Kulturdepartementet




Regeringsbeslut29

2004-12-22



Statens försvarshistoriska museer
Box 14095
104 41 STOCKHOLM



Ku2004/2630/Kr






Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Statens försvarshistoriska museer
Riksdagen har beslutat om Statens försvarshistoriska museers verksamhet för budgetåret 2005 (prop. 2004/05:1, utg.omr. 17, bet. 2004/05:KrU1, rskr. 2004/05:97).

Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Statens försvarshistoriska museer och nedan angivna anslag.




1VERKSAMHET
PolitikområdeVerksamhetsområdeVerksamhetsgren
KulturpolitikMuseer och utställningarBevarande
Förmedling
Kunskapsuppbyggnad



1.1Verksamhetsstyrning
Politikområde Kulturpolitik

Mål

Riksdagen har beslutat om följande mål för en nationell kulturpolitik (prop. 1996/97:3, bet. 1996/97:KrU1, rskr. 1996/97:129):

  • att värna yttrandefriheten och skapa reella förutsättningar för alla att använda den,

  • att verka för att alla får möjlighet till delaktighet i kulturlivet och till kulturupplevelser samt till eget skapande,

  • att främja kulturell mångfald, konstnärlig förnyelse och kvalitet och därigenom motverka kommersialismens negativa verkningar,

  • att ge kulturen förutsättningar att vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft i samhället,

  • att bevara och bruka kulturarvet,

  • att främja bildningssträvandena samt

  • att främja internationellt kulturutbyte och möten mellan olika kulturer inom landet.


Målet för Statens försvarshistoriska museer är att bevara vårt kulturarv. Myndigheten skall utveckla och förmedla kunskap om och upplevelser av kulturarvet och härigenom ge perspektiv på samhällsutvecklingen.

Statens försvarshistoriska museers verksamhet skall redovisas per verksamhetsgren. Resultaten skall redovisas för såväl myndigheten samt i tillämpliga delar per museum.


Verksamhetsområde Museer och utställningar

Verksamhetsgren Bevarande

Mål 1

Målet är att förbättra förutsättningarna för samlingarnas långsiktiga bevarande. Arbetet med samlingarna skall bedrivas utifrån en långsiktig policy för insamling och gallring av föremål. Myndigheten skall registrera, dokumentera, digitalisera och vårda samlingarna.



Återrapportering

Resultatet skall redovisas och bedömas enligt kvantitativa och kvalitativa resultatmått. Redovisningen skall ge utrymme för jämförelser mellan olika verksamhetsår. Statens försvarshistoriska museer skall bl. a. redovisa:

- samlingarnas omfattning och innehåll,

-magasinssituationen.


Mål 2

Målet är att samlingarnas sammansättning bättre skall spegla skilda perspektiv, t.ex. kön, klass, kulturell bakgrund och generation. Skilda perspektiv skall också uppmärksammas och prioriteras när det gäller det löpande arbetet med samlingarna.


Återrapportering

Resultatet skall redovisas och bedömas enligt kvantitativa och kvalitativa resultatmått. Redovisningen skall ge utrymme för jämförelser mellan olika verksamhetsår samt relateras till myndighetens policy för insamling och gallring.



Verksamhetsgren Förmedling

Mål 1

Målet är att öka tillgängligheten till samlingarna och nå fler och nya besökare. Med fri entré skapas förutsättningar för ett icke-kommersiellt rum där allmänheten kan mötas, diskutera och fördjupa sina kunskaper om kulturarvet. Samlingarna skall göras tillgängliga i hela landet, t. ex. genom presentationer på Internet, vandringsutställningar, depositioner och utlån. Statens försvarshistoriska museer skall nå besökare från hela landet. Åtgärder skall vidtas för att öka tillgängligheten för funktionshindrade.


Återrapportering

Resultatet skall redovisas och bedömas enligt kvantitativa och kvalitativa resultatmått. Redovisningen skall ge utrymme för jämförelser mellan olika verksamhetsår. Statens försvarshistoriska museer skall bl. a. redovisa:

- antal besökare med uppskattning av fördelning på kön och ålder.


Mål 2

Målet är att vidareutveckla den pedagogiska verksamheten i direkt kontakt med bl.a. skola samt universitet och högskola. Med fri entré skall myndigheten ytterligare utveckla sin pedagogiska och publika verksamhet.


Återrapportering

Statens försvarshistoriska museer skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att uppnå målet samt resultatet av dessa.



Verksamhetsgren Kunskapsuppbyggnad

Mål 1

Målet är att Statens försvarshistoriska museer genom kunskapsuppbyggnad grundad på forskning och i samverkan med andra skall bidra till ny kunskap inom sitt ämnesområde. Särskilt avseende skall fästas vid samarbete med universitet och högskolor, skolor och andra museer.


Återrapportering

Resultatet skall redovisas och bedömas enligt kvantitativa och kvalitativa resultatmått. Redovisningen skall ge utrymme för jämförelser mellan olika verksamhetsår samt omfatta såväl intern som extern verksamhet.




1.2Övriga mål och återrapporteringskrav

1. Statens försvarshistoriska museer skall kartlägga och analysera det regionala utfallet av sin verksamhet för år 2004 respektive år 2005 enligt metodanvisningar från Statens kulturråd. Analysen skall avse det anslag som Statens försvarshistoriska museer disponerar och i första hand fördelas på de olika länen. Redovisning skall ske till Statens kulturråd i enlighet med de anvisningar rådet lämnar.


2. Statens försvarshistoriska museer skall återrapportera former för internationellt samarbete och inom vilka områden det huvudsakligen har ägt rum.


3. Statens försvarshistoriska museer skall redovisa de totala lokalkostnaderna för 2005 i en särskild rapport till regeringen senast den 1 mars 2006. Redovisningen skall, där så är möjligt, fördelas på lokaler för publik verksamhet, magasin och kontorslokaler och omfatta hyreskostnader inkl. uppvärmning och elektricitet. Dessutom skall kostnader för övrig skötsel av fastigheten anges och specificeras. Om myndigheten har fler än en hyresvärd skall anges hur stor hyresandel som betalas till respektive hyresvärd.


5. Statens försvarshistoriska museer skall redovisa utgiftsprognoser för 2005-2008 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten.

Utgiftsprognoserna lämnas senast:

- den 20 januari 2005

- den 8 mars 2005

- den 3 maj 2005

- den 2 augusti 2005

- den 1 november 2005




1.3Organisationsstyrning

1. Målet är att främja en samhällsutveckling som kännetecknas av jämställdhet mellan kvinnor och män, respekt och tolerans och där etnisk, kulturell, språklig och religiös mångfald tillvaratas som en positiv kraft samt att bidra till minskad diskriminering, främlingsfientlighet och rasism. Statens försvarshistoriska museer skall särskilt beakta kulturarvets betydelse för en demokratisk samhällsutveckling.

Återrapportering

Statens försvarshistoriska museer skall redovisa åtgärder som vidtagits i museernas interna och externa verksamhet för att uppnå målet.

2. Myndigheten skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.

Återrapportering

Myndigheten skall redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen i förhållande till verksamhetens mål och resultat. Av redovisningen skall framgå

- i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts,

- vilka åtgärder som har vidtagits, och

- vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning 2006 och 2007-2008.

Inom ramen för detta skall myndighetens insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen framgå. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens, om så är lämpligt.




1.4Uppdrag
Fri entré

Statens försvarshistoriska museer skall redovisa sina erfarenheter av reformen med fri entré. Följande aspekter skall därvid behandlas.

- Förändringar i besökarnas antal och sammansättning med avseende på bl.a. ålder, kön, utbildningsbakgrund, nya besöksgrupper, geografisk hemvist samt antal skolbesök. Jämförelse skall göras med tidigare år,

- För att erhålla ett över tid enhetligt och analyserbart material över fri entréreformen skall Statens försvarshistoriska museer, i nära samråd med övriga berörda museer, samarbeta i syfte att erhålla jämförbara mätmetoder och mätområden. Statens kulturråd skall tillhandahålla metodstöd i detta arbete.

- konsekvenser för pedagogisk och publik verksamhet, säkerhet, tillgänglighet och ev. förändringar i verksamhetens öppettider

- ekonomiska konsekvenser t.ex. kostnader för lokaler, bevakning, museipedagogiska insatser samt bortfall av entréintäkter,

- specificering av den avgiftsbelagda verksamheten, t.ex. eventuella avgiftsbelagda utställningar och annan liknande verksamhet,

- eventuell övrig påverkan på verksamheten.

Redovisningen skall lämnas till Statens kulturråd senast den 22 februari 2006. En delrapportering med redovisning av besöksutveckling och ekonomiska konsekvenser skall lämnas till Utbildnings- och kulturdepartementet och Statens kulturråd senast den 1 oktober 2005.


Försvarsväsendet bevarandefrågor

Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima museer skall gemensamt med Försvarsmakten och Fortifikationsverket redovisa konkreta förslag avseende bevarande av valda delar av det svenska försvarets kulturarv. Uppdraget skall genomföras med utgångspunkt i den till regeringen överlämnade redovisningen av 2004 års regleringsbrevsuppdrag rörande försvarsväsendets kulturarvsfrågor. Myndigheterna skall därvid göra kostnads- och konsekvensberäkningar utifrån olika alternativa lösningar. Myndigheterna skall även lämna förslag till finansiering. En gemensam redovisning skall lämnas till regeringen (Utbildnings- och kulturdepartementet) senast den 1 oktober 2005.


Mångkulturåret 2006

Regeringen har utlyst 2006 till ett särskilt mångkulturår. Statens försvarshistoriska museer skall, i samverkan med samordnaren för Mångkulturåret 2006 (dir. 2004:169), förbereda aktiviteter inför Mångkulturåret 2006. Resultatet av arbetet skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet senast 31 dec 2005. Regeringen har för avsikt att utveckla och förtydliga uppdraget under 2005.




1.5Fristående återrapportering




2FINANSIERING
2.1Anslag
2.1.1Tilldelade anslag
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid

28:28Centrala museer: Myndigheter (Ramanslag)
Disponeras av Statens försvarshistoriska museer64 323 tkr
28:28 ap.9Statens försvarshistoriska museer (Ram)64 323 tkr


Villkor
28:28 ap.9 Statens försvarshistoriska museer

Statens försvarshistoriska museer får disponera 3 000 000 kronor av positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande). Resterande anslagssparande får ej disponeras av myndigheten utan särskilt beslut av regeringen.

Av anslaget Centrala museer: Myndigheter har totalt 5 194 000 kronor ställts till regeringens disposition (28:28 ap.11). För Statens försvarshistoriska museer motsvarar omdisponeringen 387 000 kronor.

- Av anslagsposten skall 727 000 kronor användas till lönekostnader för anställda med lönebidrag som arbetsförmedlingen anvisat.

- I anslaget har beräknats medel för restaurering, arkivering och arkivförvaltning av kulturhistorisk, försvarsanknuten film till ett belopp av 460 000 kronor. Medlen utbetalas den 25:e varje månad i poster om 38 333 kronor till föreningen Armé-, Marin- och Flygfilm.





2.1.2Äldre anslag som disponeras budgetår 2005


2.1.3Finansiella villkor för anslag
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid

28:28 Centrala museer: Myndigheter

Anslag/ap/dpAnslagskredit (tkr)Anslagsbehållning som disponeras 2005Indrag av anslagsbelopp (tkr)
28:28 ap.90Allt0



2.1.4Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande


2.1.5Avslutade anslagsposter


2.1.6Medgivet överskridande


2.1.7Bemyndiganden


2.2Övriga villkor
2.2.1Låneram och krediter
Låneram (enl 20 § budgetlagen)25 000
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen)7 141
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen)0
Belopp angivna i tkr


2.2.2Utbetalningsplan
Beslutsnr: 29 Datum: 2004-12-22
Till Statens försvarshistoriska museers räntekonto i Riksgäldskontoret överförs:

  • 64 323 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Centrala museer: Myndigheter 28:28 ap.9.



2.3Avgifter och bidrag
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet år 2005 där intäkterna disponeras

VerksamhetÖver- / underskott tom 2003Över- / underskott 2004Intäkter 2005Kostnader 2005Över- / underskott 2005Ack över- / underskott, utgående 2005
Avgiftsbelagdverksamhet
Avgiftsintäkter003 80003 8003 800
Belopp angivna i tkr


Villkor

Avgiftsbelagdverksamhet
Avgiftsintäkter

Budgeten för avgiftsbelagd verksamhet 2005 avser endast intäkterna.




Villkor för avgiftsbelagd verksamhet

Statens försvarshistoriska museet skall ha fri entré till sina basutställningar. Statens försvarshistoriska museer får därutöver mot avgift till myndigheter och enskilda tillhandahålla artiklar och tjänster. Avgifternas storlek bestäms av myndigheten, med undantag för de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Inkomsterna får disponeras av myndigheten.



Villkor för bidragsfinansierad verksamhet

Villkor för kompletterande finansieringskällor

Statens försvarshistoriska museer kan söka kompletterande finansieringskällor för särskilda ändamål eller särskild verksamhet som inte ryms inom anslag och avgiftsintäkter. Sådan finansiering kan ske i form av bidrag från offentliga eller enskilda bidragsgivare eller genom samarbetsavtal, där ett företag eller en organisation tillskjuter kontanta medel, varor eller tjänster i utbyte mot vissa förmåner (s.k. sponsring). Bidrag eller samarbetsavtal får inte vara förenade med villkor som avviker från de mål och riktlinjer för verksamheten som regeringen har beslutat om.

Återrapportering: Statens försvarshistoriska museer skall i årsredovisningen för 2005 redovisa

- för vilka ändamål och på vilka villkor de tar emot bidrag eller sponsormedel,

- andel bidrag respektive andel sponsormedel av den totala intäkten.



2.4Övriga intäkter
Beräknade övriga inkomster som disponeras1 200 tkr





3UNDANTAG FRÅN EA-REGLER




På regeringens vägnar

Leif Pagrotsky
Matilda Berggren




Kopia till

Riksdagen, kulturutskottet
Riksrevisionen
Finansdepartementet/Ba
Finansdepartementet/PP
Regeringskansliets förvaltningsavdelning, RK Ekonomi
Regeringskansliets internrevision
Försvarsmakten
Fortifikationsverket
Riksgäldskontoret
Ekonomistyrningsverket
Statens kulturråd
Svenska museiföreningen



Senast uppdaterad: