
M2017/03180/S (delvis)
Solna strandväg 96
171 16 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2018 för Strålsäkerhetsmyndigheten.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Strålsäkerhetsmyndigheten ska redovisa prognoser för 2018–2021 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
- den 17 januari,
- den 16 februari,
- den 2 maj,
- den 29 juli, samt
- den 8 november.
Avgiftsprognoser
Strålsäkerhetsmyndigheten ska till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 1 november 2018 redovisa prognoser för innevarande års (2018) avgiftsbelagda verksamhet där intäkterna inte disponeras. Prognoserna ska redovisas och kommenteras i förhållande till Strålsäkerhetsmyndighetens regleringsbrev för 2018 och innehålla en redovising av hur användning av anslagsposterna förhåller sig till det planerade avgiftsuttaget.
Offentlig upphandling
Strålsäkerhetsmyndigheten ska redovisa hur den vid upphandlingar som överstiger gällande tröskelvärden har arbetat med att uppfylla de nya kraven på kollektivavtalsenliga villkor som följer av 17 kap. 2–5 §§ lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.
3 | Uppdrag |
Avgifter
Strålsäkerhetsmyndigheten ska föreslå nödvändiga justeringar av avgiftsnivåer i förordningen (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten. Till varje ändingsförslag ska bakgrund, motivering och konsekvensbedöming redovisas. Förslagen ska lämnas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 8 oktober 2018.
Moderna beredskapsjobb
Myndigheterna ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införts successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2018 bör omfattningen uppgå till minst 2 000 personer. Myndigheterna ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända, för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten.
Strålsäkerhetsmyndigheten ska senast den 3 april 2018 till Statskontoret redovisa hur myndigheten bidragit till regeringens satsning enligt närmare instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
Initiativ relaterade till kärnvapennedrustning
Strålsäkerhetsmyndigheten ska bistå Regeringskansliet i arbete med det internationella initiativet om verifikation av kärnvapennedrustning (IPNDV) och i fyrpartsamarbetet Quad Nuclear Verification Partnership (QNVP) samt delta och aktivt bidra med teknisk sakkunskap i undergrupperna för dessa samarbeten. Strålsäkerhetsmyndigheten ska göra en samlad analys över uppnådda resultat efter initiativens inledande fas. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet och Utrikesdepartementet) senast den 15 mars 2018.
Internationellt miljö- och strålsäkerhetssamarbete bl.a. med Ryssland och Östeuropa
Strålsäkerhetsmyndigheten ska bedriva grannlandssamarbete med Ryssland och utvecklingssamarbete med Ukraina, Georgien, Moldavien och Vitryssland.
Grannlandssamarbetet med Ryssland ska främst avse hantering av radioaktivt och nukleärt avfall men också nukleär icke-spridning, utvecklingen av stärkta beredskapskontakter (inkl. miljöövervakning) och avvecklingsfrågor relaterade till kärnkraftverk. Verksamheten ska avse nordvästra Ryssland och Sveriges närområde förutom verksamhet avseende nukleär icke-spridning som får avse hela Ryssland inom dess internationellt erkända gränser, dvs. exklusive den illegalt annekterade Krimhalvön och Sevastopol.
Samarbetet ska syfta till att bidra till att skapa en höjd strålsäkerhet och miljökvalitet i både Ryssland och Sverige och ge stöd till utvecklingen av Rysslands myndighetsstrukturer och lagstiftning. Samarbetet ska syfta till att bidra till att stärka Sveriges miljö- och utrikespolitiska inriktning avseende miljö, fred och säkerhet. Samarbetet ska så långt möjligt samfinansieras med Ryssland.
Strålsäkerhetsmyndigheten ska koordinera sin verksamhet med det arbete på strålsäkerhetsområdet som internationella organisationer och andra länder har med Ryssland och verka för att Ryssland integreras i olika regionala och internationella ramverk för strålsäkerhet och miljö och bidrar till dess måluppfyllelse.
Den genomförda verksamheten ska sammanfattas i en separat rapport till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 1 mars 2018. Strålsäkerhetsmyndighetens planer för framtida insatser på området ska redovisas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 27 april 2018. Rapporten ska utgå från Sveriges internationella åtaganden, samarbetet med de nordiska länderna och andra stater inom området samt innehålla en analys av insatsbehov inom olika insatsområden. Inom utvecklingssamarbetet i Östeuropa ska Strålsäkerhetsmyndigheten särskilt redovisa sin verksamhet i Ukraina.
Insatser av principiellt viktig natur, som beslutas av Strålsäkerhetsmyndigheten, ska under beredningsstadiet vara föremål för samråd och policydiskussion med Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet och Utrikesdepartementet).
Strålsäkerhetsmyndigheten ska vidare delta i Arktiska rådets arbete i det samarbete som avser strålsäkerhetsfrågor.
DAC-rapportering
Strålsäkerhetsmyndigheten får medel för biståndsverksamhet från utgiftsområde 7 anslag 1:1 Biståndsverksamhet och ska sammanställa samt rapportera statistik till Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) i enlighet med OECD:s biståndskommittés (DAC) direktiv och Sidas anvisningar.
Stödprogram till IAEA
Strålsäkerhetsmyndigheten ska genomföra ett stödprogram till Internationella atomenergiorganet (IAEA). Kostnaderna för programmet ska särredovisas.
Icke-spridningsavtalets (NPT) översynskonferens 2020
Strålsäkerhetsmyndigheten ska bistå Regeringskansliet med teknisk sakkunskap till stöd för Sveriges deltagande i arbetet inför NPT:s översynskonferens 2020.
Krigsplacering av personal
Strålsäkerhetsmyndigheten ska krigsplacera den personal som behövs för verksamheten under höjd beredskap till senast den 31 december 2018. Arbetet ska ske med utgångspunkt i 16 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap samt 4 § och 6 § förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap. Under arbetet ska samverkan ske med Totalförsvarets rekryteringsmyndighet.
Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar
Strålsäkerhetsmyndigheten ska i arbetet med civilt försvar särskilt prioritera följande områden:
- Planering för stöd till Försvarsmakten under höjd beredskap avseende försörjning av kritiska förnödenheter, egendom och tjänster.
- Stärka arbetsformer, inkl. utrustning och tekniska system, för samverkan som möter de höga krav på sekretess och robusthet som ställs vid höjd beredskap.
- Planering för att kunna verka från alternativ och/eller skyddad ledningsplats.
- Översyn av tillämpbarhet och ev. behov av ändringar i författningar för totalförsvaret samt ansvarsförhållanden inom myndighetens ansvarsområde.
Vidtagna åtgärder och uppnådda resultat ska redovisas som en del av redovisningen enligt regeringens beslut den 10 december 2015 avseende Planeringsanvisningar för det civila försvaret (dnr Ju2015/09669/SSK).
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
3:1 | Strålsäkerhetsmyndigheten (Ramanslag) |
Disponeras av Strålsäkerhetsmyndigheten | 393 078 |
ap.1 | Strålsäkerhetsmynd. - del till SSM (ram) | 128 078 |
ap.3 | Kärnteknisk verksamhet (ram) | 189 000 |
ap.2 | Forskning (ram) | 76 000 |
Villkor för anslag 3:1
ap.1 Strålsäkerhetsmynd. - del till SSM
Strålsäkerhetsmyndigheten ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Strålsäkerhetsmyndigheten ska betala totalt 668 400 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
Högst 4 000 000 kronor får utbetalas till andra myndigheter, landsting, kommuner och frivilligorganisationer för att täcka kostnader i samband med hälsoupplysning om UV-strålningens risker.
Högst 3 000 000 kronor får användas för långsiktigt stöd till ideella miljöorganisationer att arbeta med frågor avseende använt kärnbränsle och annat radioaktivt avfall.
Medel för de lokala säkerhetsnämnderna vid Barsebäcks, Forsmarks, Oskarshamns och Ringhals kärnkraftverk samt vid Studsviks kärntekniska anläggningar ska utbetalas från anslagsposten. Medlen ska betalas kvartalsvis i förskott efter rekvisition och får högst uppgå till 400 000 kronor per nämnd under budgetåret 2018.
Högst 200 000 kronor får användas till det svenska bidraget till Internationella strålskyddskommissionen.
ap.2 Forskning
Anslagsposten får användas för grundläggande och tillämpad forskning för att utveckla nationell kompetens inom myndighetens verksamhetsområde och för att stödja och utveckla myndighetens tillsyn.
Anslagsposten får användas till myndighetens kostnader för resor, information och administration, inklusive personalkostnader som är direkt föranledda av forskningsverksamheten.
ap.3 Kärnteknisk verksamhet
Anslagsposten ska användas för Strålsäkerhetsmyndighetens verksamhet som omfattas av avgifter enligt 11, 12 och 13 §§ förordning (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten.
Högst 25 000 000 kronor får användas för Strålsäkerhetsmyndighetens verksamhet som omfattas av avgifter enligt 12 § förordning (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten.
Högst 14 000 000 kronor får användas för Strålsäkerhetsmyndighetens verksamhet som omfattas av avgifter enligt 13 § förordning (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
3:1 Strålsäkerhetsmyndigheten | |||
ap.1 | 10 218 | 3 % | 0 |
ap.2 | 2 300 | 3 % | 0 |
ap.3 | 15 432 | Inget | 0 |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
3:1 Strålsäkerhetsmyndigheten | |||||
ap.2 | 70 000 | 39 000 | 23 000 | 8 000 | 2023 |
Villkor
Beloppen under rubriken "Infriade åtaganden" i tabellen ovan är indikativa och anger hur fördelningen av utgifterna beräknats för respektive period.
Strålsäkerhetsmyndigheten får under 2018 ingå ekonomiska åtaganden som innebär utgifter för varor och tjänster som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför utgifter på högst 30 000 000 kronor för åren 2019–2023 inom de delar av myndighetens verksamhet som finansieras med medel från kärnavfallsfonden. Dessa åtaganden ska finansieras med medel från kärnavfallsfonden.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 80 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 37 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2018-01-25 | 32 756 |
2018-02-25 | 32 756 |
2018-03-25 | 32 756 |
2018-04-25 | 32 756 |
2018-05-25 | 32 756 |
2018-06-25 | 32 756 |
2018-07-25 | 32 756 |
2018-08-25 | 32 756 |
2018-09-25 | 32 756 |
2018-10-25 | 32 756 |
2018-11-25 | 32 756 |
2018-12-25 | 32 762 |
Summa | 393 078 |
3:1 ap.1 | Strålsäkerhetsmynd. - del till SSM |
3:1 ap.2 | Forskning |
3:1 ap.3 | Kärnteknisk verksamhet |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Utbildning | 0 | -100 | 800 | 0 | 800 | 700 |
Riksmätplats | 0 | -700 | 700 | 0 | 700 | 0 |
Radonlab. | 0 | -200 | 200 | 0 | 200 | 0 |
Summa | 0 | -1 000 | 1 700 | 0 | 1 700 | 700 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Övrig tillståndsprövning | -2 831 | 500 | 28 500 | 28 000 | 500 | -1 831 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Kärnteknisk verksamhet - tillsyn | 2551 | 129 129 | -10 000 | 125 000 | 150 000 | -25 000 | 94 129 |
Kärnteknisk verksamhet - beredskap | 2551 | 0 | 0 | 25 000 | 25 000 | 0 | 0 |
Kärnteknisk verksamhet - nukleär ickespridning | 2551 | 0 | 0 | 12 000 | 14 000 | -2 000 | -2 000 |
Kärnteknisk verksamhet - forskning | 2551 | 0 | 0 | 66 000 | 66 000 | 0 | 0 |
Kärnteknisk verksamhet - MSB och länsstyrelser | 2551 | 0 | 0 | 37 000 | 37 000 | 0 | 0 |
Icke kärnteknisk verksamhet | 2511 | -18 387 | 3 419 | 30 301 | 27 000 | 3 301 | -11 667 |
Summa | 110 742 | -6 581 | 295 301 | 319 000 | -23 699 | 80 462 |
Villkor
Kärnteknisk verksamhet - MSB och länsstyrelser
Strålsäkerhetsmyndigheten ska i sin årsredovisning och budgetunderlag ta i beräkning Myndighetens för samhällsskydd och beredskap (MSB) och länsstyrelsernas verksamhetskostnader som rapporteras till Strålsäkerhetsmyndigheten enligt MSB:s regleringsbrev.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Med undantag från 2 kap. 1 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) får anläggningstillgångar som Strålsäkerhetsmyndigheten använder i den nationella strålskyddsberedskapen finansieras från anslaget 3:1 Strålsäkerhetsmyndigheten.