

Oktober 2020 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1911 är periodiseringar.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto, uppgick i oktober 2020 till -16,0 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, regioner samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. I oktober 2019 var utfallet -14,7 miljarder kronor. Inkomsterna minskade alltså med 1,3 miljarder kronor och beror främst på att utbetalningarna till kommuner och regioner ökat med 1,3 miljarder kronor. Noterbart är att debiterad källskatt för 2020 blev 1,0 miljard högre i oktober. Det är första gången sedan utfallet i april som debiterad källskatt har varit högre jämför med föregående år.
Utfallet för fysiska personers inkomstskatt de tio första månaderna blev -132,8 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2019 var -103,6 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -29,2 miljarder kronor. Orsakerna är dels att utbetalningarna av kommunal skatt till kommuner och regioner är högre i år, dels har överskjutande skatt för 2019 som ska återbetalas (återbäring) till de skattskyldiga ökat mer än vad de skattskyldiga ska betala in. Debiterad källskatt för 2020 har ökat med 5,4 miljarder under de första 10 månaderna.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 16,2 miljarder kronor i oktober, vilket är 0,2 miljarder kronor (1,2 procent) lägre jämfört med samma period föregående år.
Inkomsterna för de första tio månaderna uppgick till 169,2 miljarder kronor, vilket är 0,1 miljard kronor lägre än motsvarande period för 2019. Utfallet har påverkats negativt av att många företag ändrade sina preliminära deklarationer under våren (som baseras på förväntat resultat för helåret) med anledning av en dämpad efterfrågan till följd av coronapandemin. Antalet ändringar var som högst under mars och april för att efter juli minska till ungefär samma nivå som under 2019.
9131 Ofördelbara inkomstskatter
Ofördelbara inkomstskatter blev i oktober 1,2 miljarder kronor lägre än samma månad föregående år. Det beror på att inleveransen från Danmark av så kallad pendlarskatt gjordes redan i september i år, medan den levererades i oktober under 2019. Jämfört med de tio första månaderna föregående år är skillnaden 27 miljoner kronor.
9141 Kupongskatt
Inkomster från kupongskatt blev 335 miljoner kronor högre i oktober jämfört med samma månad föregående år. Jämfört med de tio första månaderna 2019 så har inkomsterna från kupongskatt minskat med 2,7 miljarder kronor, vilket främst beror på att utdelningarna minskat. Den första januari 2020 infördes ett nytt system för anstånd med betalning av kupongskatt vid utdelning till utländska juridiska personer som uppvisar underskott för det aktuella beskattningsåret. Det kan ha haft en viss negativ effekt på inkomsten från kupongskatt men det går än så länge inte att uppskatta.
Kupongskatt betalas av den som har fått utdelning på aktier från svenskt aktiebolag eller från andel i en svensk värdepappersfond eller en specialfond, och som är skattemässigt bosatt eller hemmahörande utomlands.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i oktober 0,2 miljarder kronor (0,6 procent) lägre jämfört med samma period föregående år.
Inkomsterna de första tio månaderna har minskat med 24,2 miljarder kronor (6,8 procent) jämfört med samma period 2019. Det är främst en effekt av riksdagens beslut om att tillfälligt minska arbetsgivaravgiften för företag och enskilda näringsidkare. De nya reglerna innebar att företagen endast betalade ålderspensionsavgift på lön och ersättning under perioden 1 mars 2020 till och med 30 juni 2020. Detta gällde för upp till 30 anställda per företag och upp till en lönesumma om 25 000 kr per anställd och månad. Arbetsgivaravgiften minskade som mest med 5 300 kr per anställd och månad. För enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag innebar det att ingen annan avgift än ålderspensionsavgiften skulle betalas på den del av avgiftsunderlaget som uppgick till högst 100 000 kronor under 2020. Ålderspensionsavgiften, som har betalats in under hela perioden, har ökat med 1,7 miljarder (10,4 procent).
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgick de första 10 månaderna 2020 till 10,6 miljarder kronor, vilket är 0,2 miljarder kronor högre än motsvarande period föregående år. Inkomsterna är i sin helhet inkomster från stämpelskatt, det vill säga den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster uppgick till 38,2 miljarder kronor i oktober, vilket är 0,7 miljarder kronor (1,7 procent) lägre jämfört med oktober 2019.
Mervärdesskatt
Utfallet för Mervärdesskatt, netto, blev 27,5 miljarder kronor i oktober, vilket är 0,3 miljarder kronor (1,0 procent) lägre än utfallet för oktober 2019. För perioden januari-oktober uppgår inkomsterna från Mervärdesskatt, netto till 348,5 miljarder kronor. Det är 5,8 miljarder kronor (1,7 procent) högre jämfört med motsvarande period 2019.
Fordonsskatt
Utfallet för Fordonsskatt blev 0,8 miljarder kronor i oktober, vilket är 0,5 miljarder kronor (37,1) procent lägre jämfört med oktober 2019. Det beror bland annat på betalningsförskjutningar. Betalning av fordonsskatt för en viss månad ska vara betald senast den sista dagen i den månaden. Om den sista dagen är en helgdag ska skatten vara betald senast nästföljande vardag. Det påverkar ofta jämförelser av utfallet mellan enskilda månader. För perioden januari-oktober uppgår utfallet för Fordonsskatt till 12,1 miljarder kronor, vilket är 0,2 miljarder kronor (1,6 procent) högre jämfört med motsvarande period 2019.
Alkoholskatt
Inkomsterna från alkoholskatt blev 1,3 miljarder kronor i oktober, vilket är 0,2 miljarder kronor (13,9 procent) högre jämfört med oktober 2019. För perioden januari-oktober uppgår utfallet till 13,6 miljarder kronor, vilket är 1,0 miljard kronor (8,2 procent) högre jämfört med motsvarande period 2019.
Alkoholförsäljningen via Systembolaget, mätt som antal liter ren alkohol, från årets början till och med kvartal 3 ökade med 12,0 procent jämfört med motsvarande period 2019 (Källa: Systembolaget).
Energiskatt
Utfallet för energiskatt blev 5,7 miljarder kronor i oktober vilket är i nivå med utfallet för oktober 2019. För perioden januari-oktober uppgår utfallet till 62,0 miljarder kronor, vilket är 1,5 miljarder kronor (2,4 procent) lägre jämfört med motsvarande period 2019. Det lägre utfallet avser främst inkomster från allmän energiskatt respektive koldioxidskatt på bensin och oljeprodukter som har minskat med totalt 3,1 miljarder kronor. Minskningen motverkas delvis av att inkomsterna från skatt på elektrisk kraft ökat med 1,7 miljarder kronor.
Skatt på flygresor
Coronapandemin har haft stor inverkan på efterfrågan på flygresor. Inkomsterna från skatt på flygresor blev 21 miljoner kronor i oktober. Det är 139 miljoner kronor (87,0 procent) lägre jämfört med oktober 2019. För perioden januari-oktober uppgår inkomsterna till 577 miljoner kronor, vilket är 924 miljoner kronor (61,6 procent) lägre jämfört med motsvarande period 2019.
Skatt på plastbärkassar
Utfallet för den nya skatten på plastbärkassar blev 20 miljoner kronor i oktober. Skattskyldigheten inträdde den 1 maj och inkomsterna till och med oktober uppgår totalt till 129 miljoner kronor.
9500 Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt
Utfallet för Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt blev ‑5,8 miljarder kronor i oktober. Utfallet är negativt och avser framförallt kompensation till kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund för ingående mervärdesskatt i icke skattepliktig verksamhet. Jämfört med oktober 2019 blev kompensationen för mervärdesskatt 1,6 miljarder kronor högre. Det innebär en negativ påverkan på inkomsterna i statens budget och budgetsaldot.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto i oktober uppgick till 5,0 miljarder kronor. I oktober 2019 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till 1,0 miljard kronor. Den positiva betalningsdifferensen blev alltså 4,0 miljarder kronor högre. En positiv betalningsdifferens uppstår normalt om inbetalningarna på skattekonto är högre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget och vice versa.
Under oktober kan följande iakttagelser göras
1) Utbetalningarna från skattekonto har minskat något även denna månad och är 0,3 miljarder kronor lägre än i oktober 2019. Under de första 10 månaderna har utbetalningarna ökat med sammanlagt 37,8 miljarder kronor.
2) Stöden via krediteringar på skattekonto ökade med 1,3 miljarder kronor och beror i oktober huvudsakligen på högre kompensation för höga sjuklönekostnader. Riksdagen har med anledning av coronapandemin, beslutat att staten tillfälligt ersätter kostnader för arbetsgivares sjuklöner fram till och med årsskiftet. Alla arbetsgivare får ersättning för hela den sjuklönekostnad som de har redovisat i arbetsgivardeklarationerna för april till och med juli. Från och med augusti ersätts sjuklönekostnader i stället enligt olika procentsatser beroende på hur höga kostnader arbetsgivaren haft. Stödet krediteras arbetsgivarnas skattekonto, vilket minskar inbetalningarna på skattekonto med motsvarande belopp. Krediteringen blev i oktober 1,0 miljard kronor. (Se även utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom. )
Riksdagen har även beslutat att företag som tappat omsättning under mars till och med juli kan få ansöka om omställningsstöd. Företag som har minskat sin omsättning med 30 procent på grund av coronapandemin under mars till och med april 2020 kan få omställningsstöd. Under maj 2020 krävs att företaget tappat mer än 40 procent av sin omsättning jämfört med året innan och i juni och juli krävs det att man tappat 50 procent av omsättningen. Krediteringen i oktober blev 0,5 miljarder kronor. De branscher där flest företag inkommit med ansökningar ifrån är Transport och magasinering, Handel och Hotell- och restaurangverksamhet. (Se även utgiftsområde 24 Näringsliv.)
Under de första 10 månaderna har krediteringarna på skattekonto ökat med sammanlagt 13,9 miljarder kronor. Det beror främst på den högre kompensationen till arbetsgivarna för sjuklönekostnader. Sammanlagt har 15,9 miljarder kronor avseende sjuklönekostnader krediterats arbetsgivarnas skattekonton. Det är 14,9 miljarder kronor högre än samma period föregående år. Omställningsstödet uppgår till 3,1 miljarder kronor, vilket motsvarar ökningen då stödet är nytt för i år. Åt motsatt håll går anställningsstöd, som minskat med 2,9 miljarder kronor (se även utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv.)
3) Inbetalningarna på skattekonto i oktober blev 0,5 miljarder kronor högre jämfört med samma period 2019.
Under de första 10 månaderna har inbetalningarna på skattekonto minskat med 28,8 miljarder kronor. Det beror främst på riksdagens beslut om att företagen kan få anstånd med skatteinbetalningarna under ett år men även på den höjda kompensationen för höga sjuklönekostnader och omställningsstöd. Mellan den 23 mars och fram till den 24 november har Skatteverket fattat 107 000 beslut om tillfälliga anstånd med att betala in skatt. Totalt har de beviljat anstånd med att betala cirka 40 miljarder kronor i skatt. 8,5 miljarder av anstånden har dock upphört under perioden. Nära hälften av anstånden återfinns inom tillverkningsindustri och handel. Antalet ansökningar om anstånd var som högst under våren men har sedan mitten av maj minskat kraftigt.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall okt 2020 |
Förändring jämfört med okt 2019 |
Utfall jan-okt 2020 |
Förändring jämfört med jan-okt 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 73 347 | - 1 040 | 762 174 | - 81 812 | |
9100 | Skatt på inkomst | 592 | - 2 381 | 41 431 | - 32 090 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 16 020 | - 1 345 | - 132 841 | - 29 203 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 16 169 | - 204 | 169 159 | - 72 | |
9141 | Kupongskatt | 361 | 335 | 3 643 | - 2 707 | |
Övriga inkomsttitlar | 82 | - 1 166 | 1 470 | - 109 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 61 | - 2 | 517 | 16 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 21 | - 1 164 | 954 | 27 | |
9144 | Lotteriskatt | 0 | - 152 | |||
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 34 023 | - 216 | 329 816 | - 24 183 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 925 | - 4 | 8 883 | - 834 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 470 | - 26 | 51 320 | - 5 247 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 006 | - 18 | 38 002 | - 2 921 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 555 | - 5 | 17 586 | 1 652 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 308 | - 2 | 2 933 | - 225 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 875 | - 81 | 36 451 | - 3 347 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 17 858 | - 81 | 170 559 | - 11 696 | |
9291 | Särskild löneskatt | 25 | 1 | 4 082 | - 1 564 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 135 | - 63 | 10 648 | 232 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 135 | - 63 | 10 648 | 232 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 38 204 | - 662 | 464 448 | 1 680 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 27 544 | - 290 | 348 529 | 5 756 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 060 | 16 | 10 087 | - 108 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 267 | 154 | 13 609 | 1 035 | |
9428 | Energiskatt | 5 685 | 5 | 61 974 | - 1 524 | |
9432 | Skatt på plastbärkassar | 20 | 20 | 129 | 129 | |
9439 | Skatt på flygresor | 21 | - 139 | 577 | - 924 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 240 | 61 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | - 3 328 | |||
9461 | Fordonsskatt | 793 | - 467 | 12 064 | 189 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 814 | 39 | 17 239 | 394 | ||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | - 1 | 50 | 3 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | 0 | 52 | - 2 | |
9436 | Skatt på avfall | 23 | 40 | 209 | 72 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 9 | 2 | 127 | 15 | |
9438 | Kemikalieskatt | 157 | 16 | 1 274 | 174 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 9 | - 5 | 102 | - 24 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 307 | - 13 | 3 101 | 320 | |
9455 | Lotteriavgifter | 7 | 0 | 64 | - 11 | |
9462 | Vägavgifter | 74 | - 7 | 1 071 | 33 | |
9463 | Trängselskatt | 194 | - 40 | 2 288 | 55 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 229 | - 5 | 2 331 | - 36 | |
9471 | Tullmedel | 648 | 53 | 5 298 | - 347 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 1 | 1 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 1 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 141 | 0 | 1 112 | - 52 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 11 | 0 | 159 | 191 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 5 805 | - 1 580 | - 58 224 | - 1 186 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 6 193 | - 1 593 | - 62 109 | - 1 317 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 389 | 13 | 3 885 | 130 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 5 019 | 4 004 | - 27 375 | - 26 763 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 2 548 | 2 797 | - 56 133 | - 39 787 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 283 | - 108 | 3 450 | - 828 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 2 188 | 1 316 | 25 308 | 13 852 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 179 | - 142 | 1 430 | 499 | |
9811 | Skattetillägg | 57 | - 93 | 1 168 | 682 | |
9821 | Förseningsavgifter | 122 | - 49 | 262 | - 183 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||