Ekonomistyrningsverket

  • Om ESV
  • Kontakt
  • Kalender
  • Press
  • Arbeta hos oss
  • Om webbplatsen
  • English
  • Statens ekonomi
    • Redovisning
      • Baskontoplan och S-koder
        • Samband S-koder och baskontoplan
      • Inrapporteringsdatum 2019
      • Inrapporteringsdatum 2020
      • Årsredovisning och bokslut
        • Viktiga datum vid bokslut
        • Stöd för inrapportering
          • Motpartsdifferenser mot nedlagda myndigheter
          • Sjukfrånvaro
      • Resultatredovisning
        • Principer för rättvisande bild
        • Analys och bedömning
        • Resultatindikatorer
        • Styckkostnader
        • Könsuppdelad statistik
          • Exempel
        • Utveckling över tid
        • Dokumentation och hänvisningar
        • Fördelning av intäkter och kostnader
        • Kompetensförsörjning
          • Exempel
      • Internredovisning
    • EA-värdering
      • Tidplan
      • Myndigheter som omfattas eller undantas
      • Metod
      • Så bestäms EA-värdet
      • Omprövning
    • Prognos och utfall
      • Prognos
        • Fördjupning och utvärdering
      • Månadsutfall för statens budget
        • Utgifter
        • Inkomster
        • Svensk ekonomisk och finansiell statistik
      • Årsredovisning för staten
      • Underlag till statens finansiella sparande
        • SBR-UFS
      • Sveriges officiella statistik
    • Hermes
      • Att använda Hermes
      • Om Hermes
        • Statsredovisning
        • Statens budget
        • EA-värdering
        • Avgiftsbelagd verksamhet
        • Nyckeltal
  • Statlig styrning
    • Ekonomisk styrning
      • Resultatstyrning
      • Finansiell styrning
        • Finansieringsformer
        • Avgiftssamråd
        • Avgiftsbelagd verksamhet
      • Planering och uppföljning
      • Konsekvensutredning
    • Intern styrning och kontroll
      • Myndighetsledningens ansvar
        • Integrera processen
        • Förebygg oegentligheter
        • God intern miljö
        • Redovisa bedömning
        • Sammanfattande redovisning
      • Riskhantering
        • Riskanalys
        • Åtgärder
        • Samarbete om åtgärder
        • Uppföljning
        • Dokumentation
      • Internrevision
        • Internrevisionsmyndigheter
      • Årlig rapportering
    • Effektivisering
      • Krav på effektivitet
      • Steg för effektivisering
        • Analysera nuläge
        • Bestäm börläge
        • Genomförande
        • Följ upp och säkerställ effekt
      • Effektivitetsmått
        • Verksamhet och kostnader
      • Tillvägagångssätt
        • Målgruppsorientering
        • Regelförenkling
        • Utveckla processer och arbetssätt
        • Samverkan
        • Digitalisering
    • Lokalförsörjning
      • Anskaffning och uppsägning
      • Hyra
      • Prisomräkning
        • Underlag för beräkningarna
        • Beräkningsmodell
      • Uppföljning
  • Utbildningar och seminarier
    • Utbildningar
      • Grundkurser
        • Statlig styrning, redovisning och finansiering
        • Statsredovisningssystemet i Hermes
      • Fortsättningskurser
        • Statlig redovisning och finansiering
        • Statlig styrning och uppföljning
      • Fördjupningskurser
        • Internrevisionens arbete
        • Moms och förmåner i staten
      • Programutbildningar
        • Effektivisera verksamheten
        • Statens controllerutbildning
      • Webbutbildningar
    • Seminarier och konferenser
      • Erfarenhetsutbyte om anläggningstillgångar
      • ESV-dagen
        • Program
      • Frukostseminarier
      • Stora redovisningsdagen
    • Nätverk
      • Intern styrning och kontroll
      • Internrevisorer
      • Resultatredovisning
    • Anpassade utbildningar
  • Publicerat
    • EA-boken
      • Regler och cirkulär
    • Momshandledning
      • Innehållsförteckning
      • 1 Ingående moms
        • 1.1 Kompensationsrätt, inte avdragsrätt
        • 1.2 Kompensationsrätt för alla myndigheter
        • 1.3 Varför en särskild momsförordning?
        • 1.4 Villkor för kompensationsrätten
          • 1.4.1 Inköp till verksamheten
          • 1.4.2 Svensk moms
          • 1.4.3 Specificerat momsbelopp
        • 1.5 Undantag från kompensationsrätten
          • 1.5.1 Stadigvarande bostad
          • 1.5.2 Representation
          • 1.5.3 Personbilar och motorcyklar
        • 1.6 Bokföring vid begränsad kompensationsrätt
        • 1.7 Så ska ni styrka kompensationsrätten
        • 1.8 Redovisa ingående moms
          • 1.8.1 Redovisning under löpande år
          • 1.8.2 Redovisning i samband med bokslut
          • 1.8.3 Fördelning vid bokslut (momsschablonen)
        • 1.9 Rekvirera den ingående momsen
          • 1.9.1 Rättelse av felaktig rekvisition
      • 2 Utgående moms
        • 2.1 Då ska ni hantera utgående moms
          • 2.1.1 Förutsättningar för skattskyldighet
          • 2.1.2 Sälja varor och tjänster
        • 2.2 Undantag från skatteplikten
          • 2.2.1 Ingen moms på myndighetsutövning
          • 2.2.2 Ingen moms på anläggningstillgångar
          • 2.2.3 Ingen moms på uthyrning av fastighet
        • 2.3 Redovisa och betala utgående moms
          • 2.3.1 Tidpunkter för redovisning och betalning
          • 2.3.2 Beräkna beskattningsunderlaget
          • 2.3.3 Vilken skattesats gäller?
          • 2.3.4 Fyll i mervärdesskattedeklarationen
          • 2.3.5 Så fungerar skattekontot
          • 2.3.6 Rätta felaktigt deklarerad moms
        • 2.4 Redovisningsexempel
      • 3 Omvänd skattskyldighet
        • 3.1 Handel med utlandet
          • 3.1.1 Försäljning av varor till EU-länder
          • 3.1.2 Inköp av varor från EU-länder
          • 3.1.3 Försäljning av varor till tredje land
          • 3.1.4 Inköp av varor från tredje land
          • 3.1.5 Tjänstehandel med utlandet
          • 3.1.6 Utländsk moms i fakturan
          • 3.1.7 Redovisning av försäljning till EU-länder
          • 3.1.8 Redovisningsexempel
        • 3.2 Inköp av byggtjänster
          • 3.2.1 Byggtjänster som omfattas
          • 3.2.2 Bokföring av byggtjänster
          • 3.2.3 Redovisning av byggtjänster
      • 4 Fakturor
        • 4.1 Skyldighet att fakturera
        • 4.2 Fakturering mellan myndigheter
        • 4.3 Vad en faktura ska innehålla
          • 4.3.1 Förenklad faktura
          • 4.3.2 Samlingsfaktura
          • 4.3.3 Valuta i fakturan
          • 4.3.4 Kreditnota
          • 4.3.5 Elektronisk fakturering
        • 4.4 Samköp, vidarefakturering och utlägg
          • 4.4.1 Samköp och vidarefakturering
          • 4.4.2 Utlägg
          • 4.4.3 Redovisningsexempel
    • Publikationer
      • Varukorg
    • Remissvar
  • Om ESV
    • Organisation
    • Verksamhet
      • ESV:s råd
      • Regeringsuppdrag
      • EU-revision
    • Kontakt
      • E-faktura till ESV
    • Arbeta hos oss
      • Lediga jobb
        • Status för rekryteringar
        • Överklagande
      • Hur vi rekryterar
      • Vi erbjuder
      • Medarbetare berättar
        • Anette Bergström
        • Naiem Rab
        • Elisabeth Perntz
        • Michael Lemdal
        • Anna Castwall
        • Jesper Bergqvist
        • Emma Söderberg
  • Kalender
  • Press
    • Nyheter
    • Pressbilder
      • Logotyp
    • Nyhetsbrev
      • Ledare november 2019
      • Ledare oktober 2019
      • Ledare september 2019
      • Ledare augusti 2019
      • Ledare juni 2019
      • Ledare maj 2019
      • Ledare mars 2019
      • Ledare februari 2019
      • Ledare december 2018
    • Prenumerera på nyheter
  • Om webbplatsen
    • Använda webbplatsen
    • Juridisk information
      • Om kakor
    • Teknisk information
  • English
    • Audit of EU funds
    • Financial management
      • Swedish public administration
      • Financial management ratings
    • Forecast central government budget and public finances
    • Outcome of the central government budget
    • About the ESV
      • Organisation
      • Legal information
    • Contact
      • E-invoicing
Sök
Sök

Regleringsbrev

  • Start
  • Regleringsbrev
  • Regleringsbrev 2019 Kulturdepartementet

Regleringsbrev 2019 Kulturdepartementet

  • Anslag 1:2, 2:1, 5:2, 7:3, 8:2, 8:3, 8:5, 10:1, 11:1 och 11:3
  • Anslag 1:5
  • Anslag 11:2
  • Anslag 13:1
  • Anslag 13:2
  • Anslag 13:4
  • Anslag 13:5
  • Anslag 6:1
  • Anslag 6:5
  • Anslag 7:1 och 7:2
  • Myndighet Forum för levande historia
  • Myndighet Institutet för språk och folkminnen
  • Myndighet Konstnärsnämnden
  • Myndighet Moderna museet
  • Myndighet Myndigheten för kulturanalys
  • Myndighet Myndigheten för press, radio och tv
  • Myndighet Myndigheten för stöd till trossamfund
  • Myndighet Myndigheten för tillgängliga medier
  • Myndighet Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
  • Myndighet Nationalmuseum
  • Myndighet Naturhistoriska riksmuseet
  • Myndighet Nämnden för hemslöjdsfrågor
  • Myndighet Riksantikvarieämbetet
  • Myndighet Riksarkivet
  • Myndighet Sametinget
  • Myndighet Statens centrum för arkitektur och design
  • Myndighet Statens försvarshistoriska museer
  • Myndighet Statens historiska museer
  • Myndighet Statens konstråd
  • Myndighet Statens kulturråd
  • Myndighet Statens maritima och transporthistoriska museer
  • Myndighet Statens medieråd
  • Myndighet Statens museer för världskultur
  • Myndighet Statens musikverk
  • Myndighet Valmyndigheten

Kontaktuppgifter

E-post:
registrator@esv.se
Telefon:
08-690 43 00
Fax:
08-690 43 50

Fler kontaktuppgifter

Postadress:
Box 45316, 104 30 Stockholm

Besöksadress:
Drottninggatan 89

Genvägar

  • Regleringsbrev
  • EA-boken
  • Hermes inloggning
  • Myndigheter
  • Prognosinrapportering

Följ oss

  • RSS
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Twitter
Prenumerera på vårt nyhetsbrev ESV-nytt
Vi använder kakor för att följa upp användningen och för att underlätta ditt besök. Mer om kakor på esv.se