

Augusti 2021 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1911 är periodiseringar.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto, uppgick till -11,3 miljarder kronor i augusti 2021. I augusti 2020 var utfallet -15,1 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 3,8 miljarder kronor och beror främst på att debiterad källskatt för 2021 är 4,7 miljarder kronor (7,7 procent) högre jämfört med samma månad föregående år. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, regioner samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten.
Fysiska personers inkomstskatt uppgår de första åtta månaderna 2021 till -74,8 miljarder kronor, vilket är 25,8 miljarder kronor högre än motsvarande period 2020. Det beror främst på att debiterad källskatt för 2021 ökat med 27,3 miljarder kronor, men även på att förskotten till kommuner och regioner för beskattningsåret 2019 slutreglerades i januari. Den slutliga skatten blev 10,4 miljarder lägre än beräknat, och har reducerat förskottsutbetalningarna till kommuner och regioner. Den slutliga skatten för 2018 var 0,3 miljarder lägre. Skillnaden mellan åren är 10,1 miljarder kronor. Åt andra hållet går dels de löpande utbetalda förskotten till kommuner och regioner för beskattningsåret 2021 som ökat med 5,2 miljarder kronor, dels har beslutade omprövningar av debiterad skatt för äldre år, och som ska återbetalas till skattskyldiga, ökat med 6,1 miljarder kronor.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 19,7 miljarder kronor i augusti, vilket är 2,0 miljarder kronor högre jämfört med samma månad föregående år. Det beror främst på att debiterad skatt att betala för innevarande år ökat i augusti. Att debiterad skatt att betala ökar beror delvis på att många företag ändrade sina preliminära deklarationer (som baseras på förväntat resultat för helåret) under våren 2020 med anledning av en dämpad efterfrågan till följd av covid-19.
Juridiska personers inkomstskatt uppgår de första åtta månaderna 2021 till 152,2 miljarder kronor, vilket är 14,5 miljarder kronor (10,5 procent) högre än motsvarande period 2020. Det beror dels på att debiterad skatt att betala för innevarande år ökat med 11,0 miljarder kronor, dels på att debiterad skatt att återfå, aktuellt år och äldre år, minskat med 8,4 miljarder kronor.
9141 Kupongskatt
Inkomsterna från kupongskatt uppgick i augusti till 2,4 miljarder kronor, vilket 1,9 är miljarder kronor högre än samma period föregående år. För perioden januari till och med augusti har inkomsterna från kupongskatt ökat med 2,3 miljarder kronor (74,0 procent).
Kupongskatt betalas av den som har fått utdelning på aktier från svenskt
aktiebolag eller från andel i en svensk värdepappersfond eller en specialfond, och som är skattemässigt bosatt eller hemmahörande utomlands.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i augusti 35,6 miljarder kronor, vilket är 1,1 miljarder kronor (3,1 procent) högre jämfört med augusti 2020.
Inkomsterna för de åtta första månaderna uppgår till 295,4 miljarder kronor, vilket är 35,5 miljarder kronor högre än samma period föregående år. Det beror i huvudsak på att arbetsgivaravgifterna minskade kraftigt under 2020 efter riksdagens beslut om att tillfälligt minska arbetsgivaravgiften för företag och enskilda näringsidkare. De nya reglerna innebar att företagen endast betalade ålderspensionsavgift på lön och ersättning under perioden 1 mars 2020 till och med 30 juni 2020 (arbetsgivaravgiften för juni redovisas i juli). Detta gällde för upp till 30 anställda per företag och upp till en lönesumma om 25 000 kr per anställd och månad. Arbetsgivaravgiften minskade som mest med 5 300 kr per anställd och månad.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår till 11,62 procent av bruttolönen (ungefär en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar).
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgår de första åtta månaderna till 9,5 miljarder kronor, vilket är 1,3 miljarder kronor (15,3 procent) högre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt. Ökningen beror på att priserna på småhus ökat under perioden.
9400 Skatt på varor och tjänster
Inkomsterna från skatt på varor och tjänster blev 68,1 miljarder kronor i augusti, vilket är 8,2 miljarder kronor (13,7 procent) högre jämfört med augusti 2020. Det högre utfallet avser i första hand mervärdesskatt.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto blev 55,0 miljarder kronor i augusti, vilket är 7,3 miljarder kronor (15,3 procent) högre jämfört med augusti 2020.
Inkomsterna från Energiskatt blev 6,3 miljarder kronor i augusti, vilket är 0,3 miljarder kronor (5,6 procent) högre jämfört med augusti 2020. De högre inkomsterna avser huvudsakligen koldioxidskatt och allmän energiskatt på bensin och oljeprodukter samt skatt på elektrisk kraft.
För perioden januari-augusti uppgår inkomsterna från skatt på varor och tjänster till 414,9 miljarder kronor, vilket är 28,9 miljarder kronor (7,5 procent) högre jämfört med motsvarande period 2020. De högre inkomsterna avser främst mervärdesskatt samt inlevererat överskott från AB Svenska Spel.
För perioden januari-augusti uppgår inkomsterna från Mervärdesskatt, netto till 313,8 miljarder kronor. Det är 22,4 miljarder kronor (7,7 procent) högre jämfört med motsvarande period 2020.
Bolagsstämman för AB Svenska spel beslutade i april om utdelning av balanserade vinstmedel till staten. Utdelningen på 3,2 miljarder kronor betalades till staten i maj. Det påverkar jämförelsen med föregående år med samma belopp då AB Svenska spel inte lämnade någon utdelning till staten år 2020.
9500 Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt
Utfallet för Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt uppgår till -48,0 miljarder kronor de första åtta månaderna 2021. Utfallet är negativt och avser framförallt kompensation till kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund för ingående mervärdesskatt i icke skattepliktig verksamhet.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto blev positiv i augusti och uppgick till 4,1 miljarder kronor. Betalningsdifferenserna på skattekonto i augusti 2020 uppgick till -3,2 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är alltså 7,3 miljarder kronor. En positiv betalningsdifferens uppstår normalt om inbetalningarna på skattekonto är högre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget och vice versa.
För augusti kan följande iakttagelser göras:
1) Inbetalningar till skattekonto ökade med 25,7 miljarder kronor jämfört med augusti 2020, vilket har påverkat betalningsdifferensen positivt med samma belopp. Debiteringarna av skattekonto ökade med 16,5 miljarder kronor och utbetalningarna med 0,5 miljarder kronor, vilket påverkat betalningsdifferensen negativt med 16,9 miljarder kronor. Sammantaget förklarar detta 8,8 miljarder kronor av skillnaden mellan åren.
2) Stöden via krediteringar på skattekonto minskade med 1,7 miljarder kronor i augusti. Kompensationen för höga sjuklönekostnader minskade med 1,5 miljarder kronor jämfört med samma period 2020, vilket dels beror på att antalet arbetsgivare som fått kompensation minskat, dels på att ersättningsnivåerna sänkts. Riksdagen beslutade under 2020 att staten tillfälligt ersätter kostnader för arbetsgivares sjuklöner från och med april 2020. Kompensationen har förlängts i flera omgångar och gäller nu fram till och med september 2021. Alla arbetsgivare får ersättning för den sjuklönekostnad som de har redovisat i arbetsgivardeklarationerna enligt olika procentsatser beroende på hur höga kostnader arbetsgivaren haft. Stödet krediteras arbetsgivarnas skattekonto, vilket minskar inbetalningarna på skattekonto med motsvarande belopp. (Se även utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning.)
Omställningsstödet uppgick i augusti till 0,5 miljarder kronor, vilket är 0,4 miljarder kronor lägre än samma månad föregående år. Riksdagen beslutade under 2020 att företag som tappat omsättning kan få ansöka om omställningsstöd, och de första stöden betalades ut i slutet av juni 2020. (Se även utgiftsområde 24 Näringsliv.)
Åt andra hållet går anställningsstöden som ökat med 0,2 miljarder kronor jämför med augusti 2020. (Se även UO14 Arbetsmarknad).
Betalningsdifferensen för de åtta första månaderna är positiv och uppgår till 13,7 miljarder kronor, vilket är 46,7 miljarder kronor högre än motsvarande period 2020. Inbetalningarna till skattekonto har ökat med 132,4 miljarder kronor (vilket påverkar differensen positivt) medan utbetalningarna har minskat med 3,6 miljarder kronor. Debiteringen av skattekonto har ökat med 100,8 miljarder kronor. Detta förklarar 35,2 miljarder kronor av skillnaden mellan åren och beror dels på ekonomins återhämtning, dels på direkta och indirekta effekter på skatteutfallet från de åtgärder som regering och riksdag vidtagit med anledning av spridningen av covid-19, t ex de tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifterna under del av 2020 och anstånd med att betala skatt under 2020 men som betalats in under 2021.
Krediteringar av stöd via skattekonto har ökat med 4,6 miljarder kronor. Omställningsstödet, som infördes i juni 2020, har ökat med 6,3 miljarder medan kompensationen för höga sjuklönekostnader minskat med 3,1 miljarder kronor. Anställningsstöden har ökat under med 1,7 miljarder kronor. Antalet personer med anställningsstöd uppgick i genomsnitt till 16 871 personer per månad under perioden januari-augusti. Det är en ökning med 80,9 procent jämfört med motsvarande period 2020.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall aug 2021 |
Förändring jämfört med aug 2020 |
Utfall jan-aug 2021 |
Förändring jämfört med jan-aug 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 113 789 | 24 313 | 769 880 | 155 109 | |
9100 | Skatt på inkomst | 10 809 | 7 652 | 83 292 | 42 639 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 11 334 | 3 797 | - 74 824 | 25 773 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 19 678 | 1 997 | 152 197 | 14 523 | |
9141 | Kupongskatt | 2 402 | 1 866 | 5 416 | 2 304 | |
Övriga inkomsttitlar | 63 | - 8 | 503 | 39 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 61 | - 4 | 405 | - 21 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 2 | - 4 | 98 | 59 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 35 604 | 1 060 | 295 358 | 35 514 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 963 | 28 | 7 911 | 899 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 700 | 166 | 46 019 | 5 766 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 174 | 121 | 34 108 | 4 210 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 813 | 156 | 15 469 | 1 448 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 321 | 9 | 2 634 | 324 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 4 004 | 67 | 32 161 | 3 558 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 18 601 | 539 | 153 805 | 19 384 | |
9291 | Särskild löneskatt | 28 | - 26 | 3 249 | - 75 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 081 | 50 | 9 455 | 1 257 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 081 | 50 | 9 455 | 1 257 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 68 140 | 8 223 | 414 852 | 28 903 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 55 018 | 7 283 | 313 804 | 22 420 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 118 | - 47 | 7 908 | - 26 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 737 | 57 | 11 385 | 396 | |
9428 | Energiskatt | 6 308 | 336 | 51 209 | 888 | |
9432 | Skatt på plastbärkassar | 25 | - 1 | 244 | 164 | |
9439 | Skatt på flygresor | 50 | 34 | 180 | - 353 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 471 | 231 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | 0 | 3 200 | 3 200 | |
9461 | Fordonsskatt | 1 745 | 293 | 11 357 | 714 | |
Övriga inkomsttitlar | 2 138 | 268 | 15 094 | 1 270 | ||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 49 | - 1 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | 0 | 41 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | 163 | 52 | 402 | 234 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 11 | 0 | 107 | - 7 | |
9438 | Kemikalieskatt | 115 | - 8 | 1 084 | 108 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 13 | 2 | 72 | - 18 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | |||
9454 | Skatt på spel | 328 | 1 | 2 687 | 204 | |
9455 | Lotteriavgifter | 5 | 0 | 53 | 3 | |
9462 | Vägavgifter | 151 | 37 | 879 | - 10 | |
9463 | Trängselskatt | 308 | 81 | 2 019 | 15 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 241 | 6 | 1 859 | 2 | |
9471 | Tullmedel | 558 | - 77 | 4 323 | 183 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 5 | 4 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | - 1 | |||
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 138 | 81 | 1 440 | 620 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 102 | 92 | 73 | - 66 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 6 145 | - 158 | - 48 030 | - 122 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och regioner | - 6 538 | - 163 | - 51 174 | - 158 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 393 | 5 | 3 144 | 36 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 4 095 | 7 316 | 13 652 | 46 744 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 1 829 | 8 957 | - 14 787 | 42 253 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 358 | 62 | 2 756 | - 127 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 1 908 | - 1 702 | 25 683 | 4 618 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 206 | 171 | 1 301 | 174 | |
9811 | Skattetillägg | 164 | 129 | 1 079 | 89 | |
9821 | Förseningsavgifter | 42 | 42 | 222 | 85 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||