Regleringsbrev för budgetåret 2010 avseende Transportstyrelsen inom utgiftsområde 22 Kommunikationer
Riksdagen har beslutat om
Transportstyrelsens verksamhet för budgetåret 2010
(prop. 2009/10:1, utg.omr. 22, bet. 2009/10:TU1, rskr. 2009/10:117, prop. 2009/10:99, utg.omr. 22, bet. 2009/10:FiU21, rskr. 2009/10:348).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2010 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2010 - 2014 vid nedanstående tillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
den 18 januari
den 25 februari
den 6 maj
den 29 juli samt
den 28 oktober.
Transportstyrelsen ska särskilt fokusera på att utveckla en väl fungerande marknadstillsyn för att därigenom bidra till en effektiv konkurrens på marknaderna inom sitt tillsynsområde.
Bemyndigande om ekonomiska förpliktelser
Med anledning av vad regeringen föreskriver och tidigare har beslutat beträffande överföring av länsstyrelsernas uppgifter rörande körkort och yrkestrafik till Transportsstyrelsen gäller följande.
Överlåtelse av länsstyrelsernas tillgångar och skulder till Transportstyrelsen ska ske till bokfört värde enligt 5 kap. 5 och 8 §§ förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Kvarvarande avtal ska omförhandlas eller överföras. I detta ingår det per den 31 december 2009 ackumulerade över- eller underskott som uppstått i den till Transportstyrelsen överförda avgiftsfinansierade verksamheten. Överlåtelse av tillgångar och skulder ska ske senast den 31 december 2010. Balanserad semesterlöneskuld som upparbetats under 2009 och som anslagsavräknats ska dock överföras till Transportstyrelsen senast den 31 mars 2010.
Transportstyrelsen ska lämna ersättning på 40 miljoner kronor till kostnader för omställning och avveckling i länsstyrelserna gällande aktuell verksamhet. Beloppet ska utbetalas med en tolftedel varje månad. Aktuellt belopp ska överföras till Länsstyrelsen i Stockholms län senast den 25:e i varje månad.
- Under våren 2010 avser regeringen lämna en slutredovisning av det regelförenklingsarbete som bedrivits under innevarande mandatperiod. Transportstyrelsen ska mot denna bakgrund inom sitt ansvarsområde bistå Tillväxtverket i mätningarna av företagens administrativa kostnader, dels med en uppdatering av förändringarna i regelverken för 2009, dels med en prognos för 2010. Det underlag som behövs ska redovisas vid den tidpunkt som Tillväxtverket anger i särskild ordning.
- Transportstyrelsen ska senast den 1 juli 2010 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa en plan för hur myndigheten långsiktigt ska kunna anpassa sin verksamhet till nya och förändrade krav, inte minst till följd av utvecklingen av regelverk internationellt och inom Europeiska unionen. Myndighetens verksamhet behöver kunna anpassas kontinuerligt, då verksamheten i sin helhet som regel inte kommer kunna tillåtas expandera i takt med att nya uppgifter tillkommer. Planen ska avse hela Transportstyrelsens verksamhet, dvs. både sådan som finansieras med anslag och sådan som finansieras med avgifter. Planen ska tydligt ta utgångspunkt i det trafikslagsövergripande ansvar Transportstyrelsen har.
- Ett nytt trafikverk inrättas från den 1 april 2010. Transportstyrelsen ska förbereda överföring av verksamhet rörande långsiktig infrastrukturplanering, driftbidrag till icke statliga flygplatser samt riksintressen för luftfarten till Trafikverket. Transportstyrelsen ska samverka med den särskilde utredaren med uppgift att förbereda och genomföra bildandet av en ny myndighet för utveckling av det samlade transportsystemet, Trafikverket (dir. 2009:75).
- I sitt budgetunderlag för åren 2011-2013 ska Transportstyrelsen lämna två förslag till finansiering av sin verksamhet. Det ena förslaget ska utgå från nuvarande finansieringsstruktur. Det andra förslaget ska utgå från de förslag och bedömningar regeringen beslutade att lämna för yttrande till Lagrådet den 28 maj 2009. Beträffande det andra förslaget ska Transportstyrelsen beakta de uttalanden Lagrådet gjort i frågan.
- Transportstyrelsen ska, efter samråd med Sjöfartsverket, och Naturvårdsverket, Fiskeriverket och SMHI genomföra en analys av behovet av ett förbud mot utsläpp av barlastvatten i vissa områden (jfr. prop. 2008/09:229, s. 55-56). Även frågor avseende så kallad biofouling bör belysas. En riskbedömning och en konsekvensanalys ska göras. Synpunkter från berörda organisationer ska inhämtas och en konsekvensanalys för sjöfartsnäringen genomföras. Om ett förbud bör införas ska förslag lämnas till en författningsreglering (förordning), jfr. 6 kap. 1 § barlastvattenlagen (2009:1165). Eventuella förslag ska beakta de riktlinjer (G13) som har utarbetats av IMO (Resolution MEPC.161(56)). Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2010.
- Transportstyrelsen ska, efter samråd med Vägverket, senast den 26 februari 2010 till Regeringskansliet (Miljödepartementet) redovisa förslag till en underrättelse till kommissionen om att Sverige avser tillämpa 70 kPa ångtryck i bensin under sommarmånaderna i enlighet med bestämmelserna i artikel 5 i Europaparlamentets och Rådets direktiv 2009/30/EG.
- Transportstyrelsen ska i samverkan med Trafikverket vidta de åtgärder som erfordras för att införskaffa den utrustning m.m. som behövs för införande av trängselskatt i Göteborgs kommun. Trängselskatt ska tas ut i de centrala delarna av Göteborg från och med den 1 januari 2013, i enlighet med den av riksdagen antagna ändringen i lagen (2004:629) om trängselskatt (prop. 2009/10:189, bet. 2009/10:SkU39, rskr. 2009/10:294).
- Transportstyrelsen ska i samarbete med Trafikverket och i samråd med Sveriges Kommuner och Landsting och andra berörda myndigheter och organisationer utarbeta en strategi och handlingsplan för ökad och säker cykling. Arbetet ska samordnas av Trafikverket och redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast 1 december 2011. En delredovisning ska lämnas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast 1 april 2011.
För byggandet av broar över Motalaviken på riksväg 50 och över Sundsvallsfjärden på väg E4 har avtal tecknats om medfinansiering genom inkomster från vägavgifter. Förutsatt att erforderliga tillstånd erhålls ska Transportstyrelsen, i samverkan med Trafikverket, vidta de åtgärder som erfordras för att införskaffa den utrustning m.m. som behövs för uttag av vägavgifter på dessa broar. Transportstyrelsen ska samråda med Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om de krav som kommer att ställas på den tekniska utformningen av vägavgiftsystemen och säkerställa att utformningen är förenlig med relevant nationellt och EU-gemensamt regelverk. Transportstyrelsen ska redovisa nyckeltal som beskriver kostnadseffektiviteten i införskaffandet av utrustning. Nyckeltalen ska utformas så att de kan användas vid jämförelser med andra objekt av liknande slag. Transportstyrelsen ska, efter samråd med Trafikverket, senast ett år innan driftssättning av respektive avgiftssystem inkomma till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) med förslag till förordning om avgiftsuttaget.
Transportstyrelsen ska, efter samråd med Ekonomistyrningsverket, senast den 1 april 2011 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa en nulägesanalys av finansieringen av myndighetens verksamhet samt relevanta parametrar och nyckeltal för uppföljningen av finansieringen. Uppföljningen syftar bl.a. till att skapa tydlighet i underlag för bedömning av avgifter, deras effekter, samt anslagsnivåer. Redovisningen ska också bidra till uppföljningen av effektiviteten i myndighetens verksamhet. Framtida redovisningar ska göras i Transportstyrelsens årsredovisning.
Transportstyrelsen ska redovisa en nulägesanalys av ärendehanteringen inom körkortsverksamheten samt ange den kvalitet som myndigheten bedömer långsiktigt bör gälla i den berörda verksamheten. Av redovisningen ska även framgå vilka nyckeltal som ska följas upp, vilka utmaningar som kan identifieras samt vilka åtgärder som bedöms nödvändiga. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 april 2011.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:8 | Sjöfartsregistret (Ramanslag) |
ap.2 | | Sjöfartsreg. - del till Transportstyrelsen (ram) | | 6 187 |
1:10 | Driftbidrag till icke statliga flygplatser (Ramanslag) |
ap.2 | | Icke statliga flygp - del till Transportstyrelsen (ram) | | 103 013 |
Villkor för anslag 1:10
ap.2 Icke statliga flygp - del till Transportstyrelsen
- Utöver vad som följer av förordningen (2006:1577) om driftbidrag till icke statliga flygplatser ska Transportstyrelsen lämna bidrag till icke statliga flygplatser i enlighet med de principer som följer av riksdagens beslut med anledning av propositionen Moderna transporter (prop. 2005/06:160, bet. 2005/06:TU5, rskr. 2005/06:308).
- Högst 150 000 kronor av stödet får avsättas för ekonomisk uppföljning av driften på flygplatserna. Dessa medel disponeras av Transportstyrelsen.
Bidraget disponeras av Transportstyrelsen till och med den 31 mars 2010. Från och med den 1 april 2010 avser regeringen att föra över dispositionsrätten över anslaget och uppgiften att besluta om fördelning av bidraget till Trafikverket. Icke förbrukade medel förs vid det tillfället över till Trafikverkets disposition.
1:16 | Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk (Ramanslag) |
ap.3 | | EG-stöd, TEN - del till Transportstyrelsen (ram) | | 5 991 |
Villkor för anslag 1:16
ap.3 EG-stöd, TEN - del till Transportstyrelsen
- Transportstyrelsen ska utbetala medel till part som utpekas av ansvarig luftfartsmyndighet, enligt förordning (1997:686) om ansökan och redovisning av ekonomiskt bidrag från Europeiska gemenskapen till de svenska delarna av de transeuropeiska transportnätverken.
- Anslagsposten disponeras av Transportstyrelsen till och med den 31 mars 2010. Från och med den 1 april 2010 avser regeringen att föra över dispositionsrätten över hela det aktuella anslaget och uppgiften att utbetala medel till Trafikverket. Icke förbrukade medel förs vid det tillfället över till Trafikverkets disposition.
1:17 | Trängselskatt i Stockholm: Administrationskostnader m.m. (Ramanslag) |
ap.2 | | Trängselskatt: Admin - Del till SKV (ram) | | 11 500 |
ap.1 | | Trängselskatt: Admin - Del till DOM (ram) | | 10 000 |
ap.4 | | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 2 300 |
ap.5 | | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen (ram) | | 250 200 |
Villkor för anslag 1:17
ap.1 Trängselskatt: Admin - Del till DOM
Sveriges Domstolar får använda medel från anslagsposten 1 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.2 Trängselskatt: Admin - Del till SKV
Skatteverket får använda medel från anslagsposten 2 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.4 Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten 4 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.5 Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten 5 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
1:18 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
ap.1 | | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen (ram) | | 514 657 |
Villkor för anslag 1:18
ap.1 Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen
Anslaget får användas till
- Verksamhet avseende yrkestrafik och körkort
- Kostnader för omställning och avveckling i länsstyrelserna gällande körkort och yrkestrafik
- STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition)
- Arbete inom ramen för sjösäkerhetsrådet, båtlivsundersökning, kostnader förknippade med driften av olycksdatabasen för fritidsbåtsrelateradeolyckor, samt riktade sjösäkerhetsinformationsinsatser avseende fritidsbåtslivet
- Finansiering av administrativa kostnader i Statens haverikommission med högst 6 370 000 kronor
- Finansiering av särskilda utredningskostnader i Statens haverikommission avseende järnvägsområdet
- Registerhållning för traktorer
- Transportstyrelsens verksamhet i övrigt som inte finansieras med avgifter, andra anslag eller övriga intäkter
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2010 | Indrag av anslagsbelopp |
1:8 Sjöfartsregistret |
ap.2 | 186 | 3 % | 0 |
1:10 Driftbidrag till icke statliga flygplatser |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
1:16 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk |
ap.3 | 2 964 | Allt | 0 |
1:17 Trängselskatt i Stockholm: Administrationskostnader m.m. |
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.2 | 1 150 | Allt | 0 |
ap.4 | 230 | Allt | 0 |
ap.5 | 25 020 | Allt | 0 |
1:18 Transportstyrelsen |
ap.1 | 50 966 | 20 405 | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:16 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk |
1:16 ap.3 | 1:16 ap.5 | | 100 % |
1 Anslag och anslagsposter är angivna med 2009 års nomenklatur
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2010 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagstyp |
|
ap.2 (2008) | ram |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 350 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 480 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 55 000 |
- varav INVESTERING | 55 000 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen)
Transportstyrelsen får ta upp lån om högst 55 000 000 kronor för investeringar i de centrala tekniska systemen, inkl. betalsystemet, avseende trängselskattesystem i Göteborg. Låneramen inkluderar räntekostnader för dessa lån. Utnyttjande av låneramen ska ske efter samråd med Trafikverket.
Till Transportstyrelsens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2010-01-25 | 63 837 |
2010-02-25 | 63 837 |
2010-03-25 | 63 837 |
2010-04-25 | 63 837 |
2010-05-25 | 63 837 |
2010-06-25 | 63 837 |
2010-07-25 | 64 670 |
2010-08-25 | 64 670 |
2010-09-25 | 64 670 |
2010-10-25 | 64 670 |
2010-11-25 | 64 670 |
2010-12-25 | 64 672 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Transportstyrelsens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:8 ap.2 | Sjöfartsreg. - del till Transportstyrelsen |
1:17 ap.5 | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen |
1:18 ap.1 | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen |
Till Domstolsverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2010-01-25 | 833 |
2010-02-25 | 833 |
2010-03-25 | 833 |
2010-04-25 | 833 |
2010-05-25 | 833 |
2010-06-25 | 833 |
2010-07-25 | 833 |
2010-08-25 | 833 |
2010-09-25 | 833 |
2010-10-25 | 833 |
2010-11-25 | 833 |
2010-12-25 | 837 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Domstolsverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:17 ap.1 | Trängselskatt: Admin - Del till DOM |
Till Kronofogdemyndighetens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2010-01-25 | 192 |
2010-02-25 | 192 |
2010-03-25 | 192 |
2010-04-25 | 192 |
2010-05-25 | 192 |
2010-06-25 | 192 |
2010-07-25 | 192 |
2010-08-25 | 192 |
2010-09-25 | 192 |
2010-10-25 | 192 |
2010-11-25 | 192 |
2010-12-25 | 188 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Kronofogdemyndighetens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:17 ap.4 | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten |
Till Skatteverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2010-01-25 | 958 |
2010-02-25 | 958 |
2010-03-25 | 958 |
2010-04-25 | 958 |
2010-05-25 | 958 |
2010-06-25 | 958 |
2010-07-25 | 958 |
2010-08-25 | 958 |
2010-09-25 | 958 |
2010-10-25 | 958 |
2010-11-25 | 958 |
2010-12-25 | 962 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Skatteverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:17 ap.2 | Trängselskatt: Admin - Del till SKV |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2008 | +/- 2009 | Int. 2010 | Kost. 2010 | +/- 2010 | Ack. +/- utgå. 2010 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Myndighetsavgift m.m. | -73 432 | -38 000 | 1 059 500 | 1 054 000 | 5 500 | -105 932 |
Uppdragsverksamhet vägtrafikområdet |
Informationsuttag | 0 | 62 000 | 95 100 | 36 838 | 58 262 | 120 262 |
Adm. av fleparkeringsavgifter | 0 | 4 500 | 15 000 | 9 843 | 5 157 | 9 657 |
Försäljning av personliga skyltar | 0 | -200 | 2 100 | 1 418 | 682 | 482 |
Övriga uppdrag | 0 | 6 950 | 8 850 | 9 180 | -330 | 6 620 |
0 | 73 250 | 121 050 | 57 279 | 63 771 | 137 021 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Registerhållning m.m. | 24 907 | -79 863 | 772 570 | 740 112 | 32 458 | -22 498 |
Körkort (tidigare länsstyrelserna) | -9 046 | -1 715 | 93 225 | 94 982 | -1 757 | -12 518 |
Yrkestrafik (tidigare länsstyrelserna - taxi) | 0 | 0 | 1 890 | 1 890 | 0 | 0 |
15 861 | -81 578 | 867 685 | 836 984 | 30 701 | -35 016 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart |
Registerhållning och förrättningsavgifter | 0 | 0 | 57 855 | 56 743 | 1 112 | 1 112 |
Belopp angivna i tkr
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2008 | +/- 2009 | Int. 2010 | Kost. 2010 | +/- 2010 | Ack. +/- utgå. 2010 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Yrkestrafik (tidigare länsstyrelserna) | 2511 | 0 | 0 | 4 300 | 4 300 | 0 | 0 |
Körkort och motorfordon | 2534 | 0 | 0 | 17 500 | 17 500 | 0 | 0 |
Expeditions- och ansökningsavgifter | 2511 | 0 | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 |
| 0 | 0 | 22 000 | 22 000 | 0 | 0 |
Belopp angivna i tkr
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för offentligrättslig verksamhet
- Transportstyrelsen får använda högst 3 068 000 kronor av intäkter från sjöfartsområdet (inklusive intäkter från Sjöfartsverkets farledsavgifter) och 14 157 000 kronor av intäkter från luftfartsområdet för finansiering av förvaltningskostnader i Statens haverikommission.
- Transportstyrelsen får använda intäkter från sjöfartsområdet (inklusive intäkter från Sjöfartsverkets farledsavgifter) till att finansiera särskilda utredningskostnader i Statens haverikommission avseende sjöfartsområdet.
- Transportstyrelsen får använda intäkter från luftfartsområdet till att finansiera särskilda utredningskostnader i Statens haverikommission avseende luftfartsområdet.
- Den 1 januari 2010 avskaffas systemet med kontrollmärken för vägfordon. Transportstyrelsen ska ur intäkterna från grundavgiften för registerhållning inom vägtrafikområdet lämna ett bidrag till Rikspolisstyrelsen på 14 miljoner kronor för kompensatoriska åtgärder för registerkontroller i trafikövervakningen.
- Transportstyrelsen får använda intäkter från verksamhet som avser körkort och yrkestrafik till kostnader för omställning och avveckling av motsvarande verksamheter i länsstyrelserna.
Villkor för uppdragsverksamhet
- För försäljning av informationsuttag från Vägtrafikregistret gäller självkostnadsbaserad prissättning. Transportstyrelsen disponerar resultatet av denna verksamhet.
- Transportstyrelsen får för att täcka sina kostnader för svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon avräkna 14 kronor respektive 140 kronor för varje redovisad felparkeringsavgift. Resterande del av statens intäkter ska kvartalsvis föras till inkomsttitel "2624- Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter".
- Inbetalningar avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska efter avdrag av Transportstyrelsens kostnader för verksamheten kvartalsvis betalas till Vägverket. Medlen disponeras t.o.m. 31 mars 2010 av Vägverket och fr.o.m. 1 april 2010 av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål.
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 147 000 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
För verksamhet inom sjöfartsområdet får Transportstyrelsen utöver egna avgiftsintäkter disponera högst 147 000 000 kronor av intäkter från Sjöfartsverkets farledsledsavgifter.
Transportstyrelsen erhåller bidrag från myndigheten för Samhällsskydd och beredskap. Bidraget får användas till krisberedskap inom transportsektorn.
På regeringens vägnar
Catharina Elmsäter-Svärd
Yosef Belachew
Kopia till
Riksdagen, trafikutskottet
Riksrevisionen
Statsrådsberedningen/SAM
Statsrådsberedningen/RK IREV
Finansdepartementet/BA
Näringsdepartementet/KLS
Regeringskansliets förvaltningsavdelning, RK ekonomi
Finansdepartementet/SF
Finansdepartementet/SMS
Ekonomistyrningsverket
Riksgäldskontoret
Trafikanalys
Trafikverket