Regleringsbrev för budgetåret 2009 avseende Svenska institutet
Riksdagen har beslutat om
Svenska institutets verksamhet för budgetåret 2009
(prop. 2008/09:1, utg.omr. 05, bet. 2008/09:UU1, rskr. 2008/09:122, prop. 2008/09:1, utg.omr. 07, bet. 2008/09:UU2, rskr. 2008/09:123).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret för Svenska institutet och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Svenska institutets uppdrag anges i förordningen (2007:1224) med instruktion för Svenska institutet. Utöver vad som anges i och följer av instruktionen ska följande gälla:
1. Svenska institutets redovisning i enlighet med 3 kap., 1 och 2 §§, förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag ska på alla områden göras per utgiftsområde och i förekommande fall per underindelning.
2. Svenska institutet ska redovisa total kostnadsfördelning per land inom respektive utgiftsområde, underindelning och uppdrag.
3. Svenska institutet ska redovisa utgiftsprognoser för 2009-2012 för samtliga anslag. Prognoserna ska redovisas senast den 19 januari, 26 februari, 7 maj, 30 juli och 29 oktober 2009. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV.
Prognoserna för prognostillfällena januari och februari ska liksom tidigare göras i utgiftstermer, Som en följd av övergången till kostnadsmässig avräkning av förvaltningsutgifter ändras principerna för prognoserna maj, juli och oktober. Vid dessa tillfällen ska prognoserna för myndighetens förvaltningsutgifter göras i kostnadstermer.
4. Svenska institutet ska redovisa samtliga erhållna bidrag och bidragsgivare.
5. Svenska institutet ska redovisa de samlade förvaltningskostnaderna och de beräkningar som ligger till grund för fördelningen av dem på respektive utgiftsområde och i förekommande fall underindelning.
6. För ledarskapsprogrammen ska Svenska institutet redovisa vilka länder som deltagarna kommer ifrån samt vilka svenska företag och myndigheter som har medverkat.
7. Svenska institutet ska särredovisa kostnaderna för portalen Studyinsweden.se.
8. Svenska institutet ska inom reformsamarbetet i Östeuropa redovisa antalet studiebesök från och till respektive land.
9. Svenska institutet ska redovisa och kommentera insatser inom ramen för samarbetet med Riksföreningen Sverigekontakt.
10. Svenska institutet ska i samarbete med Hanaholmen - kulturcentrum för Sverige och Finland samt berörda myndigheter och organisationer i Finland förbereda och genomföra insatser i syfte att stärka svenskundervisningen i finskspråkiga skolor. Institutet ska redovisa och kommentera de insatser som gjorts.
11. Svenska institutet ska särredovisa kostnaderna för den del av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens verksamhet i Östeuropa som bedrivs enligt överenskommelse med institutet. Redovisningen ska kommenteras.
Uppdrag
1. Svenska institutet ska handlägga finansieringen av det statliga bidraget till International Council for Central- and Eastern European Studies (ICCEES) åttonde världskongress 2010 i Stockholm.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
1:9 | Svenska institutet (Ramanslag) |
ap.1 | | Svenska institutet (ram) | | 88 415 |
Villkor för anslag 1:9
ap.1 Svenska institutet
Av beloppet avser 1 000 000 kronor uppdraget att skapa en internetbaserad informationssida för arbetssökande tredjelandsmedborgare samt vara samordnande myndighet för övriga informationsinsatser.
1:11 | Samarbete inom Östersjöregionen (Ramanslag) |
ap.2 | | Främjande av utbildnings- och forskningssamarbete i Östersjöregionen (ram) | | 64 047 |
| ap.2.1 | Visbyprogrammet (ram) | 54 047 | |
| ap.2.2 | Ledarskapsprogrammet (ram) | 10 000 | |
Villkor för anslag 1:11
ap.2.1 Visbyprogrammet
Medlen omfattar samarbete med Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland, Ukraina och Vitryssland. Prioritet bör ges för samarbete med Ryssland, Ukraina och Vitryssland.
Visbyprogrammet ska omfatta den akademiska nivån, vuxenutbildningen och gymnasienivån. Utbytet på den akademiska nivån ska prioriteras.
Av anslagsposten får högst 4 047 000 kronor användas för verksamhetens andel av förvaltningskostnader.
Av medlen får högst 600 000 kronor användas för stöd till Svenska centret vid det statliga humanistiska universitetet (RGGU) i Moskva och till Centre for Swedish Studies (CSS) i Minsk.
ap.2.2 Ledarskapsprogrammet
Medlen omfattar samarbete med Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland, Ukraina och Vitryssland. Programmet ska riktas till unga ledare inom näringsliv och offentlig sektor.
Finansieringen av ledarskapsprogrammet ska delas med deltagarnas arbetsplatser i respektive land samt svenska företag, myndigheter eller organisationer som är involverade i programmet.
Av anslagsposten får högst 2 500 000 kronor användas för verksamhetens andel av förvaltningskostnader.
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
1:1 | Biståndsverksamhet (Ramanslag) |
ap.11 | | Utbyte och samarbete med ODA-länder (ram) | | 33 000 |
| ap.11.1 | Gäststipendier och expertutbyte (ram) | 18 000 | |
| ap.11.3 | Ledarskapsprogram och utbytesprogram för unga ledare (ram) | 15 000 | |
Villkor för anslag 1:1
ap.11.1 Gäststipendier och expertutbyte
Av anslagsposten får högst 3 850 000 kronor användas för verksamhetens andel av förvaltningskostnader.
ap.11.3 Ledarskapsprogram och utbytesprogram för unga ledare
Av anslagsposten får högst 3 150 000 kronor användas för verksamhetens andel av förvaltningskostnader.
Svenska institutet får finansiera metodutveckling, utbildningsinsatser, stöd för framtagande av affärsprojekt, rekrytering av deltagare, resultat och erfarenhetsredovisningar, revisioner och liknande inom delposten.
2:1 | Reformsamarbete i Östeuropa (Ramanslag) |
ap.5 | | Reformsamarbete i Östeuropa (ram) | | 26 200 |
Villkor för anslag 2:1
ap.5 Reformsamarbete i Östeuropa
Medlen omfattar samarbete med Albanien, Bosnien-Hercegovina, Georgien, Kosovo, Makedonien, Moldavien, Serbien, Turkiet, Ukraina och Vitryssland. Prioritet bör förutom de särskilda satsningarna nedan ges för samarbete med Ukraina, Vitryssland, Georgien och Turkiet.
3 000 000 kronor får användas för en Västra Balkansatsning.
2 100 000 kronor får användas för insatser i samband med högtidlighållandet av slaget vid Poltava.
3 000 000 kronor får användas för svensk-turkiska stipendieprogrammet.
750 000 kronor får användas för ICCEES världskongress.
Av anslagsposten får högst 5 500 000 kronor användas för verksamhetens andel av förvaltningskostnader.
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2009 | Indrag av anslagsbelopp |
1:9 Svenska institutet |
ap.1 | 2 652 | 3 % | 0 |
1:11 Samarbete inom Östersjöregionen |
ap.2.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.2.2 | 0 | 3 % | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2009 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Biståndsverksamhet |
ap.11.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.11.3 | 0 | 3 % | 0 |
2:1 Reformsamarbete i Östeuropa |
ap.5 | 0 | 3 % | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:1 Biståndsverksamhet |
8:1 ap.11.2 | 1:1 ap.31.1 | | 100 % |
8:1 ap.27.1 | 1:1 ap.31.2 | | 100 % |
1 Anslag och anslagsposter är angivna med 2008 års nomenklatur
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2009 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | Anslagstyp |
|
ap.11.2 | ram |
ap.27.1 | ram |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
|
|
|
ap.1 | 10 000 | 4 000 | 3 000 | 2011 |
|
ap.2.1 | 29 000 | 22 000 | 5 000 | 2011 |
ap.2.2 | 3 000 | 3 000 | 0 | 2011 |
Belopp angivna i tkr
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
|
|
|
ap.11.1 | 6 000 | 4 000 | 2 000 | 2011 |
ap.11.3 | 3 000 | 2 000 | 1 000 | 2011 |
|
ap.5 | 6 000 | 4 000 | 2 000 | 2011 |
Belopp angivna i tkr
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 12 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | |
Belopp angivna i tkr
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2007 | +/- 2008 | Int. 2009 | Kost. 2009 | +/- 2009 | Ack. +/- utgå. 2009 |
Övrig Sverigeinformation |
Sweden Bookshop | -51 | 51 | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 |
Belopp angivna i tkr
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Det ekonomiska målet för Sweden Bookshop är full kostnadstäckning.
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Avgiftens storlek bestäms av myndigheten, dock inte i de fall som avses i 15 § Avgiftsförordningen (1992:191). Intäkterna disponeras av Svenska institutet.
Med undantag av bestämmelserna i 4 § Avgiftsförordningen, andra stycket, får Svenska institutet ta ut avgifter i verksamheten upp till en intäktsnivå på 10 000 000 kr.
6.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Svenska institutet får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Svenska institutet har under 2009 inte tillgång till räntekonto med kredit enligt 13 § Kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188).
På regeringens vägnar
Carl Bildt
Marie-Helene Lindblom
Kopia till
SB SAM
SB, Internrevision
UD RS
UD PLAN
Fi BA
RK Ekonomi
Riksdagen UU
Ekonomistyrningsverket
Riksgäldskontoret
Riksrevisionen