Regleringsbrev för budgetåret 2009 avseende Transportstyrelsen inom utgiftsområde 22 Kommunikationer
Riksdagen har beslutat om
Transportstyrelsens verksamhet för budgetåret 2009
(prop. 2008/09:1, utg.omr. 22, bet. 2008/09:TU1, rskr. 2008/09:126).
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2009 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
1. Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2009-2012 vid nedanstående tillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
- den 19 januari
- den 26 februari
- den 7 maj
- den 30 juli
- den 29 oktober
Prognoserna vid prognostillfällena i januari och februari ska liksom tidigare göras i utgiftstermer. Som en följd av övergången till kostnadsmässig avräkning av förvaltningsutgifter ändras principerna för prognoserna i maj, juli och oktober. Vid dessa tillfällen ska prognoserna för myndighetens förvaltningsutgifter göras i kostnadstermer.
Transportstyrelsen ska före beslut om insats enligt 7 § i förordningen (2008:1300) om instruktion för Transportstyrelsen informera Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om de åtgärder myndigheten avser att vidta.
Transportstyrelsen ska i regelgivning och inspektionsverksamhet inom sjöfartsområdet särskilt beakta skärgårdssjöfartens särart.
Bemyndigande om ekonomiska förpliktelser
Med anledning av vad regeringen föreskriver och tidigare har beslutat beträffande inrättandet av Transportsstyrelsen gäller följande.
Överlåtelse av Järnvägsstyrelsens, Luftfartsstyrelsens, Länstyrelsernas, Sjöfartsverkets och Vägverkets respektive tillgångar och skulder till Transportstyrelsen ska ske till bokfört värde enligt 5 kap. 5 och 8 §§ förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Kvarvarande avtal ska omförhandlas eller överföras. Resultatet från försäljningen av informationsuttag från Vägtrafikregistret fram till den 31 december 2008 ska inte överlåtas till Transportstyrelsen.
Järnvägsstyrelsen och Luftfartsstyrelsen har ansvaret för sina tillgångar och skulder till och med den 31 december 2008. Transportstyrelsen övertar ansvaret från och med den 1 januari 2009. Överlåtelse av Sjöfartsverkets och Vägverkets tillgångar och skulder sker enligt överenskommelse mellan berörda myndigheter, dock senast den 1 april 2009. Tidpunkt för överlåtelse av Länstyrelsernas tillgångar och skulder beslutas vid ett senare tillfälle. Bemyndigande om ekonomiska förpliktelser med anledning av inordnandet av flygräddningen (ARCC) i Sjöfartsverket ges i Sjöfartsverkets regleringsbrev.
1. Som ett led i mätningarna av företagens administrativa kostnader ska Transportstyrelsen bistå Verket för näringslivsutveckling - Nutek (från den 1 april 2009 Tillväxtverket), i arbetet med att mäta förändringar av myndighetens föreskrifter och allmänna råd som påverkar företagens administrativa kostnader.
2. Transportstyrelsen ska med hjälp av Verket för näringslivsutvecklings (Nutek) databas Malin identifiera förenklingsförslag som kan bidra till regeringens målsättning att minska företagens administrativa kostnader med minst 25 procent till hösten 2010. Förslagen ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 april 2009.
3. Senast 2010 bör kollektivtrafiken vara tillgänglig för personer med funktionshinder. Banverket, Vägverket, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket ska i karta och förteckning definiera etapp 1 av det prioriterade nät som ska vara användbart för personer med funktionshinder senast 2010. Förteckningen ska innehålla de kvalitetsnivåer som ska gälla för respektive bytespunkt. Uppdraget ska genomföras av myndigheterna i samverkan och ska gemensamt redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast 29 maj 2009. Transportstyrelsens del i arbetet ska avse luftfartsområdet.
4. Transportstyrelsen ska, i samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, i enlighet med rådets direktiv om identifiering av, och klassificering som, europeisk kritisk infrastruktur och bedömning av behovet att stärka skyddet av denna genomföra ett identifieringsarbete av i Sverige potentiella europeiska kritiska infrastrukturer (ECI) inom luftfartssektorn. Även potentiella ECI som finns i vårt närområde och som kan påverka Sverige vid bortfall ska beaktas. En redovisning av kartläggningsarbetet till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) ska ske senast den 30 december 2009.
5. Transportstyrelsen ska redovisa en plan för hur myndigheten avser att leva upp till regeringens mål i handlingsplanen för e-förvaltning (Fi2008/491). Planen ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 31 oktober 2009.
Uppdrag med särskild tidplan
Följande uppdrag ska återrapporteras enligt en tidplan som upprättas av Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
1. Transportstyrelsen ska lämna ett förslag beträffande det internationella arbetets organisering inom transportområdet.
2. Transportstyrelsen ska lämna ett förslag beträffande hur myndigheterna inom transportområdet ska bistå Regeringskansliet i EU-arbetet.
3. Transportstyrelsen ska föreslå hur kostnader och tidsåtgång för tillstånds- och tillsynsverksamheten ska kunna följas upp och vilka mål för effektiviseringar som bör gälla.
4. Transportstyrelsen ska redovisa erfarenheter och konsekvenser hänförbara till det transportslagsövergripande ansvar som ålagts Transportstyrelsen. Återrapporteringen ska innehålla en redovisning av vidtagna åtgärder samt effekter av dessa.
Uppdrag om avveckling m.m.
1. Transportstyrelsen ska ansvara för avvecklingen av Järnvägsstyrelsen och Luftfartsstyrelsen. Därigenom ska Transportstyrelsen
- ha arbetsgivaransvaret för personal som har sagts upp hos Järnvägsstyrelsen och Luftfartsstyrelsen,
- ansvara för avveckling av lokaler och utrustning som inte förs över till Transportstyrelsen,
- bistå de personer regeringen uppdrar att underteckna Järnvägsstyrelsens och Luftfartsstyrelsens respektive årsredovisningar för 2008 med erforderliga underlag samt
- vidta övriga adminstrativa åtgärder, t.ex. verkställa slutlig arkivläggning, slutföra matriklar för berörd personal och avsluta återstående kontrakt eller andra åtaganden.
Kostnaderna för avvecklingen ska särredovisas. Transportstyrelsen har befogenhet att slutligt reglera tillgångar och skulder. Försäljningar ska ske på affärsmässiga grunder. Transportstyrelsen ska senast den 1 april 2009 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa en plan och en budget för det avecklingsarbete som då återstår.
2. Transportstyrelsen ska i relevanta delar bistå Sjöfartsverket och Vägverket i arbetet med att ta fram underlag till respektive myndighets årsredovisning för 2008.
3. Transportstyrelsen ska vidta nödvändiga åtgärder för att länsstyrelsernas uppgifter inom körkorts- och yrkestrafikområdet ska kunna inordnas i Transportstyrelsen den 1 januari 2010.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:5 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
ap.1 | | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen (ram) | | 360 177 |
Villkor för anslag 1:5
ap.1 Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen
Anslaget får användas till
- STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition)
- Informationsinsatser för att förbättra sjösäkerheten och för att minska miljöpåverkan, främst avseende fritidsbåtslivet
- Finansiering av administrativa kostnader i Statens haverikommission med högst 4 920 000 kronor
- Finansiering av särskilda utredningskostnader i Statens haverikommission avseende järnvägsområdet
- Tillfälliga merkostnader i samband med Transportstyrelsens bildande, även med avseende på verksamheter som annars finansieras med avgifter
- Avveckling av Järnvägsstyrelsen och Luftfartsstyrelsen
- Registerhållning för traktorer
- Transportstyrelsens verksamhet i övrigt som inte finansieras med avgifter, andra anslag eller övriga intäkter
Anslaget får inte användas till utgifter för särskilda åtgärder och ersättningar till personal som är föremål för avveckling, utöver dem som finansieras av Trygghetsstiftelsen och som följer av gällande kollektivavtal.
1:8 | Sjöfartsregistret (Ramanslag) |
ap.2 | | Sjöfartsreg. - del till Transportstyrelsen (ram) | | 5 980 |
1:10 | Driftbidrag till icke statliga flygplatser (Ramanslag) |
ap.2 | | Icke statliga flygp - del till Transportstyrelsen (ram) | | 80 613 |
Villkor för anslag 1:10
ap.2 Icke statliga flygp - del till Transportstyrelsen
1. Utöver vad som följer av förordningen (2006:1577) om driftbidrag till icke statliga flygplatser ska Transportstyrelsen lämna bidrag till icke statliga flygplatser i enlighet med de principer som följer av riksdagens beslut med anledning av propositionen Moderna transporter (prop. 2005/06:160, bet. 2005/06:TU5, rskr. 2005/06:308).
Bidraget omfattar 103 013 000 kr, varav 22 400 000 kronor ska finansieras av Luftfartsverket.
2. Högst 150 000 kronor av stödet får avsättas för ekonomisk uppföljning av driften på flygplatserna. Dessa medel disponeras av Transportstyrelsen.
1:16 | Från EG-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk (Ramanslag) |
ap.3 | | EG-stöd, TEN - del till Transportstyrelsen (ram) | | 29 641 |
Villkor för anslag 1:16
ap.3 EG-stöd, TEN - del till Transportstyrelsen
1. Transportstyrelsen ska utbetala medel till part som utpekas av ansvarig luftfartsmyndighet, enligt förordning (1997:686) om ansökan och redovisning av ekonomiskt bidrag från Europeiska gemenskapen till de svenska delarna av de transeuropeiska transportnätverken.
1:17 | Trängselskatt i Stockholm: Administrationskostnader m.m. (Ramanslag) |
ap.2 | | Trängselskatt: Admin - Del till SKV (ram) | | 11 500 |
ap.1 | | Trängselskatt: Admin - Del till DOM (ram) | | 10 000 |
ap.4 | | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 2 300 |
ap.5 | | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen (ram) | | 300 200 |
Villkor för anslag 1:17
ap.1 Trängselskatt: Admin - Del till DOM
Sveriges Domstolar får använda medel från anslagsposten 1 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.2 Trängselskatt: Admin - Del till SKV
Skatteverket får använda medel från anslagsposten 2 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.4 Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten 4 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.5 Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten 5 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
4.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Budgetår 2008
36:16 | Järnvägsstyrelsen (Ramanslag) |
ap.2 | | Järnvägsstyrelsen - del till Transportstyrelsen (ram) | | 0 |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2009 | Indrag av anslagsbelopp |
1:5 Transportstyrelsen |
ap.1 | 3 600 | Inget | 460 |
1:8 Sjöfartsregistret |
ap.2 | 179 | Allt | 0 |
1:10 Driftbidrag till icke statliga flygplatser |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
1:16 Från EG-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk |
ap.3 | 0 | Allt | 0 |
1:17 Trängselskatt i Stockholm: Administrationskostnader m.m. |
ap.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4 | 0 | 3 % | 0 |
ap.5 | 0 | Allt | 0 |
36:16 (2008) Järnvägsstyrelsen |
ap.2 (2008) | 0 | Allt | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:8 Sjöfartsregistret |
36:8 ap.1 | 1:8 ap.2 | | 100 % |
1:10 Driftbidrag till icke statliga flygplatser |
36:10 ap.1 | 1:10 ap.2 | | 100 % |
1:16 Från EG-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk |
36:5 ap.6 | 1:16 ap.3 | | 100 % |
1:17 Trängselskatt i Stockholm: Administrationskostnader m.m. |
36:17 ap.3 | 1:17 ap.5 | | 100 % |
36:16 (2008) Järnvägsstyrelsen |
36:16 ap.1 (2008) | 36:16 ap.2 (2008) | | 100 % |
1 Anslag och anslagsposter är angivna med 2008 års nomenklatur
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2009 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagstyp |
|
ap.1 | ram |
|
ap.1 | ram |
|
ap.6 | ram |
|
ap.3 | ram |
|
ap.1 (2008) | ram |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 234 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 300 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | |
Belopp angivna i tkr
Till Transportstyrelsens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2009-01-08 | 100 000 |
2009-01-25 | 125 515 |
2009-02-25 | 41 515 |
2009-03-25 | 41 515 |
2009-04-25 | 41 515 |
2009-05-25 | 41 515 |
2009-06-25 | 41 055 |
2009-07-25 | 41 515 |
2009-08-25 | 41 515 |
2009-09-25 | 41 515 |
2009-10-25 | 41 515 |
2009-11-25 | 41 515 |
2009-12-25 | 25 692 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Transportstyrelsens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:5 ap.1 | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen |
1:8 ap.2 | Sjöfartsreg. - del till Transportstyrelsen |
1:17 ap.5 | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen |
Till Domstolsverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2009-01-25 | 833 |
2009-02-25 | 833 |
2009-03-25 | 833 |
2009-04-25 | 833 |
2009-05-25 | 833 |
2009-06-25 | 833 |
2009-07-25 | 833 |
2009-08-25 | 833 |
2009-09-25 | 833 |
2009-10-25 | 833 |
2009-11-25 | 833 |
2009-12-25 | 837 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Domstolsverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:17 ap.1 | Trängselskatt: Admin - Del till DOM |
Till Kronofogdemyndighetens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2009-01-25 | 192 |
2009-02-25 | 192 |
2009-03-25 | 192 |
2009-04-25 | 192 |
2009-05-25 | 192 |
2009-06-25 | 192 |
2009-07-25 | 192 |
2009-08-25 | 192 |
2009-09-25 | 192 |
2009-10-25 | 192 |
2009-11-25 | 192 |
2009-12-25 | 188 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Kronofogdemyndighetens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:17 ap.4 | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten |
Till Skatteverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2009-01-25 | 958 |
2009-02-25 | 958 |
2009-03-25 | 958 |
2009-04-25 | 958 |
2009-05-25 | 958 |
2009-06-25 | 958 |
2009-07-25 | 958 |
2009-08-25 | 958 |
2009-09-25 | 958 |
2009-10-25 | 958 |
2009-11-25 | 958 |
2009-12-25 | 962 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Skatteverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:17 ap.2 | Trängselskatt: Admin - Del till SKV |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2007 | +/- 2008 | Int. 2009 | Kost. 2009 | +/- 2009 | Ack. +/- utgå. 2009 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Myndighetsavgift m.m. | 0 | 0 | 1 049 688 | 1 043 688 | 6 000 | 6 000 |
Uppdragsverksamhet vägtrafikområdet |
Informationsuttag | 0 | 0 | 94 000 | 51 000 | 43 000 | 43 000 |
Adm. av fleparkeringsavgifter | 0 | 0 | 14 000 | 9 000 | 5 000 | 5 000 |
Försäljning av personliga skyltar | 0 | 0 | 1 200 | 1 500 | -300 | -300 |
Övriga uppdrag | 0 | 0 | 4 000 | 4 100 | -100 | -100 |
0 | 0 | 113 200 | 65 600 | 47 600 | 47 600 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Fordon | 0 | 0 | 660 000 | 660 000 | 0 | 0 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart |
Registerhållning | 0 | 0 | 1 300 | 1 300 | 0 | 0 |
Förrättningsavgifter m.m. | 0 | 0 | 41 300 | 41 300 | 0 | 0 |
0 | 0 | 42 600 | 42 600 | 0 | 0 |
Belopp angivna i tkr
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för offentligrättslig verksamhet
1. Transportstyrelsen får använda högst 2 460 000 kronor av intäkter från sjöfartsområdet (inklusive intäkter från Sjöfartsverkets farledsavgifter) och 11 070 000 kronor av intäkter från luftfartsområdet för finansiering av förvaltningskostnader i Statens Haverikommission.
2. Transportstyrelsen får använda intäkter från sjöfartsområdet (inklusive intäkter från Sjöfartsverkets farledsavgifter) till att finansiera särskilda utredningskostnader i Statens haverikommission avseende sjöfartsområdet.
3. Transportstyrelsen får använda intäkter från luftfartsområdet till att finansiera särskilda utredningskostnader i Statens haverikommission avseende luftfartsområdet.
4. Transportstyrelsen får använda högst 35 294 000 kronor av intäkter från luftfartsområdet till att ersätta Sjöfartverket för kostnader avseende dess Sjö- och flygräddningscentral. Utbetalning ska ske efter fakturering från Sjöfartsverket.
Villkor för uppdragsverksamhet
1. För försäljning av informationsuttag från Vägtrafikregistret gäller självkostnadsbaserad prissättning. Transportstyrelsen disponerar resultatet av denna verksamhet.
2. Transportstyrelsen får för att täcka sina kostnader för svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon avräkna 14 kronor respektive 140 kronor för varje redovisad felparkeringsavgift. Resterande del av statens intäkter ska kvartalsvis föras till inkomsttitel "2624- Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter".
3. Inbetalningar avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska efter avdrag av Transportstyrelsens kostnader för verksamheten kvartalsvis betalas till Vägverket. Medlen disponeras av Vägverket för främst trafiksäkerhetsändamål.
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 163 500 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
För verksamhet inom sjöfartsområdet får Transportstyrelsen utöver egna avgiftsintäkter disponera högst 152 000 000 kronor av intäkter från Sjöfartsverkets farledsledsavgifter.
Bidragsintäkter från anslag 2:4 Krisberedskap inom UO 6 Försvar samtsamhällets krisberedskap beräknas till 11 500 000 kronor. Inkomsterna får användas till krisberedskap inom transportsektorn.Tidpunkter och villkor för utbetalningar samt rätten att ingå nya förpliktelser med betalningsutfall efter 2008 ska regleras i skriftlig överenskommelse med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Kopia till
Riksdagen, trafikutskottet
Riksrevisionen
Finansdepartementet/BA
Finansdepartementet/ESA
Finansdepartementet/SF
Regeringskansliets förvaltningsavddelning, RK ekonomi
Internrevisionen, SB
Näringsdepartementet/SAM
Näringsdepartementet/ADM
Banverket
Boverket
Ekonomistyrningsverket
Järnvägsstyrelsen
Försvarsmakten
Kammarkollegiet
Konkurrensverket
Konsumentverket
Kronofogdemyndigheten
Kustbevakningen
Luftfartsstyrelsen
Luftfartsverket
Länsstyrelserna
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Naturvårdsverket
Rederinämnden
Riksgäldskontoret
Rikstrafiken
Sjöfartsverket
Skatteverket
Socialstyrelsen
Statens haverikommission
Statens institut för kommunikationsanalys
Statens järnvägar
Statens pensionsverk
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statistiska centralbyrån
Statskontoret
Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll
Svensk-Danska broförbindelsen AB
Sveriges geologiska undersökning
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut
Säkerhetspolisen
Tullverket
Vägverket