

Mars 2020 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1911 är periodiseringar.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i mars 2020 till -33,0 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, regioner samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. I mars 2019 var utfallet -28,9 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -4,2 miljarder kronor och beror främst på att återbäringen, dvs. överskjutande skatt som ska återbetalas till de skattskyldiga, har ökat mellan åren. Även förskotten till kommuner och regioner har ökat jämfört med föregående år.
Utfallet det första kvartalet för fysiska personers inkomstskatt blev -70,1 miljarder kronor. Utfallet det första kvartalet 2019 var -66,0 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -4,1 miljarder kronor, vilket främst beror på den högre återbäringen och de högre förskotten till kommuner och regioner.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 18,3 miljarder kronor i mars, vilket är 4,3 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna för det första kvartalet uppgick till 56,1 miljarder kronor, vilket är 8,7 miljarder kronor högre än motsvarande period för 2019. Det beror främst att medgivna anstånd med att betala skatt blev lägre både i mars och för det första kvartalet 2020, jämfört med ifjol.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i mars 0,6 miljarder kronor (1,8 procent) lägre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna för det första kvartalet blev 2,5 miljarder kronor högre (2,3 procent) jämfört med det första kvartalet 2019.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår under 2020 till 11,62 procent av bruttolönen (ungefär en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar).
För 2020 har den procentuella fördelningen av de olika avgifterna inte förändrats men eftersom arbetsgivaravgifterna redovisas med en månads eftersläpning så påverkas jämförelsen av de enskilda avgifterna av den förändring som gjordes inför 2019. Störst påverkan har den allmänna löneavgiften som 2019 höjdes från 10,72 procent till 11,62 av bruttolönen, vilket innebär att den avgiften står för den största ökningen även under det första kvartalet 2020.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgick det första kvartalet 2020 till 3,3 miljarder kronor, vilket är på samma nivå som föregående år. Inkomsterna är i sin helhet inkomster från stämpelskatt, dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster uppgick till 35,9 miljarder kronor i mars, vilket är 3,0 miljarder kronor högre jämfört med mars 2019.
Utfallet för Mervärdesskatt, netto, blev 24,1 miljarder kronor i mars, vilket är 1,7 miljarder kronor högre än utfallet för mars 2019.
Utfallet för Fordonsskatt blev 1,8 miljarder kronor i mars, vilket är 0,9 miljarder kronor högre jämfört med mars 2019. Det beror delvis på betalningsförskjutningar. Sista dagen för betalning av fordonsskatt för mars inföll 31 mars. Föregående år inföll motsvarande betalningstidpunkt den 1 april. Dessutom inföll den sista dagen för betalning av fordonsskatt avseende februari den 2 mars. Föregående år inföll motsvarande betalningstidpunkt den 28 februari.
9500 Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt
Utfallet för Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt blev -5,1 miljarder kronor i mars. Utfallet är negativt och avser framförallt kompensation till kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund för ingående mervärdesskatt i icke skattepliktig verksamhet. Jämfört med mars 2019 blev kompensationen för mervärdesskatt 2,1 miljarder kronor lägre.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto i mars uppgick till 26,2 miljarder kronor. I mars 2019 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till 28,9 miljarder kronor. Den positiva betalningsdifferensen blev alltså 2,7 miljarder kronor lägre. En positiv betalningsdifferens uppstår om inbetalningarna på skattekonto är högre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget och vice versa. Betalningsdifferensen för det första kvartalet uppgår till 71,4 miljarder kronor, vilket är 6,2 miljarder kronor lägre än samma period 2019.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall mars 2020 |
Förändring jämfört med mars 2019 |
Utfall jan-mars 2020 |
Förändring jämfört med jan-mars 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 78 991 | 2 402 | 296 231 | 7 136 | |
9100 | Skatt på inkomst | - 13 665 | 740 | - 12 096 | 5 323 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 33 018 | - 4 152 | - 70 090 | - 4 102 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 18 281 | 4 283 | 56 136 | 8 720 | |
9141 | Kupongskatt | 1 017 | 596 | 1 658 | 822 | |
Övriga inkomsttitlar | 56 | 13 | 200 | - 117 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 40 | 2 | 177 | 13 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 15 | 13 | 23 | 21 | |
9144 | Lotteriskatt | - 1 | - 151 | |||
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 34 609 | - 626 | 110 544 | 2 521 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 921 | 10 | 3 057 | - 61 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 449 | 60 | 16 858 | - 669 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 3 990 | 47 | 12 767 | 425 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 492 | - 826 | 5 334 | - 112 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 307 | 4 | 992 | 32 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 922 | 32 | 11 903 | 331 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 17 778 | 212 | 58 133 | 3 236 | |
9291 | Särskild löneskatt | 752 | - 164 | 1 499 | - 663 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 964 | - 127 | 3 289 | 11 | |
9341 | Stämpelskatt | 964 | - 127 | 3 289 | 11 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 35 893 | 2 971 | 141 044 | 3 111 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 24 119 | 1 680 | 106 903 | 3 692 | |
9424 | Tobaksskatt | 885 | 196 | 2 880 | 203 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 139 | 127 | 3 733 | 176 | |
9428 | Energiskatt | 6 146 | 69 | 17 712 | - 913 | |
9439 | Skatt på flygresor | 120 | - 15 | 403 | - 40 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | |||
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | - 1 000 | |||
9461 | Fordonsskatt | 1 758 | 893 | 4 229 | 527 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 725 | 21 | 5 183 | 466 | ||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 1 | 1 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | - 1 | 15 | - 1 | |
9436 | Skatt på avfall | 0 | 2 | 4 | - 27 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 8 | 3 | 19 | 6 | |
9438 | Kemikalieskatt | 113 | 22 | 342 | 16 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 7 | 1 | 45 | 2 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | |||
9454 | Skatt på spel | 317 | - 3 | 1 014 | 406 | |
9455 | Lotteriavgifter | 5 | 2 | 14 | - 12 | |
9462 | Vägavgifter | 137 | 61 | 321 | 54 | |
9463 | Trängselskatt | 302 | 106 | 776 | 35 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 229 | 1 | 693 | - 5 | |
9471 | Tullmedel | 476 | - 180 | 1 573 | - 66 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 1 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 115 | 7 | 336 | 18 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 9 | 0 | 28 | 37 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 5 092 | 2 145 | - 18 406 | 1 958 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 5 480 | 2 133 | - 19 570 | 1 921 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 388 | 13 | 1 165 | 38 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 26 174 | - 2 718 | 71 362 | - 6 217 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 25 040 | - 1 189 | 66 910 | - 5 106 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 482 | - 78 | 1 458 | - 55 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 653 | - 1 450 | 2 994 | - 1 056 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 106 | 17 | 495 | 430 | |
9811 | Skattetillägg | 72 | 22 | 424 | 426 | |
9821 | Förseningsavgifter | 34 | - 6 | 71 | 4 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | |||
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||