
S2009/7219/SF
S2009/9929/SK (delvis) m.fl.
Se bilaga 1
Vasagatan 16
103 51 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2010 för Försäkringskassan och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
För tilltron till socialförsäkringen är det av största vikt att Försäkringskassans verksamhet präglas av en god service och ett gott bemötande och att rätt person får rätt ersättning i tid.
I syfte att skapa en långsiktig hållbar grund för att bedriva en effektiv och rättssäker verksamhet har regeringen i och med budgetpropositionen för 2010 givit Försäkringskassan en höjning av myndighetens förvaltningsresurser.
Det är av största vikt att vidmakthålla en god intern styrning och kontroll och att säkerställa en god arbetsgivarpolitik. Utvecklingsarbetet för en mer effektiv verksamhet måste fortsätta. Organisationen måste därtill vara så flexibel att den kan anpassa sig till såväl ökade som minskade ärendemängder inom olika anslag.
Reformerna inom sjukförsäkringen syftar till att minska utanförskapet. Genom rehabiliteringskedjan införs en mer aktiv sjukskrivningsprocess. För personer med sjuk- eller aktivitetsersättning ges ökade möjligheter att återgå i arbete. Personer vars dagar med sjukpenning eller sjukersättning tar slut ges ett stöd tillbaka till arbete via insatser inom arbetsmarknadspolitiken. För att säkerställa dessa reformer är det viktigt att Försäkringskassan upprätthåller den försäkringsmässiga prövningen, ger god information till försäkrade och samarbetspartners samt genom samverkan med Arbetsförmedlingen underlättar övergången från ersättning via sjukförsäkringen till aktivt arbetssökande och nytt arbete.
Arbetet att fullt ut genomföra tandvårdsreformen fortsätter. I detta skede är Försäkringskassans samverkan med Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket och vårdgivarna av största vikt.
För tilltron till socialförsäkringen är det nödvändigt att förhindra obehörigt nyttjande av försäkringen. Detta är en fortsatt viktig uppgift för Försäkringskassan, både internt i den egna handläggningen men också externt genom samverkan med andra myndigheter.
Den 1 januari 2010 bildas en ny pensionsmyndighet. Försäkringskassan har en viktig roll i anslutning till den nya myndighetens bildande och kommer att vara en viktig partner till Pensionsmyndigheten.
Övergripande politiska mål
De övergripande politiska mål som riksdagen har beslutat ska gälla för budgetåret 2010 för utgiftsområdena 9, 10 och 12, är följande;
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
- Hälso- och sjukvårdspolitik: Befolkningen ska erbjudas en behovsanpassad, tillgänglig och effektiv vård av god kvalitet.
- Handikappolitik: En samhällsgemenskap med mångfald som grund, att samhället utformas så att människor med funktionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet, jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder.
- Barnrättspolitik: Barn och unga ska respekteras och ges möjlighet till utveckling och trygghet samt delaktighet och inflytande.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Frånvaron från arbetet på grund av sjukdom ska ligga på en långsiktigt stabil och låg nivå.Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Den ekonomiska familjepolitiken ska bidra till förbättrade förutsättningar för en god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer.
Återrapportering i årsredovisningen
Försäkringskassan ska, med stöd av 3 kap. 1 § förordningen (SFS 2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag, redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter som anges i 1 – 4 §§ förordningen (SFS 2009:1174) med instruktion för Försäkringskassan samt till vad som anges om samverkan i 5 § i samma förordning.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Mål 1
Försäkringskassan ska verka för en väl fungerande sjukskrivningsprocess som präglas av tidiga och aktiva insatser, dels för att undvika långvarig sjukfrånvaro, dels för att fler personer som har sjukpenning under längre tid eller sjuk- eller aktivitetsersättning återfår arbetsförmågan och ges förutsättningar att återgå i arbete.
Återrapportering
Försäkringskassan ska redovisa måluppfyllelsen.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Mål 2
Berörda försäkrade och samarbetspartners ska ha god kännedom om de nya reglerna i sjukförsäkringen.
Återrapportering
Försäkringskassan ska redovisa måluppfyllelsen.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Mål 1
Föräldrar ska genom Försäkringskassans information få goda förutsättningar att välja hur man vill fördela föräldrapenningdagarna mellan sig.
Återrapportering
Försäkringskassan ska rapportera genomförda insatser.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Mål 2
Försäkringskassan ska verka för att särlevande föräldrar i större utsträckning på egen hand reglerar underhållet för barnet.
Återrapportering
Försäkringskassan ska redovisa i vilken utsträckning särlevande föräldrar reglerar underhållet på egen hand.
Övrig återrapportering
Säkerställande av korrekta utbetalningar
I samband med redovisning av den instruktionsreglerade uppgiften att säkerställa att felaktiga utbetalningar inte görs och att motverka bidragsbrott ska myndigheten särskilt redovisa hur den säkerställer korrekta utlandsbetalningar.
Utgiftsprognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2010–2014 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV.
18 januari, 25 februari, 6 maj, 29 juli, 28 oktober
Vid prognostillfällena ska följande redovisas, om inte annat anges:
- belastning på samtliga anslag och anslagsposter redovisat totalt samt fördelat per månad (redovisas inte den 18 januari),
- prognosticerat utfall för anslaget 19:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. ap. 3 Samverkansmedel uppdelat på de olika samverkansformerna (redovisas inte den 18 januari),
- förbrukade samt intecknade ännu inte utbetalda medel för anslaget 19:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. ap. 20 Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m. (redovisas inte den 18 januari). Redovisningen ska vara uppdelad på fördjupade medicinska utredningar, arbetshjälpmedel, resor och utgifter för läkarutlåtanden,
- prognostiserat utfall för 2010 för samtliga anslag och anslagsposter, redovisat totalt samt fördelat per månad,
- förklaring till och analys av utfall i samband med förändringar i prognoser, och
- beskrivningar av eventuella förändringar av prognosmodeller.
2 | Organisationsstyrning |
1. Image, bemötande och service
Försäkringskassan ska redovisa hur myndigheten arbetar för att förtroendet för Försäkringskassan ska förbättras. Myndigheten ska också redovisa hur den arbetar för att kundernas betyg beträffande Försäkringskassans bemötande förbättras samt hur skillnader i kundernas nöjdhet ska minska mellan kundgrupperna. Myndigheten ska inom ramen för uppdraget redovisa vidtagna och planerade åtgärder. Försäkringskassan ska vidare redogöra för de åtgärder som myndigheten har vidtagit, och planerar att vidta, för att underlätta för kunderna att dels göra rätt vid ansökningsförfarandet av olika förmåner dels fullgöra sin uppgifts- eller anmälningsskyldighet.
2. Handläggning av bostadstillägg till pensionärer
Från och med den 1 januari 2010 hanteras förmåner enligt lag (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl. av Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Pensionsmyndigheten ska tillsammans med Försäkringskassan redovisa hur detta fungerar och hur en effektiv ärendehandläggning säkerställs. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 6 augusti 2010.
3. Pensionsmyndigheten
Tillgångar och skulder från Försäkringskassan som övertas av Pensionsmyndigheten, överlåts till bokfört värde enligt 5 kap. 5 och 8 §§ förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. För de tillgångar och skulder som Försäkringskassan överlåter till Pensionsmyndigheten, övertar Pensionsmyndigheten ansvaret från och med den 1 januari 2010.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
Uppdrag att lämna fördjupade underlag rörande ekonomin | (S2009/3531/SF (Delvis)) |
Uppdrag att genomföra förmågebedömning i samband med risk- och sårbarhetsanalys 2010 | Fö2008/3567/SSK |
3 | Uppdrag |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
1. Tandvårdsregister
Försäkringskassan ska månadsvis leverera befintliga tandvårdsregister med verksamhets- och ekonomiska utfall till Statistiska centralbyrån (SCB) senast den tolfte i efterföljande månad i enlighet med regeringsbeslut (S2008/10800/HS) om uppdrag till SCB angående tandvårdsdata för uppföljning av tandvårdsstödet och för att analysera regelverkets effekter.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
1. Uppföljning av sjukförsäkringsreformerna
a) Försäkringskassan ska fortsätta att följa upp rehabiliteringskedjan, inklusive de nya reglerna som träder i kraft i januari 2010 och reglerna för steglös avräkning. I uppdraget ingår att redovisa antalet personer som studerar eller arbetar ideellt med stöd av de bestämmelser som gäller från och med 1 januari 2009. Försäkringskassan ska även redogöra för vilka faktorer som har betydelse för huruvida en person inom den aktuella gruppen påbörjar att förvärvsarbeta, arbeta ideellt eller att studera eller avstår från detta. En plan för uppföljningen under 2010 ska utarbetas i samråd med Socialdepartementet. Planen ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 2 mars 2010.
b) Försäkringskassan ska tillsammans med Arbetsförmedlingen kartlägga hur de personer som uppnår maximal tid i sjukförsäkringen försörjer sig tiden efter det att de lämnat sjukförsäkringen. Detta gäller personer som uppburit förlängd sjukpenning i 550 dagar eller tidsbegränsad sjukersättning under 18 månader med stöd av övergångsbestämmelser. Uppdragets närmare utformning, inklusive tidsplan, ska tas fram i samråd med Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet. Uppgifter ska lämnas månatligen till Arbetsmarknadsdepartementet och Socialdepartementet.
2. Samverkan med Arbetsförmedlingen
Försäkringskassan ska genom samverkan med Arbetsförmedlingen underlätta övergången från ersättning via sjukförsäkringen till aktivt arbetssökande och nytt arbete. Med anledning av införandet av rehabiliteringskedjan är det särskilt viktigt att vid behov underlätta omställning till annat arbete samt vidta nödvändiga rehabiliteringsinsatser.
Följande grupper ska prioriteras:
- personer som varit sjukskrivna mellan 91 och 180 dagar som kan behöva byta anställning på grund av ohälsa,
- personer som varit sjukskrivna i mer än 180 dagar som har behov av rehabiliteringsåtgärder i samverkan, samt
- personer med aktivitetsersättning eller tidsbegränsad sjukersättning.
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska redovisa hur medlen för denna samverkan har använts inom respektive myndighet, uppdelat på förvaltningskostnader, kostnader för aktivitetsstöd respektive kostnader för program och insatser. Dessutom ska de i uppdraget prioriterade grupperna redovisas med avseende på vidtagna åtgärder och resultatet av dessa åtgärder. En delredovisning, omfattande insatser under första halvåret 2010, ska lämnas senast den 2 augusti 2010. En samlad redovisning för 2010 ska lämnas i anslutning till årsredovisningen för 2010.
3. Uppföljning av samverkan och finansiell samordning
Försäkringskassan ska redovisa resultaten av samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet.
Försäkringskassan ska redovisa hur samtliga samverkansmedel har använts uppdelat på de olika verksamheterna med avseende på kostnader, fördelat mellan förvaltningskostnader och kostnader för åtgärder.
Försäkringskassan ska också redovisa resultatet av respektive verksamhet som samverkansmedlen finansierar med avseende på målgrupper, insatser och resultat av vidtagna åtgärder, bl.a. i form av antal och andel i subventionerat respektive osubventionerat arbete.
I resultatredovisningen ska i möjligaste mån de olika samverkansformerna jämföras med varandra. En första redovisning ska lämnas senast den 2 augusti 2010 och en samlad redovisning lämnas i anslutning till årsredovisningen för 2010.
4. Analys av rättsläget avseende sjukförsäkringsreformerna
Försäkringskassan ska redovisa en analys av rättsläget utifrån domar från förvaltningsdomstolar beträffande den lagstiftning inom sjukförsäkringen som trädde i kraft den 1 juli 2008 samt de nya regler som träder i kraft januari 2010. Särskilt avser detta prövningen av arbetsförmågan mot hela arbetsmarknaden efter 180 dagar i rehabiliteringskedjan, möjligheterna att få sjukpenning för fler än 364 dagar samt bestämmelsen om att sjukersättning ska beviljas när arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt. Uppdraget ska redovisas senast den 15 november 2010.
5.Uppföljning av särskilt högriskskydd
Försäkringskassan ska redovisa utfallet av den utökning av rätten till särskilt högriskskydd enligt lagen (1991:1047) om sjuklön som träder i kraft den 1 januari 2010. Redovisningen ska innehålla uppgift om utgifter, antal beslut och utgifter per individ. Uppdraget ska redovisas senast den 28 april 2011.
6. Medicinska underlag
Försäkringskassan ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att höja kvaliteten i de medicinska underlagen i sjukförsäkringsärenden från hälso- och sjukvården. Återrapporteringen ska redovisas senast den 28 maj 2010.
Försäkringskassan ska även bistå Socialstyrelsen i dess arbete med att lämna förslag på sådana åtgärder som höjer kvaliteten på de uppgifter som läkare lämnar i medicinska underlag som krävs för beslut i ärenden som rör sjukförsäkringen. Socialstyrelsen ska redovisa detta uppdrag senast den 30 december 2010.
7. Information om möjligheterna att arbeta med steglös avräkning
Försäkringskassan ska informera berörda försäkrade om de möjligheter att arbeta som finns för personer som har beviljats varaktig sjukersättning med stöd av de regler som gällde före juli 2008. Förutom den allmänna informationen ska särskilda informationsinsatser riktas till personer som under tidigare år har utnyttjat möjligheten att arbete med den så kallade åttondelen.
8. Uppföljning och utbetalning av sjukvårdsmiljarden
Försäkringskassan har ansvar för att följa upp och betala ut den s.k. sjukvårdsmiljarden, d.v.s. den överenskommelse som slutits mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om åtgärder för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess under 2010-2011. Försäkringskassan ansvarar för att:
- följa upp villkoren i överenskommelsen om sjukvårdsmiljarden samt efter samråd med SKL, och även Socialstyrelsen avseende villkor 1:A, besluta om dels vilka redovisningskrav som ska ställas på landstingen, dels vilka metoder och urvalsstorlekar som ska användas vid kvalitetsmätningar,
- besluta om villkoren uppfylls av landstingen,
- besluta om storlek på de medel som respektive landsting kvalificerar sig för inom ramen för den rörliga respektive villkorade delen samt svara för utbetalning av medel till respektive landsting.
9. Försäkringsmedicinska beslutsstöd
Försäkringskassan ska redovisa hur det försäkringsmedicinska beslutsstödet används och fungerar i sjukskrivningsprocessen bl.a. hur sjukskrivningstiderna förhåller sig till rekommendationerna i det medicinska beslutsstödet, andel som avviker och med hur mycket samt motiv till avvikelsen. Även hur stödet används och kunskapen om stödet bör belysas. En redovisning ska lämnas i anslutning till årsredovisningen för 2010.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
Uppdrag att bedriva försöksverksamhet med alternativa insatser för långtidssjukskrivna | S2008/702/SF (delvis) |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1. Prognoser och utfall för jämställdhetsbonusen
Försäkringskassan ska genomföra och till regeringen redovisa prognoser avseende jämställdhetsbonusen vid varje prognostillfälle. Dessutom ska antalet bonusdagar som uppkommit samt antalet föräldrar som kan komma att vara berättigade till bonus, rapporteras.
Den 1 juni 2010 ska uppkomna bonusdagar för 2009 redovisas enligt följande:
- antal dagar som uppkommit baserat på fördelningen av föräldrapenningdagar mellan föräldrarna,
- antalet dagar det ansökts om,
- hur stort belopp som kommer att krediteras skattekonton av Skatteverket avseende intjänade bonusdagar, samt
- antalet berörda föräldrar som bonus betalats till.
Vid varje prognostillfälle ska även preliminära månadsvisa resultat uppkomna under 2010 redovisas.
2. Uppföljning av föräldrapenninguttaget
Försäkringskassan ska analysera och följa upp utvecklingen av föräldrapenninguttaget. Analysen ska ta hänsyn till barnets födelseår och de skillnader i regelsystemen som gäller för olika årskullar. Redovisningen till regeringen ska ske senast den 30 april 2010.
Dessutom önskas en pivottabell månadsvis avseende föräldrars uttag av föräldrapenning efter barnets födelseår och födelsemånad. Tabellen ska kunna visa föräldrarnas uttag när barnet är ett år och varje uppnådd ålder till och med åtta års ålder. Tabellen ska även visa föräldrapenninguttag för barn som uppnått 1,5 års ålder.
3. Analys av utvecklingen av indikatorerna
Försäkringskassan ska redovisa och analysera utvecklingen av indikatorerna för utgiftsområdet Ekonomisk trygghet för familjer och barn:
- i samband med årsredovisningen med framskrivna värden för aktuellt år, samt
- i slutet av juni månad, efter publicering av de mest aktuella HEK-siffrorna, med framskrivning för endast ett år.
Övriga uppdrag
1. Nyanlända invandrares etablering
Riksdagen har beslutat om budgetpropositionen för 2010 (prop. 2009/10:1) och därvid anvisat medel för genomförandet av en reform om nyanländas etablering i arbets- och samhällslivet. I budgetpropositionen aviseras en proposition om denna reform som regeringen beslutat om den 17 november 2009 (prop. 2009/10:60). Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, länsstyrelserna och Migrationsverket ska vidta nödvändiga åtgärder för att förbereda genomförandet och ikraftträdandet av förslagen och förberedelserna ska syfta till ett effektivt genomförande. Vid behov ska samverkan ske mellan berörda myndigheter. Myndigheterna ska var för sig rapportera till respektive departement hur arbetet framskrider och särskilt uppmärksamma svårigheter i implementeringen senast den 2 augusti 2010.
2. Kunskapsutveckling gällande rehabilitering
Försäkringskassan ska under 2010 fortsätta pröva ansökningar om och fördela medel till en myndighetsgemensam kunskapsutveckling om rehabilitering för personer med psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning enligt regeringens beslut (S2006/9394/HS (delvis)) den 12 mars 2009. För detta får myndigheten använda högst 10 000 000 kronor av det under utgiftområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg uppsatta anslaget 1:8 Bidrag till psykiatri.
3. Möjliggörande att följa internationella ärenden
Av EG-förordning 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen med tillhörande tillämpningsförordning, följer att socialförsäkringsinformation inom EU senast den 1 maj 2012 ska utbytas elektroniskt över ett gemensamt system. Vid utformningen av det nationella IT-stöd som ska möjliggöra anslutning till det gemensamma elektroniska utbytet inom EU, ska särskild hänsyn tas till att det ska vara möjligt att följa internationella ärenden. Redovisningen av uppdraget ska ske inom ramen för uppdraget för införandet av ett IT-system för utbyte av socialförsäkringsinformation på EU-nivå (S2009/2024/SF). Försäkringskassan har sedan regleringsbrevet för 2002 haft uppdraget att göra det möjligt att följa internationella ärenden i IT-systemen.
4. Uppdrag om arbete med att ta bort hinder för den fria rörligheten
En god samverkan mellan tillämpande myndigheter i olika länder är en förutsättning för att garantera att en person som flyttar mellan EES-länderna är omfattad av socialförsäkringen i de olika situationer som kan uppkomma. I EG-förordningarna nr 883/2004 och 987/2009 om samordning av de sociala trygghetssystemen, som ska börja tillämpas den 1 maj 2010, förstärks de nationella myndigheternas ansvar och skyldighet att samverka för att lösa eventuella problem som uppkommer vid tolkningen och tillämpningen av EG- förordningarna så att individer i gränssituationer inte faller mellan stolarna. Försäkringskassan ska redogöra för hur myndigheten avser att utveckla formerna för samarbete och samverkan med andra länder för att möta de ökade kraven i EG-bestämmelserna. En redovisning ska lämnas senast den 28 maj 2010.
5. Regelförenkling
Under våren 2010 ska regeringen lämna en slutredovisning av det regelförenklingsarbete som bedrivits under mandatperioden. Försäkringskassan ska därför inom sitt ansvarsområde bistå Tillväxtverket i mätningarna av företagens administrativa kostnader, dels med en uppdatering av förändringarna i regelverken för 2009, dels med en prognos för 2010. Det underlag som behövs ska redovisas vid den tidpunkt som Tillväxtverket anger i särskild ordning.
6. Hur kontroller integreras och automatiseras i handläggningen
Försäkringskassan ska redovisa vidtagna åtgärder för att integrera arbetet mot felaktiga utbetalningar i myndighetens ordinarie handläggnings-, kvalitets- och IT-system. Inom ramen för uppdraget ingår att rapportera om hur arbetet fortskrider med att automatisera kontroller i handläggningen.
7. Försäkringskassans fordringsverksamhet
Försäkringskassan ska följa upp och utvärdera hur myndighetens fordringsverksamhet utvecklas med avseende på resultat och kostnadseffektivitet. Uppföljningen omfattar även fordringar på i utlandet bosatta personer, uppdelat mellan EU-länder och övriga länder. Inom ramen för uppdraget ska Försäkringskassan särskilt redovisa effekter av myndighetens koncentration av fordringshanteringen. Vidtagna åtgärder för att öka effektiviteten i verksamheten, i termer av minskad fordringsstock och högre inbetalningsgrad, ska redovisas.
Myndigheten ska därutöver redovisa vilka insatser som har vidtagits och planeras mot bakgrund av Statskontorets rapport Återkrav vid felaktiga utbetalningar - Försäkringskassans och CSN:s hantering av återkravsfordringar (2008:12).
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
Uppdrag att upphandla rehabilitering och andra typer av stödtjänster | (S2006/9394/HS (delvis)) |
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
1:4 | Tandvårdsförmåner m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Socialstyrelsen | 13 000 |
ap.4 | Kompetenscentrum på tandvårdsområdet (ram) | 13 000 |
Disponeras av Försäkringskassan | 6 580 310 |
ap.1 | Statligt tandvårdsstöd (ram) | 6 580 310 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Statligt tandvårdsstöd
Anslagsposten disponeras för tandvårdsförmåner enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring och lagen (2008:145) om statligt tandvårdsstöd.
ap.4 Kompetenscentrum på tandvårdsområdet
Socialstyrelsen disponerar anslagsposten för ekonomiskt stöd till kompetenscentrum på tandvårdsområdet. Högst 12 500 000 kronor får utbetalas till olika kompetenscentrum, varav ett belopp om högst
4 500 000 kronor får användas till verksamheten vid Socialstyrelsens kunskapscentrum för dentala material. Socialstyrelsen avgör vilka kompetenscentrum som ska få del av resterande medel. Ett belopp om 500 000 kronor får användas först efter beslut av regeringen.
1:7 | Sjukvård i internationella förhållanden (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 557 337 |
ap.1 | Sjukvård i internationella förhållanden (ram) | 557 337 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Sjukvård i internationella förhållanden
Anslagsposten disponeras för sjukförsäkringsförmåner enligt förordning (EEG) nr 1408/71, EG-fördraget och gällande överenskommelser om social trygghet som Sverige tecknat med andra länder.
4:4 | Bilstöd till personer med funktionshinder (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 256 000 |
ap.1 | Bilstöd till personer med funktionshinder (ram) | 256 000 |
Villkor för anslag 4:4
ap.1 Bilstöd till personer med funktionshinder
Anslagsposten disponeras för bilstöd till personer med funktionshinder enligt lagen (1988:360) om handläggning av ärenden om bilstöd till personer med funktionshinder samt förordningen (1988:890) om bilstöd till personer med funktionshinder.
4:5 | Kostnader för statlig assistansersättning (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 19 297 000 |
ap.1 | Kostnader för statlig assistansersättning (ram) | 19 297 000 |
Villkor för anslag 4:5
ap.1 Kostnader för statlig assistansersättning
Anslagsposten disponeras för assistansersättning till vissa personer med funktionshinder enligt lagen (1993:389) om assistansersättning, samt förordningen (1993:1091) om assistansersättning. Inkomster från kommunerna avseende assistansersättning för de första 20 timmarna per vecka tillgodoförs och särredovisas under detta anslag.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
1:1 | Sjukpenning och rehabilitering m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 21 183 948 |
ap.1 | Företagshälsovård och rehabiliteringsgaranti (ram) | 1 474 500 |
ap.3 | Samverkansmedel (ram) | 460 000 |
ap.15 | Närståendepenning (ram) | 81 077 |
ap.16 | Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning (ram) | 6 006 |
ap.17 | Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning (ram) | 86 081 |
ap.18 | Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning (ram) | 1 407 080 |
ap.19 | Rehabiliteringspenning (ram) | 878 830 |
ap.20 | Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m. (ram) | 198 000 |
ap.21 | Sjukpenning (ram) | 16 592 374 |
Disponeras av Kammarkollegiet | 384 000 |
ap.6 | Högkostnadsskydd för arbetsgivare (ram) | 380 000 |
ap.4 | Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen (ram) | 4 000 |
Disponeras av Regeringskansliet/Socialdepartementet | 34 000 |
ap.2 | Till Regeringskansliets disposition (ram) | 34 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Företagshälsovård och rehabiliteringsgaranti
Anslagsposten får användas för rehabiliteringsgarantin inom hälso- och sjukvården i enlighet med överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting.
Anslagsposten får även användas till företagshälsovård enligt Förordning om bidrag till företagshälsovård med vissa insatser inom rehabiliteringsområdet (SFS 2009:1423). Tillgängliga medel för bidrag enligt denna förordning uppgår till sammanlagt 550 miljoner kronor per år. Av denna summa får ersättning lämnas med högst:- 100 miljoner kronor för grundbidrag,
- 100 miljoner kronor för tilläggsbidrag till läkarbesök enligt 10 § första stycket,
- 250 miljoner kronor för tilläggsbidrag för redovisning av koordinerande insatser enligt 10§ andra stycket, och
- 100 miljoner kronor för ersättning för kostnader för medicinsk service enligt 11 §.
ap.2 Till Regeringskansliets disposition
Anslagsposten disponeras för att upphandla företagshälsovårdsutbildningar. Av anslagsposten får högst 4 000 000 kronor disponeras för administration.
ap.3 Samverkansmedel
Anslagsposten får användas för samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet. Medel ska fördelas i enlighet med regeringens beslut den 19 november 2009 (dnr S2009/8878/SF).
De medel som Försäkringskassan utbetalar för samverkan med Arbetsförmedlingen utgör, i enlighet med prop. 2002/03:2, statens samlade andel i denna verksamhet.
De statliga medlen för finansiell samordning mellan sjukförsäkring och hälso- och sjukvård får användas för åtgärder på samma sätt som i den försöksverksamhet med finansiell samordning mellan socialförsäkring och hälso- och sjukvård som bedrevs under åren 1993-1997 (prop. 1991/92:105).
De åtgärder som får finansieras enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser, ska ligga inom de samverkande parternas samlade ansvarsområde. Av resurserna till den finansiella samordningen ska Försäkringskassan bidra med hälften. De medel som Försäkringskassan utbetalar ska utgöra statens samlade andel i finansiell samordning.
Till denna anslagspost förs anslagssparande från 2009 från anslagspost 1 Företagshälsovård och rehabiliteringsgaranti. Tillgängliga medel för 2010 uppgår därmed till 810 000 000 kronor.
ap.4 Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen
Anslagsposten disponeras för att ta fram kunskap om och utveckla sjukskrivningsprocessen.
ap.6 Högkostnadsskydd för arbetsgivare
Regeringen har i budgetpropositionen för 2010 aviserat ett generellt högkostnadsskydd. Regeringen avser att lämna en proposition under våren 2010. Medlen på anslagsposten avser att finansiera denna reform.
ap.15 Närståendepenning
Anslagsposten disponeras för närståendepenning enligt lagen (1988:1465) om ersättning och ledighet för närståendevård.
ap.16 Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om
8 185 734 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om
-2 179 734 kronor.
ap.17 Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 86 701 200 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -620 200 kronor.
ap.18 Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 1 602 218 991 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -195 138 991 kronor.
ap.19 Rehabiliteringspenning
Anslagsposten disponeras för rehabiliteringspenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
Försäkringskassan får använda anslagsposten för ersättning för skada orsakad av deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering enligt förordningen (1980:631) om ersättning av allmänna medel för skada orsakad av deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program eller arbetslivsinriktad rehabilitering m.m.
ap.20 Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m.
Anslagsposten får användas för köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster i form av försäkringsmedicinska utredningar och arbetslivsinriktade rehabiliteringsutredningar, arbetshjälpmedel, läkarutlåtanden och läkarundersökningar, särskilt bidrag samt resor till och från arbetet. Personer som inte har tillgång till företagshälsovård är en viktig målgrupp. För att stärka möjligheten till köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster för denna grupp har anslaget förstärkts med 50 000 000 kronor.
I den mån hälso- och sjukvården inte kan leverera fördjupade medicinska utredningar, i enlighet med överenskommelsen mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting från den 11 december 2009 om åtgärder för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess, ska Försäkringskassan istället köpa sådana utredningar.
ap.21 Sjukpenning
Anslagsposten disponeras i huvudsak för sjukpenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring samt för de utgifter som kan uppkomma med anledning av vissa bestämmelser i sjuklönesystemet (s.k. sjuklönegaranti och särskilt högkostnadsskydd), samt avskrivning av studielån.
1:2 | Aktivitets- och sjukersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 65 962 029 |
ap.5 | Aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 50 764 762 |
ap.6 | Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 4 729 931 |
ap.7 | Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 44 900 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 10 422 436 |
Villkor för anslag 1:2
ap.5 Aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för aktivitetsersättning och sjukersättning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
ap.6 Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för bostadstillägg enligt lagen (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl.
ap.7 Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för ersättning enligt lagen (1998:1755) om särskilda insatser för personer med trefjärdedels sjukersättning eller aktivitetsersättning.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 10 667 355 690 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -244 919 690 kronor.
1:3 | Handikappersättningar (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 1 236 000 |
ap.1 | Handikappersättningar (ram) | 1 236 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Handikappersättningar
Anslagsposten disponeras för handikappersättningar enligt lagen (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag.
1:4 | Arbetsskadeersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 4 638 000 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta (ram) | 287 000 |
ap.5 | Arbetsskadelivränta (ram) | 4 351 000 |
Villkor för anslag 1:4
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 365 656 268 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -78 656 268 kronor.
ap.5 Arbetsskadelivränta
Anslagsposten disponeras för ersättning vid arbetsskada m.m. enligt bl.a. lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring. För skador som inträffat före den 1 juli 1977 belastas anslagsposten bl.a. enligt lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring.
Regeringen bemyndigar Försäkringskassan att fr.o.m. den 1 januari 2010 räkna upp livräntor från frivilliga yrkesskadeförsäkringen med den procentsats som motsvarar förändringen av prisbasbeloppet mellan 2009 och 2010.
1:5 | Ersättning för kroppsskador (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 48 900 |
ap.3 | Ersättning för kroppsskador (ram) | 48 000 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för ersättning för kroppsskador (ram) | 900 |
Villkor för anslag 1:5
ap.3 Ersättning för kroppsskador
Anslagsposten disponeras för finansiering av ersättning enligt lagen (1977:265) om statligt personskadeskydd. För skador som inträffat före den 1 juli 1977 belastas anslagsposten bl.a. enligt lagen (1950:261) om ersättning med anledning av kroppsskada ådragen under militärtjänstgöring.
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för ersättning för kroppsskador
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 1 335 258 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -435 258 kronor.
1:6 | Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 1 000 000 |
ap.2 | Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård (ram) | 1 000 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.2 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård
Anslagsposten disponeras för utbetalning av bidrag till landsting under förutsättning att landstinget har vidtagit åtgärder i syfte att minska sjukfrånvaron i enlighet med den överenskommelse som träffats mellan Staten och Sveriges Kommuner och Landsting.
2:1 | Försäkringskassan (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 7 180 610 |
ap.1 | Förvaltningsmedel (ram) | 7 180 610 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Förvaltningsmedel
Av anslaget ska 35 000 000 kronor avsättas för att bygga upp och tillämpa ett system för administrationen av statlig etableringsersättning med anledning av förslag i regeringens proposition (2009/10:60) Nyanlända invandrares arbetsmarknadsetablering - egenansvar med professionellt stöd. En särredovisning ska göras av dessa medel.
Av anslagsposten får högst 7 900 000 kronor användas för att stödja forskning inom socialförsäkringens område.
Utgifter/kostnader för särskilda åtgärder och ersättningar till personal som är föremål för avveckling, utöver dem som finansieras av Trygghetsstiftelsen och/eller som följer av gällande kollektivavtal, får ej finansieras från anslaget.
Av anslagsposten får högst 3 000 000 kronor, efter regeringens beslut (S2008/10484/HS (delvis)), användas till att samordna ett utvärderingsprogram för tandvårdsstödet.
Av anslagsposten ska Försäkringskassan betala totalt 75 000 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som abonnemangsavgift för Rakel. Beloppet ska betalas efter rekvisition från MSB.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1:1 | Allmänna barnbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 23 311 000 |
ap.1 | Allmänna barnbidrag (ram) | 23 311 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Allmänna barnbidrag
Anslagsposten disponeras för barnbidrag, flerbarnstillägg och förlängt barnbidrag enligt lagen (1947:529) om allmänna barnbidrag och lagen (1986:378) om förlängt barnbidrag. Medel har beräknats för tilläggsbelopp vid familjeförmåner (EU-regler).
1:2 | Föräldraförsäkring (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 32 217 735 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning (ram) | 2 285 124 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning (ram) | 377 836 |
ap.9 | Föräldrapenning (ram) | 24 491 858 |
ap.10 | Statlig ålderspensionsavgift för havandeskapspenning (ram) | 45 301 |
ap.11 | Tillfällig föräldrapenning (ram) | 4 540 782 |
ap.12 | Havandeskapspenning (ram) | 476 834 |
Villkor för anslag 1:2
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 2 387 855 929 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -102 731 929 kronor.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 441 297 673 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -63 461 673 kronor.
ap.9 Föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för föräldrapenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
ap.10 Statlig ålderspensionsavgift för havandeskapspenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 46 489 589 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -1 188 589 kronor.
ap.11 Tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för tillfällig föräldrapenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
ap.12 Havandeskapspenning
Anslagsposten disponeras för havandeskapspenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
1:3 | Underhållsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 1 968 000 |
ap.1 | Underhållsstöd (ram) | 1 968 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Underhållsstöd
Anslagsposten disponeras för underhållsstöd enligt lagen (1996:1030) om underhållsstöd. Inkomster från återbetalningsskyldiga ska tillgodoföras och särredovisas under denna anslagspost.
1:4 | Bidrag till kostnader för internationella adoptioner (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 35 784 |
ap.1 | Bidrag till kostnader för internationella adoptioner (ram) | 35 784 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Bidrag till kostnader för internationella adoptioner
Anslagsposten disponeras för kostnader för bidrag enligt lagen (1988:1463) om bidrag vid adoption av utländska barn.
1:6 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 798 500 |
ap.3 | Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 232 500 |
ap.4 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 2 566 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.3 Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten disponeras för kostnader för ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2010 om 250 882 541 kronor och ett regleringsbelopp för 2007 om -18 382 541 kronor.
ap.4 Vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten disponeras för kostnader för vårdbidrag enligt lagen (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag.
1:8 | Bostadsbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 3 352 000 |
ap.2 | Bostadsbidrag (ram) | 3 352 000 |
Villkor för anslag 1:8
ap.2 Bostadsbidrag
Anslagsposten disponeras för bostadsbidrag enligt lagen (1993:737) om bostadsbidrag.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2010 | Indrag av anslagsbelopp |
1:4 Tandvårdsförmåner m.m. | |||
ap.1 | 329 016 | Inget | 0 |
ap.4 | 390 | Inget | 0 |
1:7 Sjukvård i internationella förhållanden | |||
ap.1 | 27 867 | Inget | 0 |
4:4 Bilstöd till personer med funktionshinder | |||
ap.1 | 7 680 | Inget | 0 |
4:5 Kostnader för statlig assistansersättning | |||
ap.1 | 578 910 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2010 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |||
ap.1 | 0 | 350 000 | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.6 | 19 000 | Inget | 0 |
ap.15 | 4 054 | Inget | 0 |
ap.16 | 0 | Inget | 0 |
ap.17 | 0 | Inget | 0 |
ap.18 | 0 | Inget | 0 |
ap.19 | 43 942 | Inget | 0 |
ap.20 | 0 | Allt | 0 |
ap.21 | 829 619 | Inget | 0 |
1:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m. | |||
ap.5 | 2 538 238 | Inget | 0 |
ap.6 | 236 497 | Inget | 0 |
ap.7 | 2 245 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
1:3 Handikappersättningar | |||
ap.1 | 61 800 | Inget | 0 |
1:4 Arbetsskadeersättningar m.m. | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 217 550 | Inget | 0 |
1:5 Ersättning för kroppsskador | |||
ap.3 | 2 400 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
1:6 Bidrag för arbetet med sjukskrivningar inom hälso- och sjukvård | |||
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
2:1 Försäkringskassan | |||
ap.1 | 502 643 | 3 % | 0 |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2010 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Allmänna barnbidrag | |||
ap.1 | 1 165 550 | Inget | 0 |
1:2 Föräldraförsäkring | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
ap.9 | 1 224 593 | Inget | 0 |
ap.10 | 0 | Inget | 0 |
ap.11 | 227 039 | Inget | 0 |
ap.12 | 23 842 | Inget | 0 |
1:3 Underhållsstöd | |||
ap.1 | 98 400 | Inget | 0 |
1:4 Bidrag till kostnader för internationella adoptioner | |||
ap.1 | 1 074 | Inget | 0 |
1:6 Vårdbidrag för funktionshindrade barn | |||
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 128 300 | Inget | 0 |
1:8 Bostadsbidrag | |||
ap.2 | 167 600 | Inget | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |||
1:1 ap.1 | 1:1 ap.3 | 350 000 | |
1:1 ap.5 | 1:1 ap.4 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2010 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |
ap.5 | ram |
4.3.5 | Bemyndiganden |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | 2010 | 2011 | 2012 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
1:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | ||||
ap.2 | 10 000 | 10 000 | 2013 | |
2:1 Försäkringskassan | ||||
ap.1 | 8 900 | 6 900 | 2 000 | 2012 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 2 300 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 668 061 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2010-01-25 | 598 384 |
2010-02-25 | 598 384 |
2010-03-25 | 598 384 |
2010-04-25 | 598 384 |
2010-05-25 | 598 384 |
2010-06-25 | 598 384 |
2010-07-25 | 598 384 |
2010-08-25 | 598 384 |
2010-09-25 | 598 384 |
2010-10-25 | 598 384 |
2010-11-25 | 598 384 |
2010-12-25 | 598 386 |
Summa | 7 180 610 |
2:1 ap.1 | Förvaltningsmedel |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2008 | +/- 2009 | Int. 2010 | Kost. 2010 | +/- 2010 | Ack. +/- utgå. 2010 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
ADB | 18 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 18 |
Ersättning från småföretagsförsäkringen | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 |
Administration av statlig fordran | 0 | 0 | 7 000 | 7 000 | 0 | 0 |
Ersättning från försvaret | 778 | -778 | 3 700 | 3 700 | 0 | 0 |
Administration av ålderspension | 65 283 | 62 761 | 0 | 0 | 0 | 128 044 |
Ersättning från affärsdrivande verk | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 |
Övrigt | 0 | 0 | 30 000 | 30 000 | 0 | 0 |
Ersättning från Skatteverket avseende affärsdrivande verk | 0 | 0 | 30 000 | 30 000 | 0 | 0 |
Intäkter från pensionsmyndigheten | 0 | 0 | 480 000 | 480 000 | 0 | 0 |
Summa | 66 079 | 61 983 | 554 700 | 554 700 | 0 | 128 062 |
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning.
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
1. Följande avgifter bestäms av regeringen:
avgift för administration av arbetsskador vid affärsdrivande verk för skador som reglerats före den 1 juli 1995,
avgift för administration av familjebidrag och dagpenning till totalförsvarspliktiga, samt
avgift för administration av statlig fordran.
2. Storleken på övriga avgifter fastställs av Försäkringskassan, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
3. När Försäkringskassan lämnar ut handlingar i arbetsskadeärenden till AFA Trygghetsförsäkring får avgift, i stället för enligt bestämmelserna i 15 § avgiftsförordningen (1992:191), tas ut enligt grunder som Försäkringskassan och AFA Trygghetsförsäkring kommer överens om.
4. Försäkringskassan får utöver vad som anges i 4 § avgiftsförordningen (1992:191) mot ersättning utföra datorbearbetningar för externa beställare samt tillhandahålla tjänster inom områdena systemutveckling, statistik, statistiskt metodstöd och efterbehandling av postförsändelser, om inte annat sägs i förordning (2003:766) om behandling av personuppgifter inom socialförsäkringens administration. Inkomsterna tillförs anslaget 2:1.
5. Försäkringskassan har rätt att ta ut avgifter för de tjänster som tillhandahålls åt Pensionsmyndigheten.
6. Försäkringskassan disponerar avgiftsintäkterna.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Försäkringskassan får med undantag av 13 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) använda statens centralkonto i Riksbanken för utbetalningar av dels aktivitetsstöd enligt förordningen (1996:1100) om aktivitetsstöd och dels pensioner och pensionsrelaterade förmåner som Försäkringskassan ombesörjer åt Pensionsmyndigheten (prop. 2008/09:202 sidan 114) under tiden tills bidrag för utbetalningarna lämnats från Arbetsförmedlingen respektive Pensionsmyndigheten.
Bilaga 1 till Regeringsbeslut II:3, 2009-12-17
Diarienummerförteckning
S2009/7219/SF
S2009/9929/SK (delvis)
S2009/10110/SK(delvis)