

Juli 2017 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9100 Skatt på inkomst
Skatt på inkomst består till största delen av fysiska och juridiska personers inkomstskatt som kommenteras nedan.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Debiteringar av slutskatt för 2016 i juli för de som deklarerat på papper
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i juli till 17,2 miljarder kronor. Förra året var utfallet 16,3 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 0,9 miljarder kronor och beror i huvudsak på att debiterad kvarskatt är 5,8 miljarder kronor högre i juli 2017 jämfört med samma period 2016. Detta motverkas av att återbäringen är högre (4,5 miljarder kronor). I juli 2017 redovisas slutskatten för 2016 för i huvudsak de skattskyldiga som deklarerat på papper. Återbäringen betalas ut under augusti eller september.
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgår för de första sju månaderna till -82,7 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2016 var −78,4 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är −4,3 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror främst på att skatt för fysiska personer till största delen betalas ut till kommuner och landsting, det vill säga andra sektorer än den statliga.
Förskotten till kommuner och landsting uppgick januari–juli till 411,6 miljarder kronor. Det är 19,6 miljarder kronor högre än under samma period 2016.
Nettot av grundbeslut om debiterad slutlig skatt (för 2016), att betala eller återfå, uppgår hittills i år (januari-juli) 19,6 miljarder kronor. Kvarskatten är alltså totalt högre än vad de skattskyldiga ska få i återbäring. Det är 2,8 miljarder kronor mer än föregående år.
I januari slutreglerades förskotten till kommuner och landsting för taxeringsåret 2015. Den slutliga skatten blev 1,5 miljarder högre än den preliminära, vilket medförde högre utbetalningar till kommuner och landsting. Den slutliga skatten för 2014 var 0,7 miljarder lägre än den preliminära. Skillnaden mellan åren är -2,3 miljarder kronor, det vill säga en negativ effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot i januari.
Debiterad källskatt att betala för 2017 uppgår för de första sju månaderna till 396,3 miljarder kronor. Det är 17,7 miljarder kronor (4,7 procent) högre än samma period föregående år
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Omprövningarna av äldre taxeringsår medförde lägre inkomster i juli
Utfallet för Juridiska personers inkomstskatt, netto blev i juli 16,7 miljarder kronor, vilket är 0,1 miljarder kronor lägre än i juli 2016. Debiterad preliminär skatt för 2017 blev 0,6 miljarder kronor högre. Nettot av omprövningarna av äldre taxeringsår blev dock 2,2 miljarder kronor högre (återbäringen till företagen ökade medan kvarskatten minskade), vilket medför lägre inkomster i juli.
Utfallet för perioden januari–juli uppgår till 104,0 miljarder kronor, vilket är 12,4 miljarder kronor lägre än samma period förra året. Skillnaden beror främst på att utfallet under 2016 var ovanligt högt på grund av en engångsvis debitering av skatt från bolag i en koncern.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Statens inkomster från socialavgifter m.m. blev 1,9 miljarder kronor högre i juli.
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i juli 1,9 miljarder kronor (5,8 procent) högre jämfört med samma period föregående år. Den allmänna löneavgiften ökade med 2,3 miljarder kronor.
Inkomsterna för de första sju månaderna blev 15,2 miljarder kronor (7,1 procent) högre. Det beror främst på att lönesumman blivit högre, men även på att nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga slopats. Nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga minskade från och med 1 augusti 2015 och avvecklades i sin helhet den 1 juni 2016.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige.
För 2017 har
- efterlevandepensionsavgiften minskat från 1,17 till 0,7 procent
- sjukförsäkringsavgiften minskat från 4,85 till 4,35 procent
- arbetsskadeavgiften minskat från 0,3 till 0,2 procent.
- den allmänna löneavgiften höjts från 9,65 till 10,72 procent.
Utfallen för de avgifter som fått minskad andel har därför minskat eller ökat måttligt de sju första månaderna medan den allmänna löneavgiften ökat kraftigt med 14,4 miljarder kronor (15,4 procent). Ökningen beror även på att den slopade nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga debiterades den allmänna löneavgiften fram till och med juli 2016.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från stämpelskatt fortsätter att minska.
Skatt på egendom blev i juli 1,0 miljard kronor, vilket är 0,1 miljarder kronor lägre än i juli 2016 och beror på lägre inkomster från stämpelskatt.
För perioden januari–juli har inkomsterna från stämpelskatt minskat med 0,2 miljarder kronor (2,6 procent) jämfört med samma period 2016.
9400 Skatt på varor och tjänster
Högre inkomster från moms
Skatt på varor och tjänster blev 35,9 miljarder kronor, vilket är 3,1 miljarder kronor högre än i juli 2016. Utfallet varierar ofta mellan månaderna. Utfallet för Mervärdesskatt, netto, uppgick till 25,5 miljarder kronor, vilket är 3,1 miljarder kronor (13,8 procent) högre än i juli fjol.
För perioden januari–juli uppgår utfallet till 303,3 miljarder kronor. Det är 16,6 miljarder kronor (5,8 procent) högre än samma period föregående år. Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto, uppgick till 222,4 miljarder kronor för de första sju månaderna. Det är 14,8 miljarder kronor (7,1 procent) högre än samma period 2016. Energiskatterna uppgår till 41,8 miljarder kronor för perioden januari−juli. Utfallet för Fordonsskatt uppgår till 8,5 miljarder kronor. Både energiskatterna och fordonsskatterna är i ungefär samma nivå som motsvarande period föregående år.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen i juli blev 1,8 miljarder kronor lägre än samma månad föregående år. Orsaken är höga debiteringar av skattekonto. Detta motverkas av att även inbetalningarna på skattekonto blev högre
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall juli 2017 |
Förändring jämfört med juli 2016 |
Utfall jan-juli 2017 |
Förändring jämfört med jan-juli 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 78 665 | 6 374 | 567 293 | - 7 262 | |
9100 | Skatt på inkomst | 37 166 | 3 106 | 26 900 | - 13 887 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | 17 237 | 939 | - 82 659 | - 4 252 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 16 656 | - 83 | 104 042 | - 12 449 | |
9141 | Kupongskatt | 3 131 | 2 243 | 4 326 | 2 777 | |
Övriga inkomsttitlar | 143 | 7 | 1 190 | 37 | ||
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 29 | 1 | 324 | - 6 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 2 | - 3 | 15 | 2 | |
9144 | Lotteriskatt | 112 | 9 | 850 | 42 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 34 534 | 1 893 | 229 642 | 15 236 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 1 056 | - 618 | 8 023 | - 3 228 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 556 | - 381 | 43 832 | - 587 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 3 918 | 198 | 26 210 | 1 599 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 719 | 23 | 11 291 | 715 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 302 | - 128 | 2 200 | - 672 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 881 | 196 | 25 319 | 1 572 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 16 145 | 2 347 | 107 802 | 14 401 | |
9291 | Särskild löneskatt | 958 | 255 | 4 965 | 1 436 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 971 | - 57 | 6 861 | - 185 | |
9341 | Stämpelskatt | 971 | - 57 | 6 861 | - 185 | |
Övriga inkomsttitlar | 0 | 0 | ||||
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9400 | Skatt på varor och tjänster | 35 928 | 3 115 | 303 287 | 16 574 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 25 494 | 3 094 | 222 433 | 14 842 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 116 | - 20 | 6 709 | - 210 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 433 | 6 | 8 438 | 213 | |
9428 | Energiskatt | 5 539 | - 195 | 41 840 | 555 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 289 | 92 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 250 | 0 | 4 023 | 120 | |
Övriga inkomsttitlar | 2 095 | 230 | 19 555 | 964 | ||
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | 390 | 39 | 2 731 | 309 | |
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 0 | - 34 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 0 | - 4 | 25 | - 5 | |
9436 | Skatt på avfall | - 4 | - 17 | 34 | - 76 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 6 | - 2 | 84 | - 3 | |
9438 | Kemikalieskatt | 2 | 2 | 2 | 2 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 9 | - 1 | 110 | - 16 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 1 | 0 | 8 | 0 | |
9455 | Lotteriavgifter | 2 | 0 | 19 | 2 | |
9458 | Lokalradioavgifter | 26 | 7 | 75 | - 23 | |
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | 0 | 9 | 0 | |
9461 | Fordonsskatt | 511 | 135 | 8 459 | 128 | |
9462 | Vägavgifter | 78 | 21 | 586 | 66 | |
9463 | Trängselskatt | 255 | 64 | 1 754 | 225 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 245 | 3 | 1 663 | 11 | |
9471 | Tullmedel | 517 | - 30 | 3 526 | 240 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | - 5 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 34 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 43 | 13 | 259 | 30 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 13 | 1 | 176 | 112 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 6 331 | - 73 | - 36 381 | - 1 011 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 6 657 | - 93 | - 38 657 | - 1 150 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 325 | 20 | 2 276 | 139 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | - 23 869 | - 1 802 | 35 914 | - 24 156 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | - 24 946 | - 1 792 | 27 755 | - 24 340 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 398 | - 10 | 2 819 | 114 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 679 | 0 | 5 340 | 70 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9700 | Nedsättning av skatter | 0 | 0 | |||
9728 | Nystartsjobb | 0 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 266 | 193 | 1 070 | 167 | |
9811 | Skattetillägg | 249 | 197 | 925 | 163 | |
9821 | Förseningsavgifter | 17 | - 5 | 145 | 4 | |