

Maj 2018 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i maj till -19,8 miljarder kronor. I maj 2017 var utfallet -22,1 miljarder kronor. Skillnaden är 2,2 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror på att den till största delen hör till andra sektorer än den statliga. För att kunna redovisa statens skatteinkomster och budgetsaldo räknas bland annat samtliga utbetalningar till kommuner, landsting samt kyrkoavgiften av från den totala skatteinkomsten.
Utfallet för fysiska personers inkomstskatt uppgick de första fem månaderna till -87,5 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2017 var -89,6 miljarder kronor. Skillnaden är 2,1 miljarder kronor.
Förskotten till kommuner och landsting är hittills i år 8,8 miljarder kronor högre än 2017. I januari slutreglerades dock förskotten till kommuner och landsting för taxeringsåret 2016. Den slutliga skatten blev 2,1 miljarder lägre (lägre utbetalningar till kommuner och landsting). Den slutliga skatten för 2015 var 1,6 miljarder högre. Skillnaden mellan åren är 3,7 miljarder kronor, dvs. en positiv effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot i januari.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personers inkomstskatt uppgick till 15,9 miljarder kronor i maj, vilket är 1,6 miljarder kronor högre jämfört med samma period föregående år. Utfallet för de fem första månaderna blev 78,7 miljarder kronor, vilket är 5,3 miljarder kronor högre än föregående år. Den debiterade preliminärskatten för 2018 har ökat med 5,1 miljarder kronor (7,4 procent).
9200 Socialavgifter och löneskatter
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i maj 2,0 miljarder kronor (6,1 procent) högre än i maj 2017.
Inkomsterna för de fem första månaderna blev 7,2 miljarder kronor (4,4 procent) högre jämfört med samma period föregående år.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige. Löneavgiften uppgår till 10,42 procent av bruttolönen och därmed den största avgiften.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från Skatt på egendom har ökat med 0,7 miljarder kronor (13,7 procent) de fem första månaderna i år. De högre inkomsterna avser i sin helhet inkomster från stämpelskatt.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster blev 63,5 miljarder kronor, vilket är 0,9 miljarder kronor (1,4 procent) högre än i maj 2017. Utfallet varierar ofta mellan månaderna. För de första fem månaderna uppgår utfallet till 231,6 miljarder kronor. Det är 5,1 miljarder kronor (2,3 procent) högre än samma period föregående år.
Utfallet för Mervärdesskatt, netto, uppgick till 49,3 miljarder kronor, vilket är 1,0 miljard kronor (2,2 procent) högre än i maj i fjol. För de första fem månaderna blev inkomsterna från Mervärdesskatt, netto, 174,5 miljarder kronor. Det är 6,8 miljarder kronor (4,1 procent) högre än samma period 2017.
Energiskatterna uppgår till 6,6 miljarder kronor i maj. Det är 0,8 miljarder kronor högre än i maj 2017. Energiskatt på elektrisk kraft blev 0,7 miljarder kronor högre. I maj uppgår utfallet till 2,7 miljarder kronor.
För de första fem månaderna uppgår energiskatterna till 29,7 miljarder kronor. Det är 0,2 miljarder kronor (0,6 procent) lägre än motsvarande period 2017. Att utfallet är lägre beror på ändrade redovisningsregler för energiskatt på elektrisk kraft från och med den 1 januari 2018. De nya reglerna innebär att energiskatt för elektrisk kraft avseende januari 2018 redovisas i april eller maj 2018 beroende på företagens omsättning. Energiskatterna för januari 2017 redovisades på motsvarande sätt i mars eller april 2017. De nya reglerna innebär alltså att redovisningen av energiskatt på elektrisk kraft förskjuts en månad framåt 2018. Hittills i år är utfallet för skatt på elektrisk kraft 10,6 miljarder kronor, vilket är 1,0 miljard kronor lägre än för motsvarande period 2017.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferens på skattekonto i maj uppgick till 12,4 miljarder kronor, det är 0,5 miljarder kronor högre än i maj 2017. In- och utbetalningarna på skattekonto ökade med 10,4 miljarder kronor respektive 2,0 miljarder kronor. Debiteringarna av skattekonto (utfördelningen på det olika skatteslagen) ökade med 8,8 miljarder kronor. En positiv betalningsdifferens uppstår om inbetalningarna på skattekonto är större än summan av utbetalningarna från skattekonto och vad som fördelats ut på de olika skatteslagen (debiterats skattekontot). En positiv betalningsdifferens innebär också en positiv effekt på saldot för statens budget och vice versa.
Betalningsdifferensen hittills i år är 16,2 miljarder kronor högre än samma period föregående år. Det påverkar saldot på statens budget positivt. Vad som är faktiska skatteinkomster som ännu inte fördelats ut på skatteslag och vad som är överinsättningar på skattekonto går inte att säga i nuläget.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall maj 2018 |
Förändring jämfört med maj 2017 |
Utfall jan-maj 2018 |
Förändring jämfört med jan-maj 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 103 340 | 5 908 | 470 582 | 34 107 | |
9100 | Skatt på inkomst | - 3 698 | 3 974 | - 7 564 | 7 344 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 19 848 | 2 247 | - 87 453 | 2 131 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 15 878 | 1 554 | 78 683 | 5 273 | |
9141 | Kupongskatt | 108 | 158 | 306 | - 75 | |
Övriga inkomsttitlar | 164 | 14 | 900 | 15 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 32 | 9 | 261 | - 3 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 5 | 4 | 17 | 5 | |
9144 | Lotteriskatt | 127 | 1 | 622 | 13 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 34 285 | 1 975 | 170 185 | 7 200 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 1 041 | 54 | 5 532 | - 444 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 465 | 340 | 31 944 | 824 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 3 864 | 204 | 19 560 | 946 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 681 | 112 | 7 751 | 30 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 298 | 16 | 1 568 | - 47 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 819 | 199 | 18 658 | 850 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 15 924 | 840 | 81 425 | 4 923 | |
9291 | Särskild löneskatt | 1 193 | 211 | 3 748 | 118 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 085 | 53 | 5 450 | 655 | |
9341 | Stämpelskatt | 1 085 | 53 | 5 450 | 655 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 63 547 | 876 | 231 569 | 5 112 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 49 347 | 1 046 | 174 529 | 6 835 | |
9424 | Tobaksskatt | 900 | - 4 | 4 467 | - 50 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 170 | - 19 | 5 771 | 43 | |
9428 | Energiskatt | 6 627 | 798 | 29 707 | - 169 | |
9439 | Skatt på flygresor | 85 | 85 | 85 | 85 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 282 | - 7 | 282 | - 7 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 2 541 | - 231 | 3 541 | - 231 | |
9461 | Fordonsskatt | 1 297 | - 479 | 6 516 | - 59 | |
Övriga inkomsttitlar | 1 297 | - 312 | 6 671 | - 1 334 | ||
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | 0 | - 390 | 38 | - 1 913 | |
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 47 | 47 | 47 | 47 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 4 | 0 | 21 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | - 47 | - 33 | - 44 | - 100 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 9 | 1 | 89 | 14 | |
9438 | Kemikalieskatt | 99 | 99 | 569 | 569 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 1 | - 9 | 64 | - 12 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 1 | 0 | 6 | 0 | |
9455 | Lotteriavgifter | 2 | - 1 | 14 | 1 | |
9458 | Lokalradioavgifter | 0 | 0 | 64 | 16 | |
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | 0 | 9 | 0 | |
9462 | Vägavgifter | 92 | - 18 | 459 | 19 | |
9463 | Trängselskatt | 235 | - 108 | 1 261 | - 27 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 238 | - 11 | 1 185 | 9 | |
9471 | Tullmedel | 510 | 49 | 2 417 | - 130 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | - 34 | |||
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 96 | 64 | 430 | 249 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 9 | - 1 | 43 | - 42 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 4 368 | - 1 484 | - 27 525 | - 2 284 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 4 709 | - 1 500 | - 29 231 | - 2 363 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 341 | 16 | 1 706 | 80 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 12 372 | 506 | 98 011 | 16 155 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 11 353 | 491 | 92 038 | 16 304 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 459 | 59 | 2 296 | 241 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 561 | - 43 | 3 678 | - 390 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 116 | 9 | 455 | - 76 | |
9811 | Skattetillägg | 79 | - 4 | 333 | - 86 | |
9821 | Förseningsavgifter | 37 | 13 | 122 | 10 | |
9831 | Insättningsgarantiavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9832 | Avgifter till Kärnavfallsfonden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9833 | Resolutionsavgift | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9834 | Batteriavgifter | 0 | 0 | |||
9835 | Kväveoxidavgifter | 0 | 0 | |||