
Fi2008/6659
Fi2008/6664 m.fl.
Se bilaga 1
Norrlandsgatan 15
103 74 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2009 för Riksgäldskontoret och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Utöver de instruktionsenliga uppgifterna och vad som framgår av riktlinjer för statsskuldens förvaltning för 2009 gäller följande för Riksgäldskontoret:
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Statens internbank
Mål
1. Lån till och placeringar hos statliga myndigheter och vissa bolag ska ha marknadsmässiga villkor som baseras på Riksgäldskontorets upplåningskostnader på kapitalmarknaden.
2. Det statliga betalningssystemet ska tillgodose statsmakternas uttalade krav på kostnadseffektivitet, säkerhet, information och valfrihet. Staten ska ha en konkurrensneutral relation till bankerna.
3. Likviditetsstyrningen i staten ska utformas så att statens räntekostnader långsiktigt minimeras.
4. Servicen till myndigheterna ska vara god.
Återrapportering
1. Ändringar i tillämpningen av principerna för ränte- och avgiftssättning ska redovisas.
2. Redovisning av uppnådda förbättringar ska ske i kvalitativa och, om möjligt, kvantitativa termer.
3. Kundernas uppfattning om verksamhetens kvalitet och service ska redovisas.
4. Större steg i utvecklingsarbetet och viktigare förslag till strukturella åtgärder ska redovisas och åtgärdernas effekter analyseras.
5. Riksgäldskontoret ska halvårsvis redovisa kontorets utlåning och aktuella ramar till myndigheter, affärsverk och statliga bolag m.fl. Redovisningen ska indelas efter vilken paragraf (20 och 21 §§ alternativt 23 §) i lagen (1996:1059) om statsbudgeten som riksdagen och regeringen har bemyndigat finansieringen. Redovisningarna lämnas senast den 15 februari och den 15 augusti 2009.
Garantier och krediter
Mål
1. Riksgäldskontoret ska bidra till att statens risk begränsas och att statens rätt tryggas. Det ska ske genom att värdera ekonomiska risker, sätta avgifter och bestämma villkor och driva in fordringar.
2. Kostnaderna för verksamheten ska motsvaras av dess intäkter över en längre tidsperiod. Det ska ske genom att avgiftssättningen sker till försäkringsmässiga principer.
3. Riksgäldskontoret ska aktivt arbeta för att garanti- och kreditverksamheten i andra myndigheter under regeringen bedrivs på ett effektivt sätt. Riksgäldskontoret ska fortsätta att utveckla hanteringen av statliga garantier och krediter i samverkan med övriga berörda myndigheter.
Återrapportering
1. Riksgäldskontoret ska övervaka riskerna i de garantier och krediter som inte bevakas av andra myndigheter och rapportera väsentliga förändringar i dessa risker till Finansdepartementet. Övervakningen av de garantier till internationella finansiella institutioner som undantagits från garantimodellen sker genom ansvarigt departements försorg.
2. Verksamhetens ekonomiska resultat ska redovisas och faktorer som påverkar utfallet ska analyseras i årsredovisning och delårsrapport.
3. Utestående lån med kreditrisk och uttagna kreditriskavgifter ska rapporteras i årsredovisning och delårsrapport.
Riskhantering
Mål
Riksgäldskontoret ska i riskhanteringen, utöver vad som anges i regeringens riktlinjer, sträva efter att uppnå marknadspraxis. Riksgäldskontoret ska se till att hanteringen av finansiella och operativa risker uppfyller de för verksamheten relevanta krav som ställs i lagstiftning gällande finansiella företag och i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd.
Återrapportering
Graden av måluppfyllelse ska redovisas. I den mån verksamheten inte uppfyller uppsatt mål ska orsakerna analyseras och planerade åtgärder för måluppfyllelse beskrivas.
Utgiftsprognoser
1. Riksgäldskontoret ska redovisa utgiftsprognoser för 2009−2012 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten. Prognoserna för prognostillfällena januari och februari ska liksom tidigare göras i utgiftstermer. Som en följd av övergången till kostnadsmässig avräkning av förvaltningsutgifter ändras principerna för prognoserna maj, juli och oktober. Vid dessa tillfällen ska prognoserna för myndighetens förvaltningsutgifter göras i kostnadstermer. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket den 19 januari, 26 februari, 7 maj, 30 juli och 29 oktober 2009.
2. Riksgäldskontoret ska redovisa utfall och prognoser avseende myndigheters m.fl:s in- och utlåning i Riksgäldskontoret, statsskuldsdispositioner och räntor på statsskulden vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska även innehålla underlag för känslighetsberäkningar av räntor på statsskulden med avseende på saldo-, ränte- och valutakursförändringar. Samtliga prognoser ska innehålla kommentarer där större avvikelser mellan tidigare prognoser och år redovisas och förklaras. Prognoserna lämnas till regeringen den 30 januari, 9 mars, 20 maj, 5 augusti och 11 november 2009 samt på särskild begäran av Finansdepartementet.
3. Riksgäldskontoret ska redovisa utfallet för 2008 samt det första halvåret 2009 avseende provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning. Utfallet ska redovisas för de olika typerna av provisionskostnader. Redovisningen ska lämnas till Finansdepartementet senast den 30 juli 2009.
3 | Uppdrag |
1. Riksgäldskontoret ska till Finansdepartementet lämna underlag till årsredovisningen för staten avseende statliga garantier (inklusive garantier till internationella finansiella institutioner) och krediter. Redovisningen ska omfatta såväl grundläggande uppgifter om olika garantiåtaganden som en översiktlig beskrivning av koncentrationsrisken i statens portfölj. Underlaget ska stämmas av med Ekonomistyrningsverket och lämnas senast den 15 mars 2009.
2. Om Riksgäldskontoret, i egenskap av stödmyndighet, har aktiva åtaganden enligt lagen (2008:814) om statligt stöd till kreditinstitut, ska dessa redovisas kvartalsvis till regeringen. Riksgäldskontoret ska dessutom redovisa till regeringen när åtgärder som har större ekonomisk betydelse planeras och vidtas enligt lagen, detta avseende typ av åtgärder, omfattning och förväntade effekter på stabilitetsfonden.
3. Riksgäldskontoret ska till Lotteriinspektionen lämna de uppgifter som behövs för Lotteriinspektionens kontroll och tillsyn över den utlottningsverksamhet som genomförs inom ramen för svenska statens premieobligationslån.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
1:12 | Riksgäldskontoret (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 296 078 |
ap.1 | Förvaltningskostnader (ram) | 296 078 |
Disponeras av regeringen | 0 |
ap.3 | Regeringens disposition (ram) | 0 |
Disponeras av Regeringskansliet/Finansdepartementet | 0 |
ap.2 | Riksgäldskontoret:Förvaltning - RKs disposition (ram) | 0 |
Villkor för anslag 1:12
ap.2 Riksgäldskontoret:Förvaltning - RKs disposition
Anslagsposten får användas för kommande utvärderingar av statsskuldsförvaltningen.
ap.3 Regeringens disposition
Anslagsposten får användas för att vid särskilt behov täcka ökade administrationskostnader i samband med eventuella ersättningsfall under 2009.
1:14 | Vissa garanti- och medlemsavgifter (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 650 |
ap.2 | Avsättning för garantier till A/O Dom Shvetsii (ram) | 650 |
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
1:1 | Räntor på statsskulden (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 33 700 000 |
ap.1 | Räntor på statsskulden (ram) | 33 700 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Räntor på statsskulden
För att fullgöra statens betalningsåtaganden har Riksgäldskontoret rätt att överskrida anslaget.
1:3 | Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 160 000 |
ap.1 | Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning (ram) | 160 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning
För att fullgöra statens betalningsåtaganden har Riksgäldskontoret rätt att överskrida anslaget.
4.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Budgetår 2007
2:2 | Insättningsgarantinämnden (Ramanslag) |
Disponeras av regeringen | 0 |
ap.2 | Regeringens disposition (ram) | 0 |
Villkor för anslag 2:2
ap.2 Regeringens disposition
Anslagsposten får användas för att vid särskilt behov täcka ökade administrationskostnader i samband med eventuella ersättningsfall under 2009.
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
Budgetår 2008
92:4 | Garantier för vissa utländska instituts insättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 0 |
ap.2 | Garantier för vissa utländska instituts insättningar m.m. - till RGK:s disposition (ram) | 0 |
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2009 | Indrag av anslagsbelopp |
1:12 Riksgäldskontoret | |||
ap.1 | 8 882 | Allt | 0 |
ap.2 | 0 | Allt | 0 |
ap.3 | 0 | Allt | 0 |
1:14 Vissa garanti- och medlemsavgifter | |||
ap.2 | 20 | Allt | 0 |
2:2 (2007) Insättningsgarantinämnden | |||
ap.2 (2007) | 0 | Allt | 0 |
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2009 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Räntor på statsskulden | |||
ap.1 | 3 370 000 | Inget | 0 |
1:3 Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning | |||
ap.1 | 16 000 | Inget | 0 |
92:4 (2008) Garantier för vissa utländska instituts insättningar m.m. | |||
ap.2 (2008) | 0 | Allt | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:14 Vissa garanti- och medlemsavgifter | |||
2:4 ap.2 | 1:14 ap.1 | 250 |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2009 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagstyp |
2:2 (2007) Insättningsgarantinämnden | |
ap.3 (2007) | ram |
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
Anslag/ap | Anslagstyp |
92:5 (2008) Tillskott till stabilitetsfonden | |
ap.2 (2008) | ram |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 35 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 29 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
Villkor
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen)
För garantiverksamheten gäller följande krediter:
1. En obegränsad kredit för den ordinarie garantireserven.
2. En obegränsad kredit för internationella finansiella institutioner.
För insättningsgaranti- och investerarskyddsverksamheten gäller:
Enligt 15 § andra stycket lagen (1995:1571) om insättningsgaranti får Riksgäldskontoret, i egenskap av garantimyndighet, i den utsträckning behållna avgiftsmedel inte räcker till för att betala ut ersättningar inom insättningsgarantin, låna medel (i Riksgäldskontoret). På motsvarande sätt kan, enligt 31 § andra stycket lagen (1999:158) om investerarskydd, medel lånas (i Riksgäldskontoret) om behållna avgiftsmedel inte räcker till för att betala ut ersättningar inom investerarskyddet. För verksamheten gäller därmed följande krediter:
3. En obegränsad kredit för verksamheten med insättningsgarantin.
4. En obegränsad kredit för verksamheten med investerarskyddet.
För verksamheten enligt lagen (2008:814) om statligt stöd till kreditinstitut gäller:
5. En obegränsad kredit om medlen i stabilitetsfonden inte räcker för att betala ut stöd.
Stabilitetsfonden
Riksgäldskontorets förvaltningskostnader i egenskap av stödmyndighet får maximalt uppgå till 29 miljoner kronor, vilka ska tas från stabilitetsfonden. För Prövningsnämndens utgifter får maximalt 0,5 miljoner kronor användas. Skälig ersättning till god man ska belasta fonden.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2009-01-25 | 24 673 |
2009-02-25 | 24 673 |
2009-03-25 | 24 673 |
2009-04-25 | 24 673 |
2009-05-25 | 24 673 |
2009-06-25 | 24 673 |
2009-07-25 | 24 673 |
2009-08-25 | 24 673 |
2009-09-25 | 24 673 |
2009-10-25 | 24 673 |
2009-11-25 | 24 673 |
2009-12-25 | 24 675 |
Summa | 296 078 |
1:12 ap.1 | Förvaltningskostnader |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2007 | +/- 2008 | Int. 2009 | Kost. 2009 | +/- 2009 | Ack. +/- utgå. 2009 |
Garantier | ||||||
Offentligrättslig verksamhet | 149 589 | 91 000 | 117 000 | 325 000 | -208 000 | 32 589 |
Villkor
Offentligrättslig verksamhet
1. Riksgäldskontorets garantiverksamhet ska finansieras med avgifter och de anslagsmedel som anvisas som ersättning för avgifter. Garantiavgifter, anslagsmedel och återvinningar ska reserveras på därför avsedda räntebärande konton och disponeras för att täcka förvaltningskostnader och infrianden i Riksgäldskontorets garantiverksamhet.
2. Riksgäldskontorets arbete med lån med kreditrisk ska finansieras av avgifter som täcker de administrativa kostnaderna. För dessa lån ska kreditriskavgiften (exklusive administrativa kostnader) reserveras på räntebärande konto och disponeras för att täcka utebliven amortering och ränta på utgivna lån. För externa lån där kreditriskavgift inte tas ut ska den administrativa kostnaden betalas av den som betalar statens upplåningskostnad.
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2007 | +/- 2008 | Int. 2009 | Kost. 2009 | +/- 2009 | Ack. +/- utgå. 2009 |
Avgiftsbelagd verksamhet | |||||||
Statens internbank | 2557 | 0 | 0 | 5 000 | 5 000 | 0 | 0 |
Insättningsgaranti och investerarskydd | 2552 | 0 | -5 456 | 11 400 | 10 000 | 1 400 | -4 056 |
Summa | 0 | -5 456 | 16 400 | 15 000 | 1 400 | -4 056 |
Villkor
Statens internbank
1. Riksgäldskontorets avgifter i statens internbank (omfattande verksamheterna in- och utlåning samt statens betalningssystem) ska föras till inkomsttitel 2557 Avgifter vid statens internbank i Riksgäldskontoret.
Insättningsgaranti och investerarskydd
1. Riksgäldskontoret ska 2009 ta in avgifter enligt 12−15 §§ lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och 29−32 §§ lagen (1999:158) om investerarskydd.
2. Riksgäldskontorets utgifter för förvaltningen 2008 (anslagsutfallet) ska täckas genom att motsvarande belopp avskiljs från inbetalda avgifter. Dessa medel ska i samband med att de inkommer till myndigheten betalas in på statens centralkonto och redovisas under inkomsttitel 2552, övriga offentligrättsliga avgifter.
3. Det som därefter kvarstår av avgifterna ska placeras på räntebärande konto i Riksgäldskontoret eller i skuldförbindelser utfärdade av staten.
7 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 400 |
Villkor
Medlen ska användas för verksamhet som bedrivs inom krisberedskapsområdet och rekvireras efter överenskommelse med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap från anslaget 2:4 Krisberedskap ap. 5, inom utgiftsområde 6.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
1. Garantiverksamheten omfattas inte av 23 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) såvitt avser bestämmelser om förfarande vid mer än 10 procents ackumulerat överskott i avgiftsbelagda verksamhetens omsättning.
2. Garantiverksamheten och statens internbank omfattas inte av 7 § avgiftsförordningen (1992:191) om samrådsskyldighet om avgifter.
3. Verksamheten med insättningsgaranti och investerarskydd samt stabilitetsfonden undantas från 10 § förordningen (2000:606) om myndigheters bokföring och Ekonomistyrningsverkets föreskrifter till denna paragraf avseende kravet om att uppnå en riktig periodisering av intäkter och kostnader för inbetalda och eventuellt återbetalda avgifter för insättningsgarantin och investerarskyddet samt stabilitesfonden. Redovisningen av dessa avgifter ska i stället ske endast på inkomst- och utgiftsmässiga grunder i enlighet med reglerna i 16 och 17 §§ anslagsförordningen (1996:1189).
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
1. I samband med Riksgäldskontorets övertagande av Venantius lån m.m. i februari 2007 uppstod en fordran på statsverket. Riksgäldskontoret ska reglera fordran på statsverket genom betalning från statens centralkonto i Riksbanken till Riksgäldskontorets checkräkning. Det sker i samma takt som de övertagna lånen förfaller till betalning. Villkoren och betalningsprofilen finns preciserade i Riksgäldskontorets regleringsbrev för 2008 bilaga 2.
Bilaga 1 till Regeringsbeslut 30, 2008-12-19
Diarienummerförteckning
Fi2008/6659
Fi2008/6664
Fi2008/7286
Fi2008/8249 (delvis)
Fi2008/8251 (delvis)