
601 76 NORRKÖPING
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2008 för Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) och nedan angivet anslag.
VERKSAMHET
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Miljöpolitik | Kunskap och underlag för miljöarbete | Infrastruktur och beslutsunderlag för samhällsplanering |
Uppdragsverksamhet | ||
Affärsverksamhet |
1 | Verksamhetsstyrning |
1.1 | Politikområde Miljöpolitik |
Mål
Att till nästa generation kunna lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen i Sverige är lösta.
1.1.1 | Verksamhetsområde Kunskap och underlag för miljöarbete |
Mål
Att genom forskning, uppföljning och analys ta fram den kunskap som behövs för att genomföra och förnya insatser för att nå miljökvalitetsmålen.
1.1.1.1 | Verksamhetsgren Infrastruktur och beslutsunderlag för samhällsplanering |
Mål 1
SMHI ska genom att tillhandahålla meteorologiskt, hydrologiskt, oceanografiskt och klimatologiskt underlag för åtgärder och uppföljning bidra till att miljökvalitetsmålen uppfylls.
Återrapportering mål 1
SMHI ska redovisa hur institutet bidragit till att miljökvalitetsmålen uppfylls.
Mål 2
Varningstjänsten för skydd av liv och egendom och för att upprätthålla beredskap för akuta insatser i samband med katastrofer ska ha en träffsäkerhet på minst 80 procent.
Återrapportering mål 2
Varningarnas träffsäkerhet och andelen falska larm ska redovisas. Åtgärder ska föreslås som ökar varningarnas träffsäkerhet.
Mål 3
SMHI:s väderprognoser ska ha en träffsäkerhet på minst 85 procent.
Återrapportering mål 3
Prognosernas träffsäkerhet ska redovisas.
Mål 4
SMHI:s forsknings- och utvecklingsarbete ska omsättas i praktisk samhällsnytta.
Återrapportering mål 4
SMHI ska redovisa effekterna i samhället av utförda forsknings- och utredningsuppdrag där kopplingen mellan forskningsresultat och effekt särskilt ska belysas.
Mål 5
Minst 95 procent av uppmätta data i SMHI:s observationssystem avsedda för prognosproduktion ska kunna användas i prognosverksamheten.
Återrapportering mål 5
SMHI ska redovisa hur stor del av uppmätta data som har inkommit till institutet i tid för att kunna användas i prognosverksamheten.
Mål 6
SMHI ska med infrastrukturen som grund producera och aktivt sprida meteorologiskt, hydrologiskt och oceanografiskt beslutsunderlag för samhällsplanering.
Återrapportering mål 6
SMHI ska redovisa exempel på vilka åtgärder som vidtagits för att sprida beslutsunderlagen.
Mål 7
SMHI ska genom medverkan i internationella organisationer (WMO, ECMWF och EUMETSAT) samt genom deltagande i samverkan mellan nationella meteorologiska, hydrologiska och oceanografiska myndigheter öka kvaliteten i observations- och mätsystem, i basala produktionssystem samt i klimat- och miljöarbetet.
Återrapportering mål 7
SMHI ska redovisa konkreta och mätbara exempel på hur den internationella samverkan medfört ökad kvalitet i den egna produktionen.
Mål 8
SMHI ska sammanställa information om klimatförändringar och effekter inom ramen för sin verksamhet.
Återrapportering mål 8
SMHI ska redovisa genomförda informationsåtgärder.
1.1.1.2 | Verksamhetsgren Uppdragsverksamhet |
Mål
SMHI:s uppdragsverksamhet ska bidra till ökad samverkan med andra myndigheter.
Återrapportering
SMHI ska redovisa resultaten i uppdragsverksamheten samt ge exempel på genomförda uppdrag.
1.1.1.3 | Verksamhetsgren Affärsverksamhet |
Mål
Förädlingsvärdet per årsanställd i affärsverksamheten (resultat före avskrivningar plus den totala kostnaden för personal dividerat med antalet årsarbetare) ska förbättras med en procent per år.
Återrapportering
SMHI ska redovisa hur förädlingsvärdet per anställd har förändrats.
2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
SMHI ska redovisa utgiftsprognoser för 2008–2011 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV.
22 januari
10 mars
9 maj
1 augusti
30 oktober
Samhällets krisberedskap
Målet är att minska risken för och konsekvenserna av allvarliga störningar, kriser samt olyckor. Skulle en sådan händelse inträffa ska kvinnors, mäns och barns liv, personliga säkerhet och hälsa tryggas samt skador på egendom eller miljö hindras eller begränsas. Målet är dessutom att medverka till att minska lidande och skadeverkningar av allvarliga olyckor och katastrofer i andra länder.
Krisledningsförmåga
Målet är att mydigheter och aktörer ska ha en god förmåga att vid allvarliga störningar och kriser leda och fatta beslut inom eget ansvars- och verksamhetsområde samt sprida snabb, korrekt och tillförlitlig information. Vid behov ska berörda aktörer också kunna medverka i samordning och koordinering av åtgärder samt samverka med andra.
Förmåga i samhällsviktig verksamhet att motstå allvarliga störningar
Målet är att säkerställa en robusthet i samhällsviktig verksamhet för att kunna motstå och hantera såväl olyckor som allvarliga händelser och störningar i samhället.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa genomförd verksamhet och lämna en bedömning av vilka effekter dessa har haft för att bidra till att uppfylla de förmågemål som anges inom respektive verksamhets- och ansvarsområde. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet senast den 14 november 2008 med kopia till Krisberedskapsmyndigheten.
Redovisningen enligt 9 § tredje stycket förordningen (2006:942) om krisberedskap och förhöjd beredskap ska lämnas vid samma tidpunkt och ej i samband med årsredovisningen.
Myndigheten ska redovisa ovanstående förmågor enligt skalan: god förmåga; i huvudsak god förmåga men med vissa brister; viss, men bristfällig förmåga respektive ingen/mycket bristfällig förmåga.
Bedömningen av förmågan ska göras gentemot risker som indentifieras i myndigheternas risk- och sårbarhetsanalys samt mot utpekade scenarion enligt regeringens särskilda anvisning. Indikatorer på förmåga och mall för förmågebedömningarna utarbetas av Krisberedskapsmyndigheten och fastställs av regeringen.
4 | Uppdrag |
Förslag från Klimat- och sårbarhetsutredningen
SMHI ska konkretisera den förstärkta klimatinformationsfunktion som Klimat- och sårbarhetsutredningen föreslår att SMHI ska ansvara för.
SMHI ska efter samråd med länsstyrelserna definiera det stöd som SMHI enligt Klimat- och sårbarhetsutredningens förslag ska bistå länsstyrelserna med.
SMHI ska beskriva försörjningen och förbättringen av basalt klimatunderlag i form av mätningar, återanalyser och scenarier om klimateffekter för samhällets anpassningsarbete.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 mars 2008.
FINANSIERING
5 | Anslag |
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
34:9 | Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (Ramanslag) |
Disponeras av Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut | 254 699 |
ap.1 | Infrastruktur och beslutsunderlag för samhällsplanering (ram) | 193 199 |
ap.2 | Medlemsavgifter i EUMETSAT, WMO och ECWMF (ram) | 61 500 |
Villkor för anslag 34:9
ap.2 Medlemsavgifter i EUMETSAT, WMO och ECWMF
Högst 600 tkr får användas för att stödja sekretariatet vid WMO för att samordna jordobservationsdata (GEO Secretariat). Anslagsposten får användas för finansiering av de obligatoriska programmen inom ramen för EUMETNET.
5.3 | Finansiella villkor |
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2008 | Indrag av anslagsbelopp |
34:9 Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut | |||
ap.1 | 6 200 | 3 % | 0 |
ap.2 | 1 441 | Allt | 0 |
6 | Övriga villkor |
6.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 110 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 11 500 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
Villkor
Låneram (enl 20 § budgetlagen)
6.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2008-01-25 | 77 600 |
2008-02-25 | 16 100 |
2008-03-25 | 16 100 |
2008-04-25 | 16 100 |
2008-05-25 | 16 100 |
2008-06-25 | 16 100 |
2008-07-25 | 16 100 |
2008-08-25 | 16 100 |
2008-09-25 | 16 100 |
2008-10-25 | 16 100 |
2008-11-25 | 16 100 |
2008-12-25 | 16 099 |
Summa | 254 699 |
34:9 ap.1 | Infrastruktur och beslutsunderlag för samhällsplanering |
34:9 ap.2 | Medlemsavgifter i EUMETSAT, WMO och ECWMF |
7 | Avgifter och bidrag |
7.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2006 | +/- 2007 | Int. 2008 | Kost. 2008 | +/- 2008 | Ack. +/- utgå. 2008 |
Affärsverksamhet | ||||||
Avgiftsbelagd verksamhet | 14 908 | 3 000 | 200 000 | 198 000 | 2 000 | 19 908 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Avgiftsbelagd verksamhet | -568 | 200 | 19 000 | 18 800 | 200 | -168 |
Villkor
Avgiftsbelagd verksamhet
- Inkomsterna disponeras av SMHI. Avgifternas storlek bestäms av SMHI, dock ej i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
- SMHI:s verksamhet ska finansieras med avgifter i den utsträckning som kostnaderna inte täcks med anslag till myndighetsuppgifter (anslag 34:9 Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut).
- SMHI ska vidare belasta affärsverksamheten med en avgift för utnyttjandet av data och produkter från infrastrukturen, enligt ECOMET:s, EUMETSAT:s och ECMWF:s regelverk. Syftet är att uppnå konkurrensneutralitet. För utnyttjandet av andra länders data och produkter betalas avgifter till varje land via ECOMET. EUMETSAT fakturerar affärsverksamheten för utnyttjandet av organisationens produkter. När det gäller ECMWF:s och svenska data och produkter, ska beräknad kostnad för utnyttjad infrastruktur redovisas i årsredovisningen och återföras till ap. 1 för drift och utveckling av infrastrukturen.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
SMHI medges undantag från 10 § lagen (1996:1059) om statsbudgeten enligt vilken anslag ska avräknas löpande på utgiftsmässig grund. SMHI får avräkna anslaget när anslagsmedlen månatligen tillförs räntekontot i Riksgäldskontoret. I samband med delårsrapport och upprättandet av årsredovisning avräknas dock anslagsmedlen utgiftsmässigt.
För tjänsteexporten medges SMHI undantag från 4 § andra stycket avgiftsförordningen. De sammanlagda intäkterna från SMHI:s tjänsteexport får motsvara högst tio procent av de totala kostnaderna för insitutets verksamhet.