
Fö2010/1134/ESIS
(delvis)
164 90 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2010 för Totalförsvarets forskningsinstitut och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
1. Budgetunderlag
Totalförsvarets forskningsinstitut ska i budgetunderlaget utöver vad som anges i förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag lämna förslag till indelning i verksamheter, resultatbudget, investeringsplan och budget för avgiftsbelagd verksamhet.
2. Försvarsunderrättelseproduktion
Totalförsvarets forskningsinstitut ska genom sin försvarsunderrättelseverksamhet tillgodose regeringens och övriga uppdragsgivares behov av underrättelser för att skapa fullgoda underlag för planering, beslut och genomförande av verksamhet. Verksamheten ska vara förankrad i och styrd av uppdragsgivarens behov och bedrivas så att den snabbt kan anpassas till händelseutvecklingen i omvärlden.
Återrapportering
Totalförsvarets forskningsinstitut ska, separat men i samband med myndighetens årsredovisning, redovisa vilka uppdragsgivare myndigheten rapporterat till och i vilken utsträckning uppgifterna har kunnat lösas. Därutöver ska en detaljerad redovisning avseende måluppfyllnad av den av regeringen beslutade inriktningen för försvarsunderrättelseverksamheten lämnas.
3. Nordiskt samarbete
Totalförsvarets forskningsinstitut ska samverka med Försvarsmakten när det gäller det nordiska samarbetet NORDEFCO i de frågor som faller under institutets kompetensområde.
4. Prognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2010–2014 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
18 januari
25 februari
6 maj
29 juli
28 oktober.
2 | Organisationsstyrning |
5. Effektivitet och god hushållning
Totalförsvarets forskningsinstitut ska genom resultatindikatorer, nyckeltal eller på annat sätt visa om myndighetens verksamhet bedrivits effektivt och med god hushållning. Av redovisningen ska om möjligt framgå en jämförelse med de två senast föregående åren. Utvecklingen ska analyseras och kommenteras.
6. Åtgärder inom stödverksamheten
Totalförsvarets forskningsinstitut ska i sin verksamhetsplanering visa återhållsamhet för att inte försvåra den reformering av stödverksamheten som regeringen aviserat i budgetpropositionen för 2010 (prop. 2009/10:1, utg. omr. 6, sid 16).
3 | Uppdrag |
7. Forskning/analysstöd för regeringens behov
Totalförsvarets forskningsinstitut ska stödja utformningen av svensk säkerhets- och försvarspolitik genom att bedriva kvalitativ och relevant verksamhet som underlag till regeringens arbete.
Totalförsvarets forskningsinstitut ska genomföra verksamheten inom kompetensområdena försvar och krishanteringsförmåga samt säkerhetspolitik och strategisk analys. Verksamheten inriktas av Regeringskansliet (Försvarsdepartementet).
Totalförsvarets forskningsinstitut ska i årsredovisningen lämna en separat redovisning av verksamheten samt redovisa kostnaderna.
I budgetunderlaget för 2011 ska myndigheten lämna förslag till inriktning av verksamheten inom Forskning för regeringens behov inom respektive kompetensområde.
Senast den 24 september 2010 ska Totalförsvarets forskningsinstitut till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) inkomma med kostnadsberäknade projektförslag, fördelade på kompetensområdena, för budgetåret 2011.
8. Forskning, kompetens och resursutveckling inom krisberedskapsområdet
9. Stöd rörande CBRN avseende nedrustnings- och ickespridningsfrågor
Totalförsvarets forskningsinstitut ska kunna bistå Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) med teknisk sakkunskap i frågor om massförstörelsevapen och vapenbärare samt bidra till att uppfylla Sveriges internationella åtaganden på dessa områden. Stöd till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ska lämnas inom nedan angivna områden, inom vilka det närmare innehållet bestäms i dialog mellan Utrikesdepartementet och Totalförsvarets forskningsinstitut. Totalförsvarets forskningsinstitut ska även ha beredskap att bistå de myndigheter som ansvarar för och deltar i svensk exportkontroll.
Totalförsvarets forskningsinstitut ska:
- bevaka den tekniska utvecklingen på kärnvapenområdet samt bidra till arbetet inom internationella exportkontrollarrangemang för nukleära frågor. Myndigheten ska driva ett nationellt datacenter och leverera data till det internationella datacentret i enlighet med Sveriges åtagande i provstoppsavtalet,
- tillföra Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) sakkunskap på missilområdet, inkl. expertstöd inom ramen för exportkontrollregimen MTCR och rörande frågor om missilförsvar,
- bistå Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) i arbetet med B-vapenkonventionen och C-vapenkonventionen, delta i det internationella arbetet för beredskap att upptäcka brott mot konventionerna samt ge tekniskt stöd i arbetet inom Australiengruppen,
- bidra med sakkunskap till Sveriges deltagande i OPCW. Upprätthålla laboratoriekapacitet för verifikation av kemiska vapen i syfte att bidra till internationell beredskap att påvisa brott mot C-vapenkonventionen,
- fortsätta sitt arbete till stöd för Sveriges deltagande i Proliferation Security Initiative samt
- lämna tekniskt stöd till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) i rymdfrågor, i synnerhet beträffande förhindrande av kapprustning i rymden.
10. Forskning inom CBRN-området
Totalförsvarets forskningsinstitut ska bedriva forskning avseende skydd mot och hot från CBRN-ämnen. Forskningsinstitutet ska säkerställa att grundkompetens och förmåga upprätthålls för att kunna utföra oberoende bedömningar rörande CBRN-hotet och tidigt upptäcka förändringar av detta genom att följa den vetenskapliga och tekniska utvecklingen inom relevanta områden.
Verksamheten ska bedrivas med en helhetssyn och omfatta följande områden: Hot – värdering och verkan, Analys – detektion och identifiering samt Skydd – tekniskt och medicinskt.
Forskningen ska under andra halvåret 2010 bedrivas inom följande pågående projekt:
- Kemiska och toxikologiska hot vid insats,
- fysiskt skydd och sanering mot CBRN-stridsmedel,
- kontaminering och dekontaminering för att öka Försvarsmaktens operativa förmåga i CBRN-kontaminerade områden,
- utsläpp och spridning av farliga ämnen i luft,
- utsläpp och spridning av farliga ämnen i mark och vatten,
- bedömning av aktuell hotbild och potentiell offensiv användning av kemiska och biologiska ämnen,
- bedömningar och analyser av förmågor avseende kärnvapen,
- analytisk kemi för att säkra hälsa och miljö vid internationella insatser,
- detektion av kemiska ämnen,
- analys av biologiska stridsmedel,
- detektion av biologiska stridsmedel,
- biologiskt smittsamma ämnen,
- mätning av radioaktiva ämnen och kärnämnen,
- R-detektion och dosimetri,
- systemnivå: Hotbedömning, risk- och sårbarhetsanalys,
- spridningsberäkningar,
- analys och detektion av högtoxiska kemikalier,
- katastroftoxikologi,
- grundkompetens för operativt stöd vid händelser med kemiska händelser,
- laboratorieberedskap B,
- experimentell hotbedömning B,
- radioaktiva ämnen och kärnämnen och
- kontaminering och dekontaminering.
Myndigheten ska senast den 15 september 2010 efter hörande av Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap lämna förslag till den verksamhet som ska bedriva inom CBRN-området under 2011. Förslaget ska innehålla en kortfattatad redovisning av de projekt som föreslås.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
1:9 | Totalförsvarets forskningsinstitut (Ramanslag) |
Disponeras av Totalförsvarets forskningsinstitut | 112 504 |
ap.1 | Forskning/Analysstöd för regeringens behov (ram) | 45 641 |
ap.4 | Internationell verksamhet och exportstöd (ram) | 16 613 |
ap.2 | Forskning inom CBRN-området (ram) | 50 250 |
Villkor för anslag 1:9
ap.1 Forskning/Analysstöd för regeringens behov
Av årets tilldelade medel om 45 641 000 kronor får högst följande belopp användas för forskning/analysstöd för regeringens behov inom respektive kompetensområde:
Säkerhetspolitisk och strategisk analys: 25 331 000 kronor
Utvecklingen av försvar och krishanteringsförmåga: 20 310 000 kronor.
Utöver detta får anslagssparande från 2009 användas för verksamhet inom det kompetensområde som anslagssparandet är hänförligt till.
ap.4 Internationell verksamhet och exportstöd
Anslagsposten får användas för internationell verksamhet inom försvarsmateriel- och forskningsområdet .
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2010 | Indrag av anslagsbelopp |
1:9 Totalförsvarets forskningsinstitut | |||
ap.1 | 1 369 | 3 % | 0 |
ap.2 | 1 508 | Inget | 0 |
ap.4 | 498 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 110 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 200 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2010-01-25 | 5 204 |
2010-02-25 | 5 204 |
2010-03-25 | 5 204 |
2010-04-25 | 5 204 |
2010-05-25 | 5 204 |
2010-06-25 | 5 204 |
2010-07-25 | 13 546 |
2010-08-25 | 13 546 |
2010-09-25 | 13 546 |
2010-10-25 | 13 546 |
2010-11-25 | 13 546 |
2010-12-25 | 13 550 |
Summa | 112 504 |
1:9 ap.1 | Forskning/Analysstöd för regeringens behov |
1:9 ap.2 | Forskning inom CBRN-området |
1:9 ap.4 | Internationell verksamhet och exportstöd |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2008 | +/- 2009 | Int. 2010 | Kost. 2010 | +/- 2010 | Ack. +/- utgå. 2010 |
Avgiftsbelagd verksamhet | ||||||
Uppdragsfinaniserad verksamhet inkl. bidrag och räntor | 112 242 | 31 000 | 911 700 | 902 700 | 9 000 | 152 242 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
1. Inkomsterna från uppdragsverksamheten disponeras av Totalförsvarets forskningsinstitut. Avgifternas storlek bestäms av myndigheten, dock ej i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
2. Det ackumulerade överskottet ska kunna användas för att finansiera eventuella framtida omställningskostnader med anledning av den reformering av stödverksamheten som regeringen aviserat i budgetpropositionen för 2010 (prop. 2009/10:1, utg. omr. 6, sid. 16).