

Juni 2017 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9100 Skatt på inkomst
Skatt på inkomst består till största delen av fysiska och juridiska personers inkomstskatt som kommenteras nedan.
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Fysiska personers inkomstskatt medför en nettoutgift för staten
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i juni till -10,3 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror främst på att skatt för fysiska personer till största delen betalas ut till kommuner och landsting, det vill säga andra sektorer än den statliga. I juni 2016 var utfallet -9,3 miljarder kronor, en skillnad på 1,0 miljard kronor.
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgår för det första halvåret till -99,9 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2016 var -94,7 miljarder kronor. Det betyder att staten har 5,2 miljarder kronor högre nettoutgift till kommuner och landsting första halvåret 2017 jämfört med samma period 2016 med anledning av Fysiska personers inkomstskatt.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Lägre inkomstskatter från juridiska personer
Utfallet för Juridiska personers inkomstskatt, netto blev i juni 14,0 miljarder kronor, vilket är 0,2 miljarder kronor lägre än i juni 2016.
För första halvåret 2017 blev utfallet 87,4 miljarder kronor. Det är 12,4 miljarder kronor lägre än första halvåret 2016. Skillnaden beror främst på att utfallet under 2016 var ovanligt högt på grund av en engångsvis debitering av skatt från bolag i en koncern.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Skatteinkomster från den allmänna löneavgiften ökade med 2,6 miljarder kronor i juni
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter uppgick till 32,1 miljarder kronor i juni. Det är 2,6 miljarder kronor (8,8 procent) mer än samma månad föregående år. Den allmänna löneavgiften uppgick till 15,2 miljarder kronor, vilket är 2,4 miljarder kronor (19,1 procent) högre än i juni 2016.
Inkomsterna för det första halvåret blev 195,1 miljarder kronor, vilket är 13,3 miljarder kronor (7,3 procent) högre än första halvåret i fjol. Det beror främst på att lönesumman blivit högre, men även på att nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga slopats. Nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga minskade från och med 1 augusti 2015 och avvecklades i sin helhet den 1 juni 2016.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige.
För 2017 har
- efterlevandepensionsavgiften minskat från 1,17 till 0,7 procent,
- sjukförsäkringsavgiften minskat från 4,85 till 4,35 procent,
- arbetsskadeavgiften minskat från 0,3 till 0,2 procent,
- och den allmänna löneavgiften höjts från 9,65 till 10,72 procent.
9300 Skatt på egendom
Lägre inkomster från stämpelskatt första halvåret
Skatt på egendom blev i juni 1,1 miljarder kronor, vilket är i ungefär samma nivå som juni 2016.
För första halvåret blev utfallet 5,9 miljarder kronor, vilket är en minskning med 0,1 miljard kronor jämfört med samma period 2016. Det beror på att inkomsterna från stämpelskatt har minskat med 0,1 miljard kronor.
9400 Skatt på varor och tjänster
Skatt på varor och tjänster blev 40,9 miljarder kronor, vilket är 0,9 miljarder kronor lägre än i juni 2016. Utfallet varierar ofta mellan månaderna.
En orsak till att utfallet är lägre är att AB Svenska Spel levererade in överskott om 2,7 miljarder kronor i juni 2016. Motsvarande inleverans gjordes i maj 2017 med 2,8 miljarder kronor.
Utfallet för Mervärdesskatt, netto uppgick till 29,2 miljarder kronor, vilket är 1,0 miljard kronor (3,5 procent) högre än i juni i fjol.
För perioden januari – juni uppgår utfallet till 267,4 miljarder kronor. Det är 13,5 miljarder kronor (5,3 procent) högre än samma period föregående år.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto uppgick till 196,9 miljarder kronor för första halvåret. Det är 11,7 miljarder kronor (6,3 procent) högre än samma period 2016.
Energiskatterna uppgår till 36,3 miljarder kronor för perioden januari – juni. Utfallet för Fordonsskatt uppgår till 7,9 miljarder kronor. Både energiskatterna och fordonsskatterna är i samma nivå som motsvarande period föregående år.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferenserna i juni blev -22,1 miljarder kronor. I juni 2016 blev den -27,6 miljarder kronor. Betalningsdifferenserna blev alltså 5,5 miljarder kronor mindre negativa i juni 2017 jämfört med samma månad föregående år. Det beror bland annat på att inbetalningarna till skattekonto blev 8,5 miljarder högre i juni.
Betalningsdifferensen för det första halvåret är 59,8 miljarder kronor, vilket är 22,4 miljarder kronor lägre än samma period 2016. Det beror bland annat på att utbetalningarna från skattekonto blev 17,6 miljarder kronor högre.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall juni 2017 |
Förändring jämfört med juni 2016 |
Utfall jan-juni 2017 |
Förändring jämfört med jan-juni 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 52 152 | 4 885 | 488 628 | - 13 636 | |
9100 | Skatt på inkomst | 4 642 | - 1 408 | - 10 266 | - 16 993 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 10 311 | - 1 017 | - 99 895 | - 5 191 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 13 977 | - 177 | 87 387 | - 12 366 | |
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 30 | 0 | 295 | - 7 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 2 | 1 | 14 | 5 | |
9141 | Kupongskatt | 815 | - 217 | 1 196 | 533 | |
9144 | Lotteriskatt | 129 | 4 | 739 | 33 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 32 123 | 2 609 | 195 108 | 13 344 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 991 | - 552 | 6 967 | - 2 610 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 156 | - 240 | 37 276 | - 206 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 3 679 | 250 | 22 293 | 1 401 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 852 | 348 | 9 572 | 691 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 283 | - 112 | 1 898 | - 544 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 630 | 236 | 21 438 | 1 376 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 15 155 | 2 435 | 91 657 | 12 054 | |
9291 | Särskild löneskatt | 377 | 245 | 4 007 | 1 181 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 095 | - 54 | 5 890 | - 129 | |
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9341 | Stämpelskatt | 1 095 | - 54 | 5 890 | - 129 | |
9400 | Skatt på varor och tjänster | 40 901 | - 920 | 267 359 | 13 459 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 29 245 | 979 | 196 939 | 11 747 | |
9424 | Tobaksskatt | 1 076 | 44 | 5 593 | - 190 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 277 | 128 | 7 005 | 207 | |
9428 | Energiskatt | 6 424 | 511 | 36 301 | 750 | |
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | 389 | 40 | 2 340 | 271 | |
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | - 30 | 0 | - 34 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 4 | 0 | 25 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | - 18 | - 17 | 39 | - 59 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 4 | - 2 | 79 | - 1 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 0 | 0 | 289 | 92 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 26 | - 5 | 101 | - 15 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 1 | 0 | 7 | 0 | |
9455 | Lotteriavgifter | 4 | 0 | 17 | 1 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 0 | - 2 653 | 3 773 | 120 | |
9458 | Lokalradioavgifter | 1 | - 7 | 49 | - 31 | |
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | 0 | 9 | 0 | |
9461 | Fordonsskatt | 1 373 | 5 | 7 948 | - 7 | |
9462 | Vägavgifter | 69 | 3 | 508 | 45 | |
9463 | Trängselskatt | 211 | - 42 | 1 499 | 161 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 241 | - 2 | 1 417 | 8 | |
9471 | Tullmedel | 461 | 70 | 3 009 | 270 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | - 5 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 34 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 35 | - 4 | 216 | 17 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 78 | 63 | 162 | 112 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 4 807 | - 862 | - 30 049 | - 938 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 5 133 | - 881 | - 32 000 | - 1 057 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 325 | 20 | 1 951 | 119 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | - 22 074 | 5 477 | 59 783 | - 22 354 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | - 23 034 | 5 496 | 52 701 | - 22 548 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 367 | 44 | 2 421 | 124 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 593 | - 63 | 4 661 | 70 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9700 | Nedsättning av skatter | 6 | 0 | |||
9728 | Nystartsjobb | 6 | 0 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 273 | 37 | 804 | - 25 | |
9811 | Skattetillägg | 257 | 38 | 676 | - 34 | |
9821 | Förseningsavgifter | 16 | - 2 | 128 | 9 | |
Kontakt
-
- Expert statsredovisning
- Eva Engberg
- eva.engberg@esv.se
- 08-690 44 66
-