

Januari 2019 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i januari 2019 till -9,2 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, landsting samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten. I januari 2018 var utfallet -9,3 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 0,1 miljarder kronor.
I januari slutreglerades förskotten till kommuner och landsting för taxeringsåret 2017. Den slutliga skatten blev 5,3 miljarder lägre, vilket reducerat förskottsutbetalningarna till kommuner och landsting . Den slutliga skatten för 2016 var 2,2 miljarder högre. Skillnaden mellan åren är 3,1 miljarder kronor, dvs. en positiv effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot i januari.
Förskotten till kommuner och landsting exkl. slutregleringarna, uppgick i januari till 63,2 miljarder kronor. Det är 2,7 miljarder kronor högre än i januari 2018. Högre utbetalningar till kommunerna innebar en negativ effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot i januari.
Debiterad källskatt att betala för aktuellt år blev 1,8 miljarder kronor högre än i januari 2018.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 17,8 miljarder kronor i januari, vilket är 1,6 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år. Orsaken är främst att debiterad slutlig skatt att betala för tidigare taxeringsår blev 2,1 miljarder kronor högre än januari 2018.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Löneavgiften höjs 2019 från 10,72 procent till 11,62 procent av bruttolönen
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i januari 1,2 miljarder kronor (3,5 procent) högre jämfört med samma period föregående år.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår under 2018 till 10,42 procent av bruttolönen (en tredjedel av arbetsgivaravgiften) och är därmed den största avgiften. Inkomstutveckling av arbetsgivaravgiften styrs av lönesummans utveckling (timlön gånger arbetade timmar)
För 2019 har efterlevandepensionsavgiften minskat från 0,7 till 0,6 procent, sjukförsäkringsavgiften har minskat från 4,35 till 3,55 procent medan den allmänna löneavgiften höjts från 10,72 procent till 11,62 procent. Förändringarna får inte genomslag förrän i februari eftersom arbetsgivaravgiften redovisas med en månads förskjutning dvs. det utfall som rapporterats i januari i huvudsak avser arbetsgivaravgiften för december.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom i januari minskade med 0,2 miljarder kronor (13,2 procent) jämfört med samman period föregående år. De lägre inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt dvs. den avgift den skattskyldige betalar vid förvärv av fast egendom (Lagfart) eller tomträtt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster uppgick till 40,5 miljarder kronor vilket är en ökning med 3,5 miljarder kronor (9,6 procent). Utfallet varierar ofta mellan månaderna.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto uppgick till 28,0 miljarder kronor. Det är 2,3 miljarder kronor högre än i januari föregående år. Tobaksskatten blev 1,3 miljarder kronor, vilket är 0,4 miljarder kronor högre än i januari 2018. Även energiskatten blev högre. Den ökade med 0,6 miljarder kronor och uppgick till 6,5 miljarder kronor i januari.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen på skattekonto i januari uppgick till 13,6 miljarder kronor. I januari 2018 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till 17,3 miljarder kronor. Den positiva betalningsdifferensen blev alltså 3,6 miljarder kronor lägre. En negativ betalningsdifferens uppstår om inbetalningarna på skattekonto är mindre än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekonto). En negativ betalningsdifferens innebär också en negativ effekt på saldot för statens budget och vice versa.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall jan 2019 |
Förändring jämfört med jan 2018 |
Utfall jan-jan 2019 |
Förändring jämfört med jan-jan 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 91 257 | 1 488 | 91 257 | 1 488 | |
9100 | Skatt på inkomst | 8 856 | 1 587 | 8 856 | 1 587 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 9 222 | 72 | - 9 222 | 72 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 17 829 | 1 614 | 17 829 | 1 614 | |
9141 | Kupongskatt | 55 | - 114 | 55 | - 114 | |
Övriga inkomsttitlar | 195 | 15 | 195 | 15 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 49 | 18 | 49 | 18 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | - 4 | - 6 | - 4 | - 6 | |
9144 | Lotteriskatt | 150 | 2 | 150 | 2 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 35 386 | 1 189 | 35 386 | 1 189 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 1 090 | 42 | 1 090 | 42 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 776 | 265 | 6 776 | 265 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 050 | 159 | 4 050 | 159 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 600 | - 187 | 1 600 | - 187 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 312 | 13 | 312 | 13 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 4 002 | 167 | 4 002 | 167 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 16 657 | 650 | 16 657 | 650 | |
9291 | Särskild löneskatt | 1 002 | 19 | 1 002 | 19 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | - 103 | 62 | - 103 | 62 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 061 | - 161 | 1 061 | - 161 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 061 | - 161 | 1 061 | - 161 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 40 469 | 3 530 | 40 469 | 3 530 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 28 038 | 2 313 | 28 038 | 2 313 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 300 | 338 | 1 300 | 338 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 467 | 66 | 1 467 | 66 | |
9428 | Energiskatt | 6 512 | 608 | 6 512 | 608 | |
9439 | Skatt på flygresor | 161 | 161 | 161 | 161 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | |||
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | 0 | |||
9461 | Fordonsskatt | 1 613 | 80 | 1 613 | 80 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 379 | - 36 | 1 379 | - 36 | ||
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | - 38 | - 38 | |||
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | |||
9435 | Särskild skatt mot försurning | 5 | 1 | 5 | 1 | |
9436 | Skatt på avfall | 0 | - 9 | 0 | - 9 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 1 | - 5 | 1 | - 5 | |
9438 | Kemikalieskatt | 120 | - 21 | 120 | - 21 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 4 | - 4 | 4 | - 4 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | |||
9454 | Skatt på spel | 1 | 0 | 1 | 0 | |
9455 | Lotteriavgifter | 17 | 15 | 17 | 15 | |
9458 | Lokalradioavgifter | - 28 | - 28 | |||
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | 0 | |||
9462 | Vägavgifter | 96 | 5 | 96 | 5 | |
9463 | Trängselskatt | 333 | 13 | 333 | 13 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 239 | - 2 | 239 | - 2 | |
9471 | Tullmedel | 479 | 17 | 479 | 17 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 112 | 54 | 112 | 54 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | - 28 | - 33 | - 28 | - 33 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 8 125 | - 779 | - 8 125 | - 779 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 8 501 | - 813 | - 8 501 | - 813 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 376 | 34 | 376 | 34 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 13 620 | - 3 645 | 13 620 | - 3 645 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 12 238 | - 4 019 | 12 238 | - 4 019 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 424 | 40 | 424 | 40 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 958 | 334 | 958 | 334 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | - 11 | - 233 | - 11 | - 233 | |
9811 | Skattetillägg | - 17 | - 237 | - 17 | - 237 | |
9821 | Förseningsavgifter | 7 | 4 | 7 | 4 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | |||
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | |||
Kontakt
-
- Utredare
- Kayan Yau
- kayan.yau@esv.se
- 08-690 43 87
-