
(delvis)
Stumholmen
371 23 KARLSKRONA
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2008 för Kustbevakningen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Rättsväsendet | Brottsförebyggande arbete | Medverkan vid polisiär övervakning |
Utredning och lagföring | Upptäckt och rapport av misstänkta brott | |
Skatt, tull och exekution | Tull | Brottsbekämpning |
Miljöpolitik | Bevara och restaurera natur och miljö | Miljöövervakning |
Transportpolitik | Sjöfart | Sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn |
Livsmedelspolitik | Fiske | Fiskerikontroll |
Samhällets krisberedskap | Skydd mot olyckor | Räddningsinsatser |
Krisledningsförmåga | Krishanteringförmåga |
1 | Verksamhetsstyrning |
1.1 | Politikområde Rättsväsendet |
Mål
Målet för rättsväsendet är den enskildes rättstrygghet och rättssäkerhet. Målet för kriminalpolitiken är att minska brottsligheten och att öka människors trygghet.
1.1.1 | Verksamhetsområde Brottsförebyggande arbete |
Mål
Antalet brott ska minska och antalet brottsoffer ska därmed bli färre.
1.1.1.1 | Verksamhetsgren Medverkan vid polisiär övervakning |
Mål 1
Kustbevakningen ska genom övervakning och kontroll till sjöss förebygga brottslighet och öka människors trygghet.
1. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits och hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts.
Mål 2
Målet är att Kustbevakningen ska genomföra övervakning och kontroll av sjötrafiken så att gränskontrollen till sjöss uppfyller de krav som följer av de europeiska och de nationella bestämmelserna
2. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits och hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts.
1.1.2 | Verksamhetsområde Utredning och lagföring |
Mål
Brottsuppklaringen ska öka och verksamheten ska bedrivas med högt ställda krav på rättssäkerhet, kvalitet och effektivitet.
1.1.2.1 | Verksamhetsgren Upptäckt och rapport av misstänkta brott |
Mål 3
Kustbevakningen ska ha en god förmåga att upptäcka brott och denna ska utvecklas i samverkan med andra brottsbekämpande myndigheter.
3. Återrapportering
Redovisas under återrapporteringskrav 17.
Mål 4
Kustbevakningen ska bidra till att en större andel anmälda misstänkta brott leder till lagföring.
4. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vidtagna åtgärder och hur de bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Kustbevakningen ska även redovisa de åtgärder som har vidtagits för att bekämpa den organiserade brottsligheten.
1.2 | Politikområde Skatt, tull och exekution |
Mål
Att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn och bidra till ett väl fungerande samhälle för medborgare och näringsliv samt motverka brottslighet.
Myndigheter vars verksamhet ska bidra till målet är Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen.
1.2.1 | Verksamhetsområde Tull |
Mål
Övervaka och kontrollera trafiken till och från utlandet så att brott mot bestämmelserna om in- och utförselrestriktioner ska förebyggas och upptäckas.
1.2.1.1 | Verksamhetsgren Brottsbekämpning |
Mål 5
Brottsbekämpningen ska inriktas på att bekämpa den organiserade och storskaliga brottsligheten.
För att förbättra urvalet av objekt i den fysiska kontrollverksamheten och därmed öka träffsäkerheten i arbetet skall arbetsmetoderna vidareutvecklas.
5. Återrapportering
Redovisas under återrapporteringskrav 17.
Mål 6
Narkotikabekämpningen ska ges högsta prioritet inom politikområdet. Kustbevakningen ska bidra till att minska tillgången av narkotika i Sverige
6. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som myndigheten vidtagit och vilka åtgärder som vidtagits i samverkan med Tullverket och Polisen för att bidra till att tillgången till narkotika i Sverige minskar. Myndigheten ska vidare redovisa:
- antalet beslagstillfällen
- beslagsmängder fördelat på kvantiteter och typ av beslagtagen narkotika.
Mål 7
Förhindrande av storskalig illegal införsel av alkohol och tobak ska ges hög prioritet inom politikområdet. Kustbevakningen ska bidra till att minska tillgången till illegalt införd alkohol och tobak i Sverige.
7. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som myndigheten vidtagit och vilka åtgärder som vidtagits i samverkan med Tullverket och Polisen för att bidra till att den illegala införseln av alkohol och tobak minskar. Myndigheten ska vidare redovisa:
- antalet beslagstillfällen
- beslagsmängder fördelat på kvantiteter och typ av beslagtagen alkohol och tobak.
1.3 | Politikområde Miljöpolitik |
Mål
Att till nästa generation kunna lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen i Sverige är lösta.
1.3.1 | Verksamhetsområde Bevara och restaurera natur och miljö |
Mål
Att effektivt genomföra insatser för att bevara, skydda och vårda miljö, samt restaurera och återställa skadad miljö för att nå miljökvalitetsmålen.
1.3.1.1 | Verksamhetsgren Miljöövervakning |
Mål 8
Målet är att utsläppt olja och kemikalier från fartyg inom svenskt ansvarsområde i Östersjön och Västerhavet ska minska och vara försumbara, dvs. på en sådan nivå att den biologiska och ekonomiska påverkan minimeras, senast 2010.
8. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits och hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Myndigheten ska även lämna en bedömning av måluppfyllnaden inför 2010.
Kustbevakningen ska vidare redovisa:
· det totala antalet anmälda och konstaterade utsläpp,
· hur många konstaterade utsläpp som har lett till lagföring respektive beslut om vattenföroreningsavgiften och
· en bedömning av var de konstaterade utsläppen har skett och volymen utsläppt olja.
Utvecklingen ska kommenteras och analyseras.
Mål 9
Målet är att dumpning till sjöss, liksom otillbörligt störande av djur- och naturskyddsområden ska vara försumbart, dvs. på en sådan nivå att den biologiska och ekonomiska påverkan minimeras.
9. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits och hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Kustbevakningen ska vidare redovisa antalet fall av dumpning som anmälts till Polisen.
1.4 | Politikområde Transportpolitik |
Mål
Transportpolitiken ska säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.
1.4.1 | Verksamhetsområde Sjöfart |
Mål
1. Ett tillgängligt transportsystem, där sjötransportsystemet utformas så att medborgarnas och näringslivets grundläggande transportbehov kan tillgodoses.
2. Hög transportkvalitet, där sjötransportsystemets utformning och funktion medger en hög transportkvalitet för medborgarna och näringslivet.
3. Säker trafik, där ingen dödas eller allvarligt skadas inom Sjötransportsystemet. Sjötransportsystemets utformning och funktion ska anpassas till de krav som följer av detta.
4. God miljö, där sjötransportsystemets utformning och funktion ska bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås.
5. Regional utveckling, där sjötransportsystemets utformning och funktion ska bidra till att uppnå målet för den regionala utvecklingspolitiken samt motverka nackdelar av långa transportavstånd.
6. Ett jämställt sjötransportsystem, där sjötransportsystemet är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. Kvinnor och män ska ges samma möjligheter att påverka sjötransportsystemets tillkomst, utformning och förvaltning och deras värderingar ska tillmätas samma vikt.
1.4.1.1 | Verksamhetsgren Sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn |
Mål
De mål som gäller för Kustbevakningens verksamhet inom verksamhetsgrenen är:
· En säker sjöfart, där ingen dödas eller allvarligt skadas. Sjötransportsystemet skall anpassas till de krav som följer av detta.
· En god miljö, där sjötransportsystemet anpassas till krav på god och hälsosam livsmiljö för alla och där en god hushållning med naturresurser främjas. Sjötransportsystemets utformning skall bidra till att de nationella miljökvalitetsmålen nås.
Mål 10
Kustbevakningens sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn ska bidra till att antalet dödade och svårt skadade minskas och till att inga allvarliga olyckor inträffar i sjötrafiken.
Mål och återrapportering avser till del även politikområdet Samhällets krisberedskap, verksamhetsområdet Skydd mot olyckor, verksamhetsgrenen Räddningsinsatser.
10. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits och hur åtgärderna har bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts.
Mål 11
Målet är att Kustbevakningen ska bidra till utvecklingen av sjötrafikövervakningen och sjösäkerhetstillsynen och inom ramen för denna verksamhet fortsätta utvecklingen av det riskanalysbaserade arbetssättet.
11. Återrapportering
Redovisas under återrapporteringskrav 17.
1.5 | Politikområde Livsmedelspolitik |
Mål
En ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar livsmedelsproduktion som speglar konsumenternas efterfrågan.
1.5.1 | Verksamhetsområde Fiske |
Mål
Ett ekologiskt hållbart nyttjande av fiskresursen. En ekonomiskt och socialt hållbar utveckling av yrkesfiske, fritidsfiske, fisketurism och vattenbruk för tillväxt på landsbygden.
Miljökvalitetsmålen Levande sjöar och vattendrag, Hav i balans samt levande kust och skärgård och Storslagen fjällmiljö enligt prop. 2004/05:150 uppnås.
1.5.1.1 | Verksamhetsgren Fiskerikontroll |
Övergripande mål för Livsmedelspolitik
De mål som gäller för Kustbevakningens verksamhet inom verksamhetsgrenen är:
Ett ekologiskt hållbart fiske och vattenbruk.
Att miljökvalitetsmålen Levande sjöar och vattendrag och Hav i balans samt levande kust och skärgård enl. prop. 2004/05:150 uppnås.
Mål 12
Fiskerikontrollen ska genomföras i enlighet med såväl nationell som gemensam fiskeripolitik. Fiskeribrott ska förhindras och gemenskapslagstiftning såväl som nationell lagstiftning efterlevas. En effektiv övervakning och kontroll ska leda till en hög grad av regelefterlevnad och bidra till att det olaga fisket blir försumbart. Åtgärder för att motverka illegalt fiske i Östersjön ska prioriteras inom politikområdet. Fiskerikontrollen ska genomföras riskanalysbaserad och i nära samverkan med Fiskeriverket.
12. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit och hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Kustbevakningen ska vidare redovisa:
- gjorda prioriteringar i verksamheten,
- antalet genomförda inspektioner,
- fördelning mellan kontroller av yrkes- respektive fritidsfiske och antalet misstänkta brott som anmälts till Polisen samt
åtgärder för att minimera det olaga fisket, särskilt i Östersjön.
1.6 | Politikområde Samhällets krisberedskap |
Mål
Målet är att minska risken för och konsekvenserna av allvarliga störningar, kriser samt olyckor. Skulle en sådan händelse inträffa ska kvinnors, mäns och barns liv, personliga säkerhet och hälsa tryggas samt skador på egendom eller i miljö hindras eller begränsas. Målet är dessutom att medverka till att minska lidande och skadeverkningar av allvarliga olyckor och katastrofer i andra länder.
1.6.1 | Verksamhetsområde Skydd mot olyckor |
Mål
Målet är att skydda kvinnors, mäns och barns liv, säkerhet och hälsa mot olyckor samt att förhindra eller begränsa skador på egendom och miljö.
1.6.1.1 | Verksamhetsgren Räddningsinsatser |
Mål 13
Kustbevakningen ska ha en ständig beredskap för miljöräddningsoperationer till sjöss samt ha förmåga att tidigt kunna påbörja bekämpningsoperationer. Insatserna ska bidra till att minimera konsekvenserna av olyckor och till att minska de negativa effekterna på vattenmiljön och strandzonen.
Kustbevakningen ska från och med 2009 ha ökat förmågan till nödbogsering, nödläktring och brandbekämpning till sjöss i syfte att förhindra att olja kommer ut i vattenmassan vid en fartygsolycka och från och med 2012 ha ökat förmågan att med nationella resurser bekämpa oljeutsläpp på upp till 10 000 ton.
Kustbevakningen ska inom sitt ansvarsområde bidra till att genomföra HELCOMs Aktionsplan för Östersjön (BSAP).
13. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits och hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Redogörelsen ska innehålla en bedömning av insatsförmågan, eventuella brister i förmågan och beredskapen samt en redogörelse av läget beträffande kapacitetsuppbyggnaden för åren 2009-2012.
Myndigheten ska vidare redovisa:
- antalet oljeskyddsoperationer
- antalet kemikalieoperationer och
- antalet förebyggande operationer.
Kustbevakningen ska även redovisa vilka åtgärder som myndigheten har genomfört med anledning av HELCOM:s aktionsplan för Östersjön (BSAP).
Mål 14
Kustbevakningen ska ha en beredskap för sjöräddning som bidrar till räddning av människoliv till sjöss.
14. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa:
- insatsförmågan och
- antalet sjöräddningsinsatser.
1.6.2 | Verksamhetsområde Krisledningsförmåga |
Mål
Målet är att myndigheter och aktörer ska ha en god förmåga att vid allvarliga störningar och kriser leda och fatta beslut inom eget ansvars- och verksamhetsområde samt sprida snabb, korrekt och tillförlitlig information. Vid behov ska berörda aktörer också kunna medverka i samordning och koordinering av åtgärder samt samverka med andra.
1.6.2.1 | Verksamhetsgren Krishanteringförmåga |
Mål 15
Målet är att Kustbevakningen ska kunna leda och samordna omfattande insatser inom sitt eget ansvarsområde avseende sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss vid allvarliga störningar och kriser.
15. Återrapportering
Kustbevakningen ska redovisa genomförd verksamhet och lämna en bedömning av vilka effekter dessa har haft för att bidra till att uppfylla de förmågemål som anges inom verksamhets- och ansvarsområdet. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) den 14 november 2008 med kopia till Krisberedskapsmyndigheten.
Myndigheten ska redovisa ovanstående förmågor enligt skalan:
- god förmåga,
- i huvudsak god förmåga men med vissa brister,
- viss men bristfällig förmåga respektive
- ingen/mycket bristfällig förmåga.
Bedömningarna av förmågan ska göras gentemot risker som identifieras i myndighetens risk- och sårbarhetsanalys samt mot utpekade scenarion enligt regeringens särskilda anvisning. Indikatorerna på förmåga och mall för förmågebedömningarna utarbetas av Krisberedskapsmyndigheten och fastställs av regeringen.
Åtgärder och verksamheter finansierade av anslaget 7:5 Krisberedskap och de effekter dessa haft på förmågorna ska särredovisas.
2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
16. Återrapportering
Kustbevakningen ska göra en sammanställning med kommentarer över antalet kontroller för respektive verksamhetsgren samt andelen särskilda åtgärder, såsom förelägganden, rapporter och rapporteftergift, av antalet kontroller. Förändringar gentemot föregående år ska analyseras och kommenteras.
17. Återrapportering
Kustbevakningen ska politikområdesvis redovisa hur myndigheten bidragit till att utveckla arbetsmetoderna och det riskanalysbaserade arbetssättet inom sjöövervakningsområdet. Utvecklingen ska analyseras och kommenteras. I redovisningen ska ingå en bedömning av hur vidtagna åtgärder bidrar till målet för respektive verksamhetsgren.
18. Kustbevakningen ska redovisa utgiftsprognoser för 2008-2011 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Prognoserna lämnas i löpande priser.
Utgiftsprognoser lämnas senast:
22 januari
10 mars
9 maj
1 augusti
30 oktober
3 | Organisationsstyrning |
Mål 19
Inom ramen för sin kompetensförsörjning ska Kustbevakningen främja mångfald och jämställdhet, t.ex. genom att verka för en jämn könsfördelning. Hinder för att nå denna målbild, såsom diskriminering och trakasserier, ska motverkas aktivt.
Kustbevakningen ska se till att personal i linjeverksamheten och berörd personal i staberna har kännedom om de mänskliga rättigheterna och dess implikationer vad avser myndighetens verksamhet.
19. Återrapportering
Kustbevakningen ska, utöver det som regleras i förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag gällande myndigheternas kompetensförsörjning, särskilt redovisa hur myndigheten levt upp till den egna målbilden om främjande av jämlikhet inklusive jämställdhet samt motverkande av diskriminering och trakasserier. Redovisningen ska innehålla:
- en beskrivning av hur myndigheten omsatt befintlig kunskap och erfarenhet i praktisk handling.
Av redovisningen ska framgå hur myndigheten verkat för en jämnare könsfördelning inom alla personalkategorier.
Kustbevakningen ska även redovisa på vilket sätt perspektivet mänskliga rättigheter har integrerats i myndighetens relevanta utbildningar. Kustbevakningen ska vidare redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att genomföra myndighetens antidiskrimineringsstrategi. Under genomförandet av strategin ska samråd ske med DO, HomO och Handisam.
20. Återrapportering
Kustbevakningen ska genom resultatindikatorer, nyckeltal eller på annat sätt visa om myndighetens verksamhet bedrivits effektivt och med god hushållning. Av redovisningen ska om möjligt framgå en jämförelse med de två närmast föregående åren. Utvecklingen ska analyseras och kommenteras.
21. Kustbevakningens övervakningsverksamhet inom svenskt sjöterritorium och svensk ekonomisk zon får minskas i motsvarande omfattning som myndigheten deltar i internationell verksamhet avseende övervakning och inspektion enligt (2007:853) med instruktion för Kustbevakningen.
4 | Uppdrag |
22. Kustbevakningen ska redovisa hur uppgiften att samordna de civila behoven av sjöövervakning och sjöinformation, enligt 14 § förordningen (2007:853) med instruktion för Kustbevakningen, har tillgodosetts. Rapporten ska innehålla en lägesredovisning samt redogöra för eventuella behov av fortsatt utveckling. Uppdraget ska redovisas i samband med årsredovisningen för 2008.
23. Kustbevakningen ska redovisa kostnader 2008 fördelade per verksamhetsgren med specifikation av grundkostnaden för verksamheten respektive kostnader för den operativa verksamheten. Uppdraget ska redovisas i årsredovisningen för 2008.
24. Kustbevakningen ska för 2008 redovisa vilka insatser som genomförts samt hur resurserna fördelats, när det gäller de medel för arbete med åtgärder som syftar till att uppnå miljökvalitetsmålen i enlighet med miljömålspropositionerna (prop. 2000/01:130 och 2004/05:150) och som tillförts anslaget 7:1 Kustbevakningen från utgiftsområde 20 under perioden 2001–2008. Redovisningen lämnas i separat rapport till regeringen (Miljödepartementet) senast den 23 mars 2009.
25. Kustbevakningen ska medverka till att aktiva insatser och god samverkan genomförs för att Sverige ska efterleva FN:s resolution 1540 om åtgärder mot spridning av massförstörelsevapen och Proliferation Security Initiatitve (PSI). För att genomföra detta ges Kustbevakningen i uppdrag att tillsammans med berörda myndigheter utveckla välfungerande samverkansformer, inklusive rutiner för informationsutbyte. Myndigheten ska senast den 1 september 2008 redovisa till regeringen (Utrikesdepartementet) resultatet av sitt arbete.
26.Kustbevakningen ska, inom sitt ansvarsområde, ta tillvara kunskap och erfarenhet som finns för att utveckla insatser på alkohol- narkotika- dopnings- och tobaksområdena. Kustbevakningen ska årligen, senast den 1 oktober inkomma till regeringen (Socialdepartementet) med en lägesrapport som ska innehålla omvärldsanalys, förslag till inriktning och prioritering för nästkommande års verksamhet samt en beräkning av myndighetens resursbehov för att genomföra prioriterade verksamheter.FINANSIERING
5 | Anslag |
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 6 Försvar samt beredskap mot sårbarhet
7:1 | Kustbevakningen (Ramanslag) |
Disponeras av Kustbevakningen | 858 044 |
ap.1 | Kustbevakningen (ram) | 858 044 |
Villkor för anslag 7:1
ap.1 Kustbevakningen
Anslaget disponeras av Kustbevakningen för sjöövervakning och annan kontroll och tillsynsverksamhet samt räddningstjänst till sjöss. Anslaget finansierar även Kustbevakningens kostnader för samordningen av de civila behoven av sjöövervakning och sjöinformation.
Kustbevakningen ska betala totalt 2 480 000 kronor till Krisberedskapsmyndigheten som abonnemangsavgift för det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel i enlighet med Krisberedskapsmyndighetens regleringsbrev för 2008. Beloppet ska betalas kvartalsvis efter fakturering från Krisberedskapsmyndigheten.
5.3 | Finansiella villkor |
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 6 Försvar samt beredskap mot sårbarhet
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2008 | Indrag av anslagsbelopp |
7:1 Kustbevakningen | |||
ap.1 | 25 717 | Allt | 0 |
6 | Övriga villkor |
6.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 2 150 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 112 401 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
Villkor
Låneram (enl 20 § budgetlagen)
Investeringsplan
Följande inriktning ska gälla för Kustbevakningens investeringsplan under perioden 2008-2010.
Miljoner kronor
Antal | Totalt | Anskaffat t.o.m. 2006 | Prognos 2007 | Budget 2008 | Beräknat 2009 | Beräknat 2010 | |
Investeringar | |||||||
Flygplan | 3 | 630 | 435 | 45 | 186 | ||
Större kombinationsfartyg | 3 | 1140 | 174 | 206 | 472 | 318 | 2 |
Kombinationsfartyg | 5 | 1050 | 0 | 0 | 51 | 51 | 420 |
Övervakningsfartyg | 10 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Svävare | 3 | 18 | 0 | 0 | 6 | 6 | 6 |
Övriga investeringar | - | 83 | 75 | 70 | 59 | 59 | |
Summa investeringar | 3038 | 692 | 323 | 785 | 434 | 517 | |
Lån | 692 | 323 | 785 | 434 | 517 | ||
Summan finansiering | 692 | 323 | 785 | 434 | 517 |
Räntekontokredit (enl 21 § bugetlagen)
Valutariskhantering
Kustbevakningen ska då det är ändamålsenligt använda sig av terminssäkring för sin valutariskhantering. Terminssäkring ska ske i Riksgäldskontoret och får användas för både ingående och utgående flöden. Valutakonton får användas som ett komplement i valutariskhanteringen. För redovisning av valutariskhanteringen ska Kustbevakningen samråda med Ekonomistyrningsverket.
6.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2008-01-25 | 71 437 |
2008-02-25 | 71 437 |
2008-03-25 | 71 437 |
2008-04-25 | 71 437 |
2008-05-25 | 71 437 |
2008-06-25 | 71 437 |
2008-07-25 | 71 437 |
2008-08-25 | 71 437 |
2008-09-25 | 71 437 |
2008-10-25 | 71 437 |
2008-11-25 | 71 437 |
2008-12-25 | 71 837 |
2009-01-25 | 400 |
Summa | 858 044 |
7:1 ap.1 | Kustbevakningen |
7 | Avgifter och bidrag |
7.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2006 | +/- 2007 | Int. 2008 | Kost. 2008 | +/- 2008 | Ack. +/- utgå. 2008 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Uppdragsverksamhet | 0 | 0 | 4 500 | 4 500 | 0 | 0 |
7.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2006 | +/- 2007 | Int. 2008 | Kost. 2008 | +/- 2008 | Ack. +/- utgå. 2008 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Offentlig rättslig verksamhet | 2713 | 0 | 0 | 4 000 | 0 | 4 000 | 4 000 |
7.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
För uppdragsverksamhet avseende dykeri- och transportverksamhet gäller full kostnadstäckning.
7.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
1. Utöver vad som anges i 4 § avgiftsförordningen (1992:191) får Kustbevakningen även ta ut avgifter för uppdragsverksamhet inom sitt område.
Inkomsterna disponeras av Kustbevakningen.
Avgifternas storlek bestäms av Kustbevakningen, dock ej i de fall som aves i 15 § avgiftsförordningen (1992:191)
2. Inkomster från oljeskadeersättning enligt 10 kap. 3 § sjölagen (1994:1009) ska redovisas mot inkomsttitel 2713 Vattenföroreningsavgifter m.m. Kustbevakningen ska avräkna medel från eventuella inkomster motsvarande de administrativa merkostnader som myndigheten åsamkats.
3. Ersättning som betalas för att Kustbevakningen på begäran av annan stat bistått i miljöräddningsoperationer i enlighet med av Sverige ingångna avtal får disponeras av Kustbevakningen för att täcka uppkomna merkostnader. Överskott ska redovisas mot inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.
7.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
1. Ersättning från EU:s budget som utbetalas till Sverige inom Kustbevakningens verksamhetsområde får disponeras av Kustbevakningen. Kustbevakningen ska särredovisa dessa intäkter, visa hur dessa disponerats och inom vilka områden ersättningarna använts över åren.
2. Ersättning från anslaget 7:3 Ersättning för verksamhet vid räddningstjänst m.m. utbetalas av Statens räddningsverk till Kustbevakningen i enlighet med villkor för anslag 7:3 i regleringsbrevet för Statens räddningsverk.
8 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 6 450 |
Villkor
1. Inkomsterna avser bidrag från Krisberedskapsmyndigheten för verksamhet inom verksamhetsområdet Krisledningsförmåga.
2. Kustbevakningen får disponera icke-statliga inkomster i enlighet med 15 a § Kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) i samband med utveckling och anskaffning av materiel (s.k. royaltyn) om högst 1 000 000 kronor för ett enskilt avtalsförhållande som berättigar till royalty. Inkomster av detta slag som överstiger nämnda belopp ska anmälas till regeringen. Hemställan om att disponera inkomsterna skall samtidigt lämnas. Regeringen kommer därefter att fatta beslut om hur dessa inkomster skall disponeras.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Kustbevakningen behöver inte finansiera vissa utgifter med lån i Riksgäldskontoret enligt 5 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188). Undantaget gäller för ränteutgifter som inräknas i värdet på anläggningstillgångar enligt 5 kap. 3 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Endast ränteutgifter som uppkommit från och med år 2005 med anledning av förskottsbetalningar till leverantörer av objekt kopplade till den av regeringen fastställda investeringsplanen innefattas av undantaget.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Kustbevakningen bemyndigas att mot bindande försäkran om ersättning med motsvarande utrustning i samma skick och erforderlig ekonomisk garanti i samband med utsläpp av olja eller andra skador till andra länder tillhandahålla utrustning för utsläppsbekämpning. Bemyndigandet gäller endast under förutsättning att regleringsbrevets målsättningar för miljöräddningstjänsten kan upprätthållas.