

Januari 2022 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1911 är periodiseringar.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto, uppgick i januari 2022 till -7,9 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, regioner samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. I januari 2021 var utfallet ‑3,1 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -4,8 miljarder kronor. Det beror främst på Pensionsmyndighetens delavräkning av allmän pensionsavgift för 2021, från inkomsttitel 9111 fysiska personers inkomstskatt till inkomsttitel 9262 Allmän pensionsavgift, och som görs i januari i samband med bokslutet (se även förordning (2011:1451). Delavräkningen för 2021 var 6,1 miljarder kronor högre än föregående år. Skillnaden förklaras främst av ekonomins återhämtning under 2021, med fler personer i arbete och därmed högre inbetalningar av allmänna pensionsavgifter.
Förskotten till kommuner och regioner exkl. slutregleringarna, uppgick i januari till 69,1 miljarder kronor. Det är 3,9 miljarder kronor högre än i januari 2021. Förskotten påverkar saldot negativt. I januari slutreglerades förskotten till kommuner och regioner för beskattningsåret 2020. Den slutliga skatten blev 8,5 miljarder lägre än beräknat (förskotten var för höga), och har reducerat förskottsutbetalningarna till kommuner och regioner, vilket har påverkat nettot för fysiska personers inkomstskatt och budgetsaldot positivt med samma belopp i januari. Dock inte lika mycket som i januari föregående år, då slutregleringen avseende beskattningsåret 2019 uppgick till 10,4 miljarder.
Debiterad källskatt att betala för aktuellt år blev 2,9 miljarder kronor högre än i januari 2021.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Inkomstskatten för juridiska personer uppgår i januari till 25,7 miljarder kronor, vilket är 8,3 miljarder kronor högre än i januari 2021. Det beror främst på att preliminärt debiterad skatt att betala ökat med 8,0 miljarder kronor.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i januari 38,3 miljarder kronor, vilket är 0,6 miljarder kronor högre jämfört med januari 2021.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår till 11,62 procent av bruttolönen (ungefär en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar).
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgår i januari till 1,4 miljarder kronor, vilket är 0,1 miljard kronor (11,7 procent) högre jämfört med samma månad föregående år. Inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Inkomsterna från skatt på varor och tjänster blev 42,0 miljarder kronor i januari, vilket är 5,8 miljarder kronor (16,1 procent) högre jämfört med januari 2021. Det högre utfallet avser främst mervärdesskatt, energiskatt samt fordonsskatt.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto blev 28,8 miljarder kronor, vilket är 3,8 miljarder kronor (15,2 procent) högre jämfört med januari 2021.
Inkomsterna från energiskatt blev 6,3 miljarder kronor, vilket är 0,9 miljarder kronor (16,7 procent) högre jämfört med januari 2021. Det högre utfallet avser främst allmän energiskatt och koldioxidskatt på bensin och oljeprodukter.
Inkomsterna från fordonsskatt blev 1,8 miljarder kronor, vilket är 0,5 miljarder kronor (37,4 procent) högre jämfört med januari 2021.
9500 Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt
Utfallet för Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt blev -10,4 miljarder kronor i januari, vilket ska jämföras med ett utfall på -9,1 miljarder kronor i januari 2021.
Utfallet är negativt och avser framförallt kompensation till kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund för ingående mervärdesskatt i icke skattepliktig verksamhet. Jämfört med januari 2021 blev kompensationen för mervärdesskatt 1,3 miljarder kronor (13,8 procent) högre. Det innebär en negativ påverkan på inkomsterna i statens budget och budgetsaldot.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto är positiv och uppgick till 13,0 miljarder kronor i januari 2022. I januari 2021 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till 22,7 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -9,7 miljarder kronor. En positiv betalningsdifferens uppstår normalt om inbetalningarna på skattekonto är högre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget och vice versa.
För januari kan följande iakttagelser göras:
1) Inbetalningar till skattekonto ökade med 18,9 miljarder kronor jämfört med i januari 2021, vilket har påverkat betalningsdifferensen positivt med samma belopp. Debiteringarna av skattekonto ökade med 21,8 miljarder kronor och utbetalningarna med 2,9 miljarder kronor, vilket påverkat betalningsdifferensen negativt med 24,7 miljarder kronor. Sammantaget förklarar detta 5,8 miljarder kronor av skillnaden mellan åren.
2) Stöden via krediteringar på skattekonto minskade med 2,2 miljarder kronor i januari. Det beror främst på att de regler som gällde under pandemin för kompensationen för höga sjuklönekostnader upphört. (Se även utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning.)
Omställningsstödet minskade med 0,2 miljarder kronor i januari. Stödet upphör den 31 mars 2022. (Se även utgiftsområde 24 Näringsliv.)
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall jan 2022 |
Förändring jämfört med jan 2021 |
Utfall jan-jan 2022 |
Förändring jämfört med jan-jan 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 102 984 | - 677 | 102 984 | - 677 | |
9100 | Skatt på inkomst | 18 315 | 3 765 | 18 315 | 3 765 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 7 904 | - 4 785 | - 7 904 | - 4 785 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 25 706 | 8 309 | 25 706 | 8 309 | |
9141 | Kupongskatt | 458 | 282 | 458 | 282 | |
Övriga inkomsttitlar | 55 | - 41 | 55 | - 41 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 61 | - 1 | 61 | - 1 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | - 6 | - 39 | - 6 | - 39 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 38 320 | 603 | 38 320 | 603 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 1 023 | 26 | 1 023 | 26 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 054 | 153 | 6 054 | 153 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 434 | 112 | 4 434 | 112 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 961 | - 422 | 1 961 | - 422 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 341 | 9 | 341 | 9 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 4 249 | 127 | 4 249 | 127 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 19 752 | 503 | 19 752 | 503 | |
9291 | Särskild löneskatt | 749 | - 5 | 749 | - 5 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | - 244 | 101 | - 244 | 101 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 418 | 148 | 1 418 | 148 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 418 | 148 | 1 418 | 148 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 42 032 | 5 815 | 42 032 | 5 815 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 28 763 | 3 791 | 28 763 | 3 791 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 036 | - 55 | 1 036 | - 55 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 741 | 87 | 1 741 | 87 | |
9428 | Energiskatt | 6 294 | 900 | 6 294 | 900 | |
9432 | Skatt på plastbärkassar | 49 | 10 | 49 | 10 | |
9439 | Skatt på flygresor | 73 | 54 | 73 | 54 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | |||
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | 0 | |||
9461 | Fordonsskatt | 1 823 | 496 | 1 823 | 496 | |
Övriga inkomsttitlar | 2 252 | 531 | 2 252 | 531 | ||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | |||
9435 | Särskild skatt mot försurning | 6 | 0 | 6 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | 60 | 31 | 60 | 31 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 4 | 1 | 4 | 1 | |
9438 | Kemikalieskatt | 146 | - 36 | 146 | - 36 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 3 | 0 | 3 | 0 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | |||
9454 | Skatt på spel | 404 | 2 | 404 | 2 | |
9455 | Lotteriavgifter | 5 | - 6 | 5 | - 6 | |
9462 | Vägavgifter | 123 | 28 | 123 | 28 | |
9463 | Trängselskatt | 346 | 76 | 346 | 76 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 235 | 2 | 235 | 2 | |
9471 | Tullmedel | 699 | 220 | 699 | 220 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | - 5 | 0 | - 5 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 211 | 211 | 211 | 211 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 8 | 5 | 8 | 5 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 10 364 | - 1 293 | - 10 364 | - 1 293 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och regioner | - 10 772 | - 1 307 | - 10 772 | - 1 307 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 408 | 15 | 408 | 15 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 13 036 | - 9 697 | 13 036 | - 9 697 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 11 526 | - 7 525 | 11 526 | - 7 525 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 593 | 72 | 593 | 72 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 916 | - 2 244 | 916 | - 2 244 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 228 | - 18 | 228 | - 18 | |
9811 | Skattetillägg | 214 | - 21 | 214 | - 21 | |
9821 | Förseningsavgifter | 14 | 3 | 14 | 3 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | |||
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||
Kontakt
-
- Utredare
- Kayan Yau
- kayan.yau@esv.se
- 08-690 43 87