

Juli 2021 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1911 är periodiseringar.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto, uppgick till 39,5 miljarder kronor i juli 2021. I juli 2020 var utfallet 35,3 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 4,2 miljarder kronor och beror främst på att debiterad källskatt för 2021 är 3,3 miljarder kronor (5,2 procent) högre jämfört med samma månad föregående år.
Fysiska personers inkomstskatt uppgår de första sju månaderna 2021 till -63,5 miljarder kronor, vilket är 22,0 miljarder kronor högre än motsvarande period 2020. Det beror dels på att debiterad källskatt för 2021 ökat med 22,7 miljarder kronor, dels på att förskotten till kommuner och regioner för beskattningsåret 2019 slutreglerades i januari. Den slutliga skatten blev 10,4 miljarder lägre än beräknat, och har reducerat förskottsutbetalningarna till kommuner och regioner. Den slutliga skatten för 2018 var 0,3 miljarder lägre. Skillnaden mellan åren är 10,1 miljarder kronor. Åt andra hållet går dels de löpande utbetalda förskotten till kommuner och regioner för beskattningsåret 2021 som ökat med 4,5 miljarder kronor, dels har beslutade omprövningar av debiterad skatt för äldre år, och som ska återbetalas till skattskyldiga, ökat med 6,0 miljarder kronor.
Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, regioner samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 22,4 miljarder kronor i juli, vilket är 4,1 miljarder kronor högre jämfört med samma månad föregående år. Det beror främst på att debiterad skatt att betala för innevarande år ökat i juli. Att debiterad skatt att betala ökar beror delvis på att många företag ändrade sina preliminära deklarationer (som baseras på förväntat resultat för helåret) under våren 2020 med anledning av en dämpad efterfrågan till följd av covid-19.
Juridiska personers inkomstskatt uppgår de första sju månaderna 2021 till 132,5 miljarder kronor, vilket är 12,5 miljarder kronor (10,4 procent) högre än motsvarande period 2020. Det beror dels på att debiterad skatt att betala för innevarande år ökat med 7,5 miljarder kronor (6,8 procent), dels på att debiterad skatt att återfå, äldre år, minskat med 4,7 miljarder kronor (51,6 procent).
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i juli 38,0 miljarder kronor, vilket är 8,0 miljarder kronor (26,8 procent) högre jämfört med samma månad föregående år.
Det beror på att arbetsgivaravgifterna minskade kraftigt i juli 2020 på grund av riksdagens beslut om att tillfälligt minska arbetsgivaravgiften för företag och enskilda näringsidkare. De nya reglerna innebar att företagen endast betalade ålderspensionsavgift på lön och ersättning under perioden 1 mars 2020 till och med 30 juni 2020 (arbetsgivaravgiften för juni redovisas i juli). Detta gällde för upp till 30 anställda per företag och upp till en lönesumma om 25 000 kr per anställd och månad. Arbetsgivaravgiften minskade som mest med 5 300 kr per anställd och månad. Detta förklarar även varför inkomsterna för de första sju månaderna är 34,5 miljarder kronor (15,3 procent) högre jämfört med 2020.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår till 11,62 procent av bruttolönen (ungefär en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar).
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgår de första sju månaderna till 8,4 miljarder kronor, vilket är 1,2 miljarder kronor (16,8 procent) högre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt. Ökningen beror på att priserna på småhus ökat under perioden.
9400 Skatt på varor och tjänster
Inkomsterna från skatt på varor och tjänster blev 46,0 miljarder kronor i juli, vilket är 2,0 miljarder kronor (4,5 procent) högre jämfört med juli 2020. Det högre utfallet avser främst mervärdesskatt och energiskatt.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto blev 34,0 miljarder kronor i juli, vilket är 1,4 miljarder kronor högre jämfört med juli 2020.
Inkomsterna från Energiskatt blev 6,7 miljarder kronor i juli, vilket är 0,5 miljarder kronor (8,1 procent) högre jämfört med juli 2020. De högre inkomsterna avser huvudsakligen koldioxidskatt och allmän energiskatt på bensin och oljeprodukter samt skatt på elektrisk kraft.
För perioden januari-juli uppgår inkomsterna från skatt på varor och tjänster till 346,7 miljarder kronor, vilket är 20,7 miljarder kronor (6,3 procent) högre jämfört med motsvarande period 2020. De högre inkomsterna avser främst mervärdesskatt samt inlevererat överskott från AB Svenska Spel.
För perioden januari-juli uppgår inkomsterna från Mervärdesskatt, netto till 258,8 miljarder kronor. Det är 15,1 miljarder kronor (6,2 procent) högre jämfört med motsvarande period 2020.
Bolagsstämman för AB Svenska spel beslutade i april om utdelning av balanserade vinstmedel till staten. Utdelningen på 3,2 miljarder kronor betalades till staten i maj. Det påverkar jämförelsen med föregående år med samma belopp då AB Svenska spel inte lämnade någon utdelning till staten år 2020.
9500 Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt
Utfallet för Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt uppgår till -41,9 miljarder kronor de första sju månaderna 2021. Utfallet är negativt och avser framförallt kompensation till kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund för ingående mervärdesskatt i icke skattepliktig verksamhet.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto blev negativ i juli och uppgick till -47,6 miljarder kronor. Betalningsdifferenserna på skattekonto i juli 2020 uppgick till -56,2 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är alltså 8,5 miljarder kronor. En negativ betalningsdifferens uppstår normalt om inbetalningarna på skattekonto är lägre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En negativ betalningsdifferens innebär också en negativ effekt på saldot för statens budget och vice versa.
För juli kan följande iakttagelser göras
1) Inbetalningar till skattekonto ökade med 29,0 miljarder kronor jämfört med juli 2020, vilket har påverkat betalningsdifferensen positivt med samma belopp. Debiteringarna av skattekonto ökade med 20,3 miljarder kronor, medan utbetalningarna minskat med 0,2 miljarder kronor, vilket påverkat betalningsdifferensen negativt med 20,1 miljarder kronor. Sammantaget förklarar detta 8,5 miljarder kronor av skillnaden mellan åren.
2) Stöden via krediteringar på skattekonto minskade med 1,2 miljarder kronor i juli. Kompensationen för höga sjuklönekostnader minskade med 1,5 miljarder kronor jämfört med samma period 2020, vilket dels beror på att antalet arbetsgivare som fått kompensation minskat, dels på att ersättningsnivåerna sänkts. Riksdagen beslutade under 2020 att staten tillfälligt ersätter kostnader för arbetsgivares sjuklöner från och med april 2020. Kompensationen har förlängts i flera omgångar och gäller nu fram till och med september 2021. Alla arbetsgivare får ersättning för den sjuklönekostnad som de har redovisat i arbetsgivardeklarationerna enligt olika procentsatser beroende på hur höga kostnader arbetsgivaren haft. Stödet krediteras arbetsgivarnas skattekonto, vilket minskar inbetalningarna på skattekonto med motsvarande belopp. (Se även utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning.)
Omställningsstödet uppgick i juli till 0,8 miljarder kronor, vilket är 0,2 miljarder kronor högre än samma månad föregående år. Riksdagen beslutade under 2020 att företag som tappat omsättning kan få ansöka om omställningsstöd, och de första stöden betalades ut i slutet av juni 2020. (Se även utgiftsområde 24 Näringsliv.)
Betalningsdifferensen för de sju första månaderna är positiv och uppgår till 9,6 miljarder kronor, vilket är 39,4 miljarder kronor högre än motsvarande period 2020. Inbetalningarna till skattekonto har ökat med 106,7 miljarder kronor (vilket påverkar differensen positivt) medan utbetalningarna från och debiteringen av skattekonto endast ökat med 4,1 miljarder kronor respektive 84,4 miljarder kronor. Detta förklarar 26,4 miljarder kronor av skillnaden mellan åren. Krediteringar av stöd via skattekonto har ökat med 6,3 miljarder kronor, vilket förklaras av omställningsstödet som infördes i juni 2020.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall juli 2021 |
Förändring jämfört med juli 2020 |
Utfall jan-juli 2021 |
Förändring jämfört med jan-juli 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 94 575 | 27 525 | 656 091 | 130 796 | |
9100 | Skatt på inkomst | 62 972 | 8 669 | 72 483 | 34 987 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | 39 485 | 4 164 | - 63 490 | 21 976 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 22 378 | 4 072 | 132 519 | 12 527 | |
9141 | Kupongskatt | 1 099 | 452 | 3 014 | 438 | |
Övriga inkomsttitlar | 11 | - 19 | 440 | 46 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 27 | - 2 | 344 | - 17 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | - 16 | - 17 | 96 | 63 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 37 962 | 8 031 | 259 754 | 34 454 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 1 014 | 227 | 6 948 | 871 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 996 | 1 342 | 40 319 | 5 600 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 391 | 983 | 29 935 | 4 089 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 645 | 35 | 13 656 | 1 292 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 338 | 76 | 2 313 | 315 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 4 216 | 908 | 28 157 | 3 491 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 19 568 | 4 417 | 135 204 | 18 846 | |
9291 | Särskild löneskatt | 795 | 45 | 3 221 | - 49 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 143 | 279 | 8 373 | 1 207 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 143 | 279 | 8 373 | 1 207 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 46 028 | 2 002 | 346 713 | 20 681 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 33 977 | 1 415 | 258 786 | 15 136 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 077 | - 79 | 6 790 | 21 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 741 | 52 | 9 648 | 339 | |
9428 | Energiskatt | 6 667 | 499 | 44 901 | 553 | |
9432 | Skatt på plastbärkassar | 27 | - 4 | 219 | 165 | |
9439 | Skatt på flygresor | 31 | 23 | 130 | - 387 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 471 | 231 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | 0 | 3 200 | 3 200 | |
9461 | Fordonsskatt | 556 | - 123 | 9 612 | 421 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 952 | 219 | 12 956 | 1 001 | ||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 49 | - 1 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | 0 | 36 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | 35 | 12 | 239 | 182 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 14 | 7 | 96 | - 7 | |
9438 | Kemikalieskatt | 135 | 0 | 968 | 117 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 3 | 1 | 59 | - 20 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | |||
9454 | Skatt på spel | 319 | 29 | 2 360 | 203 | |
9455 | Lotteriavgifter | 11 | - 5 | 47 | 3 | |
9462 | Vägavgifter | 68 | - 86 | 729 | - 47 | |
9463 | Trängselskatt | 206 | - 38 | 1 711 | - 66 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 236 | 4 | 1 619 | - 4 | |
9471 | Tullmedel | 634 | 162 | 3 765 | 260 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 5 | 4 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | - 1 | |||
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 274 | 132 | 1 303 | 539 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 12 | 0 | - 29 | - 158 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 6 012 | 276 | - 41 885 | 37 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och regioner | - 6 405 | 272 | - 44 637 | 5 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 393 | 5 | 2 751 | 32 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | - 47 622 | 8 545 | 9 557 | 39 428 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | - 50 312 | 9 697 | - 16 616 | 33 296 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 255 | 33 | 2 398 | - 188 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 2 434 | - 1 186 | 23 776 | 6 321 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 104 | - 277 | 1 095 | 3 | |
9811 | Skattetillägg | 80 | - 296 | 915 | - 39 | |
9821 | Förseningsavgifter | 25 | 19 | 180 | 43 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||
Kontakt
-
- Utredare
- Kayan Yau
- kayan.yau@esv.se
- 08-690 43 87