Ekonomistyrningsverket
Om ESV
Kontakt
Kalender
Press
Arbeta hos oss
Om webbplatsen
English
Statens ekonomi
Redovisning
Baskontoplan och S-koder
Samband S-koder och baskontoplan
Inrapporteringsdatum 2019
Inrapporteringsdatum 2020
Årsredovisning och bokslut
Viktiga datum vid bokslut
Stöd för inrapportering
Motpartsdifferenser mot nedlagda myndigheter
Sjukfrånvaro
Resultatredovisning
Principer för rättvisande bild
Analys och bedömning
Resultatindikatorer
Styckkostnader
Könsuppdelad statistik
Exempel
Utveckling över tid
Dokumentation och hänvisningar
Fördelning av intäkter och kostnader
Kompetensförsörjning
Exempel
Internredovisning
EA-värdering
Tidplan
Myndigheter som omfattas eller undantas
Metod
Så bestäms EA-värdet
Omprövning
Prognos och utfall
Prognos
Fördjupning och utvärdering
Månadsutfall för statens budget
Utgifter
Inkomster
Svensk ekonomisk och finansiell statistik
Årsredovisning för staten
Underlag till statens finansiella sparande
SBR-UFS
Sveriges officiella statistik
Hermes
Att använda Hermes
Om Hermes
Statsredovisning
Statens budget
EA-värdering
Avgiftsbelagd verksamhet
Nyckeltal
Statlig styrning
Ekonomisk styrning
Resultatstyrning
Finansiell styrning
Finansieringsformer
Avgiftssamråd
Avgiftsbelagd verksamhet
Planering och uppföljning
Konsekvensutredning
Intern styrning och kontroll
Myndighetsledningens ansvar
Integrera processen
Förebygg oegentligheter
God intern miljö
Redovisa bedömning
Sammanfattande redovisning
Riskhantering
Riskanalys
Åtgärder
Samarbete om åtgärder
Uppföljning
Dokumentation
Internrevision
Internrevisionsmyndigheter
Årlig rapportering
Effektivisering
Krav på effektivitet
Steg för effektivisering
Analysera nuläge
Bestäm börläge
Genomförande
Följ upp och säkerställ effekt
Effektivitetsmått
Verksamhet och kostnader
Tillvägagångssätt
Målgruppsorientering
Regelförenkling
Utveckla processer och arbetssätt
Samverkan
Digitalisering
Lokalförsörjning
Anskaffning och uppsägning
Hyra
Prisomräkning
Underlag för beräkningarna
Beräkningsmodell
Uppföljning
Utbildningar och seminarier
Utbildningar
Grundkurser
Statlig styrning, redovisning och finansiering
Statsredovisningssystemet i Hermes
Fortsättningskurser
Statlig redovisning och finansiering
Statlig styrning och uppföljning
Fördjupningskurser
Internrevisionens arbete
Moms och förmåner i staten
Programutbildningar
Effektivisera verksamheten
Statens controllerutbildning
Webbutbildningar
Seminarier och konferenser
Erfarenhetsutbyte om anläggningstillgångar
ESV-dagen
Program
Allt du vill veta om effektivisering men aldrig vågat fråga
Erfarenhetsutbyte mellan mindre myndigheter
Framtidens ekonomiska rapportering
Ledningssystem – hinder eller stöd för verksamheten?
Lokalförsörjning – mer än bara en kostnadsfråga
Resultaten i staten: hur AI kan driva innovation
Frukostseminarier
Stora redovisningsdagen
Nätverk
Intern styrning och kontroll
Internrevisorer
Resultatredovisning
Anpassade utbildningar
Publicerat
EA-boken
Regler och cirkulär
Momshandledning
Innehållsförteckning
1 Ingående moms
1.1 Kompensationsrätt, inte avdragsrätt
1.2 Kompensationsrätt för alla myndigheter
1.3 Varför en särskild momsförordning?
1.4 Villkor för kompensationsrätten
1.4.1 Inköp till verksamheten
1.4.2 Svensk moms
1.4.3 Specificerat momsbelopp
1.5 Undantag från kompensationsrätten
1.5.1 Stadigvarande bostad
1.5.2 Representation
1.5.3 Personbilar och motorcyklar
1.6 Bokföring vid begränsad kompensationsrätt
1.7 Så ska ni styrka kompensationsrätten
1.8 Redovisa ingående moms
1.8.1 Redovisning under löpande år
1.8.2 Redovisning i samband med bokslut
1.8.3 Fördelning vid bokslut (momsschablonen)
1.9 Rekvirera den ingående momsen
1.9.1 Rättelse av felaktig rekvisition
2 Utgående moms
2.1 Då ska ni hantera utgående moms
2.1.1 Förutsättningar för skattskyldighet
2.1.2 Sälja varor och tjänster
2.2 Undantag från skatteplikten
2.2.1 Ingen moms på myndighetsutövning
2.2.2 Ingen moms på anläggningstillgångar
2.2.3 Ingen moms på uthyrning av fastighet
2.3 Redovisa och betala utgående moms
2.3.1 Tidpunkter för redovisning och betalning
2.3.2 Beräkna beskattningsunderlaget
2.3.3 Vilken skattesats gäller?
2.3.4 Fyll i mervärdesskattedeklarationen
2.3.5 Så fungerar skattekontot
2.3.6 Rätta felaktigt deklarerad moms
2.4 Redovisningsexempel
3 Omvänd skattskyldighet
3.1 Handel med utlandet
3.1.1 Försäljning av varor till EU-länder
3.1.2 Inköp av varor från EU-länder
3.1.3 Försäljning av varor till tredje land
3.1.4 Inköp av varor från tredje land
3.1.5 Tjänstehandel med utlandet
3.1.6 Utländsk moms i fakturan
3.1.7 Redovisning av försäljning till EU-länder
3.1.8 Redovisningsexempel
3.2 Inköp av byggtjänster
3.2.1 Byggtjänster som omfattas
3.2.2 Bokföring av byggtjänster
3.2.3 Redovisning av byggtjänster
4 Fakturor
4.1 Skyldighet att fakturera
4.2 Fakturering mellan myndigheter
4.3 Vad en faktura ska innehålla
4.3.1 Förenklad faktura
4.3.2 Samlingsfaktura
4.3.3 Valuta i fakturan
4.3.4 Kreditnota
4.3.5 Elektronisk fakturering
4.4 Samköp, vidarefakturering och utlägg
4.4.1 Samköp och vidarefakturering
4.4.2 Utlägg
4.4.3 Redovisningsexempel
Publikationer
Varukorg
Remissvar
Om ESV
Organisation
Verksamhet
ESV:s råd
Regeringsuppdrag
EU-revision
Kontakt
E-faktura till ESV
Arbeta hos oss
Lediga jobb
Status för rekryteringar
Överklagande
Hur vi rekryterar
Vi erbjuder
Medarbetare berättar
Anette Bergström
Naiem Rab
Elisabeth Perntz
Michael Lemdal
Anna Castwall
Jesper Bergqvist
Emma Söderberg
Kalender
Press
Nyheter
Pressbilder
Logotyp
Nyhetsbrev
Ledare november 2019
Ledare oktober 2019
Ledare september 2019
Ledare augusti 2019
Ledare juni 2019
Ledare maj 2019
Ledare mars 2019
Ledare februari 2019
Ledare december 2018
Prenumerera på nyheter
Om webbplatsen
Använda webbplatsen
Juridisk information
Om kakor
Teknisk information
English
Audit of EU funds
Financial management
Swedish public administration
Financial management ratings
Forecast central government budget and public finances
Outcome of the central government budget
About the ESV
Organisation
Legal information
Contact
E-invoicing
Sök
Sök
Sök