

Januari 2020 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i januari 2020 till -12,9 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, landsting samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. I januari 2019 var utfallet -9,2 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -3,6 miljarder kronor.
I januari slutreglerades förskotten till kommuner och regioner för taxeringsåret 2018. Den slutliga skatten blev 0,3 miljarder lägre, vilket reducerat förskottsutbetalningarna till kommuner och regioner. Den slutliga skatten för 2017 var 5,3 miljarder högre. Skillnaden mellan åren är -5,0 miljarder kronor.
Förskotten till kommuner och regioner exkl. slutregleringarna, uppgick i januari till 64,6 miljarder kronor. Det är 1,3 miljarder kronor högre än i januari 2019. Högre utbetalningar till kommunerna innebar en negativ effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot i januari.
Debiterad källskatt att betala för aktuellt år blev 1,0 miljard kronor högre än i januari 2019.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 20,3 miljarder kronor i januari, vilket är 2,5 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i januari 0,6 miljarder kronor (1,8 procent) högre jämfört med samma period föregående år.
Inkomsterna från den allmänna löneavgiften blev 1,9 miljarder kronor högre medan sjukförsäkringsavgiften minskade med 1,1 miljarder kronor. Att vissa avgifter sjunker trots att lönesumman ökat beror på att den procentuella fördelningen av de olika avgifterna ändrats för 2019 (utfallet i januari avser socialavgifterna för december eftersom arbetsgivaravgiften redovisas med en månads förskjutning.) Efterlevandepensionsavgiften sänktes för 2019 från 0,7 till 0,6 procent, sjukförsäkringsavgiften från 4,35 till 3,55 procent medan den allmänna löneavgiften höjdes från 10,72 procent till 11,62 procent av bruttolönen.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår under 2019 till 11,62 procent av bruttolönen (ungefär en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar)
För 2020 har den procentuella fördelningen av de olika avgifterna inte förändrats.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgick i januari till 1,3 miljarder kronor, vilket är 0,2 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster uppgick till 39,3 miljarder kronor i januari, vilket är 1,1 miljarder kronor lägre jämfört med januari 2019.
Utfallet för Mervärdesskatt, netto, uppgår till 27,4 miljarder kronor, vilket är 0,6 miljarder kronor lägre än motsvarande period föregående år.
Inkomster från Tobaksskatt uppgår till 1,1 miljarder kronor, vilket är 0,2 miljarder kronor lägre än jämfört med januari 2019.
Inkomsterna från Energiskatt uppgår till 5,7 miljarder kronor, vilket är 0,8 miljarder kronor lägre än motsvarande period föregående år.
Inkomster från Skatt på spel uppgår till 0,4 miljarder kronor, vilket är 0,4 miljarder kronor högre jämfört med januari 2019. Skillnaden mellan åren förklaras huvudsakligen av att lagen om skatt på spel (2018:1139) trädde i kraft den 1 januari 2019. Spelskatt avseende en viss månad redovisas normalt mot inkomsttitel efterföljande månad. Därför redovisades relativt låga inkomster från skatt på spel i januari 2019.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto i januari uppgick till 8,4 miljarder kronor. I januari 2019 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till 13,6 miljarder kronor. Den positiva betalningsdifferensen blev alltså 5,3 miljarder kronor lägre. En positiv betalningsdifferens uppstår om inbetalningarna på skattekonto är högre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget och vice versa.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall jan 2020 |
Förändring jämfört med jan 2019 |
Utfall jan-jan 2020 |
Förändring jämfört med jan-jan 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 85 034 | - 6 223 | 85 034 | - 6 223 | |
9100 | Skatt på inkomst | 7 831 | - 1 025 | 7 831 | - 1 025 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 12 858 | - 3 635 | - 12 858 | - 3 635 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 20 348 | 2 519 | 20 348 | 2 519 | |
9141 | Kupongskatt | 273 | 218 | 273 | 218 | |
Övriga inkomsttitlar | 68 | - 127 | 68 | - 127 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 63 | 14 | 63 | 14 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 5 | 9 | 5 | 9 | |
9144 | Lotteriskatt | - 150 | - 150 | |||
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 36 007 | 621 | 36 007 | 621 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 959 | - 131 | 959 | - 131 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 674 | - 1 102 | 5 674 | - 1 102 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 154 | 105 | 4 154 | 105 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 660 | 59 | 1 660 | 59 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 320 | 8 | 320 | 8 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 4 086 | 84 | 4 086 | 84 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 18 517 | 1 860 | 18 517 | 1 860 | |
9291 | Särskild löneskatt | 725 | - 277 | 725 | - 277 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | - 88 | 15 | - 88 | 15 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 251 | 190 | 1 251 | 190 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 251 | 190 | 1 251 | 190 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 39 333 | - 1 136 | 39 333 | - 1 136 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 27 417 | - 621 | 27 417 | - 621 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 095 | - 205 | 1 095 | - 205 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 487 | 20 | 1 487 | 20 | |
9428 | Energiskatt | 5 735 | - 777 | 5 735 | - 777 | |
9439 | Skatt på flygresor | 149 | - 13 | 149 | - 13 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | |||
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | 0 | |||
9461 | Fordonsskatt | 1 645 | 32 | 1 645 | 32 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 806 | 427 | 1 806 | 427 | ||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | 0 | 5 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | - 1 | - 1 | - 1 | - 1 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 4 | 3 | 4 | 3 | |
9438 | Kemikalieskatt | 150 | 30 | 150 | 30 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 6 | 2 | 6 | 2 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | |||
9454 | Skatt på spel | 362 | 361 | 362 | 361 | |
9455 | Lotteriavgifter | 2 | - 15 | 2 | - 15 | |
9462 | Vägavgifter | 106 | 10 | 106 | 10 | |
9463 | Trängselskatt | 311 | - 22 | 311 | - 22 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 233 | - 5 | 233 | - 5 | |
9471 | Tullmedel | 506 | 27 | 506 | 27 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 1 | 1 | 1 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 110 | - 1 | 110 | - 1 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 9 | 37 | 9 | 37 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 8 147 | - 22 | - 8 147 | - 22 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 8 535 | - 34 | - 8 535 | - 34 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 388 | 13 | 388 | 13 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 8 359 | - 5 261 | 8 359 | - 5 261 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 7 048 | - 5 191 | 7 048 | - 5 191 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 577 | 153 | 577 | 153 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 734 | - 224 | 734 | - 224 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 399 | 410 | 399 | 410 | |
9811 | Skattetillägg | 396 | 414 | 396 | 414 | |
9821 | Förseningsavgifter | 3 | - 4 | 3 | - 4 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | |||
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||