
N2008/8709/SAM (slutligt)
N2008/8750/SAM (delvis) m.fl.
Se bilaga 1
Box 5398
102 49 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2009 för Post- och telestyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Mål
Post- och telestyrelsens verksamhet ska bidra till målet för politiken för informationssamhället samt målet för IT-politiken, målet för sektorn för elektronisk kommunikation, det postpolitiska målet samt målet för grundläggande betaltjänster.
Avgiftsuttag
- Post- och telestyrelsen ska i årsredovisningen redovisa avgiftsuttaget uppdelat på de lagar med stöd av vilka myndigheten tar ut avgifter för att bedriva sin verksamhet. Avgifter som tas ut enligt 2 och 3 §§ förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet ska dessutom särredovisas enligt den uppdelningsgrund som återfinns i respektive bestämmelse.
Utgiftsprognoser
- Post- och telestyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2009-2012 i informationssystemet Hermes, enligt instruktioner från Ekonomistyrningsverket. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. De antaganden som ligger till grund för prognoserna ska redovisas. Redovisningen ska göras senast den 19 januari, 26 februari, 7 maj, 30 juli och 29 oktober 2009.
Prognoserna för prognostillfällena i januari och februari ska liksom tidigare göras i utgiftstermer. Som en följd av övergången till kostnadsmässig avräkning av förvaltningsutgifter ändras principerna för prognoserna i maj, juli och oktober. Vid dessa tillfällen ska prognoserna för myndighetens förvaltningsutgifter göras i kostnadstermer.
3 | Uppdrag |
1. Post- och telestyrelsen ska beskriva och analysera den faktiska och möjliga tillgängligheten till infrastruktur, respektive tjänster för elektronisk kommunikation. Översikten ska grunda sig i en geografisk kartläggning av de områden där det finns respektive saknas förutsättningar för tillgång till IT-infrastruktur.
Översikten ska även innehålla en bedömning av hur tillgången till IT-infrastruktur kommer att utvecklas framledes med hänsyn till teknisk och marknadsmässig utveckling.
Myndigheten ska när så är påkallat föreslå eller vidta åtgärder för att IT-infrastruktur med hög överföringskapacitet respektive tjänster ska finnas tillgänglig i alla delar av landet. Rapporten bör även redovisa resultatet av myndighetens arbete för att säkerställa de samhällsomfattande tjänsterna samt en analys av om och i så fall hur förutsättningarna för samhällsomfattande tjänster ändras över tiden.
Översikten ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i samband med årsredovisningen för 2009.
2. Post- och telestyrelsen ska till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 16 april 2009
- beskriva och analysera den faktiska och möjliga tillgängligheten till posttjänster i landets alla delar,
redovisa hur tillståndsvillkoret för postoperatörer har efterlevts,
- redovisa hur prisregleringen i 9 § postförordningen (1993:1709) har efterlevts,
- redovisa och analysera konkurrenssituationen på olika delmarknader inom postområdet, särskilt i fråga om hinder för marknadstillträde och de åtgärder som myndigheten vidtagit,
- redovisa arten och omfattningen av de klagomål från allmänheten som framförts till postoperatörer och till myndigheten samt
- i övrigt bedöma effekterna av myndighetens åtgärder och därvid särskilt belysa det befintliga regelverkets ändamålsenlighet.
3. Post- och telestyrelsen ska med utgångspunkt i 7 § myndighetsförordningen (2007:515) i samråd med Näringsdepartementet löpande ansvara för beredning av frågor rörande Internets förvaltning i internationella organ, såsom HLIG, IIG, GAC, IGF och ITU, samt i dessa organ företräda Sverige.Post- och telestyrelsen ska senast den 30 juni 2009 och den 31 december 2009 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa
- hur insatserna bereds och genomförs för att på ett effektivt sätt företräda Sverige i dessa sammanhang,
- hur myndigheten kommunicerar frågorna med berörda organ och andra intressenter på nationell nivå.
Projekt
Post- och telestyrelsen ska under året, utifrån myndighetens kompetens- och ansvarsområde, bistå Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i arbetet med projektet "Elektroniska tjänster - var som helst och när som helst".
Som ett led i mätningarna av företagens administrativa kostnader ska Post- och telestyrelsen bistå Verket för näringslivsutveckling (Nutek), (från den 1 april 2009 Tillväxtverket), i arbetet med att mäta förändringar av myndighetens föreskrifter och allmänna råd som påverkar företagens administrativa kostnader.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
2:1 | Post- och telestyrelsen: Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter (Ramanslag) |
Disponeras av Post- och telestyrelsen | 37 471 |
ap.1 | Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter (ram) | 37 471 |
Disponeras av regeringen | 0 |
ap.2 | Till regeringens disposition (ram) | 0 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter
Anslagsposten 1 får användas för
- förvaltningskostnader för upphandling av samt ersättning för särskilda tjänster för personer med funktionsnedsättning, insatser inom området informationssäkerhet, rikscentralen för IT-incidenthantering samt åtgärder inom samhällets krisberedskap och civilt försvar avseende samverkansområde teknisk infrastruktur,
- finansiering av projekt och uppdrag vilka syftar till att förverkliga de delar avseende förtroende, tillgänglighet och säkerhet som beskrivs i regeringens proposition Från IT-politik för samhället till politik för IT-samhället (prop. 2004/05:175) samt delar av det IT-politiska handlingsprogrammet som beskrivs i regeringens tidigare proposition Ett informationssamhälle för alla (prop. 1999/2000:86) samt
- kostnader inom området kvalificerade elektroniska signaturer.
2:2 | Ersättning för särskilda tjänster till funktionshindrade (Ramanslag) |
Disponeras av Post- och telestyrelsen | 148 749 |
ap.1 | Ersättning för särskilda tjänster för personer med funktionsnedsättning (ram) | 148 749 |
Disponeras av regeringen | 0 |
ap.2 | Till regeringens disposition (ram) | 0 |
Villkor för anslag 2:2
ap.1 Ersättning för särskilda tjänster för personer med funktionsnedsättning
Anslagspost 1 får användas till utgifter i samband med upphandling av eller ersättning för, samt nödvändiga informationsinsatser för
- posttjänster och elektroniska kommunikationstjänster som bedöms vara av särskild vikt för personer med funktionsnedsättning,
- utsträckt post- och betaltjänst till äldre och personer med funktionsnedsättning i glesbygd,
- befordran av blindskrift,
- nummerupplysningstjänster och förmedlingstjänster för personer med funktionsnedsättning,
- fri sjukvårdsupplysning för texttelefonanvändare,
- särskilda utredningar till ett belopp om högst 3 000 000 kronor,
- utvecklingsprojekt med inriktning på IT-användning för personer med funktionsnedsättning hos Tal- och punktskriftsbiblioteket och andra myndigheter och organisationer, samt
- utvecklingsprojekt för ökad tillgänglighet, användbarhet och mångfald inom IT och elektronisk kommunikation samt elektroniska tjänster, såsom exempelvis användbarhet och tillgänglighet inom e-förvaltningen. Insatserna ska genomföras med berörda aktörer såsom exempelvis Handisam.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2009 | Indrag av anslagsbelopp |
2:1 Post- och telestyrelsen: Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter | |||
ap.1 | 1 124 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
2:2 Ersättning för särskilda tjänster till funktionshindrade | |||
ap.1 | 4 462 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
4.3.5 | Bemyndiganden |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | 2009 | 2010 | 2011 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
2:2 Ersättning för särskilda tjänster till funktionshindrade | ||||
ap.1 | 240 000 | 124 715 | 113 640 | 2013 |
Villkor
Fördelningen mellan åren av belopp för infriade förpliktelser är indikativ.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 30 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 37 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2009-01-25 | 3 123 |
2009-02-25 | 3 123 |
2009-03-25 | 3 123 |
2009-04-25 | 3 123 |
2009-05-25 | 3 123 |
2009-06-25 | 3 123 |
2009-07-25 | 3 123 |
2009-08-25 | 3 123 |
2009-09-25 | 3 123 |
2009-10-25 | 3 123 |
2009-11-25 | 3 123 |
2009-12-25 | 3 118 |
Summa | 37 471 |
2:1 ap.1 | Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2007 | +/- 2008 | Int. 2009 | Kost. 2009 | +/- 2009 | Ack. +/- utgå. 2009 |
Offenligrättslig verksamhet | ||||||
Elektronisk kommunikation | 11 878 | 5 093 | 215 600 | 223 275 | -7 675 | 9 296 |
Post | 4 032 | 1 765 | 21 900 | 24 261 | -2 361 | 3 436 |
RTTE | 6 097 | 550 | 4 700 | 6 335 | -1 635 | 5 012 |
Elektroniska signaturer | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 |
Summa | 22 007 | 7 408 | 242 205 | 253 876 | -11 671 | 17 744 |
Villkor
Elektronisk kommunikation
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen elektronisk kommunikation som bedrivs med stöd av lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation ska finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
Post
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen post som bedrivs med stöd av postlagen (1993:1684) ska finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
RTTE
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen elektronisk kommunikation som bedrivs med stöd av lagen (2000:121) om radio- och teleterminalutrustning ska finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
Elektroniska signaturer
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen Informationssamhället som bedrivs med stöd av lagen (2000:832) om kvalificerade elektroniska signaturer ska delvis finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten. För den del av verksamheten avseende elektroniska signaturer som inte täcks av avgifter ska Post- och telestyrelsen avräkna anslaget 2:1 Post- och telestyrelsen: Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter, anslagspost 1.
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2007 | +/- 2008 | Int. 2009 | Kost. 2009 | +/- 2009 | Ack. +/- utgå. 2009 |
Offenligrättslig verksamhet | |||||||
Obeställbara brev | 2811 | 0 | 0 | 250 | 250 | 0 | 0 |
Totalförsvar | 9453 | 0 | 0 | 100 000 | 100 000 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 100 250 | 100 250 | 0 | 0 |
Villkor
Obeställbara brev
För det fall ett öppnat brev innehåller pengar som vid förvaringstidens utgång tillfallit staten ska dessa redovisas mot inkomsttitel 2811, Övriga inkomster av statens verksamhet.
Totalförsvar
Avgiftsuttaget för att finansiera åtgärder för att skydda elektroniska kommunikationer mot allvarliga hot och påfrestningar i fredstid som sker med stöd av lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation har fastställts till sammanlagt högst 100 000 000 kronor under 2009 (prop.2008/09:1, utg.omr. 6, bet.2008/09:FöU1, rskr. 2008/09:121).
Avgiftsuttaget för 2009 fastställs enligt 37 § förordningen (2003:396) om elektronisk kommunikation. Avgifterna ska redovisas mot inkomsttitel 9453, Avgifter för telekommunikation.
Post- och telestyrelsen ska betala totalt 86 000 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som abonnemangsavgift för det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
7 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 70 000 |
Bilaga 1 till Regeringsbeslut II 18, 2008-12-18
Diarienummerförteckning
N2008/8709/SAM (slutligt)
N2008/8750/SAM (delvis)
N2008/502/ITP
N2008/1424/ITP
N2008/1435/ITP
N2008/1072/ITP
N2008/1509/ITP
N2008/10359/ITP