a. AMS skall månadsvis återrapportera utgifter och inkomster vad avser;
- utbetalda belopp per anslag, anslagspost och insatser under de anslag som disponeras av AMS eller anslagsposter som AMS omfördelar medel till,
- inkomsterna på inkomsttiteln 6411 Bidrag från EG:s socialfond perioden 1995-1999, undertitel 06,
- inkomsterna på inkomsttiteln 6412 Bidrag från EG:s socialfond perioden 2000-2006, undertitel 01,
- Arbetslivstjänsters intäkter och kostnader,
- beslutade belopp om skattekreditering fördelat på samtliga former av anställningsstöd samt skyddat arbete hos offentliga arbetsgivare (OSA).
b. AMS skall senast den 20 januari, den 8 mars, den 5 maj, den 9 augusti samt den 1 november 2004 redovisa en månadsvis fördelad prognos för hur mycket som beräknas utbetalas under 2004 per anslag och anslagspost under anslag som disponeras av AMS eller anslagsposter som AMS omfördelar medel till med undantag för anslag 22:2 Bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd, anslagspost 7 Utbetalning utjämningsbidrag och anslag 22:6 Europeiska socialfonden m.m. för perioden 2000-2006. Redovisningen av prognosen skall även innehålla:
- utgifterna, antalet personmånader per månad och vilket antal deltagare detta motsvarar per månad enligt AMS verksamhetsstatistik (LEDA) samt genomsnittlig kostnad per personmånad, redovisade per insats inom program för anslagen 22:2 Bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd, anslagspost 1 Aktivitetsstöd, och 22:4 Särskilda insatser för arbetshandikappade. Prognosen för anslaget 22:2 Bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd skall ske i samråd med Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen som skall bistå AMS med nödvändiga uppgifter för prognosen. För lönebidrag skall även den genomsnittliga bidragsandelen uppdelad på arbetsgivarkategori per månad anges. Januariprognosen skall även innehålla uppgift om volymutfallet i lönebidrag för 2003 i personmånader,
- en särredovisning för anslaget 22:3 Köp av arbetsmarknadsutbildning och övriga kostnader av utgifterna för upphandlad utbildning fördelat på arbetsmarknadsutbildning och förberedande utbildning, den genomsnittliga kostnaden för dessa utbildningar samt antalet personmånader per månad och vilket antal deltagare detta motsvarar per månad enligt AMS verksamhetsstatistik (LEDA) samt den genomsnittliga kostnaden per personmånad för kommunala ungdomsprogram,
- de antaganden och utgiftsstyrande faktorer som ligger till grund för prognosen för anslaget 22:2 Bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd, anslagspost 2 Bidrag till arbetslöshetsersättning,
- beräknat skattekrediteringsbelopp samt antalet anställda per månad med anställningsstöd fördelat på samtliga former av stödet,
- beräknat skattekrediteringsbelopp för OSA samt det genomsnittliga stödet per person och månad,
- utgiftsprognoserna skall kommenteras med förklaringar till förändringar i jämförelse med senast lämnade prognos samt annan väsentlig information kring lämnad utgiftsprognos,
- utgiftsprognoserna och övrigt underlag skall även lämnas i elektronisk form (e-post).
c. AMS skall redovisa och analysera effekterna av de regelförändringar inom arbetslöshetsförsäkringen som infördes i februari 2001. Analysen bör omfatta effekterna på arbetsförmedlingens tillämpning av de ändrade reglerna, arbetslöshetstiderna och sökprocessen. AMS skall även redovisa vilka åtgärder som vidtagits eller avses vidtas för att säkerställa att regelverket som finns tillämpas med avseende på krav på lämpligt arbete samt hur rutiner för meddelanden om ifrågasatt rätt till ersättning följs. I de fall där det är möjligt bör statistik från perioden före införandet av regelförändringarna användas i analysen. Där detta inte är möjligt bör statistiken analyseras så att utvecklingstendenser sedan regelförändringarna trädde ikraft kan spåras. AMS bör belysa regionala skillnader och i all analys ta hänsyn till arbetsmarknadsläget. Viktiga analysområden är:
- inskrivningstider för öppet arbetslösa och arbetslösa som deltar i program uppdelade på kön, utländsk bakgrund och arbetshandikappade,
- de individuella handlingsplanerna,
- att öppet arbetslösa och arbetslösa som deltar i program är aktivt arbetssökande,
- det geografiska och yrkesmässiga sökbeteendet hos öppet arbetslösa och arbetslösa i program såväl före som efter 100 ersättningsdagar,
- vad som händer med arbetssökande vars ersättningsperiod är på väg att upphöra och som inte uppfyller ett nytt arbetsvillkor,
- anvisningar och vad som händer med arbetssökande som inte söker anvisat arbete.
AMS skall lämna redovisning senast den 16 februari 2004 , den 18 juni 2004 och den 8 oktober 2004 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) och Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Utformningen av uppföljningen av effekterna som beror på regelförändringarna i arbetslöshetsförsäkringen bör ske i samråd med Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering samt Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen.
d. Socialförsäkringsadministrationen och AMV skall gemensamt inom ramen för samverkan inom rehabiliteringsområdet enligt prop. 1996/97:63 och prop. 2002/03:2 eller inom ramen för finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet enligt prop. 2002/03: 132 verka för att uppnå en effektivare användning av tillgängliga resurser i syfte att antalet sjukskrivna arbetslösa som återfår arbetsförmågan och får ett arbete skall öka. AMS och Riksförsäkringsverket (RFV) skall följa upp tillämpningen av den nationella verksamhets- och handlingsplanen och hur de statliga medlen enligt prop. 1996/97: 63 och prop. 2002/03:2 har använts,
- vilka målgrupper som fått ta del av insatserna,
- antal individer som varit föremål för samverkan och vilka insatser de fått,
- resultat av insatserna t.ex. antal individer som fått arbete eller utbildning.
Uppdraget skall redovisas senast den 9 augusti 2004 och i årsredovisningen för 2004.
e. RFV skall i samverkan med AMS och Socialstyrelsen fortsatt utforma ett sektorsövergripande system för löpande uppföljning av resultaten av samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet. Systemet skall utformas på ett sådant sätt att det även kan utgöra en riksomfattande struktur för lokal uppföljning. Systemets utformning skall redovisas senast den 15 april 2004. Systemet skall vara i drift så snart som möjligt under 2004 för att fullt ut vara infört senast den 1 januari 2005. En lägesbeskrivning för systemets införande skall lämnas senast den 9 augusti 2004.
f. AMS skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att integrera det arbetsmarknadspolitiska jämställdhetsuppdraget i verksamheten och verksamhetsuppföljningen inom AMV. AMS skall, mot bakgrund av den strategi som myndigheten på uppdrag av regeringen utarbetat 2001, redovisa vilka insatser som gjorts för att bryta könsuppdelningen på arbetsmarknaden samt analysera resultatet av dessa insatser. Redovisningen skall innehålla en redovisning av brytprojekten. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.
g. Funktionshindrade personers arbetsförmåga skall tas till vara så att deras sysselsättningsgrad på sikt överensstämmer med den som gäller för befolkningen som helhet. AMV:s arbete, inom ramen för myndighetens sektorsansvar för handikappolitiken, skall under 2004 genomföras enligt de förslag till etappmål som rör ökad andel arbetssökande med funktionshinder som fått arbete, andelen funktionshindrade deltagare i arbetsmarknadsutbildning och förberedande utbildning och deras andel av samtliga arbetslösa samt hur andelen långtidsinskrivna arbetssökande med funktionshinder utvecklas i förhållande till övriga långtidsinskrivna. AMS skall redogöra för vilka insatser som vidtagits för att öka andelen arbetsgivare som säger sig vara beredda att anställa arbetssökande med funktionshinder. AMS skall kommentera i vilken omfattning resultaten beror på AMV:s insatser respektive andra faktorer. AMS skall vidare bistå Socialstyrelsen i arbetet med att ta fram underlag och statistik för att bättre kunna följa levnadsvillkoren för personer med funktionshinder. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.
h. Länsarbetsnämnderna skall i samverkan med de sju kommuner som tecknat lokala utvecklingsavtal inom ramen för storstadspolitiken delta i utarbetandet av de områdesvisa åtgärdsplanerna, gärna i fortsatt form av samverkansöverenskommelser avseende de stadsdelar som omfattas av lokala utvecklingsavtal. Detta innebär bl.a. att, utifrån de mål och regler som gäller för arbetsmarknadspolitiken, medverka till att det sätts mätbara, realistiska mål för att öka sysselsättningen i de stadsdelar som omfattas. AMV skall vidare, med utgångspunkt från de lokala utvecklingsavtalen, stadigvarande beakta de särskilda behov som finns i berörda stadsdelar. AMS skall redovisa hur AMV har medverkat i planeringen av de lokala utvecklingsavtalen, hur AMV avser att medverka till åtgärdsplanernas måluppfyllelse samt vilka insatser som gjorts inom ramen för de lokala utvecklingsavtalen. AMS skall under 2004 anordna konferenser i storstadslänen i samverkan med kommuner som har tecknat lokalt utvecklingsavtal. Syftet med konferenserna är att diskutera hur erfarenheter från storstadsarbetet kan införlivas i AMV:s egen organisation på nationell, regional och lokal nivå, hur en långsiktig samverkan med kommuner inom ramen för de lokala utvecklingsavtalen bör utformas och hur de befintliga samverkansöverenskommelserna kan vidareutvecklas för att effektivisera samverkan med kommuner och stadsdelar som omfattas av de lokala utvecklingsavtalen. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den18 juni 2004.
i. AMS skall använda 200 miljoner kronor av anslaget 22:1 Arbetsmarknadsverkets förvaltningskostnader för att särskilt stärka ställningen på arbetsmarknaden för personer med utländsk bakgrund. Av dessa medel skall 100 miljoner kronor användas i storstadsregionerna och 65 miljoner kronor i andra delar av landet. AMS skall härvid beakta vikten av kontinuitet i förhållande till pågående verksamheter som tidigare finansierats med de aktuella medlen, t.ex. verksamheter inom ramen för de lokala utvecklingsavtalen inom storstadspolitiken. Resterande 35 miljoner kronor skall, efter samråd med Integrationsverket och Migrationsverket, användas på orter eller i regioner där det till följd av stor tillströmning av nyanlända invandrare och/eller problem på den lokala eller regionala arbetsmarknaden, finns behov av förstärkta insatser från arbetsförmedlingens sida inom ramen för den kommunala introduktionsverksamheten. AMS skall i samband med årsredovisningen för 2004 redovisa hur de 200 miljoner kronorna använts och analysera vilka resultat som uppnåtts.
j. AMV skall bidra till att målet för den regionala utvecklingspolitiken uppnås genom medverkan inom arbetskrafts- och kompetensförsörjningsområdet. AMV får vara medfinansiär av de regionala tillväxtprogrammen och medverka med kompetens- och metodstöd om det sker inom ramen för arbetsmarknadspolitikens mål, prioriteringar och gällande regler. Länsarbetsnämndernas medverkan skall bl.a. ske inom ramen för de regionala kompetensråden. Länsarbetsnämnderna skall vid förfrågan från länens programansvariga redovisa beslutade belopp, fördelat på myndighetens anslag, inom ramen för de regionala tillväxtprogrammen i enlighet med de riktlinjer som presenteras av AMS. Länsarbetsnämnderna skall också besvara en enkät från Verket för näringslivsutveckling om hur arbetet fungerar i partnerskapen och hur de deltagit i de regionala tilväxtprogrammen under 2004.
k. AMS skall redovisa arbetet med det särskilda sektorsansvaret för ekologiskt hållbar utveckling (M98/2998/8). Redovisningen skall innehålla sektorns huvudsakliga miljöpåverkan i förhållande till de nationella miljökvalitetsmålen, hur myndigheten arbetar för att minska sektorns miljöpåverkan, eventuella problem samt ge förslag till vidareutveckling och eventuella behov av förtydligande av sektorsansvaret. Uppdraget skall redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i samband med årsredovisningen.
l. Regeringen har den 5 december 2002 (Ju 2002/3367/U) fastställt reviderade delmål för den nationella ungdomspolitiken. AMS skall följa upp och analysera de delmål som rör arbetsmarknadspolitiken. Uppdraget skall redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) och Ungdomsstyrelsen senast den 16 februari 2004.
m. AMS skall redovisa hur basresurserna för den arbetslivsinriktade rehabiliteringen säkerställts i fråga om tjänsteutbud och personalresurser, omfattningen av de särskilda resurserna för olika grupper av arbetshandikappade samt insatser för kompetens- och metodutveckling inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen på olika nivåer inom AMV:s verksamhet. Av redovisningen skall framgå på vilket sätt den arbetslivsinriktade rehabiliteringen har effektiviserats och underlättar ett återinträde på arbetsmarknaden jämfört med föregående år. Redovisningen skall inte avse sådana resurser som myndigheten tilldelats särskilda medel för såsom pilotprojektet och insatser finansierade genom sjukpenninganslaget. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.
n. AMS skall redovisa antalet anställda personer och inom vilka yrkesinriktningar de anvisats till i arbetsmarknadsutbildningen fr.o.m. juni 2003 inom försöksverksamheten med bristyrkesutbildning för anställda enligt 10 och 10a §§ förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program. Redovisningen skall också innehålla en beskrivning av den behovsanalys som genomförts för att identifiera bristyrkesområden aktuella för denna satsning. AMS skall för varje utbildningsnivå redovisa antalet personer som fått aktivitetsstöd samt medelsförbrukningen. De prioriterade grupperna skall särredovisas. Vidare skall AMS redovisa deltagarnas utbildningsbakgrund och ålderssammansättning samt hur många som fått lön under utbildningstiden. Redovisning skall lämnas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.
o. AMS skall redovisa antalet projekt som finansierats med de medel som anvisats under anslag 22:4 villkor 4 att utveckla ny teknik och datorbaserade hjälpmedel åt handikappade. Redovisningen skall avse projekt som avslutats eller pågår under 2003 till april 2004. Redovisningen skall fokuseras på hinder som insatserna varit avsedda att kompensera eller undanröja. Kostnaderna för respektive projekt skall redovisas och kostnaderna för expertmedverkan skall därvid framgå. Eventuella delfinansiärer skall också redovisas. Återrapporteringen skall också innehålla en planering av verksamheten för 2005 och dessutom en mer långsiktig bedömning av framtida utvecklingsområden. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.
p. AMS skall i samband med årsredovisningen redovisa hur arbetet med avslutsdeklarationerna för Europeiska socialfondens mål 3 och gemenskapsinitiativet Equal genomförs under programperioden 2000-2006.
q. AMS skall redovisa utbetalda medel som utgjort medfinansiering till socialfondsinsatser, antalet berörda projekt och fördelning per strukturfondsmål 2 och 3 och gemenskapsinitiativet Equal. Av redovisningen skall även framgå i vilken utsträckning medfinansieringen i detta avseende skett med medel för s.k. brytprojekt för att bryta den könsuppdelade arbetsmarknaden och med projektmedel under anslaget 22:4 för att öka funktionshindrades möjligheter att få arbete. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.
r. AMS skall redovisa hur många kvinnor och män samt vilka yrkeskategorier som tagit del av dag- respektive veckopendlingsstödet och från vilka län personer pendlat. Redovisningen skall för veckopendlingsstödet avse hela försöksperioden samt för dagspendlingsstödet avse år 2003. Redovisningen skall också innehålla en analys över pendlingsstödens nytta för att öka den geografiska rörligheten samt andra effekter som eventuellt uppstått vid användandet av stödet. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 16 februari 2004.
s. AMS skall redovisa vilka effekter de ändrade reglerna för det särskilda anställningsstödet fått för beslut om särskilt anställningsstöd som fattats efter den 1 juli 2003. Antalet personer som anställts enligt det nya regelverket skall redovisas uppdelat på åldersgrupper, kön, handikapp, utrikes födda och inskrivningstid före garantin och jämföras med motsvarande uppgifter för anställda med anställningsstöd enligt de regler som gällde för stödet före den 1 juli 2003.Omfattningen av ersättning till arbetsgivaren för de merkostnader som föranleds av anställningen skall redovisas liksom det särskilda anställningsstödets fördelning på olika arbetsgivarkategorier. Redovisningen skall och lämnas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) den 18 juni 2004.
t. AMS skall redovisa volymer, resultat och metodik av försöksverksamheten med arbetsplatsintroduktion, som skall bedrivas mellan 1 september 2003 och 31 december 2005. I avvaktan på den utvärdering av verksamheten, som kommer att göras senare, skall AMS redovisa vilka som fått del av insatsen och vad som skett efter avslutad insats. Ålder, arbetslöshets- och inskrivningstid, kön, handikapp och utrikes födda är variabler som skall beaktas i redovisningen. Denna skall också innehålla uppgifter om i vilken utsträckning stödinsatsen på arbetsplatsen kombinerats med andra program och, om möjligt, hos vilken typ av arbetsgivare anställningarna skett. Förutom dessa statistikuppgifter - som skall omfatta nya beslut under försöksperiodens första 10 månader - skall redovisningen innehålla en beskrivning av metodiken i arbetet med arbetsplatsintroduktion. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.
u. AMS skall redovisa vilka insatser myndigheten vidtar inom sitt ansvarsområde, som bidrar till att nå det övergripande folkhälsomålet och i relevanta delar målen för de elva målområdena. Redovisningen skall ske till Regeringskansliet (Socialdepartementet och Näringsdepartementet) och Statens folkhälsoinstitut senast den 31 augsuti 2004.
v. AMS skall redovisa antalet personer som anvisats förberedande insatser inom ramen för folkhögskolesatsningen fr.o.m. 2003. I redovisningen skall ingå vilka åldersgrupper som studerat på folkhögskola, deras utbildningsbakgrund och längd i arbetslöshet före studier. Vidare skall AMS redovisa elevernas status 90 dagar efter avslutad utbildning. I uppdraget ingår att beskriva på vilket sätt arbetsförmedlingen deltagit i satsningen med exempelvis jobbsökaraktiviteter under utbildningstiden. Redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 18 juni 2004.