
A2010/3304/ADM (delvis)
Lindhagensgatan 133
112 79 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2011 för Arbetsmiljöverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Medel för regional skyddsombudsverksamhet
Arbetsmiljöverket ska senast den 2 maj 2012 rapportera en sammanställning av de centrala arbetstagarorganisationernas redovisningar för skyddsombudsverksamheten 2011 som lämnats till verket för erhållna bidrag. Av redovisningen ska framgå hur bidraget fördelas på regional skyddsombudsverksamhet, utbildning av regionala skyddsombud samt deltagande i standardiseringsverksamhet, bidragens fördelning på olika branscher eller motsvarande liksom en översiktlig bedömning av effekterna av insatserna. En översiktlig beskrivning av utbildningens innehåll ska göras. En översiktlig redovisning ska också göras av mottagarnas egna bidrag och insatser inom de områden där bidrag lämnas till regional skyddsombudsverksamhet.
Utgiftsprognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2011–2014 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket (ESV).
- 19 januari 2011
- 23 februari 2011
- 5 maj 2011
- 1 augusti 2011
- 28 oktober 2011.
3 | Uppdrag |
Satsning på en framtida arbetsmiljöpolitik
Arbetsmiljöverket ska i samband med årsredovisningen lämna en redogörelse till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) för insatserna inom nedanstående områden.
1. En beskrivning ska ges över hur informations- och kunskapsspridningsverksamheten har utvecklats till innehåll och form för att i högre grad utgöra ett konkret och användbart stöd för utvecklingen på arbetsplatserna och för att komplettera tillsynsverksamheten. Särskilda redovisningar ska göras för informationsinsatser med syfte att i ökad utsträckning nå de mindre företagen och för satsningar när det gäller forskning och kunskapssammanställning.
2. En beskrivning ska ges över hur informationen till utländska företag och arbetstagare om vilka arbets- och anställningsvillkor som gäller vid utstationering till Sverige har förbättrats.
3. En beskrivning ska göras av hur marknadskontrollen har bedrivits inom verket för att skapa ett enhetligt och effektivt agerande. Vidare ska anges hur många nya marknadskontrollärenden som har hanterats under året, hur dessa har initierats samt vilka produktgrupper de avser. Även gjorda ingripanden som lett till att tillverkare och leverantörer upphört med försäljning eller återkallat produkter, vilket även inkluderar ändring eller ombyggnad av produkter som redan levererats eller tagits i drift, ska redovisas.
4. En beskrivning ska göras av hur prioriteringen mellan olika standardiseringsprojekt görs, utfallet av prioriteringen under året samt vilka produktgrupper som har berörts.
Pilotprojekt
Under perioden 2010–2012 görs en satsning på 8 miljoner kronor per år för att i ett pilotprojekt utveckla och prova s.k. screening (en genomgång av samtliga arbetsställen inom en bransch genom besök) som metod inom Arbetsmiljöverkets tillsynsverksamhet. Arbetsmiljöverket har i samråd med arbetsmarknadens parter valt den grafiska branschen. Arbetsmiljöverket ska i samband med årsredovisningen lämna en redovisning till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) avseende hur pilotprojektet fortskrider. Dessutom ska myndigheten senast den 15 februari 2011 lämna en plan för hur utvärderingen av screeningsprojektet är tänkt att genomföras.
Indikatorer för arbetsmiljön
Arbetsmiljöverket ska senast den 2 maj 2012 till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) redovisa och analysera statistisk data avseende följande arbetsmiljöindikatorer:
- Antal dödsolyckor i arbetet
- Antal anmälda arbetsolyckor
- Antal anmälda arbetssjukdomar
- Andel av sjukfrånvaron som uppges bero på arbetsorsakade besvär
- Anställda och ohälsa, upplevda besvär
- Krav och kontroll i arbetslivet. Andel som inte kan koppla bort tankarna från arbetet när de är lediga och som har lågt handlingsutrymme.
Samtliga indikatorer ska redovisas efter kön.
Coacher över tröskeln
Arbetsförmedlingen och Arbetsmiljöverket ska inom ramen för den satsning som pågår med coacher i form av upphandlade kompletterande aktörer i samråd genomföra ett försök med coacher över tröskeln i syfte att stödja både arbetsgivare och arbetstagare under en begränsad tid. Särskild uppmärksamhet ska ges till utformningen av den psykosociala arbetsmiljön och de särskilda individuella behov som kan behöva mötas för att underlätta introduktionen på arbetsplatsen. Försöket ska utformas för att också bidra till kunskapsuppbyggnad på arbetsplatsen. Deltagande arbetsgivare ska erbjudas att ingå i ett nätverk för erfarenhetsutbyte och visst kunskapsstöd. Arbetsförmedlingen ska svara för det praktiska genomförandet och Arbetsmiljöverket bidra i de delar där myndighetens expertkunskap inom arbetsmiljöområdet kan ha strategisk betydelse. Arbetsmiljöverket ska medverka vid kravspecifikationer för att säkerställa att de kompletterande aktörer som upphandlas för verksamheten har relevant kompetens inom arbetsmiljöområdet.
Försöket ska genomföras under perioden 2011–2013 och planeras för att under 2012 nå cirka 1 300 årsplatser. Försöket ska också planeras på sådant sätt att det är möjligt att följa upp och utvärdera resultatet. Arbetsförmedlingen och Arbetsmiljöverket ska senast den 30 mars 2011 i en gemensam rapport till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) redovisa försökets närmare utformning och plan för genomförande. Arbetsförmedlingen och Arbetsmiljöverket ska vidare i samband med årsredovisningen för 2011 lämna en gemensam lägesrapport om försöket.
Bättre service
Arbetsmiljöverket ska senast den 15 oktober 2011 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa vilka initiativ som myndigheten har tagit för att vidareutveckla och förbättra service som t.ex. information, vägledning och interaktiva tjänster riktade till blivande respektive befintliga företagare.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv
2:1 | Arbetsmiljöverket (Ramanslag) |
Disponeras av Arbetsmiljöverket | 591 037 |
ap.1 | Förvaltningskostnader (ram) | 489 450 |
ap.2 | Medel för regional skyddsombudsverksamhet (ram) | 101 587 |
Villkor för anslag 2:1
ap.2 Medel för regional skyddsombudsverksamhet
Arbetsmiljöverket ska betala ut högst 100 087 000 kronor efter rekvisition från de centrala arbetstagarorganisationerna för den regionala skyddsombudsverksamheten.
Arbetsmiljöverket ska betala ut högst 1 500 000 kronor efter rekvisition från de centrala arbetstagarorganisationerna för stöd till parternas deltagande i standardiseringsverksamheten.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
2:1 Arbetsmiljöverket | |||
ap.1 | 14 658 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv
Anslag/ap | Anslagstyp |
2:1 Arbetsmiljöverket | |
ap.3 | ram |
ap.6 | ram |
4.3.5 | Bemyndiganden |
Utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv
Anslag/ap | 2011 | 2012 | 2013 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
2:1 Arbetsmiljöverket | ||||
ap.2 | 18 400 | 18 391 | 0 | 2012 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 50 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 55 422 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2011-01-25 | 40 788 |
2011-02-25 | 40 788 |
2011-03-25 | 40 788 |
2011-04-25 | 40 788 |
2011-05-25 | 40 788 |
2011-06-25 | 40 788 |
2011-07-25 | 40 788 |
2011-08-25 | 40 788 |
2011-09-25 | 40 788 |
2011-10-25 | 40 788 |
2011-11-25 | 40 788 |
2011-12-25 | 40 782 |
Summa | 489 450 |
2:1 ap.1 | Förvaltningskostnader |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Särskild informationsverksamhet | 1 407 | 0 | 13 500 | 13 500 | 0 | 1 407 |
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Den särskilda informationsverksamheten får finansieras med avgifter i lämplig omfattning med hänsyn till syftet med verksamheten.
Den avgiftsbelagda informationsverksamheten avser den informationsverksamhet vid Arbetsmiljöverket som riktar sig till externa målgrupper inom Arbetsmiljöverkets verksamhetsområde i syfte att åstadkomma arbetsmiljöförbättringar.
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Den avgiftsbelagda verksamhetens storlek bestäms av Arbetsmiljöverket, dock ej i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen.
6.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Arbetsmiljöverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av verket.