
Fi2020/04812
Box 1050
172 21 Sundbyberg
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2021 för Kronofogdemyndigheten.
VERKSAMHET
Kronofogdemyndigheten ska bidra till att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn och bidra till ett väl fungerande samhälle för allmänhet och företag samt motverka brottslighet. Allmänhet och företag ska ha förtroende för Kronofogdemyndighetens verksamhet och alla ska ges samma möjligheter och villkor vid kontakter med myndigheten (prop. 2020/21:1 utg.omr. 3).
Kronofogdemyndighetens uppgifter framgår av ett flertal författningar, bland annat utsökningsbalken och förordningen (2016:1333) med instruktion för Kronofogdemyndigheten.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Medelshantering
Kronofogdemyndigheten ska ha en långsiktigt effektiv, rättssäker och hållbar hantering av in- och utbetalning av medel. Myndigheten ska redovisa handläggningstiderna, vilka fel som förekommer, i vilken omfattning de förekommer och vilka konsekvenser de medför. Myndigheten ska även beskriva hur felen åtgärdas och förebyggs.
Bekämpa välfärdsbrott och annan ekonomisk brottslighet
Kronofogdemyndigheten har tillförts tillfälliga medel under 2020-2022 för att stärka bekämpningen av välfärdsbrott och annan ekonomisk brottslighet, bland annat penningtvätt. Kronofogdemyndigheten ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att förstärka arbetet med att förhindra och motverka ekonomisk brottslighet samt resultatet av åtgärderna. Vidare ska Kronofogdemyndigheten redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att utveckla samverkan med relevanta statliga och kommunala myndigheter.
Verksamhetsutveckling
Kronofogdemyndigheten har tillförts tillfälliga medel under 2021–2023 för att digitalisera och automatisera verksamheten. Myndigheten ska redovisa de viktigaste verksamhets- och it-utvecklingsinsatserna som har genomförts under året. Redovisningen ska göras utifrån förväntad nytta, påverkan på myndighetens sätt att utföra sina uppgifter och när effekten förväntas uppstå. Vidare ska myndigheten redovisa vilka större framtida utmaningar som har identifierats, men där något utvecklingsarbete ännu inte har inletts. Kronofogdemyndigheten ska även redovisa de effekter som har uppkommit under året som härrör från verksamhetsutveckling som genomförts under året eller tidigare.
Barnkonventionen
Kronofogdemyndigheten ska redovisa hur erfarenheterna från kunskaps- lyftet om barnets rättigheter omhändertagits och vilka resultat som uppnåtts.
Rapportering av it-incidenter
Kronofogdemyndigheten ska kortfattat och övergripande redovisa processer och rutiner för att identifiera och rapportera it-incidenter i enlighet med 20 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap.
Verksamhetspåverkan till följd av covid-19
Kronofogdemyndigheten ska redovisa hur produktiviteten och kvaliteten i verksamheten och utvecklingsarbetet samt rekryteringen av med- arbetare sammantaget har påverkats till följd av sjukdomen covid-19. Myndigheten ska också redovisa hur ändrade arbetsförhållanden med anledning av spridningen av sjukdomen covid-19 har påverkat med- arbetarnas sjukfrånvaro och hälsa.
Generella redovisningskrav
Skillnader mellan kvinnors och mäns möjligheter och villkor ska inkluderas i Kronofogdemyndighetens analyser. Myndigheten ska i relevanta delar använda och redovisa individbaserad statistik med ålder som indelningsgrund och 10-åriga tidsserier. En sammanställning över de indikatorer som används ska redovisas i en bilaga.
2 | Organisationsstyrning |
Hållbart arbetsliv
Kronofogdemyndigheten ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att främja god hälsa vid myndigheten. Av redovisningen ska även framgå vilken effekt de vidtagna åtgärderna haft på sjukfrånvaron.
3 | Uppdrag |
Jämställdhetsintegrering
Kronofogdemyndigheten ska fortsätta att utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de jämställdhetspolitiska målen (skr. 2016/17:10). Myndigheten ska senast den 1 september 2021 redovisa inriktningen för det fortsatta arbetet med jämställdhetsintegrering för åren 2022–2025. Redovisningen ska inne- hålla identifierade jämställdhetsproblem i myndighetens verksamhet eller i samhället och som myndighetens verksamhet kan bidra till att lösa. Redovisningen ska även innehålla uppföljningsbara mål och åtgärder samt beskriva på vilket sätt jämställdhet integreras i myndighetens verksamhet.
Utgiftsprognoser
Kronofogdemyndigheten ska redovisa prognoser för 2021–2024 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Av prognoskommentarerna ska det framgå vilka antaganden som har använts, vilka osäkerhetsfaktorer som finns samt eventuella förändringar som rör finansiering, kostnader och verksamhet. Vid väsentliga prognosavvikelser ska myndigheten ange orsaker till dessa samt vilka åtgärder som har vidtagits eller som planeras för att verksam- heten ska bedrivas inom tillgängliga ekonomiska ramar. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes senast den
5 februari
29 april
30 juli
25 oktober
Pågående uppdrag
Pågående uppdrag till Kronofogdemyndigheten framgår av bilaga 1.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution
1:3 | Kronofogdemyndigheten (Ramanslag) |
Disponeras av Kronofogdemyndigheten | 2 109 972 |
ap.2 | Kronofogdemynd - del till KFM (ram) | 2 109 972 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Kronofogdemynd - del till KFM
- Anslagsposten får användas för Kronofogdemyndighetens förvaltningsutgifter.
- Från anslagsposten får högst 3 000 000 kronor utbetalas för stöd till forskning inom Kronofogdemyndighetens verksamhetsområde. Utbetalda medel ska särredovisas i årsredovisningen.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2021 | Indrag av anslagsbelopp |
1:3 Kronofogdemyndigheten | |||
ap.2 | 63 299 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram för verksamhetsinvesteringar | 530 000 |
Räntekontokredit | 115 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2021-01-25 | 175 831 |
2021-02-25 | 175 831 |
2021-03-25 | 175 831 |
2021-04-25 | 175 831 |
2021-05-25 | 175 831 |
2021-06-25 | 175 831 |
2021-07-25 | 175 831 |
2021-08-25 | 175 831 |
2021-09-25 | 175 831 |
2021-10-25 | 175 831 |
2021-11-25 | 175 831 |
2021-12-25 | 175 831 |
Summa | 2 109 972 |
1:3 ap.2 | Kronofogdemynd - del till KFM |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2019 | +/- 2020 | Int. 2021 | Kost. 2021 | +/- 2021 | Ack. +/- utgå. 2021 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Administration av ålderspension med ersättning från AP-fonderna | 878 | -861 | 10 562 | 9 701 | 861 | 878 |
Administration av ålderspension med ersättning från premiepensionssystemet | 137 | 134 | 1 648 | 1 514 | 134 | 405 |
Tjänsteexport | -136 | 0 | 4 300 | 4 300 | 0 | -136 |
Summa | 879 | -727 | 16 510 | 15 515 | 995 | 1 147 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2019 | +/- 2020 | Int. 2021 | Kost. 2021 | +/- 2021 | Ack. +/- utgå. 2021 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Kronofogdemyndighetens avgifter | 2532 | 0 | 0 | 1 625 000 | 1 625 000 | 0 | 0 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Avgifter enligt lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet får disponeras i verksamheten.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Vissa medel som Kronofogdemyndigheten hanterar för enskildas räkning enligt utsökningsbalken, skuldsaneringslagen (2016:675) eller lagen (2016:676) om skuldsanering för företagare och som deponeras hos Kronofogdemyndigheten ska sättas in på ett särskilt räntekonto utan kredit i Riksgäldskontoret.