

Maj 2017 Inkomsttyp 9000: Löpande redovisade skatter
Under denna inkomsttyp redovisas skatter m.m. löpande av respektive myndighet. I samband med räkenskapsårets avslutning nollställs hela inkomsttypen 9000 av ESV genom omföring till inkomsttyp 1000 och i vissa fall 7000 och 8000.
Utfall för inkomsttypen Löpande redovisade skatter
Fakta om löpande och periodiserad redovisning av skatter
I månadsutfallet under inkomsttyp 9000 Löpande redovisade skatter m.m. redovisas debiterade samt in- och utbetalda skatter (alltså kassamässigt redovisade skatter). Inkomsttypen 9000 redovisas däremot inte i statens budget. Sedan 2006 tillämpar Sverige en periodiserad redovisning av skatterna på statens budget under inkomsttyperna:
- 1000 Statens skatteinkomster
- 7000 Avräkningar m.m. i anslutning till skattesystemet
- 8000 Utgifter som ges som krediteringar på skattekonton.
Det innebär att skatterna redovisas det inkomstår de avser, det vill säga det år den skattepliktiga händelsen äger rum. Genom att tillämpa periodiserad redovisning av skatter får vi en direkt koppling mellan intäkterna, den makroekonomiska utvecklingen och de skatteregler som gäller under ett givet år.
En konsekvens av periodiserad redovisning är att utfallet för statens budget på inkomsttitelnivå inte blir definitivt förrän ett och ett halvt år efter budgetårets utgång. Skillnaderna mellan de kassamässigt redovisade skatterna och de periodiserade skatterna är normalt störst för de årligt fastställda inkomstskatterna för individer och företag. Årsutfallet för de månatligt fastställda skatterna arbetsgivaravgifter, mervärdeskatter och punktskatter varierar mindre mellan den kassamässiga och den periodiserade redovisningen. På totalnivå redovisas skatterna kassamässigt på statens budget, inkomsttitel 9000 är en sammanslagning av inkomsttitlarna 1000, 7000 och 8000. Detta är möjligt genom att budgetredovisningen redovisar skillnaden mellan de kassamässiga och de periodiserade skatterna. Inkomsttitel 1900 är periodiseringar).
9111 Fysiska personers inkomstskatt, netto
Lägre återbäring på skatten i maj jämfört med ifjol men högre för perioden januari till och med maj.
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgick i maj till -22,1 miljarder kronor. Att skatten för fysiska personer är negativ beror främst på att skatt för fysiska personer till största delen betalas ut till kommuner och landsting, det vill säga andra sektorer än den statliga.
I maj 2016 var utfallet -26,8 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är 4,7 miljarder kronor och beror i huvudsak på att debiterad slutlig skatt (för 2016), grundbeslut, att återfå (återbäring) är 13,9 miljarder kronor lägre i maj 2017 jämfört med samma period 2016. Detta motverkas av att den debiterade slutskatten att betala (kvarskatt) även den är lägre (- 8,1 miljarder kronor). Orsaken är till de lägre debiteringarna i maj beror på att Skatteverket granskat vissa deklarationer tidigare i år, något som redovisades redan i mars.
Utfallet för Fysiska personers inkomstskatt, netto uppgår för de första fem månaderna till -89,6 miljarder kronor. Utfallet för samma period 2016 var -85,4 miljarder kronor. Skillnaden mellan åren är -4,2 miljarder kronor.
Nettot av grundbeslut om debiterad slutlig skatt (för 2016), att betala eller återfå, uppgår hittills i år (januari-maj) -14,9 miljarder kronor. Återbäringen till de skattskyldiga är alltså totalt högre än vad de ska betala in som restskatt. Jämfört med föregående år nettot dock 1,6 miljarder kronor lägre eftersom kvarskatten ökat mer än återbäringen.
Förskotten till kommuner och landsting uppgick januari–maj till 294,0 miljarder kronor. Det är 14,0 miljarder kronor högre än under samma period 2016.
I januari slutreglerades förskotten till kommuner och landsting för taxeringsåret 2015. Den slutliga skatten blev 1,5 miljarder högre än den preliminära, vilket medförde högre utbetalningar till kommuner och landsting. Den slutliga skatten för 2014 var 0,7 miljarder lägre än den preliminära. Skillnaden mellan åren är -2,3 miljarder kronor, det vill säga en negativ effekt för statens skatteinkomster och budgetsaldot i januari.
Debiterad källskatt att betala för 2017 uppgår för de första fem månaderna till 278,9 miljarder kronor. Det är 12,4 miljarder kronor (4,7 procent) högre än samma period föregående år.
9121 Juridiska personers inkomstskatt, netto
Juridiska personer inkomstskatt preliminärt 0,8 miljarder kronor högre i maj.
Utfallet för Juridiska personers inkomstskatt, netto blev i maj 14,3 miljarder kronor, vilket är 0,8 miljarder kronor högre än i maj 2016. Debiterad preliminär skatt för 2017 blev 0,6 miljarder kronor högre. Omprövningarna av äldre taxeringsår blev 1,5 miljarder kronor lägre, även det påverkar resultatet för maj i en positiv riktning å staten vägar.
Utfallet för perioden januari–maj uppgår till 73,4 miljarder kronor, vilket är 12,2 miljarder kronor lägre än samma period förra året. Skillnaden beror främst på att utfallet under 2016 var ovanligt högt på grund av en engångsvis debitering av skatt från bolag i en koncern.
9200 Socialavgifter och löneskatter
Skatteinkomsten från den allmänna löneavgiften ökade med 2,3 miljarder kronor i maj.
Inkomsterna från socialavgifter och löneskatter blev i maj 2,1 miljarder kronor högre (7,0 procent) jämfört med samma period föregående år. Den allmänna löneavgiften ökade med 2,3 miljarder kronor.
Inkomsterna för de första fem månaderna blev 10,7 miljarder kronor högre (7,1 procent). Det beror på främst på att lönesumman blivit högre, men även på att nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga slopats. Nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga minskade från och med 1 augusti 2015 och avvecklades i sin helhet den 1 juni 2016.
Arbetsgivaravgifterna (sju olika avgifter) är sammanlagt 31,42 procent av den bruttolön och förmåner som arbetsgivaren betalar och ska finansiera socialförsäkringen. Undantaget är den allmänna löneavgiften, som inte är en socialavgift utan en skatt. Den betalas till exempel inte av den som saknar fast driftställe i Sverige.
För 2017 har
- efterlevandepensionsavgiften minskat från 1,17 till 0,7 procent
- sjukförsäkringsavgiften minskat från 4,85 till 4,35 procent
- arbetsskadeavgiften minskat från 0,3 till 0,2 procent.
- den allmänna löneavgiften höjts från 9,65 till 10,72 procent.
Utfallen för de avgifter som fått minskad andel har därför minskat eller ökat måttligt de fem första månaderna medan den allmänna löneavgiften ökat kraftigt med 9,6 miljarder kronor (14,4 procent). Ökningen beror även på att den slopade nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga debiterades den allmänna löneavgiften fram till och med juli 2016.
9300 Skatt på egendom
Inkomsterna från stämpelskatt något högre i maj.
Skatt på egendom blev i maj 1,0 miljard kronor, vilket är 0,1 miljarder kronor högre än i maj 2016 och beror på högre inkomster från stämpelskatt.
För perioden januari–maj har inkomsterna från stämpelskatt minskat med 0,1 miljarder kronor jämfört med samma period 2016.
9400 Skatt på varor och tjänster
Svenska Spel levererade in 2,8 miljarder kronor till staten i maj
Skatt på varor och tjänster blev 62,7 miljarder kronor, vilket är 8,5 miljarder kronor högre än i maj 2016. Utfallet varierar ofta mellan månaderna.
I maj levererade AB Svenska Spel in överskott om 2,8 miljarder kronor. Svenska Spel levererade in motsvarande överskott om 2,7 miljarder kronor i juli 2016.
För perioden januari–maj uppgår utfallet till 226,5 miljarder kronor. Det är 14,4 miljarder kronor (6,8 procent) högre än samma period föregående år.
Inkomsterna från Mervärdesskatt, netto uppgick till 167,7 miljarder kronor efter fem månader. Det är 10,8 miljarder kronor (6,9 procent) högre än samma period 2016.
Energiskatterna uppgår till 29,9 miljarder kronor för perioden januari–maj. Utfallet för Fordonsskatt uppgår till 6,6 miljarder kronor. Både energiskatterna och fordonsskatterna är i samma nivå som motsvarande period föregående år.
9600 Betalningsdifferenser, skattekonto
Betalningsdifferensen i maj blev 17,5 miljarder kronor lägre än samma månad föregående år. Orsaken är höga debiteringar av skattekonto i maj.
Betalningsdifferensen för de fem första månaderna är 27,8 miljarder kronor lägre än samma period 2016. Utbetalningarna från skattekonto har ökat med 19,3 miljarder kronor. Det beror delvis på att skatteåterbäring för vissa skattskyldiga betalats ut tidigare i år jämfört med 2016.
Tom th | Tom th | Tom th | Utfall maj 2017 |
Förändring jämfört med maj 2016 |
Utfall jan-maj 2017 |
Förändring jämfört med jan-maj 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
9000 | Löpande redovisade skatter | 97 432 | 958 | 436 476 | - 18 521 | |
9100 | Skatt på inkomst | - 7 672 | 5 486 | - 14 907 | - 15 585 | |
9111 | Fysiska personers inkomstskatt, netto | - 22 095 | 4 673 | - 89 584 | - 4 173 | |
9121 | Juridiska personers inkomstskatt, netto | 14 324 | 844 | 73 410 | - 12 188 | |
9123 | Beskattning av tjänstegruppliv | 22 | - 4 | 265 | - 7 | |
9131 | Ofördelbara inkomstskatter | 1 | - 1 | 11 | 4 | |
9141 | Kupongskatt | - 50 | - 32 | 381 | 750 | |
9144 | Lotteriskatt | 126 | 6 | 609 | 29 | |
9200 | Socialavgifter och löneskatter | 32 310 | 2 101 | 162 985 | 10 734 | |
9212 | Efterlevandepensionsavgift | 987 | - 560 | 5 976 | - 2 058 | |
9221 | Sjukförsäkringsavgift | 6 126 | - 285 | 31 120 | 34 | |
9222 | Föräldraförsäkringsavgift | 3 660 | 223 | 18 614 | 1 151 | |
9251 | Ålderspensionsavgift, netto | 1 569 | 215 | 7 721 | 344 | |
9253 | Arbetsskadeavgift | 282 | - 114 | 1 615 | - 432 | |
9254 | Arbetsmarknadsavgift | 3 621 | 223 | 17 808 | 1 140 | |
9262 | Allmän pensionsavgift, netto | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9281 | Allmän löneavgift | 15 084 | 2 333 | 76 502 | 9 620 | |
9291 | Särskild löneskatt | 982 | 66 | 3 630 | 937 | |
9299 | Avräkning socialavgifter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9300 | Skatt på egendom | 1 032 | 105 | 4 795 | - 74 | |
9312 | Fastighetsskatt | 0 | 0 | |||
9341 | Stämpelskatt | 1 032 | 105 | 4 795 | - 74 | |
9400 | Skatt på varor och tjänster | 62 671 | 8 488 | 226 458 | 14 379 | |
9411 | Mervärdesskatt, netto | 48 302 | 5 342 | 167 695 | 10 769 | |
9424 | Tobaksskatt | 904 | - 109 | 4 517 | - 234 | |
9425 | Alkoholskatt | 1 189 | 95 | 5 728 | 79 | |
9428 | Energiskatt | 5 828 | - 92 | 29 876 | 239 | |
9431 | Särskild skatt på elektrisk kraft från kärnkraftverk | 390 | 39 | 1 951 | 231 | |
9433 | Avgifter för Kemikalieinspektionen | 0 | 0 | 0 | - 4 | |
9435 | Särskild skatt mot försurning | 4 | 0 | 21 | 0 | |
9436 | Skatt på avfall | - 14 | - 51 | 56 | - 42 | |
9437 | Skatt på bekämpnings- och gödselmedel. | 8 | - 1 | 75 | 1 | |
9442 | Systembolagets inlevererade överskott | 289 | 289 | 289 | 92 | |
9452 | Skatt på annonser och reklam | 10 | 10 | 76 | - 9 | |
9453 | Avgifter för telekommunikation | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9454 | Skatt på spel | 1 | - 1 | 6 | 0 | |
9455 | Lotteriavgifter | 3 | 0 | 13 | 1 | |
9456 | Inlevererat överskott från AB Svenska Spel | 2 773 | 2 773 | 3 773 | 2 773 | |
9458 | Lokalradioavgifter | 0 | - 18 | 48 | - 24 | |
9459 | Avgifter till Myndigheten för radio och TV | 0 | 0 | 9 | 0 | |
9461 | Fordonsskatt | 1 776 | 90 | 6 574 | - 12 | |
9462 | Vägavgifter | 111 | 5 | 439 | 42 | |
9463 | Trängselskatt | 343 | 40 | 1 289 | 203 | |
9464 | Skatt på trafikförsäkringspremier | 249 | 4 | 1 177 | 10 | |
9471 | Tullmedel | 461 | 54 | 2 547 | 200 | |
9472 | Övriga skatter m.m. på import | 0 | 0 | 0 | - 5 | |
9473 | Särskilda jordbrukstullar och sockeravgifter | 0 | 0 | 34 | 1 | |
9475 | Intäkter från EU:s handel med utsläppsrätter | 32 | 4 | 181 | 22 | |
9481 | Övriga skatter på varor och tjänster | 10 | 15 | 84 | 48 | |
9500 | Utjämningsavgift och kompensation för mervärdesskatt | - 2 883 | 2 278 | - 25 242 | - 76 | |
9512 | Kompensation för mervärdesskatt till kommuner och landsting | - 3 209 | 2 258 | - 26 868 | - 175 | |
9513 | Utjämningsavgift för LSS-kostnader | 325 | 20 | 1 626 | 99 | |
9600 | Betalningsdifferenser, skattekonto | 11 866 | - 17 497 | 81 857 | - 27 831 | |
9611 | Betalningsdifferenser, anstånd, netto | 0 | 0 | |||
9621 | Uppbördsförluster, netto, fysiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9622 | Uppbördsförluster, netto, juridiska personers inkomstskatt | 0 | 0 | |||
9623 | Uppbördsförluster, netto, arbetsgivaravgifter | 0 | 0 | |||
9624 | Uppbördsförluster, netto, mervärdesskatt | 0 | 0 | |||
9625 | Uppbördsförluster, netto, räntor m.m. | 0 | 0 | |||
9631 | Betalningsdifferenser, övriga | 0 | 0 | |||
9691 | Betalningsdifferenser, Skatteverket | 10 862 | - 16 812 | 75 735 | - 28 043 | |
9692 | Indrivna medel, Kronofogdemyndigheten | 400 | - 177 | 2 055 | 80 | |
9693 | Stöd, krediteringar på skattekonto | 604 | - 508 | 4 067 | 133 | |
9699 | Omföring till 9611-9631 | 0 | 0 | |||
9700 | Nedsättning av skatter | - 2 | - 6 | |||
9728 | Nystartsjobb | - 2 | - 6 | |||
9800 | Skattetillägg och förseningsavgifter | 108 | - 1 | 531 | - 62 | |
9811 | Skattetillägg | 84 | 9 | 419 | - 72 | |
9821 | Förseningsavgifter | 24 | - 9 | 112 | 10 | |