i Östeuropa | |||
2:1 ap.1 | 2:1 ap.3 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2011 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:1 Biståndsverksamhet | |
ap.3 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:11 Samarbete inom Östersjöregionen | |||||
ap.1.1 | 6 000 | 5 000 | 1 000 | 2013 | |
ap.1.2 | 61 000 | 20 000 | 40 000 | 2013 | |
ap.1.3 | 50 000 | 19 000 | 30 000 | 2013 |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:1 Biståndsverksamhet | |||||
ap.1 | 1 050 000 | 850 000 | 104 293 | 2028 | |
ap.2 | 100 000 | 35 000 | 65 000 | 2028 | |
ap.5 | 1 200 000 | 500 000 | 700 000 | 2028 | |
ap.6 | 2 000 000 | 900 000 | 1 100 000 | 2028 | |
ap.7 | 900 000 | 400 000 | 500 000 | 2028 | |
ap.9 | 10 500 000 | 3 810 000 | 6 690 000 | 2028 | |
ap.17 | 700 000 | 250 000 | 450 000 | 2028 | |
ap.21 | 1 800 000 | 1 200 000 | 600 000 | 2028 | |
ap.22 | 150 000 | 50 000 | 100 000 | 2028 | |
ap.23 | 500 000 | 200 000 | 300 000 | 2028 | |
ap.24 | 700 000 | 400 000 | 300 000 | 2028 | |
ap.27 | 18 100 000 | 3 061 430 | 15 000 022 | 2028 | |
ap.32 | 600 000 | 250 000 | 350 000 | 2028 | |
ap.34 | 6 100 000 | 1 265 491 | 4 641 737 | 2028 | |
ap.37 | 3 300 000 | 1 249 086 | 1 982 191 | 2028 | |
ap.38 | 2 500 000 | 229 720 | 2 243 064 | 2028 | |
2:1 Reformsamarbete i Östeuropa | |||||
ap.3 | 75 000 | 40 000 | 35 000 | 2017 | |
ap.6.1 | 2 800 000 | 900 000 | 1 834 048 | 2017 | |
ap.6.2 | 80 000 | 40 000 | 34 890 | 2017 |
Villkor
Bemyndiganderamarna avseende ap. 27, 34, 37 och 38 avser ekonomiska åtaganden som medför utgifter under följande budgetår får ingås av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet). De ekonomiska åtaganden som Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ingår ska löpande rapporteras till Sida och redovisas i Sidas årsredovisning. Omfattningen och formerna för den löpande rapporteringen från Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) till Sida får bestämmas av berörda parter.
De ekonomiska åtaganden som Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ingått med stöd av bemyndiganderamar som tilldelats tidigare år övertas av Sida och redovisas i Sidas årsredovisning.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 100 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 47 036 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2011-01-25 | 78 843 |
2011-02-25 | 78 843 |
2011-03-25 | 78 843 |
2011-04-25 | 78 843 |
2011-05-25 | 78 843 |
2011-06-25 | 78 843 |
2011-07-25 | 78 843 |
2011-08-25 | 78 843 |
2011-09-25 | 78 843 |
2011-10-25 | 78 843 |
2011-11-25 | 78 843 |
2011-12-25 | 78 837 |
Summa | 946 110 |
1:2 ap.1 | Sida |
6 | Avgifter och bidrag |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Verksamheten vid Civil Society Centre i Härnösand samt internationell rekrytering och kompetensutveckling får delfinansieras med avgifter. Avgifternas storlek bestäms av Sida, dock ej i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Sida disponerar inkomsterna från Civil Society Centre i Härnösand och internationell rekrytering och kompetensutveckling.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Med undantag från bestämmelserna i förordningen (1994:14) om statliga myndigheters betalningar och medelsförvaltning medges Sida att överföra medel till konton som öppnas/innehas i utländska banker av sektionskanslier och utlandsmyndigheter. Eventuell räntegottgörelse avseende detta konto ska bokföras på inkomsttitel 2811, Övriga inkomster av statens verksamhet. Kravet i 21 f § förordningen (2000:606) om myndigheters bokföring att hantera inkommande och utgående fakturor elektroniskt ska inte tillämpas på myndigheter inom Utrikesrepresentationen.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Sida ska för respektive garantityp redovisa garantiåtaganden i enlighet med Riksgäldskontorets rekommendationer om gemensam kostnads- och riskredovisning (dnr 2004/641).