

Juli 2018 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i juli till 18,7 miljarder kronor. I juli 2017 var utfallet 17,2 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 1,4 miljarder kronor och beror i huvudsak på att debiterad återbäring är 2,1 miljarder kronor lägre i juli 2018 jämfört med samma period 2016. Detta motverkas av att även restskatten är lägre (0,5 miljarder kronor). I juli 2018 redovisas slutskatten för 2017 för i huvudsak de skattskyldiga som deklarerat på papper. Återbäringen betalas ut under augusti eller september. Att utfallet är positivt i juli beror på att restskatten är 28,9 miljarder kronor högre än återbäringen.
Utfallet för fysiska personers inkomstskatt uppgick fram till och med juli till -79,9 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2017 var -82,7 miljarder kronor. Skillnaden är 2,7 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, landsting samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten.
Förskotten till kommuner och landsting är hittills i år 12,2 miljarder kronor högre än 2017. I januari slutreglerades dock förskotten till kommuner och landsting för taxeringsåret 2016. Den slutliga skatten blev 2,1 miljarder lägre (lägre utbetalningar till kommuner och landsting). Den slutliga skatten för 2015 var 1,6 miljarder högre. Skillnaden mellan åren är 3,7 miljarder kronor, dvs. en positiv effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 19,7 miljarder kronor i juli, vilket är 3,0 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år. Dels har debiterad preliminärskatt för 2018 ökat med 1,5 miljarder kronor, dels blev, efter omprövning, återbetalningarna av skatt avseende tidigare år 1,5 miljarder kronor lägre än samma månad föregående år.
Utfallet för de första sju månaderna blev 114,8 miljarder kronor, vilket är 10,8 miljarder kronor högre än föregående år. Den debiterade preliminärskatten för 2018 har ökat med 7,8 miljarder kronor (8,0 procent).
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i juli 1,7 miljarder kronor (5,0 procent) högre än i juli 2017.
Inkomsterna för de första sju månaderna blev 10,5 miljarder kronor (4,6 procent) högre jämfört med samma period föregående år. Den allmänna löneavgiften har ökat med 6,7 miljarder kronor (6,2 procent).
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår till 10,42 procent av bruttolönen och är därmed den största avgiften.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom ökade med 0,2 miljarder kronor (2,9 procent) de första sju månaderna 2018. De högre inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster blev 41,1 miljarder kronor, vilket är 5,2 miljarder kronor (14,4 procent) högre än i juli 2017. Utfallet varierar ofta mellan månaderna. För de första sju månaderna uppgår utfallet till 315,8 miljarder kronor. Det är 12,5 miljarder kronor (4,1 procent) högre än samma period föregående år.
Utfallet för Mervärdesskatt, netto, uppgick till 28,1 miljarder kronor, vilket är 2,6 miljarder kronor (10,3 procent) högre än i juli i fjol. Under de första sju månaderna blev inkomsterna från Mervärdesskatt, netto, 233,6 miljarder kronor. Det är 11,2 miljarder kronor (5,0 procent) högre än samma period 2017.
Energiskatterna uppgår till 6,2 miljarder kronor i juli. Det är 0,7 miljarder kronor högre än i juli 2017. Energiskatt på elektrisk kraft blev 0,6 miljarder kronor högre. För de första sju månaderna uppgår energiskatterna till 43,1 miljarder kronor. Det är 1,3 miljarder kronor (3,1 procent) högre än motsvarande period 2017.
I juli betalade kommersiella radiobolag 1,3 miljarder kronor i sändningsavgifter för perioden 1 augusti 2018 – 31 juli 2026. Avgifterna avser 3 nationella tillstånd och 35 regionala/lokala tillstånd. Samtliga äldre tillstånd upphörde den 31 juli 2018. Kommersiell radio infördes 1993 och tidigare betalades de flesta sändningsavgifterna kvartalsvis i förskott.
I statens budget innebär det att avgifterna redovisas åtta år i förskott i juli 2018. Det påverkar saldot i statens budget positivt 2018. Åren 2019-2026 kommer inga avgifter att redovisas på inkomsttitel 9458 Lokalradioavgifter. Det innebär att saldot i statens budget blir nästan 0,2 miljarder kronor lägre per år 2019-2026.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferens på skattekonto i juli uppgick till -27,6 miljarder kronor. I juli 2017 uppgick betalningsdifferenserna på skattekonto till -23,9 miljarder kronor. En skillnad på 3,8 miljarder kronor. In- och utbetalningarna på skattekonto ökade med 9,7 miljarder kronor respektive 2,2 miljarder kronor. Debiteringarna av skattekonto (utfördelningen på det olika skatteslagen) ökade med 12,0 miljarder kronor. En positiv betalningsdifferens uppstår om inbetalningarna på skattekonto är större än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekontot). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget och vice versa.
Betalningsdifferensen de första sju månaderna är 47,7 miljarder kronor dvs. positiv och påverkar saldot på statens budget positivt med motsvarande summa. Vad som är faktiska skatteinkomster som ännu inte fördelats ut på skatteslag och vad som är överinsättningar på skattekonto går inte att säga i nuläget.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall juli 2018 |
Förändring jämfört med juli 2017 |
Utfall jan-juli 2018 |
Förändring jämfört med jan-juli 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 85 359 | 6 694 | 611 928 | 44 636 | |
9100 | Skatt på inkomst | 41 478 | 4 313 | 40 004 | 13 104 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | 18 667 | 1 430 | - 79 919 | 2 739 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 19 664 | 3 008 | 114 797 | 10 755 | |
9141 | Kupongskatt | 2 998 | - 132 | 3 899 | - 428 | |
Övriga inkomsttitlar | 149 | 7 | 1 227 | 37 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 29 | 0 | 339 | 14 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 4 | 2 | 22 | 7 | |
9144 | Lotteriskatt | 116 | 4 | 866 | 16 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 36 275 | 1 741 | 240 181 | 10 539 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 1 111 | 55 | 7 690 | - 333 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 904 | 348 | 45 356 | 1 523 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 4 127 | 209 | 27 576 | 1 365 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 682 | - 36 | 11 156 | - 135 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 318 | 16 | 2 185 | - 15 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 4 088 | 207 | 26 582 | 1 263 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 17 005 | 860 | 114 456 | 6 654 | |
9291 | Särskild löneskatt | 1 041 | 83 | 5 180 | 216 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 814 | - 158 | 7 058 | 197 | |
9341 | Stämpelskatt | 814 | - 158 | 7 058 | 197 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 41 111 | 5 183 | 315 780 | 12 494 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 28 109 | 2 614 | 233 610 | 11 177 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 139 | 23 | 6 803 | 94 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 427 | - 6 | 8 591 | 153 | |
9428 | Energiskatt | 6 243 | 703 | 43 138 | 1 298 | |
9439 | Skatt på flygresor | 146 | 146 | 369 | 369 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 282 | - 7 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 250 | 0 | 3 791 | - 231 | |
9461 | Fordonsskatt | 979 | 468 | 8 400 | - 59 | |
Övriga inkomsttitlar | 2 818 | 1 234 | 10 796 | - 300 | ||
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | 1 | - 389 | 34 | - 2 697 | |
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 47 | 47 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 4 | 4 | 29 | 4 | |
9436 | Skatt på avfall | 7 | 12 | - 37 | - 71 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 4 | - 2 | 106 | 22 | |
9438 | Kemikalieskatt | 115 | 113 | 798 | 795 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 7 | - 1 | 90 | - 21 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 1 | 0 | 8 | - 1 | |
9455 | Lotteriavgifter | 1 | 0 | 18 | - 1 | |
9458 | Lokalradioavgifter | 1 306 | 1 280 | 1 370 | 1 295 | |
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | 0 | 9 | 0 | |
9462 | Vägavgifter | 149 | 71 | 665 | 78 | |
9463 | Trängselskatt | 301 | 46 | 1 764 | 9 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 247 | 1 | 1 684 | 21 | |
9471 | Tullmedel | 504 | - 13 | 3 496 | - 29 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 0 | - 34 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 159 | 115 | 709 | 450 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 12 | - 2 | 7 | - 169 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 7 287 | - 956 | - 39 886 | - 3 506 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 7 628 | - 972 | - 42 274 | - 3 617 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 341 | 16 | 2 388 | 112 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | - 27 620 | - 3 751 | 47 676 | 11 762 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | - 28 654 | - 3 708 | 39 760 | 12 005 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 414 | 15 | 3 132 | 313 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 621 | - 58 | 4 784 | - 556 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 587 | 321 | 1 116 | 46 | |
9811 | Skattetillägg | 569 | 320 | 965 | 40 | |
9821 | Förseningsavgifter | 19 | 2 | 151 | 6 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||