Uppdrag
Redovisningen av respektive uppdrag nedan ska hänvisa till regleringsbrevet för 2017 avseende Försäkringskassan.
Om särskilda skäl föreligger kan de regeringsuppdrag som lämnas i regleringsbrevet, efter överenskommelse mellan Socialdepartementet och Försäkringskassan, rapporteras vid annan tidpunkt än vad som anges för respektive uppdrag, dock inte senare än två veckor efter angiven tidpunkt.
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Analys av assistansersättningen
Försäkringskassan ska utreda konsekvenserna för flickor, pojkar, kvinnor och män med assistansersättning av de domar från Högsta förvaltningsdomstolen som rör det s.k. femte grundläggande behovet ”annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade”, bl.a. HFD 2015 ref. 46. Försäkringskassan ska särskilt följa utvecklingen av antalet beviljade assistanstimmar fördelat på grundläggande behov och andra personliga behov. Försäkringskassan ska inom ramen för denna del av uppdraget samråda med Socialstyrelsen. Försäkringskassan ska vidare göra en fördjupad analys av inflödet och utflödet av personer i assistansersättningen. Analysen ska omfatta skäl för avslag, indragningar och avslut av assistansersättningen. Försäkringskassan ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 15 december 2017.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
Uppföljning av sjukfrånvarons utveckling
Försäkringskassan ska följa upp och analysera sjukfrånvarons utveckling för kvinnor respektive män. Dessa analyser ska även göras med beaktande av diagnosutvecklingen. Försäkringskassan ska särskilt analysera inflödet till sjukpenning och sjukfallens varaktighet, samt följa upp de olika tidsgränserna i sjukförsäkringen. Utöver detta ska även en uppföljning av målet för sjukpenningtalet redovisas. Arbetsförmedlingen ska bistå Försäkringskassan med relevant statistik i uppföljningen av de personer som omfattas av samarbetet mellan myndigheterna. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 21 juni 2017.
Nybeviljande av sjukersättning och aktivitetsersättning
Försäkringskassan ska analysera utvecklingen av nybeviljandet av sjukersättning och aktivitetsersättning, med beaktande av skillnaden mellan kvinnor och män samt diagnosutvecklingen. En särskild redovisning ska göras av övergångar från aktivitetsersättning till sjukersättning samt övergångar från aktivitetsersättning till sjukpenning i särskilda fall. Här är av särskilt intresse andelen som i anslutning till det att aktivitetsersättning avslutas vid 30 års ålder erhåller någon av de nämnda förmånerna och bostads- respektive boendetillägg. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 1 juni 2017.
Förstärkta insatser för personer som är sjukskrivna och för unga med aktivitetsersättning
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska i samarbete utreda behovet av och genomföra insatser som förkortar tiden i sjukförsäkringen samt medför att den som är sjukskriven eller har aktivitetsersättning utvecklar eller återfår arbetsförmågan och därmed kan återgå i, eller få, arbete. Insatserna ska ske så tidigt som möjligt för de kvinnor och män som bedöms ha behov av aktiva rehabiliteringsinsatser. I uppdraget ingår att skapa goda förutsättningar för övergången till Arbetsförmedlingen för de personer som har nedsatt hälsa men av Försäkringskassan bedöms ha arbetsförmåga och därmed inte längre har rätt till ersättning från sjukförsäkringen. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 19 maj 2018.
Översyn av regelverket avseende ersättning för deltagare i rehabiliteringsinsatser
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska se över befintligt regelverk avseende kvinnors respektive mäns ersättning vid deltagande i rehabiliteringsinsatser som bedrivs i samverkan mellan myndigheterna. Syftet med uppdraget är att skapa goda förutsättningar för individen att uppnå egen försörjning. Utgångspunkten för översynen ska vara att regelverket ska underlätta för deltagare i rehabiliteringssamverkan att ta del av Arbetsförmedlingens insatser samtidigt som individens försörjning inte ska påverkas.
Myndigheterna ska vid behov föreslå förändringar i nuvarande regelverk och utforma ett gemensamt förslag på ny reglering. Förslagen som lämnas bör innebära förenklingar för båda myndigheterna. Förslagen ska inte medföra ökade utgifter på statsbudgeten. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 31 mars 2017.
Utvecklade utredningar inför beslut om aktivitetsersättning och förstärkta insatser för unga med aktivitetsersättning
Försäkringskassan ska utveckla utredningarna av arbetsförmågan inför beslut om aktivitetsersättning. Detta gäller särskilt vid bedömning av arbetsförmåga och planering för personer som saknar eller endast har liten erfarenhet av arbetslivet. Syftet är att bättre ta vara på arbetsförmåga och säkra likformighet och hög kvalitet i besluten.
Försäkringskassan ska utveckla sitt arbete med att identifiera de unga personer med aktivitetsersättning som har behov av förberedande eller arbetslivsinriktade insatser, bl.a. i samverkan med Arbetsförmedlingen och genom samordningsförbund. Syftet är att nödvändiga insatser vidtas för den enskilde. Försäkringskassan ska utnyttja relevanta erfarenheter från uppdraget Effektutvärdering av insatser för unga med aktivitetsersättning (dnr S2015/04591/SF).
Uppdraget ska genomföras i samråd med Arbetsförmedlingen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Försäkringskassan ska redovisa de åtgärder som myndigheten har vidtagit för att utveckla sitt arbete avseende insatser för unga med aktivitetsersättning till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2018.
Insatser genom samordningsförbunden
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen ska arbeta för att samordningsförbunden prioriterar att finansiera insatser för långtidssjukskrivna, unga med funktionsnedsättning och unga som har aktivitetsersättning i syfte att stärka kvinnors och mäns förmåga till förvärvsarbete. Denna del av uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet) senast den 19 maj 2018.
Försäkringskassan ska även samlat redovisa målgrupper och resultat av de insatser som finansieras av samordningsförbunden. Denna del av uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2018.
Kvaliteten i bedömningen av försäkringsmedicinska utredningar
Försäkringskassan ska redovisa vilka åtgärder myndigheten har vidtagit för att säkerställa kvalitet och enhetlighet i de bedömningar som görs på Försäkringskassan efter att en försäkringsmedicinsk utredning har gjorts. Försäkringskassan ska även redovisa hur den försäkringsmedicinska rådgivarens roll tydliggörs i dessa ärenden. Försäkringskassan ska även redovisa hur ett jämställdhetsperspektiv integreras i hela handläggningen av försäkringsmedicinska utredningar, inklusive den utbildning som erbjuds utförare av sådana utredningar. Försäkringskassan ska även redovisa resultat av vidtagna åtgärder. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2018.
Överenskommelser mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting
Försäkringskassan ska följa upp, beräkna och betala ut ersättning enligt följande överenskommelser som slutits mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL):
- En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2016
- Fördjupade medicinska utredningar 2016
- Pilotverksamhet med aktivitetsförmågeutredningar 2016
- Försäkringsmedicinska utredningar för perioden 1 november 2016–31 december 2017
- En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017-2018
Försäkringskassan ska, tillsammans med SKL och i tillämpliga delar Socialstyrelsen, fortsätta utvecklingsarbetet i enlighet med villkor 4, Utökat elektroniskt informationsutbyte, i överenskommelsen mellan staten och SKL om En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017-2018.
Försäkringskassan ska sammanställa landstingens underlag och resultat avseende villkor 1, 2 och 3 i överenskommelsen om En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017-2018 och lämna en samlad redovisning till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 15 februari 2018.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Resultatindikatorer för den ekonomiska familjepolitiken
Försäkringskassan ska presentera indikatorer för utgiftsområdet Ekonomisk trygghet för familjer och barn. Försäkringskassan ska i samband med redovisningen lämna en analys av utvecklingen av de mest centrala indikatorerna. Försäkringskassan ska vidareutveckla indikatorer som syftar till att följa upp hur den ekonomiska familjepolitiken bidrar till ett jämställt föräldraskap. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 12 juni 2017.
Övriga uppdrag
Statistik inom det internationella området
Försäkringskassan ska redovisa hur utvecklingen av myndighetens it-stöd fortskrider vad gäller statistik inom det internationella området. Försäkringskassan ska därutöver redovisa antalsuppgifter för de förmåner där myndigheten har utvecklat elektronisk statistikinsamling under 2017. Redovisningen ska vara uppdelad på förmåner, förmånstagare (antal kvinnor respektive män) samt i det fall det är relevant även inkludera redovisning av de belopp som betalats ut fördelat per land. Vidare ska antalet intyg om tillämplig lagstiftning redovisas. Särskilt angelägen är redovisningen av den statistik som ska lämnas i enlighet med förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2018.
Tillämplig lagstiftning
Försäkringskassan ska, mot bakgrund av givet uppdrag i regleringsbrev 2016, redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att utveckla handläggningen av ärenden gällande fastställande av tillämplig lagstiftning enligt artikel 11, 12 och 13 i förordning (EG) nr 883/2004 om samordningen av de sociala trygghetssystemen. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2018.
Moderna beredskapsjobb
Myndigheterna ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införs successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2017 bör omfattningen uppgå till minst 500 personer. Myndigheterna ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden inklusive nyanlända för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten. Försäkringskassan ska lämna in en redovisning till Statskontoret senast den 1 augusti 2017 enligt instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
Stärkt säkerhetsskyddsarbete
Försäkringskassan ska, i egenskap av bevakningsansvarig myndighet i enlighet med förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap, redovisa vilka övergripande åtgärder som myndigheten har vidtagit för att bedriva ett systematiskt säkerhetsskyddsarbete i enlighet med säkerhetsskyddslagen (1996:627) och säkerhetsskyddsförordningen (1996:633). Uppdraget ska redovisas tillsammans med det som anges inom ramen för uppdraget om Planeringsanvisningar för det civila försvaret (Ju2015/09669/SSK) till Regeringskansliet (Socialdepartementet med kopia till Justitiedepartementet) senast den 22 februari 2018.
Övriga återrapporteringskrav
Rapporteringen ska ske i årsredovisningen om inte annat anges.
Prognoser
Försäkringskassan ska redovisa prognoser för 2017–2021 vid följande tidpunkter under 2017:
- 18 januari
- 17 februari
- 3 maj
- 31 juli
- 25 oktober
Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
Vid prognostillfällena ska, om inte annat anges, följande redovisas:
- belastning på samtliga anslag och anslagsposter redovisat totalt samt fördelat per månad (redovisas inte den 20 januari)
- prognostiserat utfall för 2017 för samtliga anslag och anslagsposter, redovisat totalt samt fördelat per månad
- förklaring och analys till förändringar i prognos och utfall med hjälp av makro- och volymförändringar
- beskrivningar av eventuella förändringar av prognosmodeller
Utveckling av kvalitet och förtroende
Försäkringskassan ska redovisa utvecklingen av kvaliteten i handläggningen av ärenden samt genomförda åtgärder i syfte att förbättra kvaliteten. I redovisningen ska även ingå hur myndigheten arbetar för att minska de oavsiktliga felen. Försäkringskassan ska därutöver analysera och redovisa utvecklingen av förtroendet för myndigheten respektive socialförsäkringen. Här ska även vidtagna och planerade insatser för att öka förtroendet ingå. Redovisningen ska genomgående göras utifrån kön.
Ersättning för höga sjuklönekostnader
Försäkringskassan ska återrapportera de sjuklönekostnader som olika grupper arbetsgivare har inrapporterat till Skatteverket för kalenderåret 2016. Försäkringskassan ska redovisa till vilket belopp ersättning för höga sjuklönekostnader har krediterats arbetsgivarnas skattekonton och vilka grupper arbetsgivare som har mottagit den nya ersättningen. Återrapporteringen ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 1 augusti 2017.
Mina meddelanden
Försäkringskassan ska återrapportera hur myndigheten under året har arbetat för att öka anslutningen av relevanta meddelandeflöden inom myndighetens ansvarsområde till Mina meddelanden. Återrapporteringen ska lämnas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2018.
Ramverk för it-kostnader
Försäkringskassan ska under 2017 delta i arbetet med att undersöka och utvärdera ett gemensamt och internationellt accepterat ramverk för att bl.a. kunna göra jämförelser av it-kostnader. Arbetet kommer att ledas av Ekonomistyrningsverket (ESV) i enlighet med vad som anges i uppdrag till ESV att ge stöd till regeringens satsing på e-förvaltning (N2015/03210/EF). Försäkringskassan ska redovisa resultatet av arbetet till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 15 december 2017.
Stärkt allmänt ombud
Det allmänna ombudet ska lämna en samlad redogörelse för ombudets verksamhet under 2017 inklusive ombudets viktigaste iakttagelser. I redovisningen ska det framgå hur många beslut från Försäkringskassan respektive Pensionsmyndigheten som ombudet har överklagat. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 28 februari 2018.
Tidigare givna uppdrag i regleringsbrev eller särskilda regeringsbeslut
Uppdrag till Försäkringskassan och Inspektionen för arbetslöshetsförsäkring om införandet av ett it-system för utbyte av socialförsäkringsinformation på EU-nivå | 2009/2024/SF samt regleringsbrev för 2010 | Kvartalsvis, senast den sista i månaden efter respektive kvartal |
Uppdrag att utvärdera och utveckla stödet till arbetsgivare | S2015/07796/SF | 30 januari 2017 |
Uppföljning av assistansersättningens utveckling | Regleringsbrev för 2016 | 1 februari 2017 |
Nationella minoriteter | Regleringsbrev för 2016 | 10 februari 2017 |
Överenskommelser mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting | Regleringsbrev för 2016 | 15 februari 2017 |
Jämställdhetsintegrering | Regleringsbrev för 2015 | 22 februari 2016-2018 |
Uppdrag att stärka sjukförsäkringshandläggningen för att åstadkomma en välfungerande sjukförsäkringsprocess | S2015/07316/SF | Årligen i samband med årsredovisningen för 2016-2021 |
Det nationella programmet för Europeiska socialfonden (ESF) 2014-2020 | Regleringsbrev för 2016 | Årligen i samband med årsredovisningen för 2016-2021 |
Stärkt allmänt ombud | Regleringsbrev för 2016 | 22 februari 2017 |
Uppföljning av samordningsförbundens insatser | Regleringsbrev för 2016 | 28 februari 2017 |
Uppdrag angående projektverksamhet och utvärdering av nya former av arbetslivsinriktade rehabiliteringsinsatser | S2013/6630/SF | 31 mars 2017 |
Kostnader för hälso- och sjukvård | Regleringsbrev för 2016 | 1 april 2017 |
Förstärkt stöd för personer som är sjukskrivna och för unga med aktivitetsersättning | Regleringsbrev för 2016 | 19 maj 2017 |
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
1:4 | Tandvårdsförmåner (Ramanslag) |
ap.4 | | Kompetenscentrum på tandvårdsområdet (ram) | | 8 500 |
ap.1 | | Statligt tandvårdsstöd (ram) | | 5 739 335 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Statligt tandvårdsstöd
Anslagsposten får användas för utgifter för tandvårdsförmåner enligt socialförsäkringsbalken, lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken och lagen (2008:145) om statligt tandvårdsstöd.
ap.4 Kompetenscentrum på tandvårdsområdet
Socialstyrelsen disponerar anslagsposten för ekonomiskt stöd till kompetenscentrum på tandvårdsområdet. Högst 8 000 000 kronor får utbetalas till olika kompetenscentrum.
Av medlen ska Socialstyrelsen utbetala 500 000 kronor, engångsvis efter rekvisition, till Nordisk Institutt for Odontologiske Materialer (NIOM) för finansiering av Dentala Material Norden (nordisk produktdatabas för dentala biomaterial).
1:7 | Sjukvård i internationella förhållanden (Ramanslag) |
ap.1 | | Sjukvård i internationella förhållanden (ram) | | 485 476 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Sjukvård i internationella förhållanden
Anslagsposten får användas för vårdförmåner enligt rådets förordning (EEG) nr 1408/71 om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen, förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen, lagen (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, gällande överenskommelser om social trygghet som Sverige tecknat med andra länder samt för sådan övrig vård som Sverige vid tillämpning av EU-rätten är skyldig att erbjuda.
4:3 | Bilstöd till personer med funktionsnedsättning (Ramanslag) |
ap.1 | | Bilstöd till personer med funktionsnedsättning (ram) | | 266 995 |
Villkor för anslag 4:3
ap.1 Bilstöd till personer med funktionsnedsättning
Anslagsposten får användas för utgifter för bilstöd till personer med funktionsnedsättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
4:4 | Kostnader för statlig assistansersättning (Ramanslag) |
ap.1 | | Kostnader för statlig assistansersättning (ram) | | 25 931 000 |
Villkor för anslag 4:4
ap.1 Kostnader för statlig assistansersättning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig assistansersättning till vissa personer med funktionsnedsättning enligt socialförsäkringsbalken, lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken samt förordningen (1993:1091) om assistansersättning.
Inkomster från kommunerna avseende assistansersättning för de första 20 timmarna per vecka ska redovisas brutto mot anslaget.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
1:1 | Sjukpenning och rehabilitering m.m. (Ramanslag) |
ap.5 | | Boendetillägg (ram) | | 101 623 |
ap.8 | | Sjukpenning respektive rehabiliteringspenning i särskilda fall (ram) | | 72 331 |
ap.15 | | Närståendepenning (ram) | | 185 000 |
ap.16 | | Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning (ram) | | 19 000 |
ap.17 | | Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning (ram) | | 150 000 |
ap.18 | | Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning (ram) | | 3 665 000 |
ap.19 | | Rehabiliteringspenning (ram) | | 1 685 000 |
ap.20 | | Arbetshjälpmedel m.m. (ram) | | 169 200 |
ap.21 | | Sjukpenning (ram) | | 35 693 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.5 Boendetillägg
Anslagsposten får användas för utgifter för boendetillägg enligt socialförsäkringsbalken.
ap.8 Sjukpenning respektive rehabiliteringspenning i särskilda fall
Anslagsposten får användas för utgifter för sjukpenning respektive rehabiliteringspenning i särskilda fall enligt socialförsäkringsbalken.
ap.15 Närståendepenning
Anslagsposten får användas för utgifter för närståendepenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.16 Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 18 669 988 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om 330 012 kronor.
ap.17 Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 166 860 986 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om -16 860 986 kronor.
ap.18 Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 3 533 619 012 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om 131 380 988 kronor.
ap.19 Rehabiliteringspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för rehabiliteringspenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
Försäkringskassan får använda anslagsposten för utgifter för ersättning för skada orsakad av deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering enligt förordningen (1980:631) om ersättning av allmänna medel för skada orsakad av deltagare i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller arbetslivsinriktad rehabilitering m.m.
ap.20 Arbetshjälpmedel m.m.
Anslagsposten får användas för utgifter för arbetshjälpmedel, läkarutlåtanden och läkarundersökningar, särskilt bidrag samt resor till och från arbetet enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.21 Sjukpenning
Anslagsposten får användas för utgifter för sjukpenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken samt för de utgifter som kan uppkomma med anledning av vissa bestämmelser i sjuklönesystemet (s.k. sjuklönegaranti och särskilt högriskskydd), samt för utgifter för avskrivning av studielån avseende sjukperioder enligt studiestödslagen (1999:1395).
1:2 | Aktivitets- och sjukersättningar m.m. (Ramanslag) |
ap.5 | | Aktivitets- och sjukersättningar (ram) | | 36 684 000 |
ap.6 | | Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | | 5 118 000 |
ap.7 | | Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | | 28 606 |
ap.8 | | Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar (ram) | | 6 876 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.5 Aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för aktivitetsersättning och sjukersättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.6 Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för bostadstillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.7 Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för ersättning för särskilda insatser för personer med tre fjärdedels sjukersättning eller aktivitetsersättning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 6 363 159 813 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om 512 840 187 kronor.
1:3 | Handikappersättningar (Ramanslag) |
ap.1 | | Handikappersättningar (ram) | | 1 384 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Handikappersättningar
Anslagsposten får användas för utgifter för handikappersättningar enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:4 | Arbetsskadeersättningar m.m. (Ramanslag) |
ap.4 | | Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta (ram) | | 226 000 |
ap.5 | | Arbetsskadelivränta (ram) | | 2 789 000 |
Villkor för anslag 1:4
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 231 501 183 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om -5 501 183 kronor.
ap.5 Arbetsskadelivränta
Anslagsposten får användas för utgifter för arbetsskadeersättning enligt 40, 41, 87 och 88 kap. socialförsäkringsbalken samt motsvarande äldre lagstiftning.
Försäkringskassan får från och med den 1 januari 2017 räkna om livräntor från den frivilliga yrkesskadeförsäkringen med den procentsats som motsvarar förändringen av prisbasbeloppet mellan 2016 och 2017.
1:5 | Ersättning inom det statliga personskadeskyddet (Ramanslag) |
ap.3 | | Ersättning inom det statliga personskadeskyddet (ram) | | 32 448 |
ap.4 | | Statlig ålderspensionsavgift för ersättning inom det statliga personskadeskyddet (ram) | | 829 |
Villkor för anslag 1:5
ap.3 Ersättning inom det statliga personskadeskyddet
Anslagsposten får användas för utgifter för ersättningar inom det statliga personskadeskyddet enligt 7, 43, 87 och 88 kap. socialförsäkringsbalken samt motsvarande äldre lagstiftning. Anslagsposten får också användas för utgifter för krigsskadeersättning till sjömän enligt 7, 44, 87 och 88 kap. socialförsäkringsbalken samt motsvarande äldre lagstiftning.
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för ersättning inom det statliga personskadeskyddet
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 899 625 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om -70 625 kronor.
1:6 | Bidrag för sjukskrivningsprocessen (Ramanslag) |
ap.2 | | Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen (ram) | | 4 000 |
ap.3 | | Finansiell samordning genom samordningsförbund (ram) | | 339 000 |
ap.4 | | Medicinsk service (ram) | | 55 000 |
ap.5 | | Rehabiliteringsinsatser i samarbete mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen (ram) | | 709 000 |
ap.8 | | Arbetsplatsnära stöd (ram) | | 100 000 |
ap.9 | | Försäkringsmedicinska utredningar (ram) | | 250 000 |
ap.10 | | Bidrag till hälso- och sjukvården (ram) | | 1 444 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.2 Kunskapsutveckling för sjukskrivningsprocessen
Anslagsposten får användas för utgifter för att ta fram kunskap om och utveckla sjukskrivningsprocessen.
ap.3 Finansiell samordning genom samordningsförbund
Anslagsposten får användas för utgifter för samverkan och finansiell samordning enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser. Av dessa medel får Försäkringskassan använda högst 3 000 000 kronor för administrativa kostnader till följd av arbetet med samordningsförbundens verksamhet.
ap.4 Medicinsk service
Anslagsposten får användas för utgifter för bidrag enligt förordningen (2014:68) om bidrag till företagshälsovården för köp av medicinsk service.
ap.5 Rehabiliteringsinsatser i samarbete mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Anslagsposten får användas för utgifter för samverkan inom rehabiliteringsområdet mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
ap.8 Arbetsplatsnära stöd
Anslagsposten får användas för utgifter för bidrag till arbetsgivare för köp av s.k. koordinerande insatser i syfte att underlätta för arbetsgivarna att ta sitt rehabiliteringsansvar enligt förordningen (2014:67) om bidrag till arbetsgivare för köp av arbetsplatsnära stöd för återgång i arbete.
ap.9 Försäkringsmedicinska utredningar
Anslagsposten får användas för utgifter för försäkringsmedicinska utredningar i enlighet med överenskommelsen mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting om försäkringsmedicinska utredningar i form av teambaserade medicinska utredningar (TMU) och särskilt läkarutlåtande (SLU) 2016 (dnr S2015/08166/SF), pilotverksamhet för aktivitetsförmågeutredningar 2016 (dnr S2015/08165/SF) och försäkringsmedicinska utredningar för perioden 1 november 2016 till 31 december 2017 (dnr S2016/06220/SF).
Försäkringskassan får köpa försäkringsmedicinska utredningar i de fall den allmänna hälso- och sjukvården inte kan bistå Försäkringskassan med sådana utredningar.
ap.10 Bidrag till hälso- och sjukvården
Anslagsposten får användas för utbetalning av bidrag till landstingen i enlighet med överenskommelsen mellan staten och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2016 (dnr S2015/08163/SF) respektive En kvalitetssäker och effektiv sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess 2017-18 (dnr S2016/07725/SF).
Högst 20 000 000 kronor får utbetalas till SKL för villkor 6 Teknisk plattform för stöd och behandling.
Högst 5 000 000 kronor får användas för villkor 7 Utvecklingsmedel för stöd till rätt sjukskrivning.
Högst 5 000 000 kronor får utbetalas till SKL som ersättning för SKL:s arbete med samordning och stöd av landstingens arbete.
1 000 000 kronor får utbetalas till Socialstyrelsen för uppdraget Det försäkringsmedicinska beslutsstödet (Socialstyrelsens regleringsbrev för 2017, Övriga uppdrag, uppdrag 4).
Högst 40 000 000 kronor får utbetalas till Forte, i enlighet med uppdraget Forskning om insatsers betydelse för återgång i arbete, i Fortes regleringsbrev för 2017.
2 500 000 kronor får utbetalas till Forte för uppdraget Nyttiggörande av forskningssatsningar inom företagshälsovård (Fortes regleringsbrev för 2017).
1:7 | Ersättning för höga sjuklönekostnader (Ramanslag) |
ap.1 | | Ersättning för höga sjuklönekostnader (ram) | | 810 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Ersättning för höga sjuklönekostnader
Anslagsposten får användas för utgifter för sjuklönekostnader enligt lagen (1991:1047) om sjuklön.
Beslutad ersättning för höga sjuklönekostnader ska krediteras stödmottagarnas skattekonton. Skatteverket får rekvirera medel från Försäkringskassan. Rekvisitionen ska ske i nära anslutning till krediteringstillfället. Försäkringskassan får efter inkommen rekvisition avseende genomförd kreditering av stödmottagarnas skattekonto för ersättning för höga sjuklönekostnader lämna bidrag till Skatteverket.
2:1 | Försäkringskassan (Ramanslag) |
ap.1 | | Förvaltningsmedel (ram) | | 8 395 404 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Förvaltningsmedel
Av anslagsposten får högst 8 900 000 kronor användas för forskning inom socialförsäkringens område.
Av anslagsposten ska högst 7 500 000 kronor användas för att stärka det allmänna ombudet och ombudets kansli.
Försäkringskassan ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Försäkringskassan ska betala totalt 90 000 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1:1 | Barnbidrag (Ramanslag) |
ap.1 | | Allmänt barnbidrag (ram) | | 23 733 013 |
ap.2 | | Flerbarnstillägg (ram) | | 3 367 748 |
ap.3 | | Förlängt barnbidrag (ram) | | 229 250 |
ap.4 | | Tilläggsbelopp vid familjeförmån (ram) | | 17 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Allmänt barnbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för allmänt barnbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.2 Flerbarnstillägg
Anslagsposten får användas för utgifter för flerbarnstillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.3 Förlängt barnbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för förlängt barnbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.4 Tilläggsbelopp vid familjeförmån
Anslaget får användas för tilläggsbelopp vid familjeförmåner enligt rådets förordning nr 883/04 om samordning av de sociala trygghetssystemen i EU.
1:2 | Föräldraförsäkring (Ramanslag) |
ap.1 | | Jämställdhetsbonus (ram) | | 42 000 |
ap.4 | | Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning (ram) | | 2 884 632 |
ap.8 | | Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning (ram) | | 678 893 |
ap.9 | | Föräldrapenning (ram) | | 30 437 203 |
ap.10 | | Statlig ålderspensionsavgift för graviditetspenning (ram) | | 66 537 |
ap.11 | | Tillfällig föräldrapenning (ram) | | 6 887 121 |
ap.12 | | Graviditetspenning (ram) | | 700 117 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Jämställdhetsbonus
Anslagsposten får användas för utgifter för jämställdhetsbonus enligt lagen (2008:313) om jämställdhetsbonus.
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 3 013 282 802 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om -128 650 802 kronor.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 681 824 626 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om -2 931 626 kronor.
ap.9 Föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för föräldrapenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.10 Statlig ålderspensionsavgift för graviditetspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 69 311 759 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om -2 774 759 kronor.
ap.11 Tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten får användas för utgifter för tillfällig föräldrapenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
ap.12 Graviditetspenning
Anslagsposten får användas för utgifter för graviditetspenning enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:3 | Underhållsstöd (Ramanslag) |
ap.1 | | Underhållsstöd (ram) | | 2 690 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Underhållsstöd
Anslagsposten får användas för utgifter för underhållsstöd enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. Betalningar från bidragsskyldiga föräldrar ska återföras och särredovisas till anslaget.
1:4 | Adoptionsbidrag (Ramanslag) |
ap.1 | | Adoptionsbidrag (ram) | | 32 284 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Adoptionsbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för bidrag till kostnader för internationella adoptioner enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. Bidrag lämnas för adoptioner som förmedlas enligt en sammanslutning som är auktoriserad enligt lagen (1997:192) om internationell adoptionsförmedling.
1:6 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (Ramanslag) |
ap.3 | | Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | | 362 900 |
ap.4 | | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | | 3 707 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.3 Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten får användas för utgifter för ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2017 om 366 982 386 kronor och ett regleringsbelopp för 2014 om -4 082 386 kronor.
ap.4 Vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten får användas för utgifter för vårdbidrag enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:8 | Bostadsbidrag (Ramanslag) |
ap.2 | | Bostadsbidrag (ram) | | 5 140 000 |
Villkor för anslag 1:8
ap.2 Bostadsbidrag
Anslagsposten får användas för utgifter för bostadsbidrag till barnfamiljer samt till unga som fyllt 18 år men inte 29 år enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.