Regleringsbrev för budgetåret 2008 avseende anslagen 33:1, 33:2 och 33:6 (2006) inom utgiftsområde 19 Regional utveckling
Riksdagen har beslutat om
anslaget 33:1 Regionala tillväxtåtgärder och anslaget 33:2 Landsbygdslån inom utgiftsområde 19 Regional utveckling för budgetåret 2008
(prop. 2007/08:1, utg.omr. 19, bet. 2007/08:NU2, rskr. 2007/08:99, prop. 2007/08:99, utg.omr. 19, bet. 2007/08:FiU21, rskr. 2007/09:262).
Mål m.m. för Verket för näringslivsutveckling (Nutek) samt länsstyrelsernas regionala tillväxtpolitiska verksamheter behandlas i regleringsbreven för dessa myndigheter.
Mål m.m. beträffande den regionala tillväxtpolitiska verksamheten hos Skåne läns landsting och Västra Götalands läns landsting (fortsättningsvis även benämnda självstyrelseorgan) samt samverkansorganen i Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Blekinge, Hallands, Värmlands, Örebro, Dalarnas, Gävleborgs och Västerbottens län framgår av särskilt regeringsbeslut den 19 december 2007.
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2008 för nedan angivna anslag.
FINANSIERING
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
33:1 | Regionala tillväxtåtgärder (Ramanslag) |
| ap.22.1 | Nutek (ram) | 344 500 | |
| ap.22.2 | Samverkansorgan i Kalmar län (ram) | 40 185 | |
| ap.22.3 | Samverkansorgan i Gotlands län (ram) | 23 370 | |
| ap.22.4 | Skåne läns landsting (Region Skåne) (ram) | 17 005 | |
| ap.22.5 | Västra götalands läns landsting (Västra Götalandsregionen) (ram) | 66 120 | |
| ap.22.6 | Samverkansorgan i Uppsala län (ram) | 5 940 | |
| ap.22.7 | Samverkansorgan i Östergötlands län (ram) | 12 300 | |
| ap.22.8 | Samverkansorgan i Blekinge län (ram) | 22 980 | |
| ap.22.9 | Samverkansorgan i Hallands län (ram) | 5 340 | |
| ap.22.10 | Samverkansorgan i Dalarnas län (ram) | 45 960 | |
| ap.22.11 | Samverkansorgan i Södermanlands län (ram) | 9 360 | |
| ap.22.12 | Samverkansorgan i Jönköpings län (ram) | 13 980 | |
| ap.22.13 | Samverkansorgan i Örebro län (ram) | 25 020 | |
| ap.22.14 | Samverkansorgan i Värmlands län (ram) | 37 300 | |
| ap.22.15 | Samverkansorgan i Gävleborgs län (ram) | 26 790 | |
| ap.22.16 | Samverkansorgan i Kronobergs län (ram) | 8 650 | |
| ap.22.17 | Samverkansorgan i Västerbottens län (ram) | 15 000 | |
ap.1 | | Länsstyrelsen i Stockholms län (ram) | | 8 300 |
ap.2 | | Länsstyrelsen i Uppsala län (ram) | | 3 960 |
ap.3 | | Länsstyrelsen i Södermanlands län (ram) | | 6 240 |
ap.4 | | Länsstyrelsen i Östergötlands län (ram) | | 8 200 |
ap.5 | | Länsstyrelsen i Jönköpings län (ram) | | 9 320 |
ap.6 | | Länsstyrelsen i Kronobergs län (ram) | | 10 650 |
ap.7 | | Länsstyrelsen i Kalmar län (ram) | | 2 115 |
ap.8 | | Länsstyrelsen i Gotlands län (ram) | | 1 230 |
ap.9 | | Länsstyrelsen i Blekinge län (ram) | | 15 320 |
ap.10 | | Länsstyrelsen i Skåne län (ram) | | 895 |
ap.11 | | Länsstyrelsen i Hallands län (ram) | | 3 560 |
ap.12 | | Länsstyrelsen i Västra Götalands län (ram) | | 3 480 |
ap.13 | | Länsstyrelsen i Värmlands län (ram) | | 37 300 |
ap.14 | | Länsstyrelsen i Örebro län (ram) | | 16 680 |
ap.15 | | Länsstyrelsen i Västmanlands län (ram) | | 32 900 |
ap.16 | | Länsstyrelsen i Dalarnas län (ram) | | 30 640 |
ap.17 | | Länsstyrelsen i Gävleborgs län (ram) | | 62 510 |
ap.18 | | Länsstyrelsen i Västernorrlands län (ram) | | 115 500 |
ap.19 | | Länsstyrelsen i Jämtlands län (ram) | | 121 000 |
ap.20 | | Länsstyrelsen i Västerbottens län (ram) | | 111 500 |
ap.21 | | Länsstyrelsen i Norrbottens län (ram) | | 139 000 |
ap.26 | | Till regeringens disposition (ram) | | 28 937 |
ap.23 | | Till Regeringskansliets disposition (ram) | | 500 |
Villkor för anslag 33:1
ap.21 Länsstyrelsen i Norrbottens län
ANSLAGSPOSTERNA 1-21 SAMT ANSLAGSPOSTERNA 22:2-22:17
Medlen disponeras av respektive länsstyrelse (anslagsposterna 1-21) och Nutek (anslagsposterna 22:2-22:5) för de nedan angivna ändamålen 1-7 och av Nutek (anslagsposterna 22:6-22:17) för ändamålen 6 och 7. Beslut beträffande det nedan angivna ändamålet 7 ska fattas mot tilldelat anslag.
Medlen ska användas i enlighet med de riktlinjer som anges i nationella förordningar och för respektive strukturfondsprogram.
1. Regionalt investeringsstöd
2. Regionalt bidrag till företagsutveckling
3. Stöd till kommersiell service
4. Sysselsättningsbidrag
5. Såddfinansiering
6. Regional projektverksamhet
Länsstyrelsen i Norrbottens län ska svara för den svenska offentliga medfinansieringen av åtgärden tekniskt stöd i Europeiska kommissionens gemenskapsinitiativ Interreg IIIA Nord.
7. Uppföljning och utvärdering
Anslagspost 10: 100 000 kr
Anslagsposterna 7, 8 och 11: 200 000 kr
Anslagsposterna 2, 3, 12, 22.6 och 22.9: 300 000 kr
Anslagsposterna 1, 4, 6, 22.11 och 22.16: 500 000 kr
Anslagsposterna 5, 22.4 och 22.7: 600 000 kr
Anslagsposterna 9, 14, 22.8, 22.12, 22.13, 22.15 och 22.17: 700 000 kr
Anslagsposterna 16 och 22.3 och 22.10: 900 000 kr
Anslagsposterna 15 och 22.2: 1 000 000 kr
Anslagsposterna 13 och 22.14: 1 100 000 kr
Anslagspost 17: 1 300 000 kr
Anslagspost 22.5: 2 100 000 kr
Anslagsposterna 18, 19, 20 och 21: 2 500 000 kr
Av medlen under ovan angivna anslagsposter får respektive länsstyrelse, självstyrelseorgan och samverkansorgan, utöver ordinarie ramanslag för förvaltningsändamål, använda högst angivna belopp under 2008 för utvärdering av insatser vilka finansieras av anslaget samt vid behov även säkerställa uppföljningssystem m.m. i samband med bemyndigandesystemet på anslaget.
Anslagsposterna 22:2-22:17
Medlen disponeras av Nutek för:
Utbetalningar till följd av beslut av självstyrelseorganen och samverkansorganen.
Nutek ska betala ut medlen på uppdrag av självstyrelseorganen och samverkansorganen enligt de av dem fattade besluten. Utbetalning ska göras inom ramen för respektive självstyrelseorgans och samverkansorgans tilldelade belopp. Utbetalning ska ske via Nuteks datasystem STINS/NYPS.
ap.22.1 Nutek
ANSLAGSPOST 22:1
Beslut beträffande de nedan angivna ändamålen 3, 4 (vad avser basfinansiering av lokala och regionala resurscentra för kvinnor) och 5 ska fattas mot tilldelat anslag.
Nutek ska vid prioritering mellan ändamålen säkerställa en rimlig nivå av regionala företagsstöd där Nutek är ensam beslutsfattare.
Medlen disponeras av Nutek för följande ändamål:
1. Regionalt investeringsstöd och sysselsättningsbidrag som beviljas av regeringen eller Nutek
2. Stöd till kommersiell service
I det fall en kommun ansöker om hemsändningsbidrag enligt 19 § förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service ska självstyrelseorganet eller samverkansorganet (Kalmar och Gotlands län) i länet, om det tillstyrker ansökan, med eget yttrande lämna över ansökan till Nutek för prövning.
Om Nutek beviljar bidraget ska utgifterna belasta självstyrelseorganets eller samverkansorganets delpost.
Om självstyrelseorganet eller samverkansorganet (Kalmar och Gotlands län) inte tillstyrker ansökan ska Nutek avslå denna.
Nutek ansvarar för uppföljning av dessa hemsändningsbidrag.
3. Utgifter på grund av vissa garantiåtaganden gentemot banker
4. Central projektverksamhet
Den centrala projektverksamheten ska i tillämpliga delar samordnas med den projektverksamhet som finansieras med medel under utgiftsområde 24 Näringsliv, anslaget 38:2 Näringslivsutveckling m.m.
Nutek ska svara för den svenska offentliga medfinansieringen av åtgärden tekniskt stöd i Europeiska kommissionens gemenskapsinitiativ Interreg IIIB Östersjön, Nordsjön och Norra Periferin samt Interreg IIIC Norra Zonen, Interact och Urbact avseende programperioden 2000-2006.
Nutek ska vidare svara för den svenska medfinansieringen av insatsområdet tekniskt stöd för programperioden 2007-2013 inom ramen för programmen för territoriellt samarbete; Mellersta Östersjön, Södra Östersjön, ENPI Kolarctic, Östersjöregionen, Nordsjöregionen, Interreg IVC, Interact II, Urbact II och ESPON samt medfinansiera det gemensamma tekniska sekretariatet i Öresund-Kattegatt-Skagerack. Nutek ska vidare svara för det svenska bidraget till det mellanstatliga samarbetet VASAB.
Nutek ska reservera medel till insatser i enlighet med regeringsbeslut den 28 oktober 2004 om uppdrag till Verket för innovationssystem att lämna förslag till FoU-program inom områdena produktionsteknik och fordonstelematik.
Lokala och regionala resurscentra för kvinnor
Syftet med bidraget till verksamheten vid lokala och regionala resurscentra för kvinnor är att bidra till att förbättra kvinnors villkor och förutsättningar inom regionala utvecklingsprogram, regionala tillväxtprogram och strukturfondsprogram. Verksamheten ska bidra till en hållbar tillväxt och stärka kvinnors företagande.
Nutek får använda maximalt 18 000 000 kronor till basfinansiering av lokala och regionala resurscentra för kvinnor. Dessa bidrag kan medfinansieras av annan. Med basfinansiering avses finansiering av personal, lokaler och administration samt av horisontell samverkan mellan resurscenter.
Nutek ska dessutom avsätta lägst 18 000 000 kronor för bidrag till projekt vid lokala och regionala resurscentra för kvinnor.
Medel ska främst avsättas till större regionala tillväxtprojekt. Projekten ska i stor utsträckning bedrivas som samverkansprojekt med andra lokala, regionala, nationella och internationella aktörer. I frågor rörande affärsrådgivning för kvinnor bör samverkan ske med etablerade rådgivningsaktörer.
Vid beviljande av projektmedel ska samråd ske med länsstyrelsernas särskilda sakkunniga för jämställdhet och med den aktör som har det regionala utvecklingsansvaret i länet.
Av bidraget ska tillräckliga medel avsättas för att genomföra en kontinuerlig uppföljning av verksamhetens utveckling och nya inriktning samt för följeforskning.
5. Viss administration, uppföljning och utvärdering
Nutek får använda högst 11 000 000 kronor, utöver ordinarie ramanslag för förvaltningsändamål, för viss administration, uppföljning av enskilda stödärenden och projekt samt viss utvärdering av den egna stödverksamheten. Dessa medel får även användas för att säkerställa uppföljningssystem m.m. i samband med bemyndigandesystemet på anslaget.
Nutek får, utöver ramen om 11 000 000 kronor, använda anslaget för kostnader i form av amorteringar och räntor hänförliga till lånefinansiering för uppbyggnaden av ett nytt system för projekt- och stödärendehantering (NYPS).
6. Ersättning för vissa kreditförluster i stödområde B
I den omfattning kreditförluster uppstår för lån i stödområde B ska Nutek lämna ersättning upp till maximalt 10 000 000 kronor årligen avseende ALMI Företagspartner AB (ALMI) och 4 000 000 kronor årligen avseende Norrlandsfonden. Uppkomna kreditförluster för dessa lån i stödområde B ska redovisas avgränsat från övriga ALMI-lån respektive lån från Norrlandsfonden och kunna härledas till ett specifikt låneavtal enligt avtal med Nutek.
ap.23 Till Regeringskansliets disposition
Anslaget disponeras av Regeringskansliet för konsult- och utredningsinsatser, m.m.
ap.26 Till regeringens disposition
Medlen disponeras av regeringen dels för eventuell ytterligare fördelning till länsstyrelser, självstyrelseorgan, samverkansorgan och Nutek, dels för viss central utvecklingsverksamhet, m.m.
33:2 | Landsbygdslån (Ramanslag) |
ap.1 | | Landsbygdslån (ram) | | 750 |
Villkor för anslag 33:2
ap.1 Landsbygdslån
Anslaget används för landsbygdslån som beviljats av länsstyrelserna, Skåne läns landsting, Västra Götalands läns landsting, och samverkansorganen i Gotlands och Kalmar län.
Anslaget ska användas för utbetalning av landsbygdslån enligt förordningen (2000:283) om regionalt bidrag till företagsutveckling och förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service, enligt förordningarnas lydelse före den 1 juli 2005.
Räntor på landsbygdslånen ska tillföras statsverkets checkräkning och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 2324 Ränteinkomster på lokaliseringslån. Återbetalningar av landsbygdslånen skall tillföras statsverkets checkräkning och redovisas under inkomsttitel 4139 Återbetalning av lokaliseringslån.
5.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
Budgetår 2006
33:6 | Insatser med anledning av försvarsomställningen (Ramanslag) |
ap.1 | | Insatser med anledning av försvarsomställningen (ram) | | 0 |
Villkor för anslag 33:6
ap.1 Insatser med anledning av försvarsomställningen
Anslaget ska användas för delfinansiering av kostnader för omlokalisering av statliga arbetstillfällen i de lokala arbetsmarknadsregioner som berörs mest av försvarsomställningen, dvs. Östersund, Arvidsjaur, Karlstad/Kristinehamn och Gotland.
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2008 | Indrag av anslagsbelopp |
33:1 Regionala tillväxtåtgärder |
ap.1 | 830 | 3 % | 0 |
ap.2 | 396 | 3 % | 0 |
ap.3 | 624 | 3 % | 0 |
ap.4 | 820 | 3 % | 0 |
ap.5 | 932 | 3 % | 0 |
ap.6 | 865 | 3 % | 0 |
ap.7 | 212 | 3 % | 0 |
ap.8 | 123 | 3 % | 0 |
ap.9 | 1 532 | 3 % | 0 |
ap.10 | 90 | 3 % | 0 |
ap.11 | 356 | 3 % | 0 |
ap.12 | 348 | 3 % | 0 |
ap.13 | 3 730 | 3 % | 0 |
ap.14 | 1 668 | 3 % | 0 |
ap.15 | 3 290 | 3 % | 0 |
ap.16 | 3 064 | 3 % | 0 |
ap.17 | 6 251 | 3 % | 0 |
ap.18 | 11 550 | 3 % | 0 |
ap.19 | 12 100 | 3 % | 0 |
ap.20 | 11 150 | 3 % | 0 |
ap.21 | 13 900 | 3 % | 0 |
ap.22.1 | 34 450 | 3 % | 0 |
ap.22.2 | 4 019 | 3 % | 0 |
ap.22.3 | 2 337 | 3 % | 0 |
ap.22.4 | 1 700 | 3 % | 0 |
ap.22.5 | 6 612 | 3 % | 0 |
ap.22.6 | 534 | 3 % | 0 |
ap.22.7 | 1 230 | 3 % | 0 |
ap.22.8 | 2 298 | 3 % | 0 |
ap.22.9 | 594 | 3 % | 0 |
ap.22.10 | 4 596 | 3 % | 0 |
ap.22.11 | 936 | 3 % | 0 |
ap.22.12 | 1 398 | 3 % | 0 |
ap.22.13 | 2 502 | 3 % | 0 |
ap.22.14 | 3 730 | 3 % | 0 |
ap.22.15 | 2 679 | 3 % | 0 |
ap.22.16 | 865 | 3 % | 0 |
ap.22.17 | 1 500 | Inget | 0 |
ap.23 | 50 | 3 % | 0 |
ap.26 | 3 724 | 3 % | 0 |
33:2 Landsbygdslån |
ap.1 | 22 | 3 % | 0 |
33:6 (2006) Insatser med anledning av försvarsomställningen |
ap.1 (2006) | 0 | Allt | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
|
|
|
ap.22.1 | 710 000 | 195 000 | 0 | 2016 |
ap.22.2 | 51 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.3 | 36 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.4 | 22 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.5 | 94 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.6 | 9 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.7 | 15 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.8 | 29 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.9 | 6 500 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.10 | 70 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.11 | 13 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.12 | 18 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.13 | 28 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.14 | 56 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.15 | 51 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.16 | 13 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.22.17 | 37 000 | 0 | 0 | 2016 |
ap.1 | 12 000 | 1 000 | 0 | 2016 |
ap.2 | 7 000 | 5 000 | 1 422 | 2016 |
ap.3 | 10 000 | 3 200 | 0 | 2016 |
ap.4 | 12 000 | 10 241 | 0 | 2016 |
ap.5 | 15 000 | 8 016 | 0 | 2016 |
ap.6 | 15 000 | 10 981 | 0 | 2016 |
ap.7 | 4 000 | 1 700 | 0 | 2016 |
ap.8 | 2 500 | 1 000 | 1 000 | 2016 |
ap.9 | 19 000 | 15 320 | 3 680 | 2016 |
ap.10 | 2 000 | 1 000 | 1 000 | 2016 |
ap.11 | 5 000 | 1 414 | 0 | 2016 |
ap.12 | 7 000 | 4 200 | 1 919 | 2016 |
ap.13 | 63 000 | 35 000 | 28 000 | 2016 |
ap.14 | 28 000 | 19 250 | 1 923 | 2016 |
ap.15 | 58 000 | 37 900 | 20 100 | 2016 |
ap.16 | 70 000 | 38 000 | 26 315 | 2016 |
ap.17 | 100 000 | 40 348 | 8 000 | 2016 |
ap.18 | 200 000 | 120 185 | 54 389 | 2016 |
ap.19 | 205 000 | 135 000 | 15 886 | 2016 |
ap.20 | 200 000 | 140 000 | 2 744 | 2016 |
ap.21 | 324 000 | 139 000 | 123 454 | 2016 |
ap.26 | 83 000 | 15 000 | 9 780 | 2016 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
Myndigheterna får med stöd av bemyndiganden under 2008 göra ekonomiska åtaganden som innebär behov av framtida anslag på högst 2 700 000 000 kronor under perioden 2009-2016. Bemyndigandets fördelning på respektive anslagspost framgår av tabellen ovan. Angivna belopp för infriade förpliktelser är inte styrande.
Tilldelat anslag för 2008 ska finansiera åtaganden som gjorts med stöd av tilldelat bemyndigande och som ska utbetalas under 2008. Anslaget ska också finansiera utbetalningar under 2008 till följd av beslut som fattas samma år.
Anslagspost | Maximala utbetalningar 2009 | Maximala utbetalningar 2010 |
1 | 8 300 | 8 300 |
2 | 2 970 | 1 980 |
3 | 4 680 | 3 120 |
4 | 6 150 | 6 150 |
5 | 6 990 | 6 990 |
6 | 7 785 | 5 190 |
7 | 2 115 | 2 115 |
8 | 1 230 | 1 230 |
9 | 11 490 | 11 490 |
10 | 895 | 895 |
11 | 2 670 | 1 780 |
12 | 3 480 | 3 480 |
13 | 29 840 | 29 840 |
14 | 16 680 | 16 680 |
15 | 32 900 | 32 900 |
16 | 30 640 | 30 640 |
17 | 44 650 | 35 720 |
18 | 115 500 | 115 500 |
19 | 121 000 | 121 000 |
20 | 93 500 | 83 500 |
21 | 139 000 | 139 000 |
22.1 | 320 000 | 320 000 |
22.2 | 40 185 | 40 185 |
22.3 | 23 370 | 23 370 |
22.4 | 17 005 | 17 005 |
22.5 | 66 120 | 66 120 |
22.6 | 6 930 | 7 920 |
22.7 | 14 350 | 14 350 |
22.8 | 26 810 | 26 810 |
22.9 | 6 230 | 7 120 |
22.10 | 45 960 | 45 960 |
22.11 | 10 920 | 12 480 |
22.12 | 16 310 | 16 310 |
22.13 | 25 020 | 25 020 |
22.14 | 44 760 | 44 760 |
22.15 | 44 650 | 53 580 |
22.16 | 9 515 | 12 110 |
22.17 | 33 000 | 43 000 |
26 | 61 737 | 61 737 |
Villkor 2009-2010
I beloppen ingår maximala utbetalningar 2009 och 2010 till följd av dels åtaganden som gjorts med stöd av bemyndigande, dels beslut respektive år. Utöver beloppen kan ytterligare utbetalningar göras motsvarande eventuellt anslagssparande som får disponeras eller genom att en eventuell anslagskredit utnyttjas. Beloppen gäller som planeringsram under förutsättning att anslaget för 2009 och 2010 kommer att uppgå till de belopp som beräknats i budgetpropositionen för 2008 (prop. 2007/08:1, utg. omr. 19), dvs. 1 495 837 000 kronor.
Övriga bestämmelser
Vid utbetalning av regionala företagsstöd ska endast den nationella delen av finansieringen avräknas mot anslaget. Inbetalning av medel från EG:s strukturfonder, som medfinansierar regionala företagsstöd, ska redovisas som bidrag från annan myndighet.
Ersättning som tillfaller staten på grund av beviljade lån till privata investmentbolag eller av att regionala utvecklingsbidrag beviljats som villkorslån enligt 51 a § förordningen (1990:642) om regionalpolitiskt företagsstöd, eller motsvarande bestämmelser i äldre förordningar samt 43 § förordningen (1998:995) om regionalpolitiskt företagsstöd inom EG:s strukturomvandlingsområden i Sverige, ska tillföras statens centralkonto i Riksbanken och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 4136 Återbetalning av övriga näringslån.
Medel som tillfaller staten på grund av återkrav av lokaliserings- och utvecklingsbidrag samt regionalt investeringsstöd enligt förordningen (2007:61) om regionalt investeringsstöd, småföretagsstöd enligt förordningen (2000:282) om småföretagsstöd, regionalt bidrag till företagsutveckling enligt förordningen (2000:283) om regionalt bidrag till företagsutveckling, sysselsättningsbidrag enligt förordningen (1998:996) om sysselsättningsbidrag eller investeringsbidrag enligt förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service eller motsvarande bestämmelser i äldre förordningar, ska tillföras statens centralkonto i Riksbanken och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.
Medel som tillfaller staten genom räntor, avbetalningar och andra återbetalningar enligt förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service och förordningen (1995:1254) om statligt stöd till tekniskt forskning, industriellt utvecklingsarbete och uppfinnarverksamhet ska redovisas mot anslaget 33:1 Regionala tillväxtåtgärder.
Lokaliseringsbidrag, utvecklingsbidrag, regionalt investeringsstöd, regionalt bidrag till företagsutveckling, sysselsättningsbidrag, avskrivningslån eller investeringsbidrag som återvinns i samband med bidragsmottagarens konkurs skall redovisas mot anslaget 33:1 Regionala tillväxtåtgärder.
Registrering av beslut m.m. i Nuteks datasystem STINS/NYPS, avseende ändamålen 1-7 under anslagsposterna 1-21 och 22 (anslagsposterna 22:2-22:17) samt ändamålen 1 och 4 under anslagspost 22:1, ska ske senast tre veckor efter fattat beslut av Nutek, länsstyrelserna, de regionala självstyrelseorganen och samverkansorganen.
På regeringens vägnar
Maud Olofsson
Lars Andersson
Kopia till
Riksdagen, Näringsutskottet
Riksrevisionen
Statsrådsberedningen
Utrikesdepartementet/GU
Försvarsdepartementet/CIV
Socialdepartementet/FH
Socialdepartementet/SF
Finansdepartementet/BA
Finansdepartementet/ESA
Finansdepartementet/F
Finansdepartementet/SF
Finansdepartementet/S7
Utbildningsdepartementet/SV
Jordbruksdepartementet/KO
Miljödepartementet/A
Kulturdepartementet/KR
Arbetsmarknadsdepartementet/A
Arbetsmarknadsdepartementet/ARM
Regeringskansliets förvaltningsavdelning, RK Ekonomi
Internrevisionen SB
Riksgäldskontoret
Ekonomistyrningsverket
Skatteverket
Glesbygdsverket
Kammarkollegiet
Konsumentverket
Länsstyrelserna
Skåne läns landsting
Västra Götalands läns landsting
Samverkansorgan i Uppsala län
Samverkansorgan i Södermanlands län
Samverkansorgan i Östergötlands län
Samverkansorgan i Jönköpings län
Samverkansorgan i Kronobergs län
Samverkansorgan i Kalmar län
Samverkansorgan i Gotlands län
Samverkansorgan i Blekinge län
Samverkansorgan i Hallands län
Samverkansorgan i Värmlands län
Samverkansorgan i Örebro län
Samverkansorgan i Dalarnas län
Samverkansorgan i Gävleborgs län
Samverkansorgan i Västerbottens län
Almi Företagspartner AB
Stiftelsen Norrlandsfonden
Näringsdepartementet/ADM
Näringsdepartementet/FIN
Näringsdepartementet/RT
Näringsdepartementet/SAM
Näringsdepartementet/TR