
Box 12854
112 98 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2020 för Tullverket.
VERKSAMHET
Tullverket ska bidra till att säkerställa finansieringen av den offentliga sektorn och bidra till ett väl fungerande samhälle för allmänhet och företag samt motverka brottslighet. Allmänhet och företag ska ha förtroende för Tullverkets verksamhet och kvinnor och män ska ges samma möjligheter och villkor vid kontakter med myndigheten (prop. 2019/20:1 utg.omr. 3).
Tullverkets uppgifter framgår av ett flertal författningar, bland annat EU:s tullagstiftning, tullagen (2016:253) och förordningen (2016:1332) med instruktion för Tullverket.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Skattefelet
Skillnaden mellan de fastställda och de teoretiskt riktiga beloppen för skatter och avgifter (skattefelet) ska vara så liten som möjligt. Tullverket ska bedöma skattefelets storlek och i vilken grad skattefelet har förändrats.
Kontrollverksamheten
Tullverket ska öka ambitionsnivån vad gäller att förhindra smuggling av narkotika, vapen och explosiva varor. Även storskalig eller frekvent illegal införsel av alkohol och tobak ska förhindras. Dessa insatser ska balanseras mot myndighetens ansvar inom samtliga risk- och restriktionsområden. Tullverket ska redovisa hur myndigheten har ökat ambitionsnivån och vilka överväganden som gjorts samt vilka resultat som uppnåtts i kontrollverksamheten för samtliga risk- och restriktionsområden.
Riksrevisionens granskning
Tullverket ska redovisa åtgärder som genomförts och planeras med anledning av Riksrevisionens granskning Tullverkets kontroll – en träffsäker verksamhet? (RiR 2019:12).
Den brottsförebyggande verksamheten
Tullverket ska redovisa hur myndigheten har stärkt arbetet med att förebygga brottslighet i samband med in- och utförsel av varor.
Jämställdhetsintegrering
Tullverket ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhets- integrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken.
Verksamhetsutveckling
Tullverket ska redovisa de viktigaste verksamhets- och it-utvecklings- insatserna som har genomförts under året. Redovisningen ska göras utifrån förväntad nytta, påverkan på myndighetens sätt att utföra sina uppgifter och när effekten förväntas uppstå. Vidare ska myndigheten redovisa vilka större framtida utmaningar som har identifierats, men där något utvecklingsarbete ännu inte har inletts. Tullverket ska även redovisa de effekter som har uppkommit under året som härrör från verksamhetsutveckling som genomförts under året eller tidigare.
Informationssäkerhet
Tullverket ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att hantera identifierade brister i informationssäkerheten och säkerhetsskyddet. Av redovisningen ska även framgå vilken effekt de vidtagna åtgärderna haft eller förväntas få.
Generella redovisningskrav
Skillnader mellan kvinnors och mäns möjligheter och villkor ska inkluderas i Tullverkets analyser. Myndigheten ska i relevanta delar använda och redovisa 10-åriga tidsserier. En sammanställning över de indikatorer som används ska redovisas i en bilaga.
2 | Organisationsstyrning |
Hållbart arbetsliv
Tullverket ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att främja god hälsa vid myndigheten. Av redovisningen ska även framgå vilken effekt de vidtagna åtgärderna haft på sjukfrånvaron.
3 | Uppdrag |
Civilt försvar
Tullverket ska i arbetet med civilt försvar särskilt prioritera följande områden:
– Planering för stöd till Försvarsmakten under höjd beredskap avseende försörjning av kritiska förnödenheter, egendom och tjänster.
– Stärka arbetsformer, inklusive utrustning och tekniska system, för samverkan som möter de höga krav på sekretess och robusthet som ställs vid höjd beredskap.
– Planering för att kunna verka från alternativ och/eller skyddad ledningsplats.
Vidtagna åtgärder och uppnådda resultat ska redovisas som en del av redovisningen enligt regeringens beslut den 10 december 2015 avseende planeringsanvisningar för det civila försvaret (Ju2015/09669/SSK).
Kontroll av privat införsel av animaliska livsmedel
Tullverket ska redovisa hur kontrollen av privat införsel av animaliska livsmedel i enlighet med förordning (EU) 2017/625 har bedrivits under 2019 och vilka resultat kontrollen har gett. Redovisningen av kontrollen ska lämnas till Statens jordbruksverk senast den 1 april 2020 med kopia till regeringen (Näringsdepartementet) och ska utformas i samråd med Statens jordbruksverk.
Utgiftsprognoser
Tullverket ska redovisa prognoser för 2020–2023 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Av prognos- kommentarerna ska det framgå vilka antaganden som har använts, vilka osäkerhetsfaktorer som finns samt eventuella förändringar som rör finansiering, kostnader och verksamhet. Vid väsentliga prognosavvikelser ska myndigheten ange orsaker till dessa samt vilka åtgärder som har vidtagits eller som planeras för att verksamheten ska bedrivas inom tillgängliga ekonomiska ramar. Prognoserna lämnas i informations- systemet Hermes.
10 februari
4 maj
27 juli
23 oktober
Pågående uppdrag
Pågående uppdrag till Tullverket framgår av bilaga 1.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution
1:2 | Tullverket (Ramanslag) |
Disponeras av Tullverket | 2 123 025 |
ap.1 | Tullverket (ram) | 2 123 025 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Tullverket
- Anslagsposten får användas för Tullverkets förvaltningsutgifter.
- Från anslagsposten ska kostnaderna för en av regeringen utsedd tjänsteman stationerad vid Sveriges ständiga representation vid EU i Bryssel betalas.
- Från anslagsposten får högst 10 000 000 kronor användas med anledning av eventuella särskilda krav från Europeiska kommissionen på grund av att Tullverket underlåtit att iaktta skyldigheten att fastställa och betala in traditionella egna medel. Detta ska dock inte gälla krav på egna medel till följd av beslut som ligger utanför Tullverkets kontroll. Ett exempel på detta är underlåtenhet som kan härledas till gällande svenska bestämmelser snarare än Tullverkets tillämpning av dessa. Ett annat exempel är fall där räntekostnader uppkommit till följd av att regeringen har valt att driva ett ärende mot Europeiska kommissionen.
- Från anslagsposten får högst 12 194 650 kronor användas för abonnemangsavgift för det gemensamma radiokommunikations- systemet Rakel. Tullverket ska kunna använda och samverka med stöd av Rakel. Beloppet ska betalas till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap efter fakturering.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 3 Skatt, tull och exekution
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2020 | Indrag av anslagsbelopp |
1:2 Tullverket | |||
ap.1 | 63 690 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 415 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 100 000 |
Villkor
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen)
Investeringsbudgeten i bilaga 2 gäller som riktlinje för angivna investeringar (tusental kronor).
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2020-01-25 | 176 919 |
2020-02-25 | 176 919 |
2020-03-25 | 176 919 |
2020-04-25 | 176 919 |
2020-05-25 | 176 919 |
2020-06-25 | 176 919 |
2020-07-25 | 176 919 |
2020-08-25 | 176 919 |
2020-09-25 | 176 919 |
2020-10-25 | 176 919 |
2020-11-25 | 176 919 |
2020-12-25 | 176 916 |
Summa | 2 123 025 |
1:2 ap.1 | Tullverket |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2018 | +/- 2019 | Int. 2020 | Kost. 2020 | +/- 2020 | Ack. +/- utgå. 2020 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Avgift för tullkontroll eller annan tillämpning av tullagstiftningen | -7 | 0 | 40 | 40 | 0 | -7 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Kontroll av päls av katt och hund | -27 | 0 | 95 | 95 | 0 | -27 |
Kontroll av handel med sälprodukter | -79 | 0 | 45 | 45 | 0 | -79 |
Summa | -106 | 0 | 140 | 140 | 0 | -106 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2018 | +/- 2019 | Int. 2020 | Kost. 2020 | +/- 2020 | Ack. +/- utgå. 2020 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Dröjsmålsränta | 2397 | 71 369 | 560 | 590 | 0 | 590 | 72 519 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Uppdragsverksamhet
- Tullverket ska för Statens jordbruksverks räkning utföra kontroller av bidragsberättigad jordbruksexport. Kompensationen för uppdragen får disponeras av Tullverket. Undantag från 5 § första stycket avgiftsförordningen (1992:191) medges vad gäller överenskommelsen. Tullverket ska särredovisa kostnadsutfallet i årsredovisningen i not till avgiftsinkomster.
- Tullverket ska utföra kontroller enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1523/2007 om förbud mot utsläppande på marknaden samt import av päls av katt och hund och varor som innehåller sådan päls. Kompensationen från Statens jordbruksverk får disponeras av Tullverket.
- Tullverket ska utföra kontroller enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1007/2009 om handel med sälprodukter. Kompensationen från Statens jordbruksverk får disponeras av Tullverket.
- Tullverket ska till Statens jordbruksverk månadsvis överföra influtna avgifter som uttagits med stöd av lagen (1994:1710) om EG:s förordningar om jordbruksprodukter och förordningen (2011:926) om EU:s förordningar om pris- och marknadsreglering av jordbruksprodukter samt enligt förordningen (2006:817) om växtskydd m.m.
- Tullverket ska månadsvis även överföra influtna avgifter till Livsmedelsverket enligt förordningen (2006:812) om offentlig kontroll av livsmedel som importeras från ett tredje land.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
För de offentligrättsliga avgifter som Tullverket disponerar medges undantag från 13 och 15 §§ anslagsförordningen (2011:223) i de delar som rör anslagsavräkningen. För de offentligrättsliga avgifter som Tullverket inte disponerar medges undantag från 13 § anslags- förordningen i de delar som rör redovisning mot budgetår.