a. AMS skall månadsvis återrapportera utgifter och inkomster vad avser;
- utbetalda belopp per anslag, anslagspost och insatser under de anslag som disponeras av AMS eller anslagsposter som AMS omfördelar medel till,
- inkomsterna på inkomsttiteln 2525 Finansieringsavgift från arbetslöshetskassor,
- inkomsterna på inkomsttiteln 2526 Utjämningsavgift från arbetslöshetskassor,
- inkomsterna på inkomsttiteln 6411 Bidrag från EG:s socialfond perioden 1995-1999, undertitel 06,
- inkomsterna på inkomsttiteln 6412 Bidrag från EG:s socialfond perioden 2000-2006, undertitel 01,
- Arbetslivstjänsters intäkter och kostnader,
- beslutade belopp om skattekreditering fördelat på samtliga former av anställningsstöd.
b. AMS skall senast den 22 januari, den 10 mars, den 7 maj, den 11 augusti samt den 3 november 2003 redovisa en månadsvis fördelad prognos för hur mycket som beräknas utbetalas under 2003 per anslag och anslagspost under anslag som disponeras av AMS eller anslagsposter som AMS omfördelar medel till med undantag för anslag 22:6 Europeiska socialfonden m.m. för perioden 2000-2006. Redovisningen av prognosen skall även innehålla:
- utgifterna, antalet personmånader per månad och vilket antal deltagare detta motsvarar per månad enligt AMS verksamhetsstatistik (LEDA) samt genomsnittlig kostnad per personmånad, redovisade per insats inom program för anslagen 22:2 Bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd, anslagspost 1 Aktivitetsstöd, och 22:4 Särskilda insatser för arbetshandikappade. För lönebidrag respektive OSA skall även den genomsnittliga bidragsandelen per månad anges,
- en särredovisning för anslaget 22:3 Köp av arbetsmarknadsutbildning och övriga kostnader av utgifterna för upphandlad utbildning fördelat på arbetsmarknadsutbildning och förberedande utbildning, den genomsnittliga kostnaden för dessa utbildningar samt antalet personmånader per månad och vilket antal deltagare detta motsvarar per månad enligt AMS verksamhetsstatistik (LEDA) samt den genomsnittliga kostnaden per personmånad för kommunala ungdomsprogram,
- de antaganden och utgiftsstyrande faktorer som ligger till grund för prognosen för anslaget 22:2 Bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd, anslagspost 2, Bidrag till arbetslöshetsersättning,
- antalet anställda per månad med anställningsstöd fördelat på samtliga former av stödet och vilket antal deltagare detta motsvarar per månad enligt AMS verksamhetsstatistik (LEDA).
- utgiftsprognoserna skall kommenteras med förklaringar till förändringar i jämförelse med senast lämnade prognos samt annan väsentlig information kring lämnad utgiftsprognos.
- utgiftsprognoserna och övrigt underlag skall även lämnas i elektronisk form (e-post).
- AMS skall senast den 7 mars och den 31 oktober 2003 redovisa prognoser för beräknade inkomster på undertiteln 06 på inkomsttiteln 6411 Bidrag från EG:s socialfond perioden 1995-1999 per år under budgetåren 2003.
c. AMS skall redovisa och analysera effekterna av regelförändringar inom arbetslöshetsförsäkringen som infördes i februari 2001. Analysen bör omfatta effekterna på arbetsförmedlingens tillämpning av de nya reglerna, arbetslöshetstiderna och sökprocessen. AMS skall även redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att säkerställa att det regelverk som finns tillämpas med avseende på krav på lämpligt arbete samt hur rutiner för meddelanden om avstängning/nedsättning följs. I de fall där det är möjligt bör statistik från perioden innan införandet av regelförändringen användas i analysen. Där detta inte är möjligt bör statistiken analyseras så att det framkommer om några utvecklingstendenser kan spåras sedan regelförändringen trädde ikraft. AMS bör belysa regionala skillnader och i all analys ta hänsyn till arbetsmarknadsläget. Viktiga analysområden är:
- inskrivningstider för öppet arbetslösa och arbetslösa som deltar i program,
- de individuella handlingsplanerna,
- sökintensiteten hos öppet arbetslösa och arbetslösa som deltar i program,
- det geografiska och yrkesmässiga sökbeteendet hos öppet arbetslösa och arbetslösa i program såväl före som efter 100 ersättningsdagar,
- antalet meddelanden från arbetsförmedlingen om ifrågasatt rätt till arbetslöshetsersättning och hur många av dessa meddelanden som leder till beslut från arbetslöshetskassan om avstängning eller andra sanktioner.
- vad händer med arbetssökande vars ersättningsperiod är på väg att upphöra och som inte uppfyller ett nytt arbetsvillkor?
Redovisas senast den 17 februari, 16 juni och 6 oktober. Utformningen av uppföljningen av effekterna som beror på regelförändringarna i arbetslöshetsförsäkringen bör ske i samråd med Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering.
d. Regeringen har i budgetpropositionen presenterat ett nationellt mål för ohälsoarbetet som innebär att frånvaro från arbetslivet på grund av sjukskrivning skall i förhållande till 2002 halveras fram till 2008. AMS skall utveckla och redovisa indikatorer som belyser hur myndigheten bidrar till att det nationella målet för regeringens ohälsoarbete uppfylls. Viktigt att indikatorerna särskilt belyser kvinnors sjukskrivningar. Likalydande uppdrag har lämnats till Riksförsäkringsverket (RFV), Arbetsmiljöverket och Socialstyrelsen (SoS). Redovisas senast den 30 april 2003.
e. AMV och socialförsäkringsadministrationen skall gemensamt inom ramen för samverkan inom rehabiliteringsområdet verka för att antalet sjukskrivna arbetslösa som återfår arbetsförmågan och får ett arbete skall öka. RFV och AMS skall, i enlighet med riktlinjerna för samverkan inom rehabiliteringsområdet i proposition 1996/97:63 Samverkan, socialförsäkringens ersättningsnivåer och administration m.m. och i proposition 2002/03:2 Vissa socialförsäkringsfrågor m.m., utforma gemensamma nationella verksamhets- och handlingsplaner för hur försäkringskassorna och länsarbetsnämndernas använda de medel som utgör statens samlade andel i sådan samverkan. RFV och AMS skall redovisas verksamhets- och handlingsplanerna senast den 14 februari. I avvaktan på dessa planer kan pågående och planerad samverkan fortlöpa. Vidare skall RFV och AMS redovisa antalet sjukskrivna arbetslösa den 30 april, 1 december och i årsredovisningen
f. RFV skall i samverkan med AMS och SoS utveckla rutiner för ett sektorsövergripande system för löpande uppföljning av resultaten av samverkan inom rehabiliteringsområdet. Rutinerna skall utformas på ett sådant sätt att det även kan tillämpas för löpande uppföljning av resultaten av en permanent finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet. Redovisas senast den 15 oktober 2003.
g. AMS skall, mot bakgrund av den strategi som myndigheten på uppdrag av regeringen utarbetat 2001, redovisa vilka insatser som gjorts för att bryta
könsuppdelningen på arbetsmarknaden samt analysera resultatet av dessa insatser. Redovisningen skall också innehålla en redovisning av brytprojekten. I samband därmed skall AMS redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att integrera det arbetsmarknadspolitiska jämställdhetsuppdraget verksamheten och verksamhetsuppföljningen inom AMV. Redovisas den 16 juni 2003.
h. AMV har ett sektorsansvar för handikappfrågor. AMS skall redovisa hur andelen långtidsinskrivna arbetssökande med arbetshandikapp utvecklats i förhållande till övriga långtidsinskrivna samt andelen arbetshandikappade deltagande i arbetsmarknadsutbildning och förberedande utbildning och deras andel av samtliga arbetslösa. AMS skall vidare redogöra för vilka insatser som vidtagits för att öka andelen arbetsgivare som säger sig vara beredda att anställa arbetssökande med nedsatt arbetsförmåga på grund av ett funktionshinder. AMS skall kommentera i vilken omfattning resultaten beror på AMS insatser respektive andra faktorer. Redovisas den 16 juni, den 6 oktober 2003 och den 16 februari 2004.
i. Regeringen har avsatt 100 miljoner kronor årligen under perioden 2001-2003 för riktade insatser för att öka sysselsättningen bland invandrare. AMS skall under 2003 använda minst 70 miljoner kronor för kompletterande utbildning för personer med utländsk högskoleutbildning inom olika bristyrken. Medelstilldelningen är ett uttryck för en fortsatt ambitionshöjning inom området och skall i första hand användas för utbildningar som går utöver länsarbetsnämndernas reguljära planering av insatser av detta slag. Utbildningar som berör flera län skall prioriteras. Insatserna skall genomföras i samverkan med olika huvudmän och andra berörda parter. AMS skall i denna samverkan sträva efter finansiell medverkan från övriga aktörer. En samlad slutredovisning för perioden 2001-2003 skall lämnas i separat rapport i samband med årsredovisningen. AMS skall redovisa vilka utbildningar som genomförts och kostnaderna för dessa samt beskriva vilka som deltagit. Av redovisningen skall också framgå i vilken utsträckning utbildningarna resulterat i arbete och hur samverkan mellan olika aktörer fungerat, inklusive förekommande delfinansiering av olika projekt.
j. Länsarbetsnämnderna skall i samverkan med de sju kommuner som tecknat lokala utvecklingsavtal delta i utarbetandet av de områdesvisa åtgärdsplanerna. Detta innebär bl.a. att, utifrån de mål och regler som gäller för arbetsmarknadspolitiken, medverka till att det sätts mätbara, realistiska mål för att öka sysselsättningen i de stadsdelar som omfattas. AMV skall vidare, med utgångspunkt från de lokala utvecklingsavtalen, stadigvarande beakta de särskilda behov som finns i berörda stadsdelar. AMS skall redovisa hur AMV har medverkat i planeringen av de lokala utvecklingsavtalen, hur AMV avser att medverka till åtgärdsplanernas måluppfyllelse samt vilka insatser som gjorts inom ramen för de lokala utvecklingsavtalen. Redovisningen skall lämnas senast den 1 april 2003.
k. AMS skall använda 200 miljoner kronor av förvaltningsanslaget för att särskilt stärka ställningen på arbetsmarknaden för personer med utländsk bakgrund. Av dessa medel skall 100 miljoner kronor användas i storstadsregionerna och 65 miljoner kronor i andra delar av landet. AMS skall härvid beakta vikten av kontinuitet i förhållande till pågående verksamheter som tidigare finansierats med de aktuella medlen, t.ex. verksamheter inom ramen för de lokala utvecklingsavtalen inom storstadspolitiken. Resterande 35 miljoner kronor skall, efter samråd med Integrationsverket och Migrationsverket, användas på orter eller i regioner där det till följd av stor tillströmning av nyanlända invandrare och/eller problem på den lokala eller regionala arbetsmarknaden, finns behov av förstärkta insatser från arbetsförmedlingens sida inom ramen för den kommunala introduktionsverksamheten. AMS skall senast den 16 juni 2003 redovisa hur medlen har fördelats. AMS skall vidare, i samband med årsredovisningen för 2003, redovisa hur medlen använts och analysera vilka resultat som uppnåtts.
l. Integrationsverket har i rapporten På rätt väg? (2002:05) redovisat olika indikatorer för att följa utvecklingen i utsatta stadsdelar. Rapporten är ett led i strävandena att utveckla relevant statistik för arbetet med lokala utvecklingsavtal. AMS skall analysera fördelar och nackdelar med de indikatorer som föreslås inom AMV:s verksamhetsområde, i förhållande till de mått som i dag används i verksamheten. Krävs en mer omfattande analys skall myndigheten redovisa förslag till hur ett sådan bör genomföras. Redovisas senast den 30 juni 2003.
m. Målet för den regionala utvecklingspolitiken är väl fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner med en god servicenivå i alla delar av landet. AMV skall bidra till att målet uppnås genom att ta ett ansvar för arbetskrafts- och kompetensförsörjning. AMV skall vara samverkanspart i de regionala tillväxtprogrammen genom att bidra med analys-, metod- och kompetensstöd inom sitt ansvars- och kompetensområde. AMV kan vara medfinansiär i de regionala tillväxtavtalen och får vara medfinansiär av de regionala tillväxtprogrammen om det även sker inom ramen för arbetsmarknadspolitikens mål, prioriteringar och gällande regler. AMS bör vidare bistå ITPS i bedömningen av länens förslag till regionala tillväxtprogram. Länsarbetsnämnderna i varje län skall bl.a. inom ramen för de regionala kompetensråden medverka i arbetet med de regionala tillväxtprogrammen. AMS skall i årsredovisningen redogöra för på vilket sätt verksamheten bidragit till att nå ovan nämnda mål inom regional utvecklingspolitik. AMS skall i särskild redovisning, senast den 17 februari 2004 redovisa beslut om finansiella åtaganden inom tillväxtavtalen. För att insatser skall anses ingå i tillväxtavtalen skall de ha genomförts i samverkan med andra regionala eller lokala aktörer. Av redovisningen skall det per åtagande framgå vilka samverkande parter är, vilket eller vilka av myndighetens anslag som använts samt beslutade och utbetalda belopp. Länsarbetsnämndernas redovisning skall vara utformad på ett likartat sätt. AMS skall i samråd med Regeringskansliet (Näringsdepartementet) utfärda närmare instruktioner till länsarbetsnämnderna om redovisningsprinciper.
n. Redovisning av projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning uppdelat på anslagen 22:3 och 22:4 avseende formerna av projekt, antalet deltagare, vilka målgrupper som deltagit i projekten, kostnader per deltagare samt resultat som uppnåtts i form av övergångar till arbete, utbildning och andra arbetsmarknadspolitiska program. Insatser i de samverkansavtal som tecknas i anslutning till de lokala utvecklingsavtalen (prop. 1997/98:165) skall särredovisas. Redovisning senast den 16 juni.
o. AMS skall redovisa arbetet med det särskilda sektorsansvaret för ekologiskt hållbar utveckling (M98/2998/8). Redovisningen skall innehålla sektorns huvudsakliga miljöpåverkan i förhållande till de nationella miljökvalitetsmålen, hur myndigheten arbetar för att minska sektorns miljöpåverkan, eventuella problem samt ge förslag till vidareutveckling och eventuella behov av förtydligande av sektorsansvaret. Myndigheten skall även redovisa hur arbetet med sektorsansvar för miljön, arbetet med de nationella miljökvalitetsmålen och miljöledningssystem integreras samt föreslå eventuell förbättring av integrering. Integreringen skall bl.a. gälla aktiviteter såsom utvecklande av mål och handlingsplaner, samarbete med andra aktörer, information samt redovisning, uppföljning och revidering. Uppdraget skall redovisas till Naturvårdsverket senast den 1 september 2003.
p. Regeringen har den 5 december 2002 (Ju 2002/3367/U) fastställt reviderade delmål för den nationella ungdomspolitiken. AMS skall följa upp och analysera de delmål som rör arbetsmarknadspolitiken. Uppdraget skall redovisas till Ungdomsstyrelsen senast den 22 februari 2003.