
U2010/3871/SV
851 82 SUNDSVALL
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2010 för Centrala studiestödsnämnden och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Myndighetens uppgifter framgår av förordningen (2007:1071) med instruktion för Centrala studiestödsnämnden.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
1.1 Administration av studiehjälp och bidrag till kostnader vid viss gymnasieutbildning (Rg-bidrag)
Verksamheten ska säkerställa att de studerande på ett snabbt och rättsäkert sätt får de stöd som de har rätt till.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa de mål som myndigheten har satt upp samt de insatser som har genomförts för att de studerande på ett snabbare och mer rättsäkert sätt ska få de stöd som de har rätt till. Myndigheten ska också redovisa resultaten av dessa insatser och göra en bedömning av hur väl målen har uppfyllts.
1.2 Administration av studiemedel
Verksamheten ska säkerställa att de studerande på ett snabbt och rättsäkert sätt får de stöd som de har rätt till.
Alla kompletta ansökningar ska handläggas inom tre veckor.
Handläggningstiden för ärenden som avser studier utomlands ska förkortas.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa de mål som myndigheten har satt upp samt de insatser som har genomförts för att de studerande på ett snabbare och mer rättsäkert sätt ska få de stöd som de har rätt till. Myndigheten ska också redovisa resultaten av dessa insatser och göra en bedömning av hur väl målen har uppfyllts.
1.3 Återbetalnings- och återkravsverksamhet
Verksamheten ska säkerställa att lån återbetalas och att återkrav betalas.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa de mål som myndigheten har satt upp och de insatser som har vidtagits för att lån och återkrav i större utsträckning återbetalas enligt gällande regler samt resultatet av dessa insatser och hur väl målen har uppfyllts.
Myndigheten ska senast den 9 augusti 2010 redovisa vilka insatser som har vidtagits och planeras mot bakgrund av Statskontorets rapport Återkrav vid felaktiga utbetalningar - Försäkringskassans och CSN:s hantering av återkravsfordringar (2008:12).
1.4 Expertfunktion
Centrala studiestödsnämnden ska genom bevakning och analys av studerandes sociala och ekonomiska situation säkerställa myndighetens kunskap inom området.
Återrapportering
Centrala studiestödsnämnden ska redovisa resultatet av myndighetens kunskapsinhämtande.
1.5 Tilldelnings- och återbetalningssverksamhet för hemutrustningslån
Handläggningstiden för lån till hemutrustning ska inte överstiga tre veckor.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa:
- Handläggningstid per ärende.
- Antalet inkomna och beviljade låneansökningar samt antal beslut om eftergift av lån och totalt efterskänkt belopp samt genomsnittligt belopp per lån. För beviljade lån ska också redovisas antal beslut för möblerad respektive omöblerad bostad.
1.6 Prognoser
Myndigheten ska redovisa utgiftsprognoser för 2010–2014 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV.
18 januari,
25 februari,
6 maj,
29 juli, och
28 oktober.
Utgiftsprognoser för anslaget 1:5 Hemutrustningslån inom utgiftsområde 13 lämnas till Regeringskansliet (Integrations- och jämställdhetsdepartementet).
Redovisningen ska i förekommande fall omfatta antalet studiestöds- tagare, utnyttjandegrader, genomsnittliga belopp och andra variabler, däribland makroekonomiska antaganden och regeländringar som påverkar prognosen. Myndigheten ska kommentera och analysera de faktorer för respektive anslag som har bidragit till avvikelserna, på samma sätt som i prognosarbetet under 2009. Redovisningen ska även omfatta prognoser för avgiftsinkomster uppdelat på de olika avgiftstyperna.
1.7 Övriga mål och återapporteringskrav
Centrala studiestödsnämnden ska motverka bidragsbrott och säkerställa att utbetalningar från studiestödssystemet endast sker till den som är berättigad till stöd från systemet.
Centrala studiestödsnämndens information om villkoren för studiestöd ska vara lättillgänglig och behovsanpassad.
Kvaliteten i ärendehanteringen ska öka.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa de åtgärder som har vidtagits och planeras för att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott.
Myndigheten ska senast den 9 augusti 2010 redovisa vilka insatser som har vidtagits och planeras mot bakgrund av Statskontorets rapport Rätt men ändå fel - en granskning av Centrala studiestödsnämndens arbete för att förhindra felaktiga utbetalningar (2009:8).
Myndigheten ska beskriva de insatser som har genomförts för att göra informationen mer behovsanpassad och lättillgänglig.
Myndigheten ska redovisa de insatser som har vidtagits under året och som planeras för att förbättra kvaliteten i ärendehanteringen samt resultatet av insatserna.
2 | Organisationsstyrning |
Tilltron till Centrala studiestödsnämndens administration ska vara hög.
Centrala studiestödsnämndens servicenivå ska vara hög.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa en samlad bedömning av måluppfyllelsen, vilka insatser som har genomförts under året för att uppfylla målen samt resultatet av dessa insatser.
Centrala studiestödsnämnden undantas från kravet enligt 9 § förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap att till Regeringskansliet, med kopia till Myndigheten för samhällskydd och beredskap, redovisa en värdering och analys baserad på resultatet av arbetet med risk- och sårbarhetsanalys.
3 | Uppdrag |
Årliga uppdrag
1. Centrala studiestödsnämnden ska senast den 1 april 2011 redovisa statistik med samma innehåll som i 2009 års publikation med studiestödsstatistik för 2008 med utbetalning och återbetalning av studiestöd. Myndigheten ska hålla denna och övrig statistik som myndigheten finner lämplig tillgänglig i tabellform för allmänheten.
2. Centrala studiestödsnämnden ska senast den 2 maj 2011 lämna en rapport där myndigheten redogör för utvecklingen inom studiehjälp och studiemedel samt återbetalning. Långsiktiga och kortsiktiga förändringar som myndigheten bedömer vara väsentliga ska kommenteras och analyseras i rapporten.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 15 Studiestöd
1:1 | Studiehjälp m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 3 997 202 |
ap.1 | Studiehjälp m.m. (ram) | 3 997 202 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Studiehjälp m.m.
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiehjälp i form av studiebidrag, extra tillägg och inackorderingstillägg enligt 2 kap. studiestödslagen (1999:1395). Vidare får det från anslagsposten utbetalas ersättning till svenska elever utomlands för vissa resor enligt förordningen (CSNFS 1983:17) om bidrag till utlandsstuderande för dagliga resor.
1:2 | Studiemedel m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 13 916 882 |
ap.1 | Studiebidrag, generellt (ram) | 8 102 371 |
ap.2 | Studiebidrag, prioriterat (ram) | 2 903 599 |
ap.2.1 | Studiebidrag, eftergymnasiala studier (ram) | 76 506 |
ap.2.2 | Studiebidrag, saknar slutbetyg från grundskola eller 3-årig gymnasieutbildning (ram) | 2 094 571 |
ap.2.3 | Studiebidrag, repetition eller komplettering (ram) | 121 648 |
ap.2.4 | Studiebidrag, yrkesinriktad gymnasial vuxenutbildning (ram) | 610 874 |
ap.3 | Statlig ÅP-avgift för studiebidrag (ram) | 2 474 080 |
ap.4 | Tilläggsbidrag (ram) | 436 832 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Studiebidrag, generellt
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 12 § studiestödslagen (1999:1395).
Anslagsposten får även användas för utgifter för retroaktiva utbetalningar av vissa former av studiestöd som har upphört.
ap.2.1 Studiebidrag, eftergymnasiala studier
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) till studerande på högskolenivå för studier
- om högst 60 poäng på utbildningsprogram som leder fram till en yrkesteknisk examen enligt äldre bestämmelser som avser byggnadsteknik, industriell teknik, handel, kontor eller storhushåll och restaurang, om läroanstalten anordnade programmet under 1994, samt
- på utbildning till specialpedagogexamen och på specialpedagogisk påbyggnadsutbildning till en sådan examen eller en motsvarande äldre examen.
ap.2.2 Studiebidrag, saknar slutbetyg från grundskola eller 3-årig gymnasieutbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) till studerande som
- vid grundskolestudier saknar slutbetyg eller motsvarande från grundskola eller motsvarande utbildning, eller
- vid gymnasieutbildning saknar slutbetyg eller motsvarande från treårig gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning.
Högst 90 procent av posten får användas till studerande vid en sådan läroanstalt eller utbildning som anges i avdelning A 1 i bilagan till studiestödsförordningen (2000:655) med undantag för studerande vid folkhögskola. Vidare får högst 10 procent av posten användas till studerande vid folkhögskoleutbildning som anges i samma avdelning.
ap.2.3 Studiebidrag, repetition eller komplettering
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) till studerande som repeterar eller kompletterar ämnen på grundskolenivå.
ap.2.4 Studiebidrag, yrkesinriktad gymnasial vuxenutbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) för arbetslösa studerande på yrkesinriktad gymnasial vuxenutbildning.
ap.3 Statlig ÅP-avgift för studiebidrag
Tilldelade medel ska enligt förordningen (1998:1512) om statliga ålderspensionsavgifter m.m. inbetalas till Försäkringskassan.
Tilldelade medel motsvarar 2 548 089 000 kronor i statliga ålderspensionsavgifter för 2010. Beloppet har minskats med 74 009 000 kronor på grund av det av Försäkringskassan fastställda regleringsbeloppet för 2007 för anslagen 25:2 Studiemedel m.m. och 25:5 Bidrag till kostnader för viss gymnasieutbildning och vid viss föräldrautbildning i teckenspråk, båda anslagen inom utgiftsområde 15.
ap.4 Tilläggsbidrag
Anslagsposten får belastas med utgifter för tilläggsbidrag enligt 3 kap. studiestödslagen (1999:1395).
1:3 | Studiemedelsräntor m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 5 817 671 |
ap.1 | Studiemedelsräntor (ram) | 5 461 671 |
ap.2 | Avskrivningar (ram) | 356 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Studiemedelsräntor
Anslagsposten får belastas med utgifter för ränte- och avgiftsinbetalningar till Riksgäldskontoret för studielån upplånade efter 1988 enligt 4 kap. och 7 kap. studiestödslagen (1973:349), 3 kap. studiestödslagen (1999:1395), lagen (1983:1030) om särskilt vuxenstudiestöd för arbetslösa och förordningen (1995:819) om vissa naturvetenskapliga och tekniska högskoleutbildningar med särskilt vuxenstudiestöd m.m.
ap.2 Avskrivningar
Anslagsposten får belastas med utgifter för amortering av studielån hos Riksgäldskontoret på grund av nedskrivning av studielån enligt 8 kap. studiestödslagen (1973:349), 4 kap. studiestödslagen (1999:1395), lagen (1983:1030) om särskilt vuxenstudiestöd för arbetslösa och förordningen (1995:819) om vissa naturvetenskapliga och tekniska högskoleutbildningar med särskilt vuxenstudiestöd m.m.
Vidare får anslagsposten belastas med kostnader för nedskrivning och inlösen av vissa studielån med statlig kreditgaranti enligt kungörelsen (1961:384) om avskrivning av lån för studier eller på grund av att låntagaren har avlidit eller varaktig betalningsoförmåga har inträtt.
1:4 | Bidrag till kostnader vid viss gymnasieutbildning och vid viss föräldrautbildning i teckenspråk (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 47 146 |
ap.1 | Särskilda insatser för döva och hörselskadade elever och elever vid Rh-anpassad utbildning (ram) | 47 146 |
Disponeras av Specialpedagogiska skolmyndigheten | 14 004 |
ap.4 | Bidrag till kostnader vid viss föräldrautbildning i teckenspråk (ram) | 13 916 |
ap.4.1 | Statsbidrag till utbildning (ram) | 12 916 |
ap.4.2 | Bidrag till kursdeltagare (ram) | 1 000 |
ap.5 | Statlig ÅP-avgift för bidrag till kursdeltagare (ram) | 88 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Särskilda insatser för döva och hörselskadade elever och elever vid Rh-anpassad utbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter enligt förordningen (1995:667) om bidrag till vissa funktionshindrade elever i gymnasieskolan.
ap.4.1 Statsbidrag till utbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter för statsbidrag till anordnare av teckenspråksutbildning för föräldrar till barn som för kommunikation är beroende av teckenspråk (TUFF) enligt förordningen (1997:1158) om statsbidrag för teckenspråksutbildning för vissa föräldrar.
ap.4.2 Bidrag till kursdeltagare
Anslagsposten får belastas med utgifter för bidrag till kursdeltagare
vid teckenspråksutbildning för föräldrar till barn som för
kommunikation är beroende av teckenspråk (TUFF) enligt förordningen (1997:1158) om statsbidrag för teckenspråksutbildning för vissa föräldrar.
ap.5 Statlig ÅP-avgift för bidrag till kursdeltagare
Tilldelade medel ska enligt förordningen (1998:1512) om statliga ålderspensionsavgifter m.m. inbetalas till Försäkringskassan.
1:6 | Centrala studiestödsnämnden m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 318 155 |
ap.1 | Centrala studiestödsnämnden förvaltningskostnader m.m. (ram) | 308 155 |
ap.2 | Disponeras av regeringen (ram) | 10 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.1 Centrala studiestödsnämnden förvaltningskostnader m.m.
Anslagsposten får belastas med utgifter för verksamhet enligt förordningen (2007:1071) med instruktion för Centrala studiestödsnämnden.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 15 Studiestöd
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2010 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Studiehjälp m.m. | |||
ap.1 | 199 860 | Inget | 0 |
1:2 Studiemedel m.m. | |||
ap.1 | 403 847 | Inget | 0 |
ap.2.1 | 3 825 | Inget | 0 |
ap.2.2 | 116 570 | Inget | 0 |
ap.2.3 | 6 082 | Inget | 0 |
ap.2.4 | 17 760 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 21 840 | Inget | 0 |
1:3 Studiemedelsräntor m.m. | |||
ap.1 | 272 950 | Inget | 0 |
ap.2 | 17 800 | Inget | 0 |
1:4 Bidrag till kostnader vid viss gymnasieutbildning och vid viss föräldrautbildning i teckenspråk | |||
ap.1 | 2 357 | Inget | 0 |
ap.4.1 | 666 | Inget | 0 |
ap.4.2 | 30 | Inget | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
1:6 Centrala studiestödsnämnden m.m. | |||
ap.1 | 15 900 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 15 Studiestöd
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:6 Centrala studiestödsnämnden m.m. | |
ap.3 | ram |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 130 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 75 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 166 395 000 |
- varav SPECIAL | 166 395 000 |
Villkor
- varav SPECIAL
Avser studielån och hemutrustningslån.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2010-01-25 | 26 513 |
2010-02-25 | 26 513 |
2010-03-25 | 26 513 |
2010-04-25 | 25 402 |
2010-05-25 | 25 402 |
2010-06-25 | 25 402 |
2010-07-25 | 25 402 |
2010-08-25 | 25 402 |
2010-09-25 | 25 402 |
2010-10-25 | 25 402 |
2010-11-25 | 25 402 |
2010-12-25 | 25 400 |
Summa | 308 155 |
1:6 ap.1 | Centrala studiestödsnämnden förvaltningskostnader m.m. |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2008 | +/- 2009 | Int. 2010 | Kost. 2010 | +/- 2010 | Ack. +/- utgå. 2010 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Administrationsavgifter | 0 | 0 | 437 500 | 0 | 437 500 | 437 500 |
Villkor
Administrationsavgifter
Avgifternas storlek bestäms av regeringen med undantag av aviseringsavgifter inom verksamheten för hemutrustningslån, som beslutas av Centrala studiestödsnämnden.
Den beräknade budgeten för den avgiftsbelagda verksamheten avser inbetalda avgifter.
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Avgiftsintäkterna ska bidra till verksamhetens finansiering.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Bestämmelser om undantag från 16 § anslagsförordningen (1996:1189) har den 11 april 2001 meddelats i regeringsbeslut (nr 2, 2001/1615/ST).
Centrala studiestödsnämnden undantas vidare från bestämmelsen i 16 § anslagsförordningen (1996:1189) om att inkomster ska avräknas mot anslaget på motsvarande sätt som utgifterna. I stället ska inbetalda avgifter avräknas mot anslaget.