

April 2019 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i april till -15,5 miljarder kronor. I april 2018 var utfallet -13,0 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -2,5 miljarder kronor och beror i huvudsak på högre förskottsutbetalningarna av kommunal skatt till kommuner och landsting. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, landsting samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. Sedan 2019 redovisas även utbetalningarna av skattemedel till SR, SVT och UR under fysiska personers inkomstskatt. Den månatliga utbetalningen uppgår till 0,7 miljarder kronor.
Utfallet för de fyra första månaderna uppgick till -81,5 miljarder kronor. Utfallet för de fyra första månaderna 2018 var -67,6. Skillnaden är -13,9 miljarder kronor och beror främst på att förskottsutbetalningarna av kommunal inkomstskatt till kommuner och landsting är 10,7 miljarder kronor högre och att debiterade återbäringar ökat med 5,6 miljarder kronor mer än debiterad kvarskatt. Detta motverkas av slutregleringarna av förskotten till kommuner och landsting för taxeringsåret 2017. Den slutliga skatten blev 5,3 miljarder lägre, vilket reducerat förskottsutbetalningarna till kommuner och landsting. Den slutliga skatten för 2016 var 2,2 miljarder högre. Skillnaden mellan åren är 3,1 miljarder kronor, dvs. en positiv effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 17,3 miljarder kronor i april, vilket är 1,5 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år. Orsaken är främst att debiterad preliminär skatt för 2019 ökat med 1,1 miljard kronor.
Inkomstskatten de första fyra månaderna för juridiska personer uppgick till 64,7 miljarder kronor, vilket är 1,9 miljarder kronor högre än 2018.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i april 0,5 miljarder kronor (1,4 procent) högre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna för de fyra första månaderna blev 4,5 miljarder kronor (3,3 procent) högre än 2018 och beror på att lönesumman ökat under 2019. Inkomsterna från den allmänna löneavgiften har ökat med 7,0 miljarder kronor medan inkomsterna från sjukförsäkringsavgiften och efterlevandepensionsavgiften har minskat med 2,6 miljarder kronor respektive 0,5 miljarder kronor. Förutom att lönesumman ökat så beror skillnaderna även på att den procentuella fördelningen av de olika avgifterna ändrats för 2019. Efterlevandepensionsavgiften har minskat från 0,7 till 0,6 procent, sjukförsäkringsavgiften har minskat från 4,35 till 3,55 procent medan den allmänna löneavgiften har höjts från 10,72 procent till 11,62 procent av bruttolönen.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår under 2019 till 10,42 procent av bruttolönen (en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar).
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom blev för de första fyra månaderna 0,2 miljarder kronor lägre jämfört med samma period föregående år. Inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster uppgick till 39,9 miljarder kronor i april, vilket är en ökning med 4,5 miljarder kronor jämfört med april 2018. Utfallet varierar ofta mellan månaderna. För årets första fyra månader uppgår utfallet till 177,8 miljarder kronor. Det är en ökning med 9,8 miljarder kronor (5,8 procent) jämfört med samma period föregående år.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto, uppgick till 26,8 miljarder kronor i april. Det är 3,8 miljarder kronor högre jämfört med april 2018. För perioden januari-april blev dessa inkomster 130,0 miljarder kronor, vilket är 4,8 miljarder kronor (3,8 procent) högre än motsvarande period föregående år.
Inkomsterna i april från Energiskatt uppgick till 7,3 miljarder kronor, vilket är 0,3 miljarder kronor (3,9 procent) högre jämfört med mars 2018. För perioden januari-april uppgår inkomsterna till 25,9 miljarder kronor, vilket är 2,8 miljarder kronor (12,3 procent) högre än motsvarande period föregående år. Energiskatt på elektrisk kraft står för 2,1 miljarder kronor av ökningen. Jämförelsen med föregående år påverkas av att inkomsterna av energiskatt var ovanligt låga i mars 2018 då ändrade redovisningsregler medförde en förskjutning av inkomsterna en månad framåt i tiden.
Inkomsterna från skatt på spel uppgick till 0,3 miljarder kronor i april, vilket är en ökning med 0,3 miljarder kronor jämfört med april 2018. För perioden januari-april uppgår utfallet till 0,9 miljarder kronor. Det är 0,9 miljarder kronor högre jämfört med motsvarande period föregående år. Från och med den 1 januari 2019 gäller en ny spellag (2018:1138) och en ny lag om skatt på spel (2018:1139). Alla som agerar på den svenska spelmarknaden ska göra det med behöriga tillstånd och licenser. Licenshavare ska betala spelskatt till staten för sådana licenspliktiga spel som tillhandahålls enligt spellagen (2018:1138).
Inkomsterna från skatt på flygresor uppgår till 0,6 miljarder kronor för perioden januari-april. Flygskatten infördes från och med den 1 april 2018. Då flygföretag deklarerar och betalar skatten med en månads förskjutning redovisades inga inkomster av flygskatt för perioden januari-april 2018.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto i april uppgick till -3,4 miljarder kronor. I april 2018 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till 12,5 miljarder kronor. Skillnaden mellan perioderna blev alltså -15,9 miljarder kronor. Orsaken är främst att utbetalningarna av överskjutande skatt (återbäringar) blev högre i april 2019 jämfört med samma period föregående år. En positiv betalningsdifferens uppstår om inbetalningarna på skattekonto är större än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget medan en negativ differens innebär en negativ effekt.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall april 2019 |
Förändring jämfört med april 2018 |
Utfall jan-april 2019 |
Förändring jämfört med jan-april 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 67 347 | - 9 875 | 356 442 | - 10 800 | |
9100 | Skatt på inkomst | 1 582 | - 1 278 | - 15 837 | - 11 972 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 15 540 | - 2 510 | - 81 528 | - 13 923 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 17 265 | 1 476 | 64 682 | 1 876 | |
9141 | Kupongskatt | - 218 | - 143 | 619 | 421 | |
Övriga inkomsttitlar | 74 | - 101 | 390 | - 346 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 67 | 16 | 230 | 1 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 6 | 6 | 9 | - 4 | |
9144 | Lotteriskatt | 1 | - 123 | 152 | - 343 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 32 423 | 452 | 140 446 | 4 545 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 909 | - 107 | 4 026 | - 465 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 5 377 | - 933 | 22 904 | - 2 575 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 3 936 | 164 | 16 278 | 582 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 142 | - 863 | 5 588 | - 482 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 303 | 12 | 1 263 | - 7 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 885 | 159 | 15 457 | 618 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 17 567 | 2 029 | 72 463 | 6 961 | |
9291 | Särskild löneskatt | 305 | - 10 | 2 467 | - 88 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 895 | - 148 | 4 173 | - 192 | |
9341 | Stämpelskatt | 895 | - 148 | 4 173 | - 192 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 39 867 | 4 532 | 177 799 | 9 777 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 26 760 | 3 798 | 129 972 | 4 790 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 005 | 44 | 3 682 | 116 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 070 | - 124 | 4 627 | 26 | |
9428 | Energiskatt | 7 304 | 271 | 25 928 | 2 848 | |
9439 | Skatt på flygresor | 131 | 131 | 575 | 575 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | |||
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | 0 | 1 000 | 0 | |
9461 | Fordonsskatt | 1 747 | 63 | 5 449 | 230 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 850 | 347 | 6 567 | 1 192 | ||
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | 0 | - 38 | |||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | 1 | 21 | 4 | |
9436 | Skatt på avfall | 12 | 17 | 43 | 40 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 57 | - 1 | 70 | - 10 | |
9438 | Kemikalieskatt | 96 | - 2 | 421 | - 49 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 20 | 7 | 63 | 0 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 324 | 322 | 932 | 928 | |
9455 | Lotteriavgifter | 11 | 9 | 37 | 25 | |
9458 | Lokalradioavgifter | - 36 | - 64 | |||
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | - 9 | |||
9462 | Vägavgifter | 134 | 8 | 401 | 34 | |
9463 | Trängselskatt | 283 | - 17 | 1 024 | - 3 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 231 | - 6 | 929 | - 18 | |
9471 | Tullmedel | 534 | 25 | 2 173 | 266 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 127 | 13 | 446 | 112 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 17 | 8 | 8 | - 26 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 4 150 | 2 470 | - 24 514 | - 1 357 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 4 525 | 2 435 | - 26 016 | - 1 494 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 375 | 35 | 1 502 | 137 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | - 3 360 | - 15 910 | 74 219 | - 11 420 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | - 5 148 | - 15 682 | 66 868 | - 13 818 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 374 | - 181 | 1 887 | 50 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 1 414 | - 47 | 5 464 | 2 348 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 92 | 6 | 157 | - 182 | |
9811 | Skattetillägg | 69 | 10 | 68 | - 186 | |
9821 | Förseningsavgifter | 22 | - 4 | 89 | 3 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |