

Juli 2019 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i juli till 45,0 miljarder kronor. I juli 2019 var utfallet 18,7 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 26,3 miljarder kronor. Den stora skillnaden beror främst på att Skatteverket tidigarelagt debiteringar av slutlig skatt för 2018 från augusti till juli. Sedan januari 2019 redovisas även utbetalningarna av skattemedel till SR, SVT och UR under fysiska personers inkomstskatt. Den månatliga utbetalningen för detta uppgår till 0,7 miljarder kronor.
Utfallet för de första sju månaderna uppgick till -61,5 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, landsting samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. Utfallet för motsvarande period 2018 var -79,9 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 18,5 miljarder kronor och beror främst på att debiterad slutlig skatt att betala (restskatt) ökat med 162,6 miljarder kronor jämfört med samma period 2018 och debiterad slutlig skatt att återfå (återbäring) med 130,9 miljarder kronor. Nettot blev 31,8 miljarder, vilket påverkar budgetsaldot positivt den dag pengarna betalas in på skattekonto. En stor del av skillnaden mellan åren beror, som nämnts ovan, på att Skatteverket tidigarelagt debiteringar av slutlig skatt för 2018 från augusti till juli.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 20,4 miljarder kronor i juli, vilket är 0,8 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år. Orsaken är främst att debiterad preliminär skatt för 2019 ökat med 1,3 miljarder kronor.
Inkomstskatten för de första sju månaderna 2019 för juridiska personer uppgick till 111,9 miljarder kronor, vilket är 4,3 miljarder kronor högre än 2018. Debiterad preliminär skatt för 2019 har ökat med 7,5 miljarder kronor.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i juli 1,8 miljarder kronor (4,9 procent) högre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna de första sju månaderna 2019 blev 9,0 miljarder kronor (3,7 procent) högre än 2018 och beror på att lönesumman ökat under 2019. Inkomsterna från den allmänna löneavgiften har ökat med 13,3 miljarder kronor medan inkomsterna från sjukförsäkringsavgiften och efterlevandepensionsavgiften har minskat med 5,5 miljarder kronor respektive 0,8 miljarder kronor. Förutom att lönesumman ökat så beror skillnaderna även på att den procentuella fördelningen av de olika avgifterna ändrats för 2019. Efterlevandepensionsavgiften har minskat från 0,7 till 0,6 procent, sjukförsäkringsavgiften har minskat från 4,35 till 3,55 procent medan den allmänna löneavgiften har höjts från 10,72 procent till 11,62 procent av bruttolönen.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår under 2019 till 10,42 procent av bruttolönen (en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar).
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom uppgick de första sju månaderna 2019 till 7,0 miljarder kronor, vilket är 0,1 miljarder kronor lägre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster uppgick till 44,5 miljarder kronor i juli, vilket är 3,4 miljarder kronor högre jämfört med juli 2018. Utfallet varierar ofta mellan månaderna. För perioden januari-juli uppgår utfallet till 326,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 10,4 miljarder kronor (3,3 procent) jämfört med samma period föregående år.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto, uppgick till 32,8 miljarder kronor i juli. Det är 4,7 miljarder kronor högre än i juli 2018. För perioden januari-juli blev dessa inkomster 240,2 miljarder kronor, vilket är 6,6 miljarder kronor (2,8 procent) högre än motsvarande period föregående år.
Inkomsterna från Energiskatt uppgick till 6,3 miljarder kronor i juli, vilket är i ungefärlig nivå med utfallet i juli 2018. För perioden januari-juli uppgår inkomsterna från Energiskatt till 45,6 miljarder kronor, vilket är 2,5 miljarder kronor (5,8 procent) högre än motsvarande period föregående år. De högre inkomsterna avser främst skatt på elektrisk kraft samt allmän energiskatt på oljeprodukter.
Från och med den 1 januari 2019 gäller en ny spellag (2018:1138) och en ny lag om skatt på spel (2018:1139). Alla som agerar på den svenska spelmarknaden ska göra det med behöriga tillstånd och licenser. Licenshavare ska betala spelskatt till staten för sådana licenspliktiga spel som tillhandahålls enligt spellagen (2018:1138). De nya inkomsterna från skatt på spel uppgick till 0,3 miljarder kronor i juli och 1,8 miljarder kronor hittills i år.
Inkomsterna från skatt på flygresor uppgår till 1,0 miljarder kronor för perioden januari-juli. Det är 0,6 miljarder kronor (173,9 procent) högre jämfört med motsvarande period 2018. Skillnaden förklaras till stor del av att flygskatten infördes från och med den 1 april 2018. Då flygföretag deklarerar och betalar skatten med en månads förskjutning redovisades inga inkomster av flygskatt för perioden januari-april 2018.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto i juli uppgick till -67,6 miljarder kronor. I juli 2018 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till -27,6 miljarder kronor. Skillnaden mellan perioderna blev alltså -40,0 miljarder kronor. Den stora skillnaden beror främst på att Skatteverket i juli debiterat fysiska personers slutskatt för taxeringsåret 2018. Under 2018 gjordes den debiteringen i månadsutfallet för augusti. En negativ betalningsdifferens uppstår om inbetalningarna på skattekonto är mindre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En negativ betalningsdifferens innebär också en negativ effekt på saldot för statens budget medan en positiv differens innebär en positiv effekt.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall juli 2019 |
Förändring jämfört med juli 2018 |
Utfall jan-juli 2019 |
Förändring jämfört med jan-juli 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 81 116 | - 4 243 | 600 967 | - 10 962 | |
9100 | Skatt på inkomst | 68 467 | 26 989 | 61 871 | 21 867 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | 44 954 | 26 287 | - 61 455 | 18 465 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 20 438 | 774 | 119 126 | 4 329 | |
9141 | Kupongskatt | 3 042 | 44 | 3 685 | - 213 | |
Övriga inkomsttitlar | 34 | - 115 | 514 | - 713 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 27 | - 3 | 344 | 5 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 7 | 3 | 19 | - 3 | |
9144 | Lotteriskatt | 0 | - 116 | 152 | - 714 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 38 059 | 1 784 | 249 138 | 8 957 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 997 | - 114 | 6 889 | - 801 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 895 | - 1 010 | 39 839 | - 5 517 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 316 | 190 | 28 676 | 1 100 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 817 | 135 | 10 916 | - 240 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 332 | 14 | 2 217 | 32 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 4 269 | 181 | 27 715 | 1 133 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 19 311 | 2 307 | 127 797 | 13 341 | |
9291 | Särskild löneskatt | 1 122 | 81 | 5 088 | - 93 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 944 | 130 | 6 976 | - 83 | |
9341 | Stämpelskatt | 944 | 130 | 6 976 | - 83 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 44 478 | 3 366 | 326 210 | 10 430 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 32 770 | 4 662 | 240 202 | 6 592 | |
9424 | Tobaksskatt | 980 | - 159 | 6 879 | 76 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 416 | - 11 | 8 638 | 48 | |
9428 | Energiskatt | 6 251 | 8 | 45 622 | 2 484 | |
9439 | Skatt på flygresor | 162 | 15 | 1 011 | 642 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 180 | - 103 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | - 250 | 3 328 | - 463 | |
9461 | Fordonsskatt | 1 077 | 98 | 8 748 | 349 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 821 | - 997 | 11 601 | 805 | ||
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | - 1 | - 34 | |||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 45 | - 2 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 4 | 0 | 35 | 6 | |
9436 | Skatt på avfall | 1 | - 6 | 65 | 102 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 4 | 0 | 95 | - 11 | |
9438 | Kemikalieskatt | 97 | - 18 | 719 | - 78 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 4 | - 3 | 90 | 1 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 284 | 284 | 1 839 | 1 831 | |
9455 | Lotteriavgifter | 8 | 6 | 52 | 35 | |
9458 | Lokalradioavgifter | - 1 306 | - 1 370 | |||
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | - 9 | |||
9462 | Vägavgifter | 175 | 26 | 736 | 71 | |
9463 | Trängselskatt | 290 | - 11 | 1 743 | - 21 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 244 | - 2 | 1 646 | - 38 | |
9471 | Tullmedel | 529 | 25 | 3 771 | 275 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 170 | 11 | 826 | 117 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 10 | - 2 | - 62 | - 69 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 3 352 | 3 935 | - 41 006 | - 1 120 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 3 727 | 3 901 | - 43 634 | - 1 360 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 375 | 34 | 2 628 | 240 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | - 67 566 | - 39 947 | - 2 632 | - 50 308 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | - 69 006 | - 40 352 | - 14 431 | - 54 191 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 264 | - 149 | 3 059 | - 73 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 1 175 | 554 | 8 740 | 3 956 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 86 | - 501 | 410 | - 706 | |
9811 | Skattetillägg | 57 | - 511 | 233 | - 732 | |
9821 | Förseningsavgifter | 29 | 10 | 178 | 26 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |