

Augusti 2020 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1911 är periodiseringar.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i augusti 2020 till -15,1 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, regioner samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. I augusti 2019 var utfallet -13,2 miljarder kronor. Inkomsterna minskade alltså med 2,0 miljarder kronor och beror främst på högre utbetalningarna till kommuner och regioner men även på att debiterad preliminär skatt för 2020 har minskat. Det sista beror på att efterfrågan i vissa branscher dämpats på grund av coronapandemin.
Utfallet för fysiska personers inkomstskatt de första åtta månaderna blev -100,6 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2019 var -74,6 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -26,0 miljarder kronor. Orsakerna är dels att utbetalningarna av kommunal skatt till kommuner och regioner är högre i år, dels har överskjutande skatt för 2019 som ska återbetalas (återbäring) till de skattskyldiga ökat mer än vad de skattskyldiga ska betala in. Debiterad källskatt har ökat med 4,4 miljarder under de första åtta månaderna men har minskat med 3,9 miljarder kronor under perioden maj till och med augusti.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 17,7 miljarder kronor i augusti vilket är 2,3 miljarder kronor (15,2 procent) högre jämfört med samma period föregående år. Orsaken är främst att debiterad slutlig skatt, omprövningsbeslut, att återfå (återbäring till bolag), var 2,5 miljarder kronor lägre i augusti 2020 jämfört med samma period 2019.
Inkomsterna för de första åtta månaderna uppgick till 137,7 miljarder kronor, vilket är 3,2 miljarder kronor högre än motsvarande period för 2019. Debiterad preliminär skatt för 2020 har dock minskat med 3,0 miljarder kronor. Under perioden april t.o.m. juli minskade de preliminära skatterna för 2020 med 7,7 miljarder kronor. Orsaken är främst att många företag ändrade sina preliminära deklarationer under våren (som baseras på förväntat resultat för helåret) med anledning av en dämpad efterfrågan till följd av coronapandemin.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i augusti 0,6 miljarder kronor (1,6 procent) lägre jämfört med samma period föregående år. Skillnaden jämfört med utfallen i mars t.o.m. juli 2020 beror på att riksdagens beslut om att tillfälligt minska arbetsgivaravgiften upphörde per den 30 juni.
Inkomsterna de första åtta månaderna har minskat med 24,4 miljarder kronor (8,6 procent) jämfört med samma period 2019. Det är främst en effekt av riksdagens beslut om att tillfälligt minska arbetsgivaravgiften för företag och enskilda näringsidkare. De nya reglerna innebar att företagen endast betalade ålderspensionsavgift på lön och ersättning under perioden 1 mars 2020 till och med 30 juni 2020 (arbetsgivaravgifterna redovisas med en månads eftersläpning, vilket innebar att utfallet i juli avsåg arbetsgivaravgifter för juni). Detta gällde för upp till 30 anställda per företag och upp till en lönesumma om 25 000 kr per anställd och månad. Arbetsgivaravgiften minskade som mest med 5 300 kr per anställd och månad. För enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag innebar det att ingen annan avgift än ålderspensionsavgiften skulle betalas på den del av avgiftsunderlaget som uppgick till högst 100 000 kr under 2020.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår under 2020 till 11,62 procent av bruttolönen (ungefär en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar).
För 2020 har den procentuella fördelningen av de olika avgifterna inte förändrats men eftersom arbetsgivaravgifterna redovisas med en månads eftersläpning så påverkas jämförelsen något (utfallet i januari) av den förändring som gjordes inför 2019.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgick de första åtta månaderna 2020 till 8,2 miljarder kronor, vilket är 0,2 miljarder kronor högre än föregående år. Inkomsterna är i sin helhet inkomster från stämpelskatt, dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster uppgick till 59,9 miljarder kronor i augusti, vilket är 0,8 miljarder kronor (1,3 procent) lägre jämfört med augusti 2019. De lägre inkomsterna avser främst mervärdesskatt.
Utfallet för Mervärdesskatt, netto, blev 47,7 miljarder kronor i augusti, vilket är 1,1 miljarder kronor (2,3 procent) lägre än utfallet för augusti 2019. För perioden januari-augusti uppgår inkomsterna från Mervärdesskatt, netto till 291,4 miljarder kronor. Det är 2,3 miljarder kronor (0,8 procent) högre jämfört med motsvarande period 2019.
Utfallet för Fordonsskatt blev 1,5 miljarder kronor i augusti, vilket är 0,6 miljarder kronor (61,1) procent högre jämfört med augusti 2019. Det beror bland annat på betalningsförskjutningar. Betalning av fordonsskatt för en viss månad ska vara betald senast den sista dagen i den månaden. Om den sista dagen är en helgdag ska skatten vara betald senast nästföljande vardag. Det påverkar ofta jämförelser av utfallet mellan enskilda månader. För perioden januari-augusti uppgår utfallet för Fordonsskatt till 10,6 miljarder kronor, vilket är 1,0 miljard kronor (10,3 procent) högre jämfört med motsvarande period 2019.
Coronapandemin har haft stor inverkan på efterfrågan på flygresor. Inkomsterna från skatt på flygresor blev 16 miljoner kronor i augusti. Det är 148 miljoner kronor (90,3 procent) lägre jämfört med augusti 2019. För perioden januari-augusti uppgår inkomsterna till 533 miljoner kronor, vilket är 643 miljoner kronor (54,7 procent) lägre jämfört med motsvarande period 2019.
Utfallet för den nya skatten på plastbärkassar blev 26 miljoner kronor i augusti. Skattskyldigheten inträdde den 1 maj och inkomsterna till och med augusti uppgår totalt till 80 miljoner kronor.
9500 Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt
Utfallet för Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt blev -6,0 miljarder kronor i augusti. Utfallet är negativt och avser framförallt kompensation till kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund för ingående mervärdesskatt i icke skattepliktig verksamhet. Jämfört med augusti 2019 blev kompensationen för mervärdesskatt 0,8 miljarder kronor högre. Det innebär en negativ påverkan på inkomsterna i statens budget och budgetsaldot.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto i augusti uppgick till -3,2 miljarder kronor. I augusti 2019 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till -0,6 miljarder kronor. Den negativa betalningsdifferensen blev alltså 2,7 miljarder kronor högre. En negativ betalningsdifferens uppstår normalt om inbetalningarna på skattekonto är lägre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En negativ betalningsdifferens innebär också en negativ effekt på saldot för statens budget och vice versa.
Under augusti kan följande iakttagelser göras
1) Utbetalningarna från skattekonto har ökat även denna månad och är 0,8 miljarder kronor högre än i augusti 2019. För perioden januari till och med augusti har utbetalningarna ökat med sammanlagt 38 miljarder kronor.
2) Stöden via krediteringar på skattekonto ökade med 2,8 miljarder kronor och avser huvudsakligen kompensation för höga sjuklönekostnader. Det beror på att riksdagen, med anledning av coronapandemin, beslutat att staten tillfälligt tar hela kostnaden för arbetsgivares sjuklöner fram till och med årsskiftet. Stödet krediteras arbetsgivarnas skattekonto, vilket är en delförklaring till varför inbetalningarna på skattekonto minskat i augusti. Se även utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning.
Företag som har minskat sin omsättning med 30 procent på grund av coronapandemin under mars till och med april 2020 kan få omställningsstöd. Under perioden 22 juni-31 augusti går det att ansöka om omställningsstöd hos Skatteverket. Hittills har sammanlagt 1,6 miljarder kronor som rör omställningsstöd krediterats skattekonto. Riksdagen har beslutat att även företag som tappat omsättning under maj, juni och juli kan få ansöka om omställningsstöd. För att stöd ska beviljas för maj 2020 krävs att företaget tappat mer än 40 procent av sin omsättning jämfört med året innan. I juni och juli krävs det att man tappat 50 procent av omsättningen från 2019. Fram till den 17 september hade drygt 24 000 ansökningar om omställningsstöd till ett värde om 4,4 miljarder kronor kommit in till Skatteverket, varav 22 000 behandlats och beviljats stöd om 2,0 miljarder kronor. Se även utgiftsområde 24 Näringsliv. (Källa: Skatteverket).
3) Inbetalningarna på skattekonto blev 7,1 miljarder kronor lägre i augusti jämfört med i augusti 2019. Det beror främst på riksdagens beslut om att företagen kan få anstånd med skatteinbetalningarna under ett år men även på den höjda kompensationen för höga sjuklönekostnader och omställningsstöd. För perioden januari till och med augusti har inbetalningarna minskat med sammanlagt 38 miljarder kronor. Fram till den 17 september har Skatteverket sammanlagt tagit 81 000 beslut om tillfälliga anstånd med att betala in skatt. Totalt har de beviljats anstånd med att betala knappt 41 miljarder kronor i skatt. Cirka 3 miljarder av de tillfälliga anstånden har dock upphört under perioden. Nära hälften av alla företag som beviljats tillfälligt anstånd återfinns inom branscherna Handel, Hotell- och restaurangverksamhet samt verksamheter inom juridik m.m. Antalet företag som begär anstånd har dock minskat kraftigt efter maj.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall aug 2020 |
Förändring jämfört med aug 2019 |
Utfall jan-aug 2020 |
Förändring jämfört med jan-aug 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 89 476 | - 5 956 | 614 771 | - 81 627 | |
9100 | Skatt på inkomst | 3 156 | - 1 053 | 40 653 | - 25 427 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 15 132 | - 1 951 | - 100 598 | - 25 963 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 17 682 | 2 339 | 137 674 | 3 206 | |
9141 | Kupongskatt | 536 | - 1 446 | 3 112 | - 2 555 | |
Övriga inkomsttitlar | 71 | 5 | 464 | - 116 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 65 | 3 | 426 | 20 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 6 | 2 | 39 | 16 | |
9144 | Lotteriskatt | 0 | - 152 | |||
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 34 544 | - 577 | 259 844 | - 24 415 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 936 | - 15 | 7 012 | - 828 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 534 | - 89 | 40 253 | - 5 209 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 053 | - 65 | 29 898 | - 2 895 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 657 | 90 | 14 021 | 1 539 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 312 | - 5 | 2 310 | - 223 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 937 | - 136 | 28 604 | - 3 185 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 18 062 | - 327 | 134 421 | - 11 766 | |
9291 | Särskild löneskatt | 54 | - 30 | 3 324 | - 1 847 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 032 | - 20 | 8 198 | 171 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 032 | - 20 | 8 198 | 171 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 59 917 | - 769 | 385 949 | - 947 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 47 735 | - 1 111 | 291 385 | 2 338 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 165 | - 67 | 7 934 | - 177 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 680 | 118 | 10 989 | 788 | |
9428 | Energiskatt | 5 973 | - 259 | 50 321 | - 1 533 | |
9432 | Skatt på plastbärkassar | 26 | 26 | 80 | 80 | |
9439 | Skatt på flygresor | 16 | - 148 | 533 | - 643 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 240 | 61 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | - 3 328 | |||
9461 | Fordonsskatt | 1 453 | 551 | 10 643 | 993 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 870 | 120 | 13 825 | 474 | ||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 50 | 5 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | - 2 | 41 | - 2 | |
9436 | Skatt på avfall | 110 | 24 | 167 | 16 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 11 | 9 | 114 | 17 | |
9438 | Kemikalieskatt | 124 | 32 | 976 | 165 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 11 | - 6 | 90 | - 17 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | |||
9454 | Skatt på spel | 327 | 27 | 2 483 | 345 | |
9455 | Lotteriavgifter | 5 | - 3 | 49 | - 11 | |
9462 | Vägavgifter | 113 | 22 | 889 | 62 | |
9463 | Trängselskatt | 227 | 82 | 2 004 | 116 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 235 | - 6 | 1 858 | - 30 | |
9471 | Tullmedel | 635 | - 52 | 4 140 | - 318 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 1 | 1 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 1 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 57 | - 6 | 821 | - 69 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 9 | - 1 | 139 | 191 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 5 986 | - 807 | - 47 908 | - 1 723 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 6 375 | - 820 | - 51 016 | - 1 827 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 389 | 13 | 3 108 | 104 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | - 3 221 | - 2 651 | - 33 092 | - 29 889 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | - 7 128 | - 5 434 | - 57 040 | - 40 915 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 297 | - 42 | 2 883 | - 515 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 3 610 | 2 825 | 21 065 | 11 540 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 35 | - 79 | 1 127 | 603 | |
9811 | Skattetillägg | 35 | - 36 | 990 | 686 | |
9821 | Förseningsavgifter | 0 | - 43 | 137 | - 83 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||
Kontakt
-
- Utredare
- Kayan Yau
- kayan.yau@esv.se
- 08-690 43 87